'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per dag

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
benza

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door benza »

Erno-BE schreef:Nee, aangezien je geen strakke uursdienst meer hebt tussen Oostende en Brussel en tevens een treinpaar minder tussen Oostende/Brugge/Gent en Leuven. Gewoon die Thalys afschaffen, veel makkelijker.
Hoe zit het trouwens met de bezitting van het Waalse Thalys naar Liege en Charleroi?
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Montecito08 »

Zou het niet beter zijn deze verbinding door te trekken naar Nederland in plaats van Frankrijk? Denk dat er best een markt is voor een directe trein Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Gent - Brugge (- Oostende)...

Er zijn overigens dan wel kruisingsproblemen bij Antwerpen, die dan voor één treinpaar per dag overwonnen moeten worden...
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door MLouter »

Mwa, net als de huidige situatie is dat gewoon eigenlijk zonde van de Thaly's. Je boemelt echt alleen over convetioneel spoor.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Suus »

Montecito08 schreef:Zou het niet beter zijn deze verbinding door te trekken naar Nederland in plaats van Frankrijk? Denk dat er best een markt is voor een directe trein Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Gent - Brugge (- Oostende)...
Zonde van de trein, die is bedoeld om keihard te scheuren, maar met Schiphol - Rotterdam - Antwerpen heb je hooguit een half uur tijdwinst te pakken. Op Brussel - Parijs pak je zo twee uur of meer aan reistijdwinst t.o.v. een conventionele trein, daar kan je renderen.
benza schreef:
Erno-BE schreef:Nee, aangezien je geen strakke uursdienst meer hebt tussen Oostende en Brussel en tevens een treinpaar minder tussen Oostende/Brugge/Gent en Leuven. Gewoon die Thalys afschaffen, veel makkelijker.
Hoe zit het trouwens met de bezitting van het Waalse Thalys naar Liege en Charleroi?
Tussen Luik en Namen is de trein in principe leeg, want vanaf Luik is Parijs sneller met de Thalys via Brussel. De trein kan echter niet overnachten in Namen maar doet dat in Liers (ongeveer 15 spoorkilometers vanaf Liège-Guillemins). Tussen de overige Waalse steden en Parijs schijnt er nog wel enige reizigersvraag te zijn, maar de geluiden zijn tegenstrijdig. De tijdwinst van die trein is voor Namen, Charleroi en Bergen in ieder geval nog wel bewezen, maar ik betwijfel of die trein wel zwarte cijfers neerzet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Stéphane »

Bee schreef:
Montecito08 schreef:...
Hoe zit het trouwens met de bezitting van het Waalse Thalys naar Liege en Charleroi?
Tussen Luik en Namen is de trein in principe leeg, want vanaf Luik is Parijs sneller met de Thalys via Brussel. De trein kan echter niet overnachten in Namen maar doet dat in Liers (ongeveer 15 spoorkilometers vanaf Liège-Guillemins). Tussen de overige Waalse steden en Parijs schijnt er nog wel enige reizigersvraag te zijn, maar de geluiden zijn tegenstrijdig. De tijdwinst van die trein is voor Namen, Charleroi en Bergen in ieder geval nog wel bewezen, maar ik betwijfel of die trein wel zwarte cijfers neerzet.
En sinds de reizigerstellingen door de NMBS als staatsgeheim worden beschouwt hebben we daar het raden naar...
Grappig dat ze hem 's nachts in de Ardennen parkeren, moet nog wel mooie foto's opleveren. :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
benza

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door benza »

Bedankt voor je antwoord Bee.
Het doortrekken van de trein naar Maastricht zou misschien een paar extra reizigers trekken. Al heb ik het gevoel dat Limburg niet zo veel belang met een relatie met Frankrijk heeft..maar meer met een goede verbinding naar Duitsland (Aachen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Suus »

@Stéphane: ik had altijd het idee dat de Ardennen aan de andere kant van de Maas lagen :)

@Benza: een verlenging naar Maastricht heeft niet zoveel nut. Vanuit Maastricht is een overstap in Luik op de Thalys via Brussel sowieso sneller. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Ja, EBS-ticket voor de Thalys en dan de trein die 4 minuten later vertrekt uit Oostende nemen en op dezelfde trein overstappen in Brussel-Zuid.
Wat is een EBS-ticket?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
benza

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door benza »

Elke belgische station...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Nitein-Repart »

benza schreef:Bedankt voor je antwoord Bee.
Het doortrekken van de trein naar Maastricht zou misschien een paar extra reizigers trekken. Al heb ik het gevoel dat Limburg niet zo veel belang met een relatie met Frankrijk heeft..maar meer met een goede verbinding naar Duitsland (Aachen).
Als een verbinding met Brussel al niet lukt, lukt een verbinding met Parijs al helemaal niet. Maastricht is in principe het Parijs van Limburg, maar qua internationale verbindingen zijn voiral Aachen en Hasselt belangrijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Bakpapier »

Erno-BE schreef:Nee, aangezien je geen strakke uursdienst meer hebt tussen Oostende en Brussel en tevens een treinpaar minder tussen Oostende/Brugge/Gent en Leuven. Gewoon die Thalys afschaffen, veel makkelijker.
Ja maar dat mag niet omdat dat niet mag.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Zugführer »

Dat mag niet omdat Vlaanderen dan geen eigen Thalys variant heeft en Wallonië wel *O*
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Nitein-Repart »

Zucht, Vlaanderen heeft een frequentere bediening met Parijs (Antwerpen) dan Wallonie (Liege) en tevens is het ook nog een optie om ter compensatie de Thalyssen Duitsland-Parijs in Leuven te laten stoppen. Zo kun je de wafelijzers ook zien.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
benza

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door benza »

Erno-BE schreef:
benza schreef:Bedankt voor je antwoord Bee.
Het doortrekken van de trein naar Maastricht zou misschien een paar extra reizigers trekken. Al heb ik het gevoel dat Limburg niet zo veel belang met een relatie met Frankrijk heeft..maar meer met een goede verbinding naar Duitsland (Aachen).
Als een verbinding met Brussel al niet lukt, lukt een verbinding met Parijs al helemaal niet. Maastricht is in principe het Parijs van Limburg, maar qua internationale verbindingen zijn voiral Aachen en Hasselt belangrijk.
Denk jij dat het verbinding met Hasselt gaat lukken qua reizigersaantal? Ik ben niet een grote Limburg kenner maar ik twijfel. Ik heb een maand daar gewerkt en ik vind het regio -zeer- op Duitsland gefocust. In Maastricht en Geleen hoorde ik echt veel Duits op straat. En die zijn niet eens grenssteden zoals Kerkrade.

Nochtans denk ik veel dat een snel verbinding met Aachen kansrijk is. Nu duurt het 1h15.
benza

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door benza »

Zugführer schreef:Dat mag niet omdat Vlaanderen dan geen eigen Thalys variant heeft en Wallonië wel *O*
En de Thalys Parijs-Amsterdam dan ?!? Hij stopt in Brussels (volgens vlamingen het hoofstad van vlaanderen) en Antwerpen...hoezo geen Vlaams Thalys?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Nitein-Repart »

In Brussel spreekt men hoofdzakelijk Frans dus ik zie het niet als een Vlaamse stad.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
benza

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door benza »

Ik ook niet. Maar het is wel de Hoofstad van Vlaanderen :D
Maar ja om topic te blijven is Antwerpen wel een 100% Vlaams stad. Dus ik zie ook niet waarom er moet nog een andere Vlaams Thalys.

Vlaanderen heeft ook goede trein verbindingen met Frankrijk vind ik. Elk uur een trein Lille-Kortrijk-Antwerpen/Oostende.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Suus »

De hoofdstad van Vlaanderen (het Vlaams gewest/Vlaamse gemeenschap) is Brussel. Daar zetelt de Vlaamse regering en het meerendeel van haar ambtenaren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Nitein-Repart »

benza schreef:Ik ook niet. Maar het is wel de Hoofstad van Vlaanderen :D
Maar ja om topic te blijven is Antwerpen wel een 100% Vlaams stad. Dus ik zie ook niet waarom er moet nog een andere Vlaams Thalys.

Vlaanderen heeft ook goede trein verbindingen met Frankrijk vind ik. Elk uur een trein Lille-Kortrijk-Antwerpen/Oostende.
Mee eens, Antwerpen heeft een veel frequentere verbinding met Parijs dan Liège. Als je meer Vlaamse steden een verbinding met Parijs wilt geven behoort stoppen in Mechelen en Leuven ook tot de opties, al zal daar neit iedereen blij mee zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door huibf »

Montecito08 schreef:Zou het niet beter zijn deze verbinding door te trekken naar Nederland in plaats van Frankrijk? Denk dat er best een markt is voor een directe trein Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Gent - Brugge (- Oostende)...

Er zijn overigens dan wel kruisingsproblemen bij Antwerpen, die dan voor één treinpaar per dag overwonnen moeten worden...
Waarom naar de Randstad. Zullen we eens voor de verandering een trein inleggen naar het deel van Nederland waar het geld verdiend wordt...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Frans F »

Bee schreef:De hoofdstad van Vlaanderen (het Vlaams gewest/Vlaamse gemeenschap) is Brussel. Daar zetelt de Vlaamse regering en het meerendeel van haar ambtenaren.
Theoretisch klopt dat wel, maar in de praktijk is Brussel gewoon een franstalige stad. Je moet eens proberen op Brussel Zuid een broodje te kopen in het Nederlands, dan staan ze je aan te staren of je van een andere planeet komt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Nitein-Repart »

Beter zorgt men voor een betere overstap tussen de IC-G en de IC-B in Antwerpen, dan een directe trein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door waldo79 »

IC-G en IC-B? Vanuit Roosendaal heb je voor Belgische begrippen een mooie overstap op de trein naar Gent, Kortrijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Suus »

De IC-B bestaat al een paar jaar niet meer. Dat was de Benelux, maar die gaat tot eind dit jaar als IC-Z door het leven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Bericht door Vinny »

Reiservaring van enige jaren geleden: We rijden als opgevoerde slak tussen Brussel en Antwerpen en te Antwerpen vermeldt de conducteur nog maar eens dat we nog steeds in België zijn. Het kleine meisje dat tegenover me zat zei: "Mais, est Belgique comme grand?" (Is België dan zo groot?). Ja we hadden nog steeds uitzicht op rode stoptreinen. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten