(BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Mij is altijd verteld dat een gelede bus langer is dan een normale, niet breder :P Oftewel, waarom zou je met een gelede bus smalle straten moeten vermijden. Krappe bochten hoeven 't probleem niet te zijn omdat gelede bussen over het algemeen een kortere draaicirkel hebben door de kortere wielbasis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Wat me ook nog opviel vanmiddag: voor het eerst deze maand trof ik een bus op lijn 74 waarin ook lijnfolders van lijn 74 aanwezig waren :P Had alle mogelijke lijnfolders al in de bakjes zien zitten, behalve deze dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Chauf21 »

Mij nog niet eerder opgevallen: de Q-bussen in Rotterdam hebben een halte-afroep. Hoe dat vrouwtje met dat kinderlijke stemmetje? :mrgreen:
Reiziger Ddrs schreef:Mij is altijd verteld dat een gelede bus langer is dan een normale, niet breder :P Oftewel, waarom zou je met een gelede bus smalle straten moeten vermijden. Krappe bochten hoeven 't probleem niet te zijn omdat gelede bussen over het algemeen een kortere draaicirkel hebben door de kortere wielbasis.
Gelede bussen zijn over het algemeen wel iets breder dan normale bussen. Een gelede Citaro is bv. vijf centimer breder dan een Ambassador. Niet veel, maar toch iets ;) Verder haal je wielbasis en draaicirkel door elkaar. Geledes hebben vaak een kortere wielbasis, maar dat betekent niet automatisch dat je ook krappere bochten kan nemen. D'r moet namelijk nog een stuk staart meekomen... De draaicirkel van gelede bussen is daardoor vaak ook groter dan die van een normale bus. Neemt niet weg dat je met een gelede bus soms verrassend goed - en soms makkelijker - door smalle straatjes kan rijden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daantje »

We hebben alleen nooit meer onderzocht of een normale, niet-gelede citaro niet ook vijf centimeter breder is dan een normale ambassador dus misschien ligt het gewoon daar aan ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Verder haal je wielbasis en draaicirkel door elkaar. Geledes hebben vaak een kortere wielbasis, maar dat betekent niet automatisch dat je ook krappere bochten kan nemen. D'r moet namelijk nog een stuk staart meekomen...
Ehm, de draaicirkel heeft helemaal niet zoveel met het uitzwenken te maken. Bij een krappe bocht is immers het meest essentiële dat de voorkant van de bus de bocht haalt waarbij de kortere wielbasis een voordeel is.
De aanhanger zal daarbij wel naar buiten zwenken, maar da's niet zozeer een probleem met de krapte van de bocht maar wel weer met de breedte van de straat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door STF »

Daantje schreef:We hebben alleen nooit meer onderzocht of een normale, niet-gelede citaro niet ook vijf centimeter breder is dan een normale ambassador dus misschien ligt het gewoon daar aan ;)
Buschauffeur ziet morgen een meisje voor zijn raam met een meetlat en een notitieblokje ;)

Of ging je de bus niet opmeten Daantje?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Ehm, de draaicirkel heeft helemaal niet zoveel met het uitzwenken te maken. Bij een krappe bocht is immers het meest essentiële dat de voorkant van de bus de bocht haalt waarbij de kortere wielbasis een voordeel is.
De aanhanger zal daarbij wel naar buiten zwenken, maar da's niet zozeer een probleem met de krapte van de bocht maar wel weer met de breedte van de straat.
Uitzwenken is weer iets anders.. dat heeft met de voor- dan wel achteroverbouw te maken; de afstand tussen de voorkant (resp. achterkant) van de bus en de dichtsbijzijnde as. Een kortere wielbasis zal over het algemeen leiden tot een grotere overbouw. Maar dat is allemaal niet boeiend. Het gelede deel kan echter wel degelijk inlopen als je een bocht maakt, waardoor je meer ruimte in de bocht nodig hebt.
STF schreef:
Daantje schreef:We hebben alleen nooit meer onderzocht of een normale, niet-gelede citaro niet ook vijf centimeter breder is dan een normale ambassador dus misschien ligt het gewoon daar aan ;)
Buschauffeur ziet morgen een meisje voor zijn raam met een meetlat en een notitieblokje ;)

Of ging je de bus niet opmeten Daantje?
Als je de gelede en ongelede versie van zowel Mercedes Citaro als Volvo 7700 bekijkt, zijn die inderdaad allemaal even breed (2,55 meter).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Iets heel anders... viel me al op dat ik elke dag de enige Alliance bij Arriva Zuid-Holland op de 388 tref, maar hoor nu net dat dat dus de planmatige inzet is op rit 1072 8-)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Stefan »

Ik zat net in de BSAG 4555, een bijna nieuwe Urbino 18, maar hij klonk niet ongelofelijk geweldig.. Het enige wat je hoorde was, het kwam boven de blowers uit, het geblaas van de motor.. Het ding was overigens ook niet vooruit te branden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Tjongejonge, heb ik weer... had vanmorgen al 'n bus later van Gorinchem ri. Utrecht, stranden we wederom voor de bussluis bij Vianen. Dit keer achteruit terug, gaat de versterkingsbus die achter ons zat het proberen en die komt er probleemloos door. Zijn dus inmiddels twee Qliner met defecte Vetag, terwijl alle Qliners door die bussluis moeten :roll:

Uiteindelijk ruim +30 opgelopen met het wachten voor de doseerinstallatie erbij. En dan zat het nog mee dat door een aanrijding in Utrecht omgereden werd over de Europalaan, zodat ik daar uit kon stappen :) Met enige moeite, want als de chauffeur toezegt dat'ie op de Europalaan stopt moet 'ie natuurlijk niet bij Kanaleneiland Zuid gaan stoppen en de echte halte Europalaan bijna voorbij rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daantje »

STF schreef:
Daantje schreef:We hebben alleen nooit meer onderzocht of een normale, niet-gelede citaro niet ook vijf centimeter breder is dan een normale ambassador dus misschien ligt het gewoon daar aan ;)
Buschauffeur ziet morgen een meisje voor zijn raam met een meetlat en een notitieblokje ;)

Of ging je de bus niet opmeten Daantje?
Nee, want ik had vanmorgen een hogevloer alliance en dus geen amba of citaro :(
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door mb90 »

Nadat gisteren de Alliances 934 en 944 op RET-Buslijn 44 reden, reed vanmiddag zelfs een 800-tje op deze lijn en wel de 824. Een foto bij mij om de hoek die een beetje onscherp is omdat het al donker werd:
Afbeelding

Vanmiddag mocht ik in Qbuzz 1080 op lijn 187 de chauffeuse de weg wijzen door het veilingterrein van Barendrecht. Niet de eerste chauffeur overigens. Er staan namelijk nog steeds geen haltepalen op de Handelsweg en ook hangen er nog steeds geen lijnstickers bij de bestaande haltes met de nieuwe route van de 187 en de routes van de nieuwe lijnen 188 en 189. De chauffeuse had geen instructiedag gehad en was dus totaal onbekend. Ze had wel een routebeschrijving, maar die was niet echt duidelijk. Volgens haar werd er tegen haar gezegd dat ze dat maar thuis moest leren. :?

Ook was eerder op de middag een leuning van de achterbank gesloopt door jeugd in de 1080. De chauffeuse werd daarom gewaarschuwd door een RET-chauffeur die achter haar reed en dat zag gebeuren en die ook de nodige gebaren (geen leuke) van de jeugd naar zich toe kreeg. Ik weet overigens niet op welke lijn het was.

En ook reed de 1080 op lijn 187 rond met "184 Rotterdam Zuidplein". Op het schermpje binnen stond het echter wel goed. :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Ging vanmiddag ook weer lekker... dat m'n bus naar Vianen wat vertraging opliep maakte nog nieteens zoveel uit, want ook de 388 was wat vertraagd. Uiteindelijk dus niet meer de trein in Sliedrecht kunnen nemen en maar tot Dordt blijven zitten: ook geen ramp want ik trof een erg leuke chauffeur, dus 't laatste stukje nog gezellig aan de praat geraakt :)
Had dit keer overigens niet de enige Alliance, maar een andere kilometervreter: de teller van de Arriva 6138 stond op het moment dat ik uitstapte op 1.004.250 km, niet slecht voor een bus met bouwjaar 2003!

Edit: en zou het bijna vergeten... weer een groene Ambassador (de 8639) op lijn 63 Vianen - Utrecht vanmiddag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door JeePee »

Vanmorgen reed er een Alliance op lijn 54 in Leeuwarden. Vertrok om 6.55 ofzo vanaf het busstation naar de noordelijke metropolen als Holwerd, Marrum en Ferwert. Het was een bus als de 2130-2133 zeg maar (klik hier en dan dus 2130-2133 kijken)
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Die 2100'jes zijn geen Alliances, maar Berkhof Premier's. Alliance's zijn immers een product van het inmiddels failliete Den Oudsten. Lijkt me sterk overigens dat je een 2100'je zag, volgens mij zijn die al verkocht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Stefan »

klaxxon schreef:Die 2100'jes zijn geen Alliances, maar Berkhof Premier's. Alliance's zijn immers een product van het inmiddels failliete Den Oudsten. Lijkt me sterk overigens dat je een 2100'je zag, volgens mij zijn die al verkocht.
Er zitten toch aardig wat Alliances tussen hoor. ;)

Maar het kan best kloppen, er rijden een paar Alliances in Friesland. Nummers weet ik zo gauw niet uit m'n hoofd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door mb90 »

Vanmorgen vertrok mijn bus op Arriva-lijn 92 vanaf het Zuidplein van 7:14 uur met -7. :shock: Door dat vrij grote gat dacht ik eerst dat dit een versterkingsrit was, maar aan de andere kant leek me dit ook raar, want zo druk is de normale bus nu ook weer niet.
Op de Vaanweg ben ik het toch maar na gaan vragen bij de chauffeur en een blik op zijn Albatros leerde dat hij dus toch te vroeg vertrokken was. Hij schrok ervan en daardoor draaide hij rechts de Oldegaarde op om daar bij de eerste oversteek met wat passen en meten te keren. Daarna ging het dus via de Vaanweg weer gewoon terug naar het Zuidplein. Dat leverde wel een rit op over plekken waar je normaal niet met de bus komt, zoals de bufferzone van het Zuidplein. Een aantal mensen stonden dan ook raar te kijken toen de bus met een paar passagiers bij de gewone halte aankwam. Daar was wel te zien dat het niet voor niks was geweest, want er stapten nog genoeg mensen in.
Uiteindelijk vertrok de bus met +4, maar dat is toch beter dan de -7 die het eerst was. :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Stefan »

Laatst ook op Busstation Heinenoord, toen ik met een chauffeur mee was op de bus, stonden we op de buffer te wachten. Het was tegen een uur of 8 's avonds en er stond PIETERBUREN CRÊCHE EXPRESS op de bus. Na een kleine 10 minuten kwam er een jonge dame vragen of we wérkelijk naar Pieterburen gingen. Uiteraard zeiden wij ja. Het dame vroeg zich direct af hoelaat we thuis zouden zijn, waarop het antwoord was "Tsja.. Geen idee hoelaat we terug zijn, dat ligt er een beetje aan of het verkeer mee zit.." :lol:
Laatst gewijzigd door Stefan op wo 28 jan 2009, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door tsov »

Ik heb ook wel eens op de buffer van Zuidplein met een chauffeur met de film zitten spelen, komt er een dame op ons af: "Gaat u echt naar Amstelveen?" De chauf: "Nee, hij is alles aan het testen, kijken of het het wel doet. Stel je voor dat deze bus een keer naar Amstelveen moet en hij wil niet" :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door MdJ »

Inmiddels een nieuwe gast op lijn 293s... Ex-Zeeuwvlaanderen (?) 805 op lijn '93' die over 10 minuten op het Apeldoornse Busstation is... Gelukkig rijden alleen de lijnen 109, 231, 293, 510 en 624 langs.

Een (blijkbaar) hele donkere citaro op lijn 231s richting Arnhem: Displays waren uit, licht in de bus was uit, maar er zaten wel passagiers in... :shock:
Bij twijfel: gebruik beton.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door tsov »

805 komt uit UNW (Utrecht-Noordwest) :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Aking »

Damn wat heeft arriva klotebussen! Zit nu al drie kwartier opgepropt in de 6241... En dan moet ik nog bijna n uur
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door tsov »

Toen ik vanmiddag van de supermarkt naar huis wandelde kwam me een Cxx Academy-Alliance tegemoet rijden op de Scheepsbouwweg :) Leuke plek voor een Cxx-bussie :P
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Aking schreef:Damn wat heeft arriva klotebussen! Zit nu al drie kwartier opgepropt in de 6241... En dan moet ik nog bijna n uur
Lijn 90 over het gehele traject genomen? (da's eigenlijk de enige lijn waar je 2 uur achter elkaar in kan zitten in DAV) Daar zijn die dingen ook niet voor bedoeld en de gemiddelde reiziger zal het vast ook niet doen :wink:

Vanmiddag ook een opmerkelijke, maar weer niet helemaal gewenste situatie: was lijn 74 een keer op tijd, had de 388 +10 :P Sta ik alsnog een kwartier te koukleumen op Vianen Lekbrug.

Veolia deed daar ook nog de ultieme poging om reizigers in verwarring te brengen. Want zeg nou zelf, het is toch overduidelijk dat lijn 400 naar Breda bij de halte staat als de bus "S47 Sorry, Geen dienst" filmt :roll: Betrof overigens een Van Hool AG300 in BBA-kleuren zonder logo's (de 843 om precies te zijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Aking »

Zo ongeveer...

Ik moest eerst wat ophalen bij Alternate in Ridderkerk/Barendrecht en daarna wat afleveren in Alblasserdam, dus eerst met lijn 92 naar Rotterdam Lombardijen, toen met de 91 en 89 naar Alblasserdam en daar toen (na een uur wachten :x ) de 90 naar Utrecht gepakt

Vandaag dus in de 6245, 6242, 6211 en de 6241 van Arriva gezeten, nog nooit zoveel Arrivabussen op een dag gehad :P
Laatst gewijzigd door Aking op wo 28 jan 2009, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten