Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Einde dreigt voor 6 miljoen euro kostende brug uit 2010
GELDERMALSEN - De loopbrug bij station Geldermalsen kostte 6 miljoen euro en staat er nog geen 4 jaar. Toch moet de brug misschien alweer weg, zegt spoorbeheerder ProRail.
De brug dreigt te moeten verdwijnen, omdat er 2 perrons bij moeten komen. Die zijn nodig omdat er in de toekomst meer treinen gaan rijden tussen Eindhoven en Utrecht, als onderdeel van het programma hoogfrequent spoorvervoer. De loopbrug is niet berekend op zoveel reizigers, blijkt uit onderzoek van ProRail.
Lees verder
Bron: Omroep Gelderland
GELDERMALSEN - De loopbrug bij station Geldermalsen kostte 6 miljoen euro en staat er nog geen 4 jaar. Toch moet de brug misschien alweer weg, zegt spoorbeheerder ProRail.
De brug dreigt te moeten verdwijnen, omdat er 2 perrons bij moeten komen. Die zijn nodig omdat er in de toekomst meer treinen gaan rijden tussen Eindhoven en Utrecht, als onderdeel van het programma hoogfrequent spoorvervoer. De loopbrug is niet berekend op zoveel reizigers, blijkt uit onderzoek van ProRail.
Lees verder
Bron: Omroep Gelderland
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
ik dacht dat PHS (voor de zoveelste keer) uitgesteld werd.
Ik heb geen onderschrift
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Oii, vooruit plannen misschien?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Twee weken geleden kreeg Gdm gedurende een weekend veel meer treinen te verwerken en dat paste prima op de beschikbare infra. Al werd er voornamelijk in zuidelijke richting gereden. Hooguit dat er wat wissels gelegd moeten worden.
En die reizigers drommen niet allemaal tegelijk over die loopbrug heen, Prorail :')
En die reizigers drommen niet allemaal tegelijk over die loopbrug heen, Prorail :')
Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Is deze mogelijke aanstaande verbouwing de reden dat het station al ruim een jaar geen overkapping meer heeft, alleen nog een palenstructuur van wat ooit de overkapping was?
Het station heeft nu een zeer pauperige uitstraling die niet misstaat in België of armoedige delen van Duitsland.
Het station heeft nu een zeer pauperige uitstraling die niet misstaat in België of armoedige delen van Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Dat komt volgens mij door een failliete aannemer die daar mee bezig was...
Verder goeie zaack! De beste loopbrug is tenslotte geen loopbrug! :X
Verder goeie zaack! De beste loopbrug is tenslotte geen loopbrug! :X
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
De gevel is wel keurig schoongemaakt. Het ontbreken van een overkapping is inderdaad een aanfluiting en maakt een onnodige armoedige indruk en doet afbreuk aan de monumentale status van de constructie.Bee schreef:Is deze mogelijke aanstaande verbouwing de reden dat het station al ruim een jaar geen overkapping meer heeft, alleen nog een palenstructuur van wat ooit de overkapping was?
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Weet iemand wat het nieuwe sporenplan van Gdm wordt?
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
http://www.faillissementsdossier.nl/nie ... lliet.aspxwaldo79 schreef:De gevel is wel keurig schoongemaakt. Het ontbreken van een overkapping is inderdaad een aanfluiting en maakt een onnodige armoedige indruk en doet afbreuk aan de monumentale status van de constructie.Bee schreef:Is deze mogelijke aanstaande verbouwing de reden dat het station al ruim een jaar geen overkapping meer heeft, alleen nog een palenstructuur van wat ooit de overkapping was?
http://geldermalsen.nieuws.nl/nieuws/20 ... n-failliet
http://www.culemborgsecourant.nl/plaats ... 87512.html
http://www.nsstations.nl/nieuws/2014/10 ... klaar.html
As i said...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
De actuele planning is 2017 voor Amsterdam-Eindhoven.sirvinniei schreef:ik dacht dat PHS (voor de zoveelste keer) uitgesteld werd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
@Aking: ik geloof je wel, maar dat neemt niet weg dat er nu een patstelling is ontstaan waar de omgeving niet vrolijk van wordt :(
En dat PHS is voor mij helemaal niet zo urgent. Geloof ook niet dat het zodanig veel drukker wordt door vaker te rijden. Er gaan per trein minder reizigers mee dan nu waardoor het per saldo niet uitmaakt. Zolang Ut nog te vaak platligt heb ik er weinig vertrouwen in dat er probleemloos meer treinen kunnen rijden.
4 keer Ht - Ut v.v. en 4 keer Gdm - Ut is al hoogfrequent (A)
En dat PHS is voor mij helemaal niet zo urgent. Geloof ook niet dat het zodanig veel drukker wordt door vaker te rijden. Er gaan per trein minder reizigers mee dan nu waardoor het per saldo niet uitmaakt. Zolang Ut nog te vaak platligt heb ik er weinig vertrouwen in dat er probleemloos meer treinen kunnen rijden.
4 keer Ht - Ut v.v. en 4 keer Gdm - Ut is al hoogfrequent (A)
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
In de laatste 2 door mij aangehaalde berichten is te lezwn dat ze eind 2014 verder gaan met de kappen ;)
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
De vorige brug in Geldermalsen daar hing een bordje bij : niet meer dan 40 personen tegelijkertijd op de loopbrug.
Bij het afscheid van de 1200-en in de NS Reizigersdienst stond er een veelvoud daarvan op die brug. Wonder boven wonder ging het goed en bleek dus dat die brug wel iets sterker was.
Bij het afscheid van de 1200-en in de NS Reizigersdienst stond er een veelvoud daarvan op die brug. Wonder boven wonder ging het goed en bleek dus dat die brug wel iets sterker was.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Eens met waldowaldo79 schreef:@Aking: ik geloof je wel, maar dat neemt niet weg dat er nu een patstelling is ontstaan waar de omgeving niet vrolijk van wordt :(
En dat PHS is voor mij helemaal niet zo urgent. Geloof ook niet dat het zodanig veel drukker wordt door vaker te rijden. Er gaan per trein minder reizigers mee dan nu waardoor het per saldo niet uitmaakt. Zolang Ut nog te vaak platligt heb ik er weinig vertrouwen in dat er probleemloos meer treinen kunnen rijden.
4 keer Ht - Ut v.v. en 4 keer Gdm - Ut is al hoogfrequent (A)
6 treinen per uur is onnodig en leidt tot scheve aansluitingen. Als er echt treinen zijn die met 12 bakken VIRM bomvol zitten dan zie ik liever een voortrein/volgtrein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Vervelende is dat de sprinters Geldermalsen-Utrecht best wel vol zijn in de spits. De trein langer maken is - perrontechnisch in Utrecht- niet handig, dan stap je ongeveer bij Vaartsche Rijn uit. Oftewel: achterin zit niemand.
Misschien is het met de doorkoppeling naar Woerden (en de behandeling op sporen 20/21 straks minder erg...
Misschien is het met de doorkoppeling naar Woerden (en de behandeling op sporen 20/21 straks minder erg...
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Daarom zie ik dan ook liever 2 tot 4 spitssneltreinen Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Geldermalsen en/of Houten - Utrecht C en dan verder ri. Schiphol of Amsterdam C.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Wat de drukte in de sprinters betreft is een pendeldienst van Utrecht (of Woerden) naar Houten castellum genoeg.
Terug naar Geldermalsen, waar is dat 2e extra perron voor?
Terug naar Geldermalsen, waar is dat 2e extra perron voor?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Vrij leggen van de MerwedeLingeLijn aannemelijk, die kruisende trein zal daar de meeste capaciteit kosten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Ik snap trouwens wel dat ProRail Geldermalsen wil verbouwen, maar de huidige situatie is voor de overstappers natuurlijk wel het prettigste. Van de uitstappers hoeft het stations het volgens mij niet te hebben, echt groot is Geldermalsen niet natuurlijk.
Wat betreft extra sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen, die zijn hoog nodig. Bij aankomst in Houten zijn de treinen vaak al zeer vol en station Houten is zelf ook nog eens heel erg druk.
Wat betreft extra sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen, die zijn hoog nodig. Bij aankomst in Houten zijn de treinen vaak al zeer vol en station Houten is zelf ook nog eens heel erg druk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Maar om dan meteen de hele dag meer intercity's en sprinters te laten rijden, terwijl er alleen in (een deel van) de spits een capaciteitsprobleem is, is ook weer overdreven. Al helemaal als je bedenkt dat dat ook weer ten koste gaat van aansluitingen, waardoor je alsnog in de spits treinen krijgt die overvol zitten (want die hebben wel goede aansluitingen), terwijl andere treinen juist matig gevuld zullen rijden.
Ik zie dan liever dus dan met met spitstreinen rijdt en voor dit traject lijkt het me dan beter om een spitstrein in te leggen die zowel IC als sprinter kan verlichten (dus een spitstrein die iets vaker stopt dan de IC en dan bijv. ook Geldermalsen en/of Houten bediend). Ik denk dat dat al met al veel effectiever én goedkoper zal zijn.
Ik zie dan liever dus dan met met spitstreinen rijdt en voor dit traject lijkt het me dan beter om een spitstrein in te leggen die zowel IC als sprinter kan verlichten (dus een spitstrein die iets vaker stopt dan de IC en dan bijv. ook Geldermalsen en/of Houten bediend). Ik denk dat dat al met al veel effectiever én goedkoper zal zijn.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Ik vraag me vooral af waarom er twee perrons bij moeten komen. De voordelen van de MerwedeLingeLijn los leggen begrijp ik, maar een apart perron voor de richting Tiel zoals ergens gesuggereerd werd, ik begrijp niet waarom dat nodig zou zijn?
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Zodat de trein uit Tiel niet meer hoeft te kruisen met de IC's uit 's-Hertogenbosch.
Nu moet die trein voor de IC langs kruisen, een flinke tijd wachten tot die IC gepasseerd is en er dan achteraan rijden. Als er een zijperron komt, dan kan de trein Tiel->Utrecht in principe met ruim 5 minuten versneld worden en wordt de IC-dienst Eindhoven->Utrecht robuuster.
Dat de overstapkwaliteit daardoor slechter wordt boeit ze vrees ik niets. Station Arnhem hebben ze ook zo verbouwd dat de treinen (zo veel mogelijk) kruisingsvrij zijn, maar de overstappen wel allemaal ongeveer de maximale loopafstanden hebben. Ik vrees dat ze zoiets ook bij Geldermalsen uit gaan halen: het gemak van ProRail/NS staat boven het gemak van de reizigers.
Nu moet die trein voor de IC langs kruisen, een flinke tijd wachten tot die IC gepasseerd is en er dan achteraan rijden. Als er een zijperron komt, dan kan de trein Tiel->Utrecht in principe met ruim 5 minuten versneld worden en wordt de IC-dienst Eindhoven->Utrecht robuuster.
Dat de overstapkwaliteit daardoor slechter wordt boeit ze vrees ik niets. Station Arnhem hebben ze ook zo verbouwd dat de treinen (zo veel mogelijk) kruisingsvrij zijn, maar de overstappen wel allemaal ongeveer de maximale loopafstanden hebben. Ik vrees dat ze zoiets ook bij Geldermalsen uit gaan halen: het gemak van ProRail/NS staat boven het gemak van de reizigers.
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Wat een zeiktopic zeg. Komt er een keer een robuuste verbouwing met zo min mogelijk conflictpunten, moet je weer zo n eind lopen als je van gehucht a over stapt op de trein naar gehucht b....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Natuurlijk profiteert de reiziger daar ook van, als je niet meer minutenlang stil hoeft te staan in Geldermalsen om te wachten op snellere treinen. Ik had die dubbele kruising van de trein uit Tiel even over het hoofd gezien, nu klinkt het wel logisch :D
En of het voor die overstappen veel uitmaakt betwijfel ik. Het is nu ook een eind lopen van de ene kant van het perron naar de andere kant van het perron, helemaal als je per ongeluk niet aan de goede kant van de trein zit. Straks kan je alle treinen mooi centraal op het station laten stoppen, vlakbij een nieuwe loopbrug o.i.d.
En of het voor die overstappen veel uitmaakt betwijfel ik. Het is nu ook een eind lopen van de ene kant van het perron naar de andere kant van het perron, helemaal als je per ongeluk niet aan de goede kant van de trein zit. Straks kan je alle treinen mooi centraal op het station laten stoppen, vlakbij een nieuwe loopbrug o.i.d.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Einde dreigt voor loopbrug Geldermalsen
Met centraal rond een loopbrug kunnen stoppen in Geldermalsen win je inderdaad dusdanig veel dat dit ruimschoots het naar een ander perron moeten lopen compenseert. Voor een overstap vanuit de MerwedeLingeLijn mag je nu wel je wandelschoenen meenemen als je niet toevallig richting Utrecht wilt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten