Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Hans »

Aangezien er meer behoefte is om te praten over grensoverschrijdende verbindingen lijkt het me handig om dat per concessie gebied te verwoorden.
Hierbij het topic waar de lijnen vanuit de concessie Noord-/Zuid-Limburg met België en Duitsland besproken kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Hans op ma 06 okt 2014, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busverbindingen concessie Noord-/Zuid-Limburg <-> België

Bericht door Mr-W »

Mag Duitsland ook gezien Limburg redelijk wat grensoverschrijdende lijnen heeft met Duitsland ?
Verder heb ik nog een idee voor een buurtbus, Voeren is redelijk op Maastricht gericht,daarom lijkt me een buurtbus Eijsden-Mesch-Voeren-St Pietersvoeren een leuke verbinding om uit te proberen,natuurlijk moet er vanuit Belgische kant ook financiering komen.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Hans »

Oh ja, even niet aan gedacht. Topic aangepast.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Ronald »

Voordat dit het zoveelste dumptopic wordt met allerlei verzinsels voor nieuwe lijnen, vind ik het veel boeiender hoe de grensoverschrijdende lijnen concessietechnisch zijn geregeld.
Toen in 2006 de huidige concessie Limburg van start ging werden er diverse grensoverschrijdende lijnen geïntroduceerd. Ik kan me een verbinding Weert-Maaseik-Sittard herinneren, een bus naar Visé, een buurtbus naar Voeren (!) en een lijn Roermond-Heinsberg. Tevens werd toen gesproken over de start van een lijn Roermond-Mönchengladbach. Alle genoemde lijnen zijn er inmiddels niet meer. Het lijkt erop dat voor de bediening(splicht) van grensoverschrijdende reisdoelen niets (of niet veel) is opgenomen in de concessie. Is natuurlijk ook lastig, omdat het twee kanten op werkt, namelijk vanuit beide kanten van de grens.
De lijnen "vanuit" het buitenland naar Nederland blijven het echter steevast volhouden: de Vlaamse lijnen naar Maastricht, de TEC-lijnen vanuit Luik naar Maastricht en vanuit Eupen naar Vaals en de Duitse lijnen van en naar Aachen. Bedruipen deze lijnen zichzelf, vinden de buurlanden ze dusdanig belangrijk dat deze ze meefinancieren of wordt er aan Nederlandse zijde ook nog aan bijgedragen?
Op dit moment lijkt het al dan niet aanbieden van grensoverschrijdend vervoer een volstrekt willekeurige keuze die aan één of beide zijde(n) van de grens wordt gemaakt, of heb ik het mis?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Mr-W »

Hans schreef:Oh ja, even niet aan gedacht. Topic aangepast.
Dan kan ik mijn gal spuwen over de 10 minutendienst naar Gulpen/Aken :wink:
Volgens het PVE van Limburg wordt er zo'n verbinding geeist tot Gulpen waarvan 1 via Maastricht Randwyck.(de huidige lijn 150 en lijn 50).
Zelf vind ik zo'n verbinding onzin en zie liever dat er 4x per uur gereden wordt met (gelede?) bussen van Volanskwaliteit bussen,als de provincie Limburg toch zo'n hoge capaciteit wil hebben. De bespaarde DRU kunnen elders in de concessie beter worden gebruikt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Ronald »

Mr-W schreef:Dan kan ik mijn gal spuwen over de 10 minutendienst naar Gulpen/Aken
Gulpen of Aken? In het eerste geval hoort die discussie hier niet thuis, in het tweede geval raakt het precies mijn punt: stelt Limburg in het nieuwe PVE eisen aan de bediening van de route Vaals-Aachen?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Mr-W »

Ja,verbinding 50 (de huidige 150 gaat 2x per uur rijden naar aken) en verbinding 49 (de huidige 50 gaat 2x per uur tot gulpen rijden en 2x per uur door naar Aken).
Voor de verbindingen naar het buitenland heeft de provincie Limburg eisen opgesteld,in Aken mag er niet bij alle haltes worden gestopt,voor lijn 44 uit Heerlen zijn er ook zulke eisen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Etienne »

Lijn 44 heeft nog een gedeelde bediening met Veolia en de ASEAG, ik kan me niet voorstellen dat daar haltebeperkingen op zitten?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Anne »

Eerst maar even de link naar PvE.

Voor de lijn 44 (verbinding 59) staat aangegeven dat de huidige dienstregeling en bediening moet worden gehandhaafd.

De lijn Maastricht - Aachen blijft op de werkdag 4x per uur naar Aachen rijden. 2x de rechtstreekse route en 2x via Centrum Maastricht en Randwijck. Op die tijden kan in Gulpen worden overgestapt op de directe lijn uit/naar Maastricht.
Met de nieuwe verbinding wordt er op de dag (ma-za) een directe verbinding van/naar Randwijck/Centrum gegeven vanuit Vaals Aachen.

De route in Aachen wordt aangepast waarbij de lus vervalt. De voorgeschreven haltes zijn.
Verbinding 49: Schanz - Aachen Hbf - Elisenbrunnen - Bushof.
Verbinding 50: Uniklinik - Schanz - Aachen Hbf - Elisenbrunnen - Bushof.
De verbinding 50 is de nieuwe route in Maastricht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Milco »

Even voor alle duidelijkheid: deze wijzigingen hebben neem ik aan betrekking op de nieuwe concessie die in 2016 ingaat en niet op de dienstregeling van 2015 die in december 2014 van start gaat?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door huibf »

Er waren inderdaad aanmerkelijk meer grensoverschrijdende lijnen in het begin van Veoliatijdperk.
De lijnen naar Heinsberg en Maaseik (vanuit twee richtingen) Teuven en Vise zijn gesneuveld toen Veolia 10 miljoen tekort kwam.
Deze verbindingen waren niet verplicht en Veolia kreeg ook geen cent betaald voor deze kilometers buiten de provincie. Ook om die reden zijn de provinciale grensoverschrijdende geknipt tot de bestuurlijke grens, al dan niet door fouten/gemis in het PVE van Limburg.

Maar ook wat Duitse lijnen zijn gesneuveld. Oa. de bus naar Sittard (al waren het er niet veel).
Volgensmij krijgt de TEC geen rooie cent van Limburg, zeker niet voor die enkele halte.
De lijn in Maastricht is een wat ander verhaal. Deze fungeren deels ook als stadsbus en is zelfs het chipkaarttarief geintegreerd.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door waldo79 »

Flauw dat de rit naar Maaseik buiten de boot valt. Ligt zowat op de grens.
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door wilvanstrijp »

Waarom perse "Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg" ???????
Limburg is niet de enigste provincie die begrenst is met Belgie??
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door huibe »

Zie de tekst in het SRE topic.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Anne »

wilvanstrijp schreef:Waarom perse "Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg" ???????
Limburg is niet de enigste provincie die begrenst is met Belgie??
Heb je wel de moeite genomen om de eerste post te lezen; voor je ons met dit soort onzin lastig valt.
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door wilvanstrijp »

avl schreef:
wilvanstrijp schreef:Waarom perse "Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg" ???????
Limburg is niet de enigste provincie die begrenst is met Belgie??
Heb je wel de moeite genomen om de eerste post te lezen; voor je ons met dit soort onzin lastig valt.
Heb je de moeite genomen om de ANDEREN forum van Belgie te lezen. Want daar las ik iet HEEL anders.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Meltrain »

avl schreef: De route in Aachen wordt aangepast waarbij de lus vervalt. De voorgeschreven haltes zijn.
Verbinding 49: Schanz - Aachen Hbf - Elisenbrunnen - Bushof.
Verbinding 50: Uniklinik - Schanz - Aachen Hbf - Elisenbrunnen - Bushof.
De verbinding 50 is de nieuwe route in Maastricht.
Wel gek dat die route 50 in Aachen één halte meer bedient. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Grensoverschrijdende bussen in Noord-/Zuid-Limburg

Bericht door Anne »

Het is iets omrijden; mogelijk is dat de reden.
De verbinding 50 rijdt niet de hele dag en de hele week.
Dus niet altijd de directe verbinding naar de Uniklinik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten