NS haalt miljardenorder binnen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Daniel »

NS haalt miljardenorder binnen
Geplaatst op: woensdag 8 oktober 2014 10:22
Laatst bijgewerkt: woensdag 8 oktober 2014 10:23


Amsterdam - NS gaat tien jaar lang vrijwel alle treinen rijden in Schotland. De spoorwegen hebben met hun dochter Abellio de Schotse concessie gewonnen die een waarde heeft van bijna drie miljard euro.
Dat zeggen bronnen in Schotland. Het nieuws wordt later deze dag officieel bekend gemaakt door de Schotse transportminister in Edinburg.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door waldo79 »

Raakt het Schotse treinvervoer hiermee minder versnipperd?
Wat merken we er in Nederland concreet van? Gaat Dijsselbloem nu juichen?
Edinburg
Edinburgh. Echt weer nu.nl kwaliteit :evil:
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Dagren »

Edinburg zonder h is ook correct in een Nederlandse tekst. ;)
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door flipje »

De BBC bevestigd ook dat Abellio heeft gewonnen (bron).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door reisthijs »

waldo79 schreef:Raakt het Schotse treinvervoer hiermee minder versnipperd?
Nee, want het Schotse treinvervoer is helemaal niet versnipperd.

In de praktijk zal er waarschijnlijk niet veel veranderen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door MLouter »

Mijn Schotse vrienden zijn super enthousiast!

Paar punten uit het nieuwe contract:
80 nieuwe Hitachi treien
Opzetten intercity dienst tussen de 7 Cities met opgeknapte HST sets (pfff die dingen houden het goed lang vol)
OV-Fiets netwerk wordt opgebouwd
Wifi/betere catering aan boord
Verbeterde stations/opknapbeurten (Perth, Stirling, Aberdeen, Inverness)
verbeteren van de "scenic lines" (denk aan verbeterd zicht/uiltijnen stoelen, extra bagageruimte)
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door mijack1985 »

Als ik dit persbericht lees zijn ze echt tot het uiterste gegaan voor deze franchise. Twee jaar lang door heel Schotland getrokken om te kijken wat nodig is/was. beter kan etc. Plus ik kan nog wel artikelen eerder dit jaar herinneren dat NS dolgraag in Schotland wilde treinen.

nu.nl van april

Nou loon naar werken toch :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Suus »

Dit is een heugelijke dag voor NS, de op-een-na-beste-spoorwegmaatschappij van Europa en ver daarbuiten *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door flipje »

Het hoofdkantoor van Abellio UK zal van Londen naar Glasgow verhuizen. De reacties in Schotland zijn zeer verdeeld over de winst voor NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Meltrain »

Mooi dat Abellio gewonnen heeft. :D
Vooral dat er aangepaste treinen worden ingezet op de mooiste Schotse spoorlijnen vind ik leuk.
Ik stel wel voor om de topictitel aan te passen door "in Schotland" toe te voegen, want aan de topictitel kun je nu te weinig afleiden, vind ik.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Frans F »

Grappig dat de vakbonden in Schotland net zo moord en brand schreeuwen als de FNV in Nederland. Ze komen met zelfde verhalen dat alles weer in handen van een staatsbedrijf moet komen en dat dan alles veel en veel beter wordt (uiteraard voor het personeel maar niet voor de reizigers).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Dit is een heugelijke dag voor NS, de op-een-na-beste-spoorwegmaatschappij van Europa en ver daarbuiten *O*
Naast Arriva in Nederland zijn er toch ook in Duitsland en Zwitserland maatschappijen die beter presteren dan NS. En ik weet in Japan nog wel minstens 50 beter presterende spoorwegmaatschappijen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Hainje »

Japan is met hun mentaliteit daar sowieso een geval apart. Dat kun je absoluut niet vergelijken met Europese spoorwegbedrijven.
🍉
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door mijack1985 »

Frans F schreef: Naast Arriva in Nederland zijn er toch ook in Duitsland en Zwitserland maatschappijen die beter presteren dan NS. En ik weet in Japan nog wel minstens 50 beter presterende spoorwegmaatschappijen.
Fransje, wat heb je eigenlijk tegen NS?? Ze hebben voor deze franchise toch ook het heilige Arriva verslagen. Net als dat ze hun versloegen in de concessie Alphen - Gouda.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Japan is met hun mentaliteit daar sowieso een geval apart. Dat kun je absoluut niet vergelijken met Europese spoorwegbedrijven.
Waarom eigenlijk niet?
Personeel kun je ook aansturen i.p.v. de huidige vrijheid-blijheid cultuur.
mijack1985 schreef: Fransje, wat heb je eigenlijk tegen NS?? Ze hebben voor deze franchise toch ook het heilige Arriva verslagen. Net als dat ze hun versloegen in de concessie Alphen - Gouda.
NS (of liever gezegd Abellio) presteert goed als er openbaar wordt aanbesteed. Het probleem zit op het niet aanbesteedde HRN met het verouderde materieel, onvindbare conducteurs, slechte punctualiteit, etc.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Waarom eigenlijk niet?
Omdat Japan een maatschappij heeft waar alles op de seconde gaat, dat is een mentaliteit die wij hier in Europa niet hebben en vrijwel zeker nooit zullen krijgen (tenzij Japan het voor elkaar krijgt om o.a. ons land een paar decennia te bezetten o.i.d.).
mijack1985 schreef:NS (of liever gezegd Abellio) presteert goed als er openbaar wordt aanbesteed. Het probleem zit op het niet aanbesteedde HRN met het verouderde materieel, onvindbare conducteurs, slechte punctualiteit, etc.
Dat is gewoon omdat de staatssecretaris geen keiharde eisen stelt. Waarom zou je harder lopen als dat niet van je word verwacht? IK kan de NS eigenlijk geen ongelijk geven. :P
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door AppleMoose »

Frans F schreef: NS (of liever gezegd Abellio) presteert goed als er openbaar wordt aanbesteed. Het probleem zit op het niet aanbesteedde HRN met het verouderde materieel, onvindbare conducteurs, slechte punctualiteit, etc.
Arriva en consorten waren ook niet met nieuw materieel gekomen als de politiek dat niet geëist had!
Noordned/Arriva/Veolia bleven nog jarenlang met de toen al afgeschreven Wadlopers rijden, Syntus heeft ook nog jaren met DM90 gereden op diverse trajecten. Pas toen in de nieuwe aanbestedingsrondes nieuw materieel werd geëist, kwamen ze er pas mee.
Ook die "heilige" private bedrijven zetten geen stap verder vooruit als er niet een zak met geld in het vooruitzicht ligt.

Bij de private vervoerders zijn op de meeste lijnen al tig jaren de conducteurs onvindbaar. Bovendien komt dat bij NS nou ook niet zo vaak voor, dus dat vind ik gewoon een kulargument. En over die punctualiteit, het is natuurlijk makkelijker op tijd rijden op enkelsporige lijntjes waarbij je minder complexe aansluitingen danwel treinbewegingen hebt dan op het HRN.
Een kleine vertraging bij NS in Nijmegen kan gevolgen hebben voor de punctualiteit in Amsterdam. Dat is vervelend, maar wel inherent aan de complexe dienstregeling en verbindingen die wij graag zien. Wil je dit tegengaan, zul je de zooi moeten opsplitsen in eilandjes met als gevolg dat je vaker moet overstappen, de reistijd en de kans op het missen van je aansluiting toeneemt. Ik weet dat dat de natte droom is van Arriva-minnend Nederland, maar ik hoop toch echt dat dát niet gaat gebeuren. Dan gaan we écht terug naar de 19e eeuw...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Dagren »

Dat zijn een aantal goede punten, Ronald. Voor de meeste zaken ligt het gewoon aan de afspraken die gemaakt zijn met de opdrachtgever. Daarom heeft de NS oudere treinen, daarom zie je bij veel regionale lijnen geen conducteur. Al is een enkelsporig lijntje lang niet altijd een voordeel. Het zorgt misschien voor een minder complexe planning, maar als er op een enkelsporig traject een storing is, zijn de gevolgen daarvan ook al snel groter en moeilijker op te lossen. Het heeft dus voor- en nadelen. Waardoor je eigenlijk niet kan zeggen: Die vervoerder doet het goed op dat regionale netwerk, dus die kan delen van het HRN met Intercities ook goed aan. Al heeft Arriva natuurlijk wel wat meer ervaring dan de meesten, doordat de Nevenlijnen meer zijn dan een lijn van een begin- naar een eindpunt. Daar zit je ook al met allerlei aansluitingen.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door MLouter »

OT? (A)
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door sirvinniei »

In Japan moeten ook de machinisten persoonlijk te laat briefjes uitschrijven als treinen ook maar een paar minuten te laat zijn en word als iemand voor de trein springt de volledige financiële schade op de familie verhaald.
Ja, ze zijn zeker gesteld op punctualiteit ;)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door isadora »

sirvinniei schreef:In Japan moeten ook de machinisten persoonlijk te laat briefjes uitschrijven als treinen ook maar een paar minuten te laat zijn en word als iemand voor de trein springt de volledige financiële schade op de familie verhaald.
Ja, ze zijn zeker gesteld op punctualiteit ;)
Dan begrijp ik weer niet, waarom ze die briefjes ook nog eens te laat moeten uitschrijven. Waarom niet meteen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Korot »

Isadora, zoals ik het begrijp moet de machinist te-laat-briefjes uitschrijven aan passagiers, die door de vertraging te laat komen op hun werk, zodat deze een excuus hebben voor hun baas. Een beetje zoals te-laat briefjes op de middelbare school.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door isadora »

De Britse belastingbetaler krabt zichzelf achter het oor.
Is het wel de bedoeling, dat onze dure centjes allemaal naar het buitenland verdwijnen?
Hoe steekt dat allemaal eigenlijk in elkaar daar op het Britse eiland?

Een aardig inkijkje in een vandaag verschenen artikel in de Independent. Wel een aardige kluif Engels, maar dat is voor iedereen gesneden koek, toch? :)

http://www.independent.co.uk/news/busin ... 74048.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Z2N »

Op twee jaar tijd heeft Abellio 20 miljoen pond aan dividend gehaald uit het Britse spoor. Ik snap wel dat ze daar niet heel erg blij zijn, maar ik heb er eigenlijk wel vrede mee! :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt miljardenorder binnen

Bericht door Geert »

Pff, wel een erg tendentieus stuk. "As a result, vast amounts of British citizens’ bills and fares leave the country in the form of dividends to taxpayers in continental Europe, funding their schools and hospitals." Alsof Britse multinationals andersom niet geld verdienen op het continent. Erg protectionistische kijk op de zaak.

Bedankt voor het plaatsen, isadora. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten