Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door michiel71 »

Hier eens een voorbeeld, wanneer je komend weekend met 4 volwassenen
Parijs zou willen gaan bezoeken met de trein of bus.

Met de Thalys: Prijs voor deze reis €1032 Totale reistijd 6.24 uur
Vrijdag: Vertrek 08h18 Amsterdam Cs, Aankomst : 11h35 Parijs Nord
Zondag: Vertrek 18h25 Parijs Nord, Aankomst : 21h42 Amsterdam Cs

Met Eurolines: Prijs voor deze reis €260 Totale reistijd 14.15 uur
Vrijdag: Vertrek 08h00 Amsterdam Amstel, Aankomst : 15h00 Parijs Galliéni
Zondag: Vertrek 16h00 Parijs Galliéni , Aankomst : 23h15 Amsterdam Amstel

Met de iDBUS: Prijs voor deze reis €221 Totale reistijd 14.00 uur
Vrijdag: Vertrek 08h00 Amsterdam Sloterdijk, Aankomst : 15h10 Parijs Bercy
Zondag: Vertrek 16h00 Parijs Bercy, Aankomst : 22h50 Amsterdam Sloterdijk

Met Megabus: Prijs voor deze reis €192 Totale reistijd 15.30 uur
Vrijdag: Vertrek 11h30 Amsterdam Zeeburg, Aankomst : 19h00 Parijs Porte Maillot
Zondag: Vertrek 10h30 Parijs Porte Maillot, Aankomst : 18h30 Amsterdam Zeeburg
Laatst gewijzigd door michiel71 op di 07 okt 2014, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door webguy »

Overigens is IDBus soms ook duurder dan het discount tarief Thalys (maar dan moet je de eerste Thalys hebben...), dus je vergelijking gaat ook echt niet altijd op en heeft vooral te maken met hoe vroeg van te voren je boekt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Zugführer »

Met de Thalys is je reistijd natuurlijk wel véél korter en reis je een stuk comfortabeler :)
Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn als je over een paar maanden een weekend weg wil, Thalys hoeft helemaal niet zo duur te zijn als je vroeg boekt, toch?

Edit: voor het weekend van 3/4 januari kan ik al voor 256 euro op en neer met z'n vieren, zonder op onmogelijke tijdstippen te hoeven reizen *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Ardan »

Ik vraag me trouwens af waar dat hele vroegboekkorting-gedoe goed voor is en je niet gewoon een paar dagen van te voren mag beslissen op reis te gaan als je je niet blauw wilt betalen. Om die trein maar vol te krijgen ofzo?
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door waldo79 »

Snap dit topic niet. Waarom een vergelijking maken van totaal verschillende grootheden :)
Thalys is ook peperduur als je kort van tevoren op een populair tijdstip wilt boeken. Dat is het hele prijsbeleid. Als je over 3 maanden wilt reizen met weinig flexibele voorwaarden, dan kun je goedkoop uit zijn 8-)
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door michiel71 »

webguy schreef:Overigens is IDBus soms ook duurder dan het discount tarief Thalys (maar dan moet je de eerste Thalys hebben...), dus je vergelijking gaat ook echt niet altijd op en heeft vooral te maken met hoe vroeg van te voren je boekt.
Bij ID Bus kost het laatst te boeken weekend (14 t/m 16 november) voor 4 personen €221
Bij Megabus kost ditzelfde weekend (14 t/m 16 november) voor 4 personen €152
Bij Thalys kost ditzelfde weekend (14 t/m 16 november) voor 4 personen €720
Bij Eurolines kost ditzelfde weekend (14 t/m 16 november) voor 4 personen €216

Bij ID Bus kost het laatst te boeken weekend (14 t/m 16 november) voor 4 personen €221
Bij Megabus kost het laatst te boeken weekend (28 t/m 30 november) voor 4 personen €152
Bij Thalys kost het laatst te boeken weekend (2 t/m 4 januari) voor 4 personen €280
Bij Eurolines kost het laatst te boeken weekend (27 t/m 29 maart) voor 4 personen €180

Bij iDBUS zijn de goedkoopste tickets €29, duurste €45 en is het 4e ticket per boeking gratis.
Bij Megabus zijn er eind november nog plaatsen te boeken voor €20/enkele reis.
Bij Thalys kosten 4 retourtjes €232 (€29/enkele reis) als je 3 maanden van te voren boekt ("1e Minuten")
Bij Eurolines kosten de eerste 2 enkeltjes €9. Vanaf de 3e t/m de 5e zitplaats betaal je €18/enkele reis.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door michiel71 »

waldo79 schreef: Thalys is ook peperduur als je kort van tevoren op een populair tijdstip wilt boeken. Dat is het hele prijsbeleid. Als je over 3 maanden wilt reizen met weinig flexibele voorwaarden, dan kun je goedkoop uit zijn 8-)
Als je morgen wil vertrekken betaal je voor een retourtje bij Megabus €38 - €59
Met Eurolines betaal je voor een een retourtje tussen €51 en €60
Met iDBUS betaal je voor een ticket tussen de €58 en maximaal €90
Met een Last Minute treinretourtje ben je al minimaal €180 kwijt
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door michiel71 »

Zugführer schreef:Met de Thalys is je reistijd natuurlijk wel véél korter en reis je een stuk comfortabeler :)
Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn als je over een paar maanden een weekend weg wil, Thalys hoeft helemaal niet zo duur te zijn als je vroeg boekt, toch?

Edit: voor het weekend van 3/4 januari kan ik al voor 256 euro op en neer met z'n vieren, zonder op onmogelijke tijdstippen te hoeven reizen *O*
Op zondag 4 januari is het goedkoopste tarief Parijs - Amsterdam voor 4 personen (€116) alleen maar beschikbaar wanneer je zondagochtend om 08h25 wilt terugkeren naar Amsterdam. Andere tijdstippen (eind van de middag/'s avonds) zijn al €24 duurder, zodat de totale kosten al minstens uitkomen op €280.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door groningen »

Ik begrijp deze topic niet. Dat sommige mensen voor een appel en een ei vele uren extra in een bus willen zitten, moeten zij weten. Zeker de meest extreme voorbeeld opgezocht. Weet er nog wel eentje. Haal het vliegtuig er ook nog maar even bij.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Frans F »

Ardan schreef:Ik vraag me trouwens af waar dat hele vroegboekkorting-gedoe goed voor is en je niet gewoon een paar dagen van te voren mag beslissen op reis te gaan als je je niet blauw wilt betalen. Om die trein maar vol te krijgen ofzo?
Nee, dat moet voorkomen dat zakenreizigers voor een prikkie gaan reizen.
De bus heeft dat probleem niet, zakenmensen gaan toch niet met de bus.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 07 okt 2014, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door michiel71 »

groningen schreef:Ik begrijp deze topic niet. Dat sommige mensen voor een appel en een ei vele uren extra in een bus willen zitten, moeten zij weten. Zeker de meest extreme voorbeeld opgezocht. Weet er nog wel eentje. Haal het vliegtuig er ook nog maar even bij.
Doen we ;) Hierbij een overzicht tussen trein en vliegtuig voor komend weekend (10-12 oktober).
http://www.goeuro.nl/search/NTQzNDNmY2Z ... AyMzQzNQ==

Als je kijkt naar de reistijd, dan legt het vliegtuig (reistijd 4:40 inclusief voor- en natransport)
het af tegenover de rechtstreekse Thalys tussen Amsterdam en Parijs (reistijd 3:17)

Met KLM: Prijs voor deze reis €1076 Totale reistijd 8.10 uur (inclusief voor- en natransport)
Vrijdag: Vertrek 07h45 Amsterdam, Aankomst : 11h50 Parijs
Zondag: Vertrek 18h10 Parijs, Aankomst : 22h10 Amsterdam Cs

Met de Thalys: Prijs voor deze reis €949 Totale reistijd 9.15 uur (met 2 keer overstappen)
Vrijdag: Vertrek 09h25 Amsterdam Cs, Aankomst : 14h05 Parijs Nord
Zondag: Vertrek 16h01 Parijs Nord, Aankomst : 20h36 Amsterdam Cs

Met de Thalys: Prijs voor deze reis €1032 Totale reistijd 6.24 uur (rechtstreeks)
Vrijdag: Vertrek 08h18 Amsterdam Cs, Aankomst : 11h35 Parijs Nord
Zondag: Vertrek 18h25 Parijs Nord, Aankomst : 21h42 Amsterdam Cs

Met je eigen auto is de totale reistijd heen en weer 10.30 uur.
prijs heen- en terugreis ca. €114 (exclusief tol en afschrijving)

Met iDBus zijn de reiskosten €221 (reistijd 14 uur)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Geert »

Ardan schreef:Ik vraag me trouwens af waar dat hele vroegboekkorting-gedoe goed voor is en je niet gewoon een paar dagen van te voren mag beslissen op reis te gaan als je je niet blauw wilt betalen. Om die trein maar vol te krijgen ofzo?
Op de tarieven met vroegboekkorting maakt een vervoerder maar weinig winst, maar er is wel een redelijk hoge zekerheid dat die stoelen bezet raken. Je wilt echter (als vervoerder) niet de hele trein vol hebben met reizigers die alleen het lage tarief betalen, want er zijn altijd wel een aantal reizigers die vlak voor vertrek beslissen om met de trein te gaan en die hebben er dan geen moeite mee om een hoog tarief te betalen. En uiteraard maakt de vervoerder daar veel meer winst op. Daarom is er vaak een maximum aantal zitplaatsen met het goedkope tarief en is het goedkope tarief meestal ook uitverkocht enkele dagen voor vertrek. Dat er dan een aantal zitplekken misschien niet verkocht worden neemt de vervoerder dan maar voor lief, want dit systeem levert meer op dan een vaste prijs per ticket voor alle reizigers.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Aking »

Geert schreef:Op de tarieven met vroegboekkorting maakt een vervoerder maar weinig winst.
Maken ze daar überhaupt winst op ja? :o
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door webguy »

Meer dan een lege stoel he
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door waldo79 »

Je haalt omzet en winst door elkaar. Op de totale rit maakt Thalys winst, door enkele stoelen voor een weggeefprijs te verkopen (daarop verlies) en dat goed te compenseren met gemiddeld dure en dure stoelen (voor de late beslissers). En onderweg verdient men nog aan de catering en dergelijke.

Afgekeken van het vliegen en dan zonder de ongemakken van het vliegen :lol:
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Dagren »

Ik heb geen idee hoe jullie aan zulke hoge prijzen bij Thalys komen. Als ik een kaartje voor morgenochtend wil kopen, kom ik op 129 of 178 euro uit.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Zugführer »

Omdat de topicstarter om de één of andere reden de vergelijking voor een retour met 4 personen maakte. 129 maal 8 is 1032 :D
Als je de vergelijking voor 10 personen maakt zullen de verschillen nog extremer zijn *O*
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door waldo79 »

Als je met een gezin een weekend naar Parijs gaat dan reis je voor een pakkettarief via een reisorganisatie en dat regel je meestal niet last-minute. Boekingen voor 4 personen lijken mij uitzonderlijk op een dergelijke termijn.
Wynne
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 15:49

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Wynne »

Je kan natuurlijk ook vliegen.
Dan ben je rond de 400 euro voor 4 personen kwijt.

De reistijd is dan ongeveer 4u per richting incl inchecken en wachten.

Mvgr,

Wynne
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote verschillen in reiskosten tussen trein en bus

Bericht door Suus »

Als je te laat bent voor de Non-flex tarieven bij Thalys zijn er iig voor groepen en families ook nog pakketaanbiedingen te verkrijgen, het tariefsysteem van Thalys is complex en uitgebreid dus je moet soms even puzzelen en neuzen om de beste tarieven boven te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten