Slecht OV regio Leiden

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Jaa, weer een fris nieuw topic *O*


Dit keer betreft het een stelling. Het OV in de regio Leiden is dusdanig slecht, dat ik bijna altijd de fiets verkies, ondanks dat ik gratis kan reizen.

Het is echt waar. Je kunt in theorie op veel plekken komen, maar vaak is de fiets simpelweg sneller dan de bus. Wat voorbeelden:

- Een willekeurige plek in Voorhout. Deze plaats heeft een station, maar:
trein rijdt maar 2x per uur -> je kunt vaak niet op het gewenste moment reizen
bijna 20 minuten lopen vanaf het station -> netto is de fiets sneller dan de TREIN

-Willekeurige plek in Sassenheim: ook deze plaats heeft een station, maar:
buiten de spits maar 2x per uur een trein
het station ligt heel ver buiten de dorpskern
de bus is vaak al sneller dan de trein, en de fiets is dan ook nog eens bijna net zo snel als de bus

- Reizen binnen leiden:
Vanaf mijn wijk kan ik alleen naar het station reizen. Niet naar de universiteit, niet naar station lammenschans, niet naar andere delen van de stad. Richting station is de fiets ook sneller dan de bus, of even snel. Bussen sluiten niet aan op de trein (maar rijdt wel 4x per uur, maar voor hoelang nog?)
De bus is altijd te laat. Ik wilde een keer naar een voorstad van leiden, en de bus toonde +7 op het infoscherm. Ben terug naar huis gelopen en heb de fiets gepakt.

-Reizen naar Zoetermeer:
Bus rijdt s avonds maar 2x per uur. Een bus tussen twee steden van 100.000 + inwoners. Da's toch abnormaal? Hij zit dan ook redelijk vol op dit tijdstip.
Bus sluit in Zoetermeer niet aan op de HTM randstadrail. Deze komt net aan, je sprint op de loopbrug maar de bus rijdt net weg. Half uur wachten.

-Reizen regio Alphen:
Bus 184 richting nieuwveen rijdt maar 1 x per uur (nog wel te doen voor zo'n klein dorpje), en ook nog eens telkens een andere route dus naar bepaalde bestemmingen kun je welgeteld 1x per 2 u reizen. Bus sluit totaal niet aan op de trein in Alphen, je kunt daar zo een kwartier tot een half uur wachten. Is zo'n aansluiting nu teveel gevraagd voor zo een infrequente bus? De reis duurde een uur, ik had het ook in een uur kunnen fietsen (jammer dat het slecht weer was).

Willekeurige plek in Noordwijk:
S avonds rijdt elke bus naar noordwijk maar 1x per uur, het andere half uur rijdt deze een andere route. Je moet dus extreem ver lopen als je niet de goede bus hebt, of een 'rondje van de zaak' maken wat even lang duurt. De bussen gaan ook tot minder laat dan vroeger het geval was.

Eigenlijk is alleen de verbinding naar Katwijk goed, en de NS trein om weg uit de hele regio te gaan (intercity). Hoewel, 2x per uur naar Utrecht is ook mager, plus op bijna elk tussengelegen station stoppen.

Vind je het gek dat mensen dan met de auto gaan, of met de fiets? Ik ga dus alleen met het OV als ik naar elders in het land ga met de trein, of als het echt niet anders kan (naar zoetermeer fietsen is toch net wat te ver bijvoorbeeld). En dat terwijl het gratis voor mij is. Ik zou er nooit van mijn levensdagen voor betalen.

Hoe denken jullie dat de boel zou kunnen worden verbeterd?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Aking »

Ik neem in Leiden altijd het OV, dus ben het oneens met de stelling :Y
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door nvdw »

Leiden platgooien en helemaal opnieuw bouwen, maar dan met een fatsoenlijke infrastructuur. Dat lost 90% van al het gezanik op. Maar dat is niet realistisch.

De verbinding A4-A44 zal straks wel het nodige verkeer verwerken dat nu dwars door de stad rijdt. Dat geeft al wat meer lucht.

Dat bussen slecht aansluiten op de trein is iets dat je aan de vervoerder kan melden. Soms is er simpelweg geen of onvoldoende rekening mee gehouden bij het opstellen van de dienstregeling, of is er aan andere zaken de voorkeur gegeven, zoals dienstroosters/omlopen. Dat kan net genoeg zijn om dunne lijntjes als de 184 nog een beetje rendabel te houden.

En over hoeveel extra reistijd hebben we het als je een buslijn pakt die het rondje "verkeerd om" maakt?

Dat de stadsdienst vaak niet (veel) sneller is dan de fiets is niet alleen in Leiden zo. Zo'n bus moet vaak verplicht allerlei instanties en wijken aandoen, de loopafstand tot de halte beperkt houden, door 30-zones vol paaltjes en drempels kuieren... niet zo vreemd dat de gemiddelde snelheid dan laag is (en de kans op vertraging hoog).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door huibf »

Inderdaad. Ik dacht dat de gemiddelde snelheid van een stadsbus 20 km/uur is. HOV haalt 25 tot 30 km/uur. Dus met een beetje doorfietsen en de kortste weg is de fiets vaak sneller.
Het ligt er dus ook aan hoever je zin hebt om te fietsen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Milco »

Bakpapier schreef:Bus sluit in Zoetermeer niet aan op de HTM randstadrail. Deze komt net aan, je sprint op de loopbrug maar de bus rijdt net weg. Half uur wachten.
Dit begrijp ik niet helemaal. Zowel tram 3 als 4 rijden volgens de wiki 4x/uur in de avonduren, dus ieder kwartier een tram per lijn (en overdag dus nog veel vaker). Samen komt dat neer op 8 trams per uur van/naar Den Haag in de avonduren en op zondag en van maan- t/m zaterdag overdacht 12 trams per uur, en in de spits zelfs 24 trams per uur! Dat de bus 2x/uur rijdt is prima (en zeker voor de avonduren), menig streeklijn is jaloers hierop, maar je kan best een tram eerder nemen naar Centrum West toch? :)

Dat aansluitingen in het algemeen soms niet zijn zoals ze horen te zijn volgens veel reizigers, kan er ook aan liggen dat buslijnen op diverse punten op de route aan moeten sluiten op andere buslijnen en andere ov-modaliteiten. Lijn 165 sluit bijvoorbeeld in Hazerswoude aan op lijn 175 (of was het nou 177? Ik weet het niet exact.) Als hij daarop aan moet sluiten, kan een andere aansluiting wat slechter zijn en daar is helaas niets aan te doen. Heel jammer voor de reiziger misschien, maar op (bijvoorbeeld) 4 punten op de route goed aansluiten op iedere andere bus- of tramlijn of treinserie is vrij lastig voor veel (bus)lijnen. Ook zijn veel buslijnen aan elkaar gekoppeld en ook daardoor kan een aansluiting elders (wat) slecht(er) zijn. Daarnaast heeft een aantal steden/wijken/kernen nog een ander alternatief d.m.v. een andere buslijn en wellicht een stukje verder lopen van de halte naar huis.

Even om bovenstaand verhaal te verduidelijken. Neem Qliner 361: stel deze moet per se aansluiting geven op de/een andere buslijn(en) in Noordwijk. Dat gebeurt dan ook. Hierdoor is een treinaansluiting wellicht niet (goed) mogelijk op station Sassenheim. Op zich vervelend, maar naar Schiphol is een alternatief door in lijn 361 te blijven zitten en voor Hoofddorp kan men via De Hoek reizen met de bus. Heel jammer dat reizigers hierdoor langer onderweg zijn dan wanneer de bus aansluiting zou geven op de trein, maar door de verplichte aansluiting te Noordwijk is dit onmogelijk i.c.m. met de rijtijden en er is een alternatief (via De Hoek reizen bijvoorbeeld).
Dit is maar een voorbeeldje hè, ik heb niet letterlijk naar de bus- en treintijden zitten kijken.

Dat aansluitingen en dienstregelingen niet altijd even perfect zijn, speelt niet alleen in Leiden een rol, ook elders in het land hebben we hier mee te maken, maar gelukkig zijn er vaak alternatieven voorhanden, variërend van het reizen met een andere buslijn of ov-mdaliteit tot het (helaas wat) langer moeten wachten voordat de bus vertrekt.

Dat een buslijn soms in de stille uren niet vaak genoeg rijdt is vervelend, maar wanneer is een bus te druk en zou er vaker gereden moeten woreden? Als 70 % van alle zitplaatsen bezet is op het grootste deel van de route? Als alle zitplaatsen bezet zijn gedurende de rit? Als de bus nokvol is van voor naar achteren? Met enkele staplaatsen is een bus nog niet meteen "vol". Met volgepropte bussen wordt dat wel anders. Veel buslijnen rijden nu in de avonduren ieder half uur of ieder uur, zeker bij streeklijnen is dit het geval. Nu is ieder uur niet bizar veel, maar ik weet dat er naar veel plaatsen rondom Leiden meerdere buslijnen rijden. Weliswaar een (iets) andere route, maar er wordt met meer dan één buslijn toch nog een hogere frequentie dan ieder uur geboden, dus op zich is er in mijn ogen niet zo heel veel mis met het Leidse busnet. Of puilen de bussen echt zo uit dat er vaker gereden moet worden in de avonduren, Bakpapier?
Dat stadslijnen traag zijn is inderdaad waar, maar dat is echt niet alleen in Leiden. Ook in veel andere (grote) steden of dorpen wordt via smalle straatjes gereden met verkeersopstoppingen of belemmeringen.

Dit heb ik overigens niet zelf verzonnen, maar ik kwam hierachter na een gesprek met de vervoerkundige van Connexxion Almere Haven en ik neem toch aan dat deze "regels" voor iedere buslijn/concessie/vervoerder zo in elkaar steken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door waldo79 »

Ik heb geen zin in een rondje straatvechten, dus ik meng me er verder niet in :mrgreen:
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Jaa, weer een fris nieuw topic *O*


Dit keer betreft het een stelling. Het OV in de regio Leiden is dusdanig slecht, dat ik bijna altijd de fiets verkies, ondanks dat ik gratis kan reizen.
Maak dan op zijn minst een poll aan,met een goede vraagstelling.
Bakpapier schreef:Het is echt waar. Je kunt in theorie op veel plekken komen, maar vaak is de fiets simpelweg sneller dan de bus. Wat voorbeelden:
Ooit eens de Helmondse Stadsdienst en omliggende buslijnen bestudeert of die van Oss? In de avonduren en op zondag hebben we het zwaar, uursdienst op s9600 en in Eindhoven geen aansluiting op andere buslijnen :neg:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door AppleMoose »

Bakpapier schreef:Jaa, weer een fris nieuw topic *O*
*Jolijt* We hadden nog niet genoeg topics waarin wensenlijstjes besproken worden...
Maar vooruit, ik zal eens poging doen een nuttige bijdrage te leveren aan dit topic.
Dit keer betreft het een stelling. Het OV in de regio Leiden is dusdanig slecht, dat ik bijna altijd de fiets verkies, ondanks dat ik gratis kan reizen.
Een te specifieke stelling die je alleen kunt voorleggen aan personen die in Leiden e.o. wonen. Gezien het feit dat een overgroot deel van dit forum daar niet woont, vraag ik me af of dit forum de juiste plek is voor deze stelling.
Aangezien deze "problematiek" op veel meer plekken speelt had je mijns inziens de stelling breder kunnen trekken en vooral op zo'n manier moeten opstellen dat je die niet simpel met "ja" of "nee" kunt beantwoorden maar echt discussie oproept.
Het is echt waar. Je kunt in theorie op veel plekken komen, maar vaak is de fiets simpelweg sneller dan de bus.
Wat een verbijsterende conclusie. :roll: Ooit nagedacht over dat in het OV snelheid niet prioriteit nummer 1 is? Het gaat om plekken te verbinden en daarmee een zo'n groot mogelijke groep mensen mee te bedienen. Dat daarin snelheid aan kan bijdragen klopt, maar is dus niet het belangrijkste doel.
- Een willekeurige plek in Voorhout. Deze plaats heeft een station, maar:
trein rijdt maar 2x per uur -> je kunt vaak niet op het gewenste moment reizen
bijna 20 minuten lopen vanaf het station -> netto is de fiets sneller dan de TREIN
Dat een trein "maar" 2x per uur rijdt, is op de meeste stations zo. Lijkt mij een prima bediening. Als er markt is voor meer treinen per uur zouden ze dat wel doen. Dat je niet op het gewenste moment kunt reizen is inherent aan het OV, je bent altijd gebonden aan een dienstregeling. Dat een station niet voor je deur ligt geldt ook voor 99% van de reizigers. Bedenk dat er zat plaatsen in Nederland zijn die nog langer moeten reizen om bij een station te komen. De conclusie "netto is de fiets sneller dan de trein" snap ik niet. Dat ligt er maar net aan waar je heen wilt. Als je vanuit Voorschoten naar Boxmeer wilt, durf ik de stelling wel aan dat het met de trein sneller is :wink: Als je bedoelt dat je met de fiets eerder in Leiden bent, kan dat kloppen. Maar wat is het probleem? Niks mis mee met een stukje fietsen en als je dat niet wilt pak je de trein (of de bus). Kost wellicht meer tijd, maar je hebt wel meer comfort en bij regen zit je dan wel droog...
-Willekeurige plek in Sassenheim: ook deze plaats heeft een station, maar:
buiten de spits maar 2x per uur een trein
Wolfheze en Oosterbeek hebben buiten de spits slechts 1x per uur een treinverbinding met Ede-Wageningen of Arnhem.
Met de fiets ben je dan vaak ook sneller in Arnhem dan met het OV, is het OV daarom daar slecht?
het station ligt heel ver buiten de dorpskern
de bus is vaak al sneller dan de trein, en de fiets is dan ook nog eens bijna net zo snel als de bus
Dat heeft met de ligging van het spoor te maken. Je denkt toch niet dat ze speciaal voor Sassenheim een boogje maken om dichterbij de kern te komen? Bus sneller dan de trein, so what? Fiets bijna even snel als de bus? Mooi toch, kun je prima kiezen. Ben je lui, pak je de bus. Ben je in een sportieve bui, pak je de fiets. Als ik bij mijn eigen dorp kijk, ben ik ook sneller met de fiets dan met de bus. In Arnhem ben ik ook sneller op mijn werk dan wanneer ik met de bus zou gaan. Is het Ov daar dan slecht?
Vanaf mijn wijk kan ik alleen naar het station reizen. Niet naar de universiteit, niet naar station lammenschans, niet naar andere delen van de stad. Richting station is de fiets ook sneller dan de bus, of even snel.
Een bus moet een bepaalde route volgen om zoveel mogelijk mensen te bedienen. Dat brengt meer geld op, dan een rechtstreekse lijn voor anderhalve paardenkop. Bovendien kan een bus ook niet door allerlei straatjes en steegjes waar je met de fiets wel door kunt. Dat je vanaf je huis niet rechtstreeks overal naar toe kunt zul je mee moeten leven. Iedereen wil rechtstreeks naar zijn bestemming, maar dat is gewoonweg niet te realiseren. Als er voldoende vraag is naar een rechtstreeks lijn, dan zal die er vast wel komen.
Bussen sluiten niet aan op de trein (maar rijdt wel 4x per uur, maar voor hoelang nog?)
Als de bus 4x per uur rijdt, hoef je nooit lang te wachten op je trein. Daarom zal de aansluitingen op de treinen iets minder prioriteit hebben dan aansluitingen op andere plekken. Bij een frequentie van 2x per uur wordt dat een ander verhaal natuurlijk, maar dat is voorlopig koffiedikkijken.
De bus is altijd te laat.
Bus heeft te maken met overig verkeer, weersomstandigheden, wegafsluitingen, piekmomenten etc. Hoe mooi je dienstregeling ook is, een bus zal altijd gevoelig zijn voor vertragingen. Het verkeer is niet te voorspellen. Bij een bus hou ik zelf altijd een marge van 10 minuten aan, aan beide kanten van het tijdstip dat de bus hoort te komen volgens de dienstregeling. Ook met de fiets of auto kan het een keer tegenzitten...
Bus rijdt s avonds maar 2x per uur. Een bus tussen twee steden van 100.000 + inwoners. Da's toch abnormaal? Hij zit dan ook redelijk vol op dit tijdstip.
Wat is redelijk vol? En hoe vol zouden de bussen zijn als ze op dat tijdstip 4x per uur zouden rijden? Zou dat ook rendabel zijn?
Bus sluit in Zoetermeer niet aan op de HTM randstadrail. Deze komt net aan, je sprint op de loopbrug maar de bus rijdt net weg. Half uur wachten.
Als het klopt wat Milco zegt dat die trams 4x per uur rijden, snap ik dat half uur wachten ook niet. Veel bussen op streekdiensten (maar ook stadsvervoer) gaan terug naar 2x of zelfs 1x per uur. Collega van mij woont in Rheden. De bus van mijn werk naar het station rijdt 's avonds 1x per uur, maar komt net aan op het tijdstip dat de sprinter naar Rheden vertrekt (welke ook 1x per uur rijdt), zij kan dan dus standaard bijna een uur wachten op de volgende trein... En zo zijn er veel meer voorbeelden te vinden waarbij de aansluitingen beroerder zijn dan deze...
Bus 184 richting nieuwveen rijdt maar 1 x per uur (nog wel te doen voor zo'n klein dorpje), en ook nog eens telkens een andere route dus naar bepaalde bestemmingen kun je welgeteld 1x per 2 u reizen. Bus sluit totaal niet aan op de trein in Alphen, je kunt daar zo een kwartier tot een half uur wachten. Is zo'n aansluiting nu teveel gevraagd voor zo een infrequente bus? De reis duurde een uur, ik had het ook in een uur kunnen fietsen (jammer dat het slecht weer was).
Vraag aan de vervoerder waarom dit zo is. Daar zal vast wel een plausibele reden voor zijn.
S avonds rijdt elke bus naar noordwijk maar 1x per uur, het andere half uur rijdt deze een andere route. Je moet dus extreem ver lopen als je niet de goede bus hebt, of een 'rondje van de zaak' maken wat even lang duurt.
Ook dat zal niet voor niets zijn. Vraag maar om opheldering bij de vervoerder.
De bussen gaan ook tot minder laat dan vroeger het geval was.
Speelt op heel veel plekken in Nederland. We willen dat het OV rendabeler wordt, dus wordt er al snel gesneden in de relatief dure en onrendabele late avondritten.
Eigenlijk is alleen de verbinding naar Katwijk goed, en de NS trein om weg uit de hele regio te gaan (intercity). Hoewel, 2x per uur naar Utrecht is ook mager, plus op bijna elk tussengelegen station stoppen.
Je moet wat te zeuren hebben he?
Vind je het gek dat mensen dan met de auto gaan, of met de fiets?
Nee. Die mensen zul je altijd hebben, gewoonweg omdat het OV nooit aan ieders wens zal kunnen voldoen.
Ik ga dus alleen met het OV als ik naar elders in het land ga met de trein, of als het echt niet anders kan (naar zoetermeer fietsen is toch net wat te ver bijvoorbeeld). En dat terwijl het gratis voor mij is. Ik zou er nooit van mijn levensdagen voor betalen.
Dat is jouw eigen goedrecht. Jij hebt gelukkig een keuze tussen verschillende mobiliteiten, veel andere mensen niet of vinden het wel prima zo. Je komt nu op mij over als een verwend iemand die wil dat het OV volledig voldoet aan jouw wensen. Jammer voor jou, maar dat gaat nooit gebeuren. Leer eens te relativeren en kijk verder dan je neus lang is. Kijk buiten je regio en je zult merken dat het echt niet zo slecht is. Zoals al eerder gezegd, er zijn zat regio's die jaloers zijn op deze frequenties en verbindingen. Natuurlijk zijn er altijd verbeteringen mogelijk, maar je mag je ook wel eens realiseren dat wat je hebt, heel behoorlijk is.
Hoe denken jullie dat de boel zou kunnen worden verbeterd?
Dat is een moeilijke kwestie zolang we niet de achtergronden weten waarom de lijnen, verbindingen, routes en frequenties zo zijn zoals nu zijn. We kunnen verbeteringen aandragen, maar dat heeft absoluut weer invloed op andere zaken. Wat voor de een een verbetering is, kan voor een ander weer een (flinke) verslechtering zijn. Daarnaast speelt het kostenplaatje ook een niet onbelangrijke rol. Daarnaast zul je moeten definiëren wat echt slecht is, wat acceptabel en wat goed is.
Een aantal punten waarvan jij zegt dat het "slecht" is, vind ik best acceptabel of gewoon goed. (voor zover ik dat kan bepalen met mijn beperkte kennis van dat gebied)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Michael 1988 »

Je kunt ook gewoon dit topic negeren. Het is al heel lang duidelijk dat de topicstarter pro-Connexxion is en er alles aan doet om de andere bedrijven zwart te maken en Connexxion (en mogelijk ook indirect Veolia) de hemel in te prijzen. Sorry, maar deze hele onzinnige discussie snap ik niet. Als jij vind dat de fiets sneller is dan de bus binnen een stad, prima. Pak de bus dan maar lekker, dan is er een zitplaats meer voor mij in de bus.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Ik ben helemaal niet 'pro connexxion', maar de verbinding met Noordwijk was vroeger (dus in het connexxion tijdperk) wel beter dan nu met Arriva. Voor de rest is er niet zo heel erg veel veranderd sinds die tijd. Dit kan echter ook een versoepelde concessie-eis zijn, dat weet ik niet.

Ik zal inderdaad een klacht indienen bij Arriva over bus 148. De situatie is nu namelijk:

.35 vertrek richting Nieuwveen
.36 trein uit Leiden komt in Alphen aan

Als de bus nou dus vijf minuutjes later zou vertrekken, zou dat heel mooi zijn.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door verfmeer »

In Leiden heb je net als overal in Nederland 2 verschillende soorten vervoersvraag: Woon-werkvervoer en recreatievervoer. Volgens dit dossier (pag. 57) worden er van de 64.000 banen in Leiden slechts 27.300 ingevuld door Leidenaren. Dagelijks komen er dus 36.700 mensen de stad in om te werken. Tegelijkertijd verlaten dagelijks 31.600 mensen de stad om daarbuiten te gaan werken, waarvan 70% ook de regio verlaat.
Als die mensen met het OV gaan, zullen ze in de meerderheid van Leiden CS reizen. Het is dan ook logisch dat het OV daarop gecentreerd is. Leiden CS is een van de drukste stations van Nederland, er stopt bijna iedere 2 minuten een trein. Omdat daar niet op te plannen is, zie je dat de bussen in Leiden niet in een knoop zijn gelegd, maar meer gespreid over het uur liggen. Daardoor kunnen bussen op gezamenlijke trajecten hoge frequenties aanbieden, zodat bus-trein overstappers op Leiden CS zo kort mogelijk hoeven te wachten.
Dit systeem zorgt ervoor dat met name in het oosten van de stad er weinig verbindingen tussen de wijken zijn, al liggen er ook daar knopen bij het Rijnlandziekenhuis en station Leiden Lammenschans.

Qua recreatievervoer is vooral de binnenstad een publiekstrekker. Het aantal bussen in de Breestraat is niet te tellen, en die worden ook goed gebruikt, maar vooral door mensen die verder van het centrum wonen. Het fietsgebruik in Leiden is meer dan bovengemiddeld, en wordt dan vooral gebruikt om de door jou genoemde locaties te bereiken (universiteit, Lammenschans).
In eigenlijk alle middelgrote steden zie je dat er veel gefietst wordt. De afstanden zijn klein (<5 km) en het openbaar vervoer niet hoogfrequent. De fiets wint het dan al snel. Maar in tegenstelling tot jou vindt ik dat geen probleem. Doordat wij van de fiets gebruikmaken in plaats van het gesubsidieerde OV, hoeft er daar minder geld heen. Daardoor is het lastig om buiten die spits goede frequenties aan te bieden, maar dat moeten we dan maar op de koop toenemen. Bovendien zijn de frequenties nog steeds overal minimaal 2x per uur overdag, wat helemaal niet slecht is.

Verder denk ik dat je niet moet vergeten dat Leiden niet het centrum van de wereld is. Er zijn vanuit de Bollenstreek goede busverbindingen met Den Haag en Schiphol, en ook de treinverbindingen zijn niet slecht. Zoals ik hier boven al heb laten zien zijn de meeste reizigersverbindingen gewoon de regio uit, dus daar wordt het hoogst op ingezet. De enige verbeteringen die ik kan bedenken is het feit dat veel lijnen uit Katwijk en Noordwijk eindigen op CS, terwijl doorrijden over de Breestraat (Rijngouwelijn) wel fijn zou zijn. Maar verder denk ik dat gegeven de omstandigheden, het Leidse OV het goed doet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Suus »

Leiden heeft al zolang als ik weet ernstige problemen met de verkeersdoorstroming in de spits. 's ochtends staan automobilisten buiten de stad bumper-aan-bumper om Leiden in te mogen rijden en in Leiden zelf staan de automobilisten bumper-aan-bumper om de stad te kunnen ontvluchten. In de avondspits precies hetzelfde probleem, maar dan andersom. Zolang die verkeersproblematiek niet is opgelost kan je in de regio Leiden nooit een hoogpunctuele busdienst verwachten. De verbindingen in Leiden zijn overigens helemaal niet slecht, praktisch de hele stad is gedekt, waarbij het soms wel een minpunt is dat delen van de stadsagglomeratie alleen worden bediend door uitlopers van lange streeklijnen met meer risico op vertragingen. Zo kan een defect verkeerslicht in Gouda nog voor vertragingen in Oegstgeest zorgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Vinny »

Leiden is een compacte stad, Daarom gaat gemotoriseerd vervoer iets trager dan in vergelijkbare steden. Maar waar hebben we het over? Je komt aan op het station, en zo'n beetje de hele binnenstad ligt op loopafstand, en voorsteden als Oegstgeest en Wassenaar zijn prima bereikbaar met streekvervoer.

Ik vind dit bij uitstek zo'n calimerotopic ... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door AppleMoose »

Ach, je moet toch wat hebben om over te zeuren niet waar?
En als mensen dan nog serieus ingaan op wat meneer zegt/het tegendeel bewijzen, negeert meneer ze gewoon.

Ik stel voor dat meneer gewoon "Het Grote Bakpapiers Zeurtopic" opent, en daar z'n klaagzang neerkalkt in plaats van iedere keer een nieuw topic te openen. Is voor iedereen beter :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door nvdw »

Voor wat betreft die 184 Alphen-Nieuwveen.

Als ik de dienstregeling erop nasla vallen me twee zaken op.

1) De rijtijd is zodanig (zowel via Langeraar als via Papenveer) dat een 'slagje' net geen uur kost. De omloop kan dus met één bus gedaan worden. Vijf minuten later weg uit Alphen betekent dus ook vijf minuten later terug zijn in Alphen.

2) Of het een toevalstreffer is weet ik niet, maar op de halte bij de Kruisweg/N207 worden overstappen vermeld op en van de bussen 183 uit en richting Leiden en de 370 uit en naar Schiphol. Mogelijk dat Arriva verwacht dat de reizigers uit Langeraar eerder op die relaties over willen stappen dan op de trein Leiden-Utrecht in Alphen. Voor Ter Aar en Nieuwveen is dat laatste wat minder relevant want die hebben ook de 182 en de 147 nog.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Daelea »

Vergeet ook niet dat, omdat Leiden een compacte stad is en veel lijnen door de stad heen slingeren, je vaak een bestemming via meerdere haltes kunt bereiken. Een voorbeeld dat Bakpapier (a.k.a. "meneer") gaf, is de universiteit: ik heb drie jaar in het centrum gestudeerd, de halte Paterstraat ligt tussen de gebouwen in. Echter, de halten Noordeinde (normaal 4x per uur lijn 5) ligt op max vijf minuten lopen, en ook de halte Breestraat is goed te lopen (ongeveer 7-10 min).
Voor wat de campus op het Bio-Sciencepark betreft, naast de halte Universiteitsterrein (2x lijn 43), is het ook goed beloopbaar vanaf de haltes Gorlaeus Laboratorium (2x lijn 37 & 57) en Ehrenfestweg (4x lijn 30 & 31, 2x lijn 221 & 250, 1x lijn 38 - alleen richting Leiden). Deze situatie geldt eigenlijk voor ongeveer heel Leiden, ik heb een bushalte van lijn 183 voor mijn deur, maar die lijn rijdt maar 1x per uur. Echter, ik kan ook gebruik maken van lijn 6, 56 en 365 (Qliner).

En ja, de fiets is bijna altijd sneller, maar de bus is met het herfstige weer als vandaag toch echt comfortabeler. En het overstappen als ik naar de universiteit in het centrum ga, neem ik graag voor lief met de hoge frequentie (alle mogelijke buslijnen op 5 min afstand opgeteld).
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Leiden heeft al zolang als ik weet ernstige problemen met de verkeersdoorstroming in de spits. 's ochtends staan automobilisten buiten de stad bumper-aan-bumper om Leiden in te mogen rijden en in Leiden zelf staan de automobilisten bumper-aan-bumper om de stad te kunnen ontvluchten. In de avondspits precies hetzelfde probleem, maar dan andersom. Zolang die verkeersproblematiek niet is opgelost kan je in de regio Leiden nooit een hoogpunctuele busdienst verwachten. De verbindingen in Leiden zijn overigens helemaal niet slecht, praktisch de hele stad is gedekt, waarbij het soms wel een minpunt is dat delen van de stadsagglomeratie alleen worden bediend door uitlopers van lange streeklijnen met meer risico op vertragingen. Zo kan een defect verkeerslicht in Gouda nog voor vertragingen in Oegstgeest zorgen.

Ik kan wel een paar mogelijke verbeteringen aandragen voor de genoemde problemen (geen verbinding leiden centrum - katwijk/noordwijk, en lange streeklijnen als stadsvervoer)

1. Qliner vanuit Zoetermeer door laten rijden naar Katwijk via breestraat, ipv laten doorrijden naar schiphol.
1a. Bussen vanuit Noordwijk laten doorrijden naar station Lammenschans (in de spits)
2. Qliner uit Schiphol laten doorrijden naar Katwijk (of stoppen op Centraal)
3. Bus 186/187 laten stoppen op centraal
4. Bus 6 (of een andere stadsdienst) laten doorrijden naar Oegstgeest, over de route van 186/7
5. Meer bussen via Paterstraat/witte singel laten rijden (momenteel rijden er heel veel vanwege de verbouwingen, maar ook in de reguliere dienstregeling zorgen voor een frequentie van 4x per uur)
6. Ook na de verbouwing meer bussen via Langegracht-Hooigracht-Sint Jorissteeg laten rijden (b.v. 2x per uur). Deze route bevalt goed, bespaart me soms best wat tijd t.o.v. de breestraatroute, en zo wordt het verkeer meer gespreid.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Daelea »

1. Er wordt ook serieus gekeken of, wanneer de verbinding Katwijk - Leiden overgaat naar R-net, deze gekoppeld kan worden aan Leiden - Zoetermeer. Bovendien rijden er nu helemaal geen bussen Zoetermeer - Schiphol (al bijna een jaar niet meer), maar alleen 1x per uur, buiten de spits, een bus Zoetermeer - Leiderdorp. De rest is geknipt, en deze ene bus zal hoogstwaarschijnlijk in december ook geknipt worden.

2. Ik denk dat je hiermee alleen maar meer vertraging creëert. Er rijden in de spits 11 bussen per uur tussen Leiden en Katwijk, dus een overstap moet geen probleem zijn. Leiden - Schiphol zou in de spits wellicht nog 4x per uur een verbinding rechtvaardigen, maar deze assen koppelen lijkt mij niet verstandig.

3. Eerlijkheid gebied mij te zeggen: mee eens. 4. Niet mee eens. Het lijkt mij niet handig om de stadsdiensten nog langer te maken, lijn 5 & 6 zijn vorig jaar niet voor niets geknipt. Een aparte stadsbus naar Oegstgeest, waarbij deze stad ook een wat grotere bediening krijgt, lijkt me een zeer goed plan.

5. Ik zie niet zo goed in welke doelgroep je hiermee bedient. Er komen zeer weinig studenten met de bus van en naar de universiteit daar, zelfs toen vorig jaar de bussen nog aansloten op de collegetijden. Vier keer per uur een bus naar een universiteit lijkt mij dan ook geen prioriteit - als je iets wil doen, sluit dan aan op de collegetijden (aankomst en vertrek om :15 & :45).

6. Ook dit is een serieus plan. Hoewel er veel verschillende mogelijkheden genoemd worden, liggen er zeker wel plannen op tafel om de meeste bussen uit de Breestraat te weren. Echter, in de spits (vaak ook daarbuiten) staan de bussen op de Hooigracht juist ontzettend in de file, iets wat op de Breestraat minder vaak gebeurt (maar daar bestaat weer ongemak door fietsers en vrachtwagens).

Echt perfect doorstromende routes zul je, ondanks mooi gedroom van velen, in Leiden toch niet gaan krijgen met de huidige infrastructuur. De wegen zijn simpelweg te krap (een bus past vaak net) en veel te druk (zowel met auto's en bussen als met fietsers). Ik snap dat je heel graag Station Lammenschans als knooppunt wilt, maar dit station ligt volgens mij te dicht bij Centraal, waardoor de meesten die met de trein aankomen lekker blijven zitten, aangezien in Leiden het centraal station bijzonder dicht bij de binnenstad ligt. Voor de reizigers die met de bus aankomen: deze rijden nu altijd door naar het centrum en Centraal, dus waarom overstappen?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door verfmeer »

Leiden Lammenschans wordt vooral gebruikt door reizigers vanuit Zuidwest, Voorschoten en de Burgemeesterswijk die naar Utrecht willen. De vervoersvraag CS-Lammenschans per trein is vrijwel non-extinct, alleen mensen die naar het station kunnen lopen zullen er gebruik van maken, en dan alleen als de verbinding goed valt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door WSM »

Als frequent gebruiker van lijn 365 Ztm - Ledn het volgende.

Positief:
- hoge frequentie in de spits ('s ochtends 12x per uur, 's avonds 10x per uur);
- comfortabele bussen (Volvo).

Negatief:
- Arriva heeft de prijzen flink verhoogd, zogenaamd omdat het HOV is;
- datzelfde HOV bestaat echter regelmatig uit een Citea of een brakke Van Hool-stadsbus, waarvoor dan wel evengoed HOV-tarief betaald mag worden;
- bussen zijn vaak druk, met vele staanplaatsen in de gangpaden als gevolg;
- omloop is niet robuust, waardoor vertragingen op-en-neer blijven jojoën en bussen vaak al te laat vanaf het beginpunt vertrekken, met nog drukkere bussen en nog vollere gangpaden als gevolg;
- bussen komen te laat uit de garage, met nog drukkere bussen en nog vollere gangpaden als gevolg;
- chauffeurs hebben een gebrekkige werkhouding en zijn niet klantgericht;
- roosters zijn te complex, waardoor Leiden als er ergens in de regio het verkeer vastloopt een soort NS-knooppunt wordt: de buffer staat vol met bussen zonder chauffeurs, de cantine zit vol met chauffeurs zonder bus en de reizigers moeten het zich maar bekijken.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Wat vind je van de frequentie van 2x per uur s avonds ? Ik vind dat dus echt te weinig, ook eergisteren was de bus zitplaats vol. Van mij mag de frequentie tot 21u omhoog naar 4x per uur, pas daarna voldoet 2x per uur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Suus »

Zitvol is de beste vol. Elke reiziger wordt comfortabel vervoerd en de vervoerder maakt geen verlies op lege stoelen. De beste stoel in het OV is een gevulde stoel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door waldo79 »

Eerlijk gezegd vind ik je behoorlijk verwend, Bakpapier.
Dat je je nog tussen ons wilt begeven op dit forum :Y
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

waldo79 schreef:Eerlijk gezegd vind ik je behoorlijk verwend, Bakpapier.
Dat je je nog tussen ons wilt begeven op dit forum :Y
Ik kom uit zeeuws-vlaanderen dus ik weet heus wat slecht ov is.

Maar als je dan in een stad woont verwacht je toch een wat beter OV netwerk. 2x per uur in een volle bus naar een dichtbijliggende grotere plaats is van het level Terneuzen-Goes en zou niet van het level Zoetermeer-Leiden moeten zijn.

Bee, de keren dat ik er zat was het dus zitvol. Het zou me niks verbazen als het soms propvol zit in die bus. De avonddienstregeling zou gewoon pas vanaf 21 u moeten ingaan en niet al vanaf 19u.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door AppleMoose »

Tja, je zit nu eenmaal met een flinke kostenpost 's avonds. Zolang een bus niet structureel meer dan zitplaats vol zit en de provincie niet met een extra zak met geld komt, zal de frequentie niet verhoogt worden...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten