Dumptopics

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Dumptopics

Bericht door Wubbo »

Nu de discussie toch gevoerd wordt...

We (als beheer) zijn ons aan het beraden over de dumptopics. We zijn het onderling alleen nog niet eens wat we daarmee willen. Een aantal zaken zijn mogelijk:

- Een topic voor losse foto's van alle gebruikers, verder alleen reisverslagen
- Huidige situatie handhaven, al dan niet met richtlijnen over de kwaliteit van foto's. Merk op dat je die richtlijnen nooit 100% waterdicht krijgt: een onscherpe foto a la die van het bordje van Vaartse Rijn kan best de moeite waard zijn om te plaatsen.
- Huidige situatie handhaven, met als richtlijn dat foto's altijd voorzien moeten zijn van wat meer context

En er zijn nog wel meer mogelijkheden. Wat vinden jullie?

NB: ik hoop dat we deze discussie kunnen voeren zonder dat het persoonlijk wordt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dumptopics

Bericht door Thom91 »

Ik zit mobiel dus ik ga nu geen uitgebreide reactie geven, maar kudos voor het initiatief!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dumptopics

Bericht door Hainje »

Mooi dat er iets met mijn suggestie word(t) gedaan.

Persoonlijk ben ik vooral voor optie 1, namelijk "Een topic voor losse foto's van alle gebruikers, verder alleen reisverslagen".
Het spreekt voor zich dat de foto's wel aan wat richtlijnen dienen te voldoen, maar dergelijke richtlijnen liggen eigenlijk in de lijn der logica. Dus scherpe foto's met het onderwerp er zo goed mogelijk op afgebeeld.

Het kan dus best zijn dat je alleen een loc op de foto wilt hebben, maar dan moet die loc er op zijn minst helemaal op staan. Staat de loc er niet in zijn geheel op, dan moet in één oogopslag duidelijk te zien zijn dat het bijvoorbeeld vooral om het cabinedeurtje gaat en niet om de loc zelf.

Daarnaast vind ik dat de mods het recht moeten hebben om ZONDER DISCUSSIE foto's te verwijderen, wanneer deze dusdanig wazig zijn dat het eigenlijk niets toevoegt. Voorbeeld is wat ik laatst deed bij een post van Erno-BE, de mooiste foto's citeren en de rest weglaten. Een dergelijk selectie moeten de mods - nadat er een kleine discussie onder leden is ontstaan - ook kunnen doen. Uiteraard is het voor de overzichtelijkheid van het topic dan ook van belang dat de discussie uiteindelijk verwijderd word uit het topic en dat de originele post met de beste foto's overblijven.

Ik realiseer mij dat ik het misschien wat wazig heb verwoord. Mocht je mij toch niet kunnen volgen, geef het gerust aan, dan probeer ik mijn argumenten op een andere manier te formuleren. :)
🍉
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Dumptopics

Bericht door dylanwild94 »

een eigen subforum waar leden hun eigen dumptopic kunnen openen en in de mededelingen regels m.b.t. de kwaliteit enz. en het beheer ingrijpt mocht er niet aan de regels worden voldaan.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dumptopics

Bericht door Ardan »

Ik vind het geen probleem als mensen hun eigen topic hebben (en misschien zoals Dylan aangeeft een apart fotosubforum, in Community), maar ik vind het wel belangrijk dat het geen carddumptopics worden, zo van 'ik knal alles wat ik de laatste tijd gemaakt heb erop en zoek het maar uit'. Maak een selectie van leuke en mooie losse foto's. Hoeven echt niet allemaal uit te blinken in kwaliteit, maar als je een mindere foto hebt, vertel er dan in ieder geval iets over zodat het toch boeiend wordt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dumptopics

Bericht door Suus »

Het woord dumptopic heeft in mijn ogen een negatieve lading, en dat komt vooral door dump. Dump geeft ook aan dat er geen onderwerp of doel is met het topic en dat het dus een zeer beperkte toegevoegde waarde heeft voor het forum. En dat klopt ook wel, want in de huidige vorm voegen dumptopics niet zoveel toe aan het forum.

Tegelijkertijd zie ik dat er vraag bestaat aan een portaal waar foto's van trams, treinen maar boven alles bussen verzameld en bekeken kunnen worden, zoals OVinBoskoop vroeger was. De vraag is of dit forum daarvoor geschikt is, c.q. een platform voor wil zijn. Er zijn tenslotte ook al heel veel Facebookgroepen waar men foto's met elkaar kan delen, liken en becommentariëren. Ik denk daarom dat OVNL daar niet direct een platform voor hoeft te zijn.

Ik vind ook niet dat er een fotokwaliteitpolitie op het forum hoeft te komen. Ik schat dat 95% van de gebruikers uitstekend in staat is op zelf kwalitatieve eisen aan zelfgemaakte foto's op te leggen, en in staat is een goede selectie te maken van zijn foto's. De gebruikers die dat niet kunnen, krijgen vaak al welgemeend advies over het verbeteren van hun toekomstige foto's.

Foto's zeggen soms meer dan duizend woorden. Maar een foto zegt soms nog meer met duizend omringende woorden. Om die reden houdt ik van fotoreisverslagen en daarin ben ik zeker niet de enige. Het voordeel van een reisverslag is dat je de kwaliteit van je foto's enigszins kan compenseren met een interessant verhaal. Reisverslagen hebben een toegevoegde waarde voor dit forum.

Tenslotte heb je nog topics waar over specifieke onderwerpen wordt gediscussieerd en af en een foto wordt geplaatst gerelateerd aan het onderwerp. Dat zijn niet altijd de beste foto's, maar soms interessant voor de de discussie. Daar heb ik geen problemen mee, omdat het topic zelf ook ergens over gaat. Iets wat je misschien niet interesseert, maar wat nog altijd meer zegt dan "dumptopic om mijn rotzooi neer te pleuren".

Resumerend gaat mijn voorkeur aan naar het promoten van reisverslagen, het hanteren van een uitsterfbeleid van dumptopics: geen nieuwe, de huidige laten staan of verbouwen naar iets met een duidelijker onderwerp. Daarnaast moeten discussietopics over een specifiek soort foto's, ik noem ze maar beeldverzamelaars mogelijk blijven. Daarnaast zou ik graag zien dat gebruikers zelf beter op de fotokwaliteit en op de selectie letten en dat ze daar door gebruikers en beheer ook openlijk op mogen worden aangesproken. De eisen liggen echt niet onwerkbaar hoog, dit is niet een DSLR-superpro-forum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dumptopics

Bericht door Wubbo »

@allen: dank voor de reacties. Fijn ook dat er een redeneerlijn bij zit, zodat we kunnen begrijpen waarom mensen iets willen. Ik wil nu niet ingaan op de reacties omdat ik eigenlijk nieuwsgierig ben naar hoe jullie uit de discussie komen (anders is er een risico dat ik ga sturen op wat ik wil dat er uit komt, en dat is nu net niet de bedoeling). Op een ding wil ik reageren:
Hainje schreef:Daarnaast vind ik dat de mods het recht moeten hebben om ZONDER DISCUSSIE foto's te verwijderen, wanneer deze dusdanig wazig zijn dat het eigenlijk niets toevoegt. Voorbeeld is wat ik laatst deed bij een post van Erno-BE, de mooiste foto's citeren en de rest weglaten. Een dergelijk selectie moeten de mods - nadat er een kleine discussie onder leden is ontstaan - ook kunnen doen. Uiteraard is het voor de overzichtelijkheid van het topic dan ook van belang dat de discussie uiteindelijk verwijderd word uit het topic en dat de originele post met de beste foto's overblijven.
Als moderator hou ik er niet van om delen van posts te verwijderen. Wat je dan ook doet, je doet het nooit goed (had die ene foto moeten blijven staan of niet, het is een eindeloze discussie). Normaalgesproken halen we op dit forum dan ook hele berichten weg (of we laten ze staan natuurlijk ;-)). Enige uitzondering daarop is volgens mij het inkorten van quotes.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dumptopics

Bericht door Hainje »

Wubbo schreef:Als moderator hou ik er niet van om delen van posts te verwijderen. Wat je dan ook doet, je doet het nooit goed (had die ene foto moeten blijven staan of niet, het is een eindeloze discussie). Normaal gesproken halen we op dit forum dan ook hele berichten weg (of we laten ze staan natuurlijk ;-)). Enige uitzondering daarop is volgens mij het inkorten van quotes.
Dat kan uiteraard, het is uiteindelijk aan jullie de keuze welk beleid er word gevoerd. Wat ik aandroeg was vooral een suggestie.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dumptopics

Bericht door AppleMoose »

Ik ben het eens met Bee.
Een reisverslag vind ik ook veel interessanter dan "zomaar" wat losse foto's. Foto's van tig verschillende bussen (om maar wat te noemen) boeien mij totaal niet. Maar als er een leuk reisverslag bij zit, en niet alleen de bussen centraal staan in de foto's maar ook de omgeving er bij zit, dan vind ik dat al wat leuker om te zien.
Er zijn zat andere (gratis) manieren om je "dump"foto's te plaatsen. Facebook is daar een mooi voorbeeld van, maar denk ook aan Flickr, of een eigen website/blog.

Net als Wubbo, ben ik ook voorstander van zo min mogelijk modereren. Gebruikers dienen hier gewoon zelf in staat te zijn de beste foto's te selecteren. Er zijn zat voorbeelden te vinden om te kijken hoe het moet en hoe het niet moet, welk soort foto's in trek zijn en welke niet. Natuurlijk mag men daarin "fouten" maken, maar dan krijgen ze vanzelf wel feedback over hoe ze het beter kunnen doen. Als je helemaal geen reactie krijgt weet je natuurlijk ook al iets. (A)
Alsjeblieft geen fotomoderators die iedere foto wegmieteren die zogenaamd niet aan de kwaliteitseisen voldoen. Daar krijg je echt alleen maar gedonder van en weerhoudt (vooral beginnende) gebruikers/fotografen er op ten duur van om foto's te plaatsen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dumptopics

Bericht door ODRAIL »

Wat mij betreft mogen de fototopics gewoon blijven bestaan. Graag zelfs. Maar ... bij topics zoals de onderstaande mag wat mij betreft het beheer ingrijpen.

viewtopic.php?f=38&t=10800

Want dit is voor een groot gedeelte zooi wat niets met ov te maken heeft.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Dumptopics

Bericht door dylanwild94 »

Door juist dat topic is hier deze discussie opgestart door wubbo. ;)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dumptopics

Bericht door Nitein-Repart »

Wat mij betreft: huidige situatie handhaven. Zoveel users zijn er ook weer niet. Alleen onzintopics mogen wel weg, zoals het dumptopic van Smile. Verder zou ik voortaan beter op letten wat ik op internet gooi, maar ik hoop dat sommigen ook op een wat vriendelijker manier hun feedback kunnen geven (Fles). Verder vind ik niet alleen het OV, maar ook mooie gebouwen interessant en daarom heb ik dat soort foto's ook op internet gezet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dumptopics

Bericht door ODRAIL »

Tegen die gebouwen heb ik verder niets op tegen :wink: . Het heeft niets met het ov te maken. Tezij het een gebouw is dat verwant is of geweest is met het ov (bijvoorbeeld een bus of trammuseum :idea: ).
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Dumptopics

Bericht door dylanwild94 »

En als je een gebouw op de foto wil zetten dat niets met ov te maken heeft probeer dan eens iets van ov op de voorgrond te zetten zoals ik in de eerste foto van mijn laatste reisverslag heb gedaan.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dumptopics

Bericht door Nitein-Repart »

OV in Nederland is inweze niet bijster interessant, tenzij iets afwijkend (citaro bussen in Arnhem, schoolbus in Doetinchem (1x/dag standaard), daarom is het vanuit mijn oogpunt interessanter om de omgeving bij te betrekken. Interessanter vind ik de buitenlandfoto's, ook van Antwerpen en Emmerich, ookal liggen ze dicht bij Nederland. Bij afwijkende dingen maak ik wel eens foto's met mobiel en dan is de kwaliteit minder, maar het afwijkende maakt het bijzonder.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dumptopics

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Tegen die gebouwen heb ik verder niets op tegen :wink: . Het heeft niets met het ov te maken. Tezij het een gebouw is dat verwant is of geweest is met het ov (bijvoorbeeld een bus of trammuseum :idea: ).
Ik denk dat je deze post nog wel eens goed mag lezen, want je verhaal is tegenstrijdig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Dumptopics

Bericht door Maurice Hooikammer »

De optie om één groot topic te creëren waar iedereen zijn foto's in kan plaatsen lijkt mij geen goed idee. Als iedereen door elkaar foto's plaatst en discussies over foto's worden onderbroken door nieuwe foto's van een user verstoort dat iedere vorm van structuur en overzicht.

Mijn persoonlijke idee over een oplossing is het creëren van een tabblad onder 'OV als community' waarin iedere user die denkt er voor in aanmerking te komen een eigen topic kan maken. Hierdoor krijg je een lijst van fotopagina's van personen, wat een duidelijke structuur levert. Hierin kun je dan de 'medefotografen' (opbouwende) kritieken leveren over zijn/haar foto's.

Met verbazing lees ik sommige titels van de zogenoemde 'dumptopics'. Een voorbeeld: "ik zal ook maar een dumptopic openen omdat iedereen er een heeft, waarin ik mijn zooi kan dumpen." Ik vraag mij af of je dit doet omdat je graag fotografeert of omdat je 'erbij wilt horen'. Het idee van zo'n topic is anderen te laten meegenieten van de door jou gemaakte foto's. Zoals Daniel mij meedeelde als tip: je moet niet foto's willen maken om het foto's maken, maar probeer er meer dan alleen de bus in te betrekken. Sindsdien fotografeer ik niet meer direct elke bus die ik tegenkom, maar alleen als de compositie leuk is. In een dumptopic zie je meestal tientallen foto's van alleen een bus of trein op dezelfde plek. Dat is niet interessant om te zien. Sommige topics showen ons foto's van weliswaar verschillende bustypes, maar dan op slechts een plek. Dat is niet interessant voor de kijker. Oké, een bijzondere bus kan leuk zijn op een foto zonder omgeving, maar een amba op een station is niet zo zeldzaam en dat zou ik dan niet in mijn topic zetten. Het gouden toverwoord is denk ik 'selecteren'. Natuurlijk kun je de andere leden suggesties leveren over hoe zij hun dump fotografie kunnen transformeren in een topic waarin de mooiere foto's worden getoond.

In mijn eigen fototopic wil ik de andere leden mijn fotolijsten tonen en laten genieten van schoonheden van de omgeving of natuur van een stad of dorp, gecombineerd met OV. Mijn passie is om mijn hobby zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Hierboven wordt gepraat over het plaatsen van gebouwen. Leuk, maar we zitten op een OVforum. De foto's van Delft van Erno-BE kun je ook maken met de lijn 81 die passeert met de Nieuwe Kerk en/of het stadsbus op te achtergrond. Voor gebouwen kun je op Facebook verschrikkelijk veel groepen vinden. Maar een gebouw is geen OV. Het plaatsen van slechts gebouwen past dus niet op een OVforum.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dumptopics

Bericht door Z2N »

Ikzelf ben van mening dat een foto van een gebouw wel kan, mits het gaat om een verslag waar het OV wel de overgrote boventoon voert. Een reisverslag met veel gebouw en weinig reis is geen reisverslag, maar soms is het wel nodig om iets van de stad te laten zien om de juiste sfeer rond het verslag te krijgen. Alleen een gebouw om het verslag te vullen is ook niet goed, alle foto's moeten wat bijdragen aan het verslag.

Verder ben ik ook absoluut geen voorstander van al die dumptopics, als je een reis maakt kun je er een verslag van maken als het een lopend verhaal is, en anders kun je beter naar fotodeelwebsites gaan.
Erno-BE schreef:OV in Nederland is inweze niet bijster interessant, tenzij iets afwijkend (citaro bussen in Arnhem, schoolbus in Doetinchem (1x/dag standaard), daarom is het vanuit mijn oogpunt interessanter om de omgeving bij te betrekken.
Ook het OV in Nederland kan interresant zijn, mits het gaat om het verhaal van de reis en niet om het plaatsen van foto's. Je kan namelijk ook prachtige reizen maken door ons eigen land, als je dat dan ook mooi vertelt krijg je volgens mij een goed verslag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dumptopics

Bericht door Mr-W »

Wubbo schreef:
Hainje schreef:Daarnaast vind ik dat de mods het recht moeten hebben om ZONDER DISCUSSIE foto's te verwijderen, wanneer deze dusdanig wazig zijn dat het eigenlijk niets toevoegt. Voorbeeld is wat ik laatst deed bij een post van Erno-BE, de mooiste foto's citeren en de rest weglaten. Een dergelijk selectie moeten de mods - nadat er een kleine discussie onder leden is ontstaan - ook kunnen doen. Uiteraard is het voor de overzichtelijkheid van het topic dan ook van belang dat de discussie uiteindelijk verwijderd word uit het topic en dat de originele post met de beste foto's overblijven.
Als moderator hou ik er niet van om delen van posts te verwijderen. Wat je dan ook doet, je doet het nooit goed (had die ene foto moeten blijven staan of niet, het is een eindeloze discussie). Normaalgesproken halen we op dit forum dan ook hele berichten weg (of we laten ze staan natuurlijk ;-)). Enige uitzondering daarop is volgens mij het inkorten van quotes.
Ben het hiermee eens,een
''fotopolitie'' lijkt me niets, dan gaan mensen ook niets meer uitproberen,zoals ik met die snapchatfoto's.Daarnaast leidt het tot conflicten.
Wat betreft de dumptopics,deel ik de mening van Bee.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Dumptopics

Bericht door matti93 »

Hoewel ik geen foto's plaats, en hier dus niet veel in in te brengen heb, wil ik toch mijn mening geven.

Ik vind het leuk om naar foto's te kijken. Dat sommige foto's en zelfs topics niet over OV gaan, vind ik niet zo'n probleem. Er zijn sommige topics over vergezichten in het OV die ik minder graag (en prettig) lees dan een foto-topic met enkel gebouwen.
Zolang het onderscheidt maar duidelijk is, eventueel in een apart subforum zoals Maurice Hooikammer voorstelt, hoeft niemand zich eraan te storen. Zoals Maurice en Ronaldussen aangeven, worden de mindere foto's vaak van feedback voorzien. Daarmee zouden eventuele problemen zichzelf ook op kunnen lossen.

Ik denk dat er vooral een keuze gemaakt moet worden over hoe on-topic de foto's moeten zijn. Als de regels duidelijk zijn, kan dat een hoop frustratie bij de bezoekers voorkomen, eventueel in combinatie met een scheiding tussen on- en off-topic foto's. Of het forum überhaupt een plek is voor zoveel foto's, vind ik een andere discussie, waar ook reisverslagen en dergelijken in meegenomen zouden kunnen worden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dumptopics

Bericht door isadora »

Dumptopics zijn voor mij als dumpzaken, ik loop er met een grote boog omheen.
Voor hen, die toch proberen, iets van hun gading te vinden, zal het bekend zijn, dat men daar niet altijd het beste-van-het-beste kan verwachten. En zeker niet voor de prijzen die gelden.
Dus laat lekker bestaan, en wie er niets te zoeken heeft, loopt er gewoon met een boog omheen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dumptopics

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:
KM46 schreef:Tegen die gebouwen heb ik verder niets op tegen :wink: . Het heeft niets met het ov te maken. Tezij het een gebouw is dat verwant is of geweest is met het ov (bijvoorbeeld een bus of trammuseum :idea: ).
Ik denk dat je deze post nog wel eens goed mag lezen, want je verhaal is tegenstrijdig.
Dat het tegenstrijdig is weet ik ja. Maar anders kon ik het niet verwoorden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dumptopics

Bericht door Daniel »

Even een reactie op persoonlijke titel...
Z2N schreef:Verder ben ik ook absoluut geen voorstander van al die dumptopics, als je een reis maakt kun je er een verslag van maken als het een lopend verhaal is, en anders kun je beter naar fotodeelwebsites gaan.
Dit argument zie ik bij meerdere personen in dit topic langskomen. Het lijkt me alleen helemaal niet van toepassing op dit "probleem" voor zover het daadwerkelijk een probleem is. Vooral ook omdat het grootste deel van de gebruikers met zo'n topic het helemaal niet als dumptopic gebruikt (en het zo ook niet noemt), maar juist voor losse foto's waar zij van vinden dat ze de moeite van het delen waard zijn. Dat is een totaal ander verhaal dan als iemand al zijn foto's lukraak zonder verhaal erbij op het forum plaatst.

Zelf heb ik ook zo'n topic, maar wat daar in staat is nog geen 2% van de OV-foto's die ik in het afgelopen jaar maakte en vaak zit er nog wel een verhaaltje aan vast (maar was het weer niet echt een reiservaring en wel erg beperkt voor een heel verslag). Noem je dat dan al een "dumptopic"?

Ik denk zelf dat het toch best moet kunnen om foto's te delen op OVNL, maar dat het slechts een beetje in goede banen moet worden geleid om ontsporende topics als datgene van Erno-BE nu te voorkomen. Dat kan met een beetje structuur, zoals ook al genoemd hier, best gaan werken.
Zolang we een beetje in de gaten houden dat men niet OVNL als alternatief voor een eigen website (of een account op iets als Flickr) gaat gebruiken lijkt het mij in elk geval niet heel hinderlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dumptopics

Bericht door Nitein-Repart »

Maurice Hooikammer schreef:De optie om één groot topic te creëren waar iedereen zijn foto's in kan plaatsen lijkt mij geen goed idee. Als iedereen door elkaar foto's plaatst en discussies over foto's worden onderbroken door nieuwe foto's van een user verstoort dat iedere vorm van structuur en overzicht.

Mijn persoonlijke idee over een oplossing is het creëren van een tabblad onder 'OV als community' waarin iedere user die denkt er voor in aanmerking te komen een eigen topic kan maken. Hierdoor krijg je een lijst van fotopagina's van personen, wat een duidelijke structuur levert. Hierin kun je dan de 'medefotografen' (opbouwende) kritieken leveren over zijn/haar foto's.

Met verbazing lees ik sommige titels van de zogenoemde 'dumptopics'. Een voorbeeld: "ik zal ook maar een dumptopic openen omdat iedereen er een heeft, waarin ik mijn zooi kan dumpen." Ik vraag mij af of je dit doet omdat je graag fotografeert of omdat je 'erbij wilt horen'. Het idee van zo'n topic is anderen te laten meegenieten van de door jou gemaakte foto's. Zoals Daniel mij meedeelde als tip: je moet niet foto's willen maken om het foto's maken, maar probeer er meer dan alleen de bus in te betrekken. Sindsdien fotografeer ik niet meer direct elke bus die ik tegenkom, maar alleen als de compositie leuk is. In een dumptopic zie je meestal tientallen foto's van alleen een bus of trein op dezelfde plek. Dat is niet interessant om te zien. Sommige topics showen ons foto's van weliswaar verschillende bustypes, maar dan op slechts een plek. Dat is niet interessant voor de kijker. Oké, een bijzondere bus kan leuk zijn op een foto zonder omgeving, maar een amba op een station is niet zo zeldzaam en dat zou ik dan niet in mijn topic zetten. Het gouden toverwoord is denk ik 'selecteren'. Natuurlijk kun je de andere leden suggesties leveren over hoe zij hun dump fotografie kunnen transformeren in een topic waarin de mooiere foto's worden getoond.

In mijn eigen fototopic wil ik de andere leden mijn fotolijsten tonen en laten genieten van schoonheden van de omgeving of natuur van een stad of dorp, gecombineerd met OV. Mijn passie is om mijn hobby zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Hierboven wordt gepraat over het plaatsen van gebouwen. Leuk, maar we zitten op een OVforum. De foto's van Delft van Erno-BE kun je ook maken met de lijn 81 die passeert met de Nieuwe Kerk en/of het stadsbus op te achtergrond. Voor gebouwen kun je op Facebook verschrikkelijk veel groepen vinden. Maar een gebouw is geen OV. Het plaatsen van slechts gebouwen past dus niet op een OVforum.
Kijk, als ik mijn dumptopic alleen had geopend om erbij te horen had ik wel in Doetinchem wat foto's gemaakt en erop gezet. Dat is niet mijn bedoeling. Ik heb foto's geplaatst van München en omstreken aangezien daar OV te zien is wat je hier niet ziet en dat vind ik leuk om dat op beeld te zetten en te delen voor wie interesse heeft.

Zoals Delft, etc. Vior sommigen bekend gebied, maar ik kom daar nooit. Dat maakt fotograferen en plaatjes delen leuk. Ook al zijn sommige foto's minder mooi geworden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Dumptopics

Bericht door Maurice Hooikammer »

Erno-BE schreef: Kijk, als ik mijn dumptopic alleen had geopend om erbij te horen had ik wel in Doetinchem wat foto's gemaakt en erop gezet. Dat is niet mijn bedoeling. Ik heb foto's geplaatst van München en omstreken aangezien daar OV te zien is wat je hier niet ziet en dat vind ik leuk om dat op beeld te zetten en te delen voor wie interesse heeft.

Zoals Delft, etc. Vior sommigen bekend gebied, maar ik kom daar nooit. Dat maakt fotograferen en plaatjes delen leuk. Ook al zijn sommige foto's minder mooi geworden.
Je hebt de goede bedoelingen, dan heb ik er geen probleem mee. Je hebt volkomen gelijk dat OV in Duitsland interessant is voor de lezers hier. Ik hoop wel dat je wat doet met de kritieken in je topic zodat we de volgende keer als je foto's plaatst we mooie plaatjes kunnen zien!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten