25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Daniel »

25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS
Geplaatst op: donderdag 2 oktober 2014 20:25
Laatst bijgewerkt: donderdag 2 oktober 2014 20:26


Tussen 1 januari en 21 september 2014 hebben zich 25 mensen gemeld bij de NS Klantenservice die aangaven geblesseerd te zijn door een sluitend OV-chipkaartpoortje. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer.
Volgens Mansveld verwerkten stations met poortjes deze periode circa 260 miljoen reizigers. "Dit is 1 op de 10,4 miljoen poortpassages op desbetreffende stations" aldus Mansveld.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door WSM »

Veiligheid ging toch voor alles bij NS?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Dennenboom »

Nee, niet voor alles. Dan moet je alle treinverkeer stilleggen.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door VIRM »

Wat houdt 'geblesseerd' in? En hoe ontstaat zo'n 'blessure' dan van bij zo'n poortje?
Beul van de blindegeleidelijn
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door huibe »

Te kort achter je voorganger aanlopen en dan in de grote haast niet uitchecken waardoor het poortje dicht gaat.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Dennenboom »

Van een boek lezen kun je ook geblesseerd raken (scherpe bladzijden kunnen snijwonden veroorzaken).
Maar omdat het met de OV chipkaart te maken heeft komt het in het nieuws, want het borreltafelvolk vindt dat alles wat daar mee te maken heeft niet deugt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Dagren »

Bedankt voor je nuchterheid, Dennenboom.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Tristan »

huibe schreef:Te kort achter je voorganger aanlopen en dan in de grote haast niet uitchecken waardoor het poortje dicht gaat.
Dat is een mogelijkheid, maar hoeft niet per se op die manier te gebeuren: je checkt in, kijkt op het schermpje wat je actuele saldo is, je wil door het poortje lopen. Boem! Deurtjes in je snufferd en/of je zit klem tussen de deurtjes.. Ik spreek uit eigen ervaring dat dit mogelijk is.

Zoals ik al vaker heb gezegd: poortjes zijn gevaarlijk of zorgen voor een gevaarlijke situatie. Er hebben 25 mensen met blessure zich gemeld bij NS. Dat wil dus ook niet per se zeggen dat slechts 25 personen zich bezeerd hebben. Ongetwijfeld zullen er ook (veel?) meer zijn die zich niet gemeld hebben.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door hauptbahnhof »

Actiele saldo bij inchecken bekijken?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door waldo79 »

Bij NS poortjes krijg je dat toch niet te zien. Enkel bij uitchecken.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door BrengMe »

Ook bij paaltjes is dat zo. Overigens is dat overal zo toch?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door waldo79 »

Paaltjes van Arriva/Breng/Veolia tonen de afgeschreven borg bij het instappen. Maar op die locaties zijn er nog geen poortjes :lol:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Tristan »

Wat ik bedoelde te zeggen: als je ook maar íéts afgeleid wordt, duurt het te lang en gaan de poortjes dicht en krijg je de deuren tegen je snufferd.

Als die verschrikkelijke rotpoortjes per se moeten blijven, kunnen ze beter voorzien worden van bewegingssensoren. Na inchecken gaan ze open en pas weer dicht als je voorbij de sensor bent.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door waldo79 »

Kom op: je krijgt 8 seconden om er doorheen te lopen. Je bent echt spijkers op laag water aan het zoeken :')
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Dagren »

Tristan schreef:Wat ik bedoelde te zeggen: als je ook maar íéts afgeleid wordt, duurt het te lang en gaan de poortjes dicht en krijg je de deuren tegen je snufferd.

Als die verschrikkelijke rotpoortjes per se moeten blijven, kunnen ze beter voorzien worden van bewegingssensoren. Na inchecken gaan ze open en pas weer dicht als je voorbij de sensor bent.
Bij bewegingssensoren blijven veel poortjes tijdens de spits continue open. Dan kun je ze net zo goed niet plaatsen.

Maar tel eens tot acht. Ik denk dat je onderschat hoe lang acht seconden eigenlijk duurt. Ik heb anders geen idee wat jij onder 'iets afgeleid' verstaat.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Klaasje »

Er zitten sensoren in de poortjes. Heel handig als je op krukken loopt en ze voor je uit steekt.. Dan zijn er "benen" langsgekomen en gaat ie dicht. Maar ook dan is 8 seconden zat, het zijn de sensoren die het poortje sluiten.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Freek »

Hoe zit dat eigenlijk bij het GVB en RET? Sluiten de poortjes daar ook na 8 seconden, zijn daar ook gewonden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Suus »

Ik weet dat daar een verschil is in de openingstijden van de normale poortjes en de brede poortjes. De brede poortjes staan daar zichtbaar langer open. De meeste mensen zijn ervaren en hebben geen problemen met de poortjes. Het enige probleem waar ik zelf nog wel eens tegenaan loop is dat een van de deurtjes van een poortje kapot is door aanhoudend vandalisme, als je dan niet goed oplet heb je wel een blauwe plek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door STF »

Wellicht dat het onderhand al lang veranderd is want ben inmiddels zo'n vier jaar niet meer met het OV in Amsterdam op pad geweest, maar destijds bleven de GVB poortjes bij de metro gewoon net zo lang open staan tot je er doorheen liep. Ik kan me nog wel herinneren dat find_your_spot, htm_tram en ik weleens vijf minuten na ingecheckt te hebben nog voor/naast zo'n poortje stonden te wachten om te kijken of en wanneer ze dicht gingen, nou nooit dus.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door webguy »

Even over de sensor springen dus...
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door huibe »

Ze moeten hetzelfde systeem invoeren als de metro in Kiev. Open poortjes, maar als je geen muntje inwerpt schieten een paar stangen tussen en tegen je benen. Daar kan je je pas aan blesseren.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Suus »

Dat doet men in principe in Japan ook, omdat men denkt dat op die manier de doorstroming beter is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Hainje »

huibe schreef:Ze moeten hetzelfde systeem invoeren als de metro in Kiev. Open poortjes, maar als je geen muntje inwerpt schieten een paar stangen tussen en tegen je benen. Daar kan je je pas aan blesseren.
Ik hoop toch niet op deze manier tussen je benen?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YilRS7R6L3g[/youtube]
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door huibe »

:-D
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 25 mensen geblesseerd door OV-chipkaartpoortjes bij NS

Bericht door Tristan »

Enschedese stelt NS aansprakelijk voor letsel door toegangspoortjes

ENSCHEDE- De Enschedese Melike Yigit (23) werd vorige maand vol tegen haar hoofd geraakt door een plotseling dichtslaand toegangspoortje op het NS-station in haar woonplaats. Sindsdien slaapt ze slecht, heeft ze veel hoofdpijn en is ze doodsbang voor die poortjes op het perron in Enschede.

Melike, rechtenstudent in Nijmegen, stelt de NS aansprakelijk voor haar letsel en extra kosten die ze moet maken om te herstellen. „De poortjes zijn gevaarlijk. Ze moeten op zijn minst veiliger worden gemaakt, bijvoorbeeld door rubberen randen te monteren. Maar het liefst zie ik ze verdwijnen.”

Lees verder...
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten