Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door AppleMoose »

Einde dreigt voor 6 miljoen euro kostende brug uit 2010

GELDERMALSEN - De loopbrug bij station Geldermalsen kostte 6 miljoen euro en staat er nog geen 4 jaar. Toch moet de brug misschien alweer weg, zegt spoorbeheerder ProRail.
De brug dreigt te moeten verdwijnen, omdat er 2 perrons bij moeten komen. Die zijn nodig omdat er in de toekomst meer treinen gaan rijden tussen Eindhoven en Utrecht, als onderdeel van het programma hoogfrequent spoorvervoer. De loopbrug is niet berekend op zoveel reizigers, blijkt uit onderzoek van ProRail.

Lees verder

Bron: Omroep Gelderland
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door sirvinniei »

ik dacht dat PHS (voor de zoveelste keer) uitgesteld werd.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Jef400 »

Oii, vooruit plannen misschien?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door waldo79 »

Twee weken geleden kreeg Gdm gedurende een weekend veel meer treinen te verwerken en dat paste prima op de beschikbare infra. Al werd er voornamelijk in zuidelijke richting gereden. Hooguit dat er wat wissels gelegd moeten worden.

En die reizigers drommen niet allemaal tegelijk over die loopbrug heen, Prorail :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Suus »

Is deze mogelijke aanstaande verbouwing de reden dat het station al ruim een jaar geen overkapping meer heeft, alleen nog een palenstructuur van wat ooit de overkapping was?

Het station heeft nu een zeer pauperige uitstraling die niet misstaat in België of armoedige delen van Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Aking »

Dat komt volgens mij door een failliete aannemer die daar mee bezig was...



Verder goeie zaack! De beste loopbrug is tenslotte geen loopbrug! :X
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:Is deze mogelijke aanstaande verbouwing de reden dat het station al ruim een jaar geen overkapping meer heeft, alleen nog een palenstructuur van wat ooit de overkapping was?
De gevel is wel keurig schoongemaakt. Het ontbreken van een overkapping is inderdaad een aanfluiting en maakt een onnodige armoedige indruk en doet afbreuk aan de monumentale status van de constructie.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Gamma »

Weet iemand wat het nieuwe sporenplan van Gdm wordt?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Aking »

waldo79 schreef:
Bee schreef:Is deze mogelijke aanstaande verbouwing de reden dat het station al ruim een jaar geen overkapping meer heeft, alleen nog een palenstructuur van wat ooit de overkapping was?
De gevel is wel keurig schoongemaakt. Het ontbreken van een overkapping is inderdaad een aanfluiting en maakt een onnodige armoedige indruk en doet afbreuk aan de monumentale status van de constructie.
http://www.faillissementsdossier.nl/nie ... lliet.aspx

http://geldermalsen.nieuws.nl/nieuws/20 ... n-failliet

http://www.culemborgsecourant.nl/plaats ... 87512.html

http://www.nsstations.nl/nieuws/2014/10 ... klaar.html

As i said...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door reisthijs »

sirvinniei schreef:ik dacht dat PHS (voor de zoveelste keer) uitgesteld werd.
De actuele planning is 2017 voor Amsterdam-Eindhoven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door waldo79 »

@Aking: ik geloof je wel, maar dat neemt niet weg dat er nu een patstelling is ontstaan waar de omgeving niet vrolijk van wordt :(

En dat PHS is voor mij helemaal niet zo urgent. Geloof ook niet dat het zodanig veel drukker wordt door vaker te rijden. Er gaan per trein minder reizigers mee dan nu waardoor het per saldo niet uitmaakt. Zolang Ut nog te vaak platligt heb ik er weinig vertrouwen in dat er probleemloos meer treinen kunnen rijden.

4 keer Ht - Ut v.v. en 4 keer Gdm - Ut is al hoogfrequent (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Aking »

In de laatste 2 door mij aangehaalde berichten is te lezwn dat ze eind 2014 verder gaan met de kappen ;)
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Hans »

De vorige brug in Geldermalsen daar hing een bordje bij : niet meer dan 40 personen tegelijkertijd op de loopbrug.

Bij het afscheid van de 1200-en in de NS Reizigersdienst stond er een veelvoud daarvan op die brug. Wonder boven wonder ging het goed en bleek dus dat die brug wel iets sterker was.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef:@Aking: ik geloof je wel, maar dat neemt niet weg dat er nu een patstelling is ontstaan waar de omgeving niet vrolijk van wordt :(

En dat PHS is voor mij helemaal niet zo urgent. Geloof ook niet dat het zodanig veel drukker wordt door vaker te rijden. Er gaan per trein minder reizigers mee dan nu waardoor het per saldo niet uitmaakt. Zolang Ut nog te vaak platligt heb ik er weinig vertrouwen in dat er probleemloos meer treinen kunnen rijden.

4 keer Ht - Ut v.v. en 4 keer Gdm - Ut is al hoogfrequent (A)
Eens met waldo
6 treinen per uur is onnodig en leidt tot scheve aansluitingen. Als er echt treinen zijn die met 12 bakken VIRM bomvol zitten dan zie ik liever een voortrein/volgtrein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door MdJ »

Vervelende is dat de sprinters Geldermalsen-Utrecht best wel vol zijn in de spits. De trein langer maken is - perrontechnisch in Utrecht- niet handig, dan stap je ongeveer bij Vaartsche Rijn uit. Oftewel: achterin zit niemand.

Misschien is het met de doorkoppeling naar Woerden (en de behandeling op sporen 20/21 straks minder erg...
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door SuperGhost »

Daarom zie ik dan ook liever 2 tot 4 spitssneltreinen Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Geldermalsen en/of Houten - Utrecht C en dan verder ri. Schiphol of Amsterdam C.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door reisthijs »

Wat de drukte in de sprinters betreft is een pendeldienst van Utrecht (of Woerden) naar Houten castellum genoeg.

Terug naar Geldermalsen, waar is dat 2e extra perron voor?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Daniel »

Vrij leggen van de MerwedeLingeLijn aannemelijk, die kruisende trein zal daar de meeste capaciteit kosten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Suus »

Ik snap trouwens wel dat ProRail Geldermalsen wil verbouwen, maar de huidige situatie is voor de overstappers natuurlijk wel het prettigste. Van de uitstappers hoeft het stations het volgens mij niet te hebben, echt groot is Geldermalsen niet natuurlijk.

Wat betreft extra sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen, die zijn hoog nodig. Bij aankomst in Houten zijn de treinen vaak al zeer vol en station Houten is zelf ook nog eens heel erg druk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door SuperGhost »

Maar om dan meteen de hele dag meer intercity's en sprinters te laten rijden, terwijl er alleen in (een deel van) de spits een capaciteitsprobleem is, is ook weer overdreven. Al helemaal als je bedenkt dat dat ook weer ten koste gaat van aansluitingen, waardoor je alsnog in de spits treinen krijgt die overvol zitten (want die hebben wel goede aansluitingen), terwijl andere treinen juist matig gevuld zullen rijden.

Ik zie dan liever dus dan met met spitstreinen rijdt en voor dit traject lijkt het me dan beter om een spitstrein in te leggen die zowel IC als sprinter kan verlichten (dus een spitstrein die iets vaker stopt dan de IC en dan bijv. ook Geldermalsen en/of Houten bediend). Ik denk dat dat al met al veel effectiever én goedkoper zal zijn.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Zugführer »

Ik vraag me vooral af waarom er twee perrons bij moeten komen. De voordelen van de MerwedeLingeLijn los leggen begrijp ik, maar een apart perron voor de richting Tiel zoals ergens gesuggereerd werd, ik begrijp niet waarom dat nodig zou zijn?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door SuperGhost »

Zodat de trein uit Tiel niet meer hoeft te kruisen met de IC's uit 's-Hertogenbosch.

Nu moet die trein voor de IC langs kruisen, een flinke tijd wachten tot die IC gepasseerd is en er dan achteraan rijden. Als er een zijperron komt, dan kan de trein Tiel->Utrecht in principe met ruim 5 minuten versneld worden en wordt de IC-dienst Eindhoven->Utrecht robuuster.

Dat de overstapkwaliteit daardoor slechter wordt boeit ze vrees ik niets. Station Arnhem hebben ze ook zo verbouwd dat de treinen (zo veel mogelijk) kruisingsvrij zijn, maar de overstappen wel allemaal ongeveer de maximale loopafstanden hebben. Ik vrees dat ze zoiets ook bij Geldermalsen uit gaan halen: het gemak van ProRail/NS staat boven het gemak van de reizigers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Vinny »

Wat een zeiktopic zeg. Komt er een keer een robuuste verbouwing met zo min mogelijk conflictpunten, moet je weer zo n eind lopen als je van gehucht a over stapt op de trein naar gehucht b....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Zugführer »

Natuurlijk profiteert de reiziger daar ook van, als je niet meer minutenlang stil hoeft te staan in Geldermalsen om te wachten op snellere treinen. Ik had die dubbele kruising van de trein uit Tiel even over het hoofd gezien, nu klinkt het wel logisch :D
En of het voor die overstappen veel uitmaakt betwijfel ik. Het is nu ook een eind lopen van de ene kant van het perron naar de andere kant van het perron, helemaal als je per ongeluk niet aan de goede kant van de trein zit. Straks kan je alle treinen mooi centraal op het station laten stoppen, vlakbij een nieuwe loopbrug o.i.d.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen

Bericht door Daniel »

Met centraal rond een loopbrug kunnen stoppen in Geldermalsen win je inderdaad dusdanig veel dat dit ruimschoots het naar een ander perron moeten lopen compenseert. Voor een overstap vanuit de MerwedeLingeLijn mag je nu wel je wandelschoenen meenemen als je niet toevallig richting Utrecht wilt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten