Dienstregelingen SRE 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Frank »

huibf schreef:Er zijn inderdaad afspraken over het niet publiceren van adviezen voor de lopende concessie.
Er is alleen een lijst van adviezen beschikbaar.

Sommige wijzigingen kunnen gevoelig liggen voor zowel reizigers als de niet-reiziger.
Wat is er gevoelig aan het feit dat de busdienstregeling die komend jaar gereden wordt alvast bekend is bij de mensen? Is men bang voor bezwaren oid? Die komen toch wel want de dienstregeling moet toch ooit bekend gemaakt worden. Je bent na geheimhouding alleen de tijd kwijt om de ergste pijnpunten in de dienstregeling met misschien wel heel simpele maatregelen iets te verzachten. Het voorkomt ook dat je busroutes drie- tot viermaal in een jaar moet veranderen vanwege (al dan niet terechte) klachten van buurtbewoners.

Wat mij betreft moet in alle concessies opgenomen worden dat de dienstregeling drie maanden voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling online wordt gezet door de vervoerder. Dan heeft iedereen genoeg tijd om te reageren en kun je ook nog kleine aanpassingen doen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door fogeltje »

Echt ingrijpende wijzigingen zullen meestal via nieuwsberichten wel aangekondigd worden. Hoewel, het 21/122 drama werd pas publiekelijk bekend toen de nieuwe dienstregeling enkele weken voor ingang verscheen (en pas toen werd de gemeente wakker :') ).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Geert »

Is het sowieso niet de bedoeling dat een ROCOV reizigers vertegenwoordigt? Dan is het toch logisch om adviezen openbaar te maken?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door fogeltje »

De Tweede Kamer vertegenwoordigd het volk maar daar wordt 8ok niet alles bekend gemaakt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Geert »

Maar het meeste wel. Alleen als er goede redenen zijn om stukken niet openbaar te maken wordt dat niet gedaan.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door huibf »

Het is nog lang geen 3 maanden voor dienstregelingen wijziging....
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Hans »

Het lijkt wel als of de beleving is dat alles voor 2015 al in kannen en kruiken is, maar dat zijn trajecten die erg lang lopen. Ook nu zijn er nog losse eindjes waar de uitkomst nog niet duidelijk van is.

Ook weer een reden om er niets over naar buiten te brengen, immers een hoop oproer omtrent een komende wijziging, die uiteindelijk misschien wel helemaal niet kan, is ook niet gewenst!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Suus »

Maak je een dienstregeling voor de klant of maak je een dienstregeling waarbij klanten meer een toevalligheid zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door huibf »

Bee schreef:Maak je een dienstregeling voor de klant of maak je een dienstregeling waarbij klanten meer een toevalligheid zijn?
Daarom zijn er Rocov's, waarin de reizigers zitten en die beoordelen de wijzigingen.
1000 klanten = 1000 verschillende wensen = 1000 verschillende meningen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Suus »

Maar het wordt erg lastig als vertegenwoordiger in de rocov een thermometer in de samenleving te houden om over voorgestelde wijzigingen te oordelen als je achterban niet mag weten wat die voorgestelde wijzigingen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door huibf »

Bee schreef:Maar het wordt erg lastig als vertegenwoordiger in de rocov een thermometer in de samenleving te houden om over voorgestelde wijzigingen te oordelen als je achterban niet mag weten wat die voorgestelde wijzigingen zijn.
Wie zegt dat de achterban niet wordt geïnformeerd? Ga er maar vanuit dat dit wel gebeurd.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door huibf »

De adviezen van ROSRE zijn inmiddels deels openbaar.
Hierin staan ook de voorlopige wijzigingen voor 2015. Wil dus niet zeggen dat per definitie dit dus 'het' is.

http://www.reizigersoverlegsre.nl/publicaties.html
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Raymond »

Goede zaak dat de adviezen nu deels openbaar zijn!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Mr-W »

Raymond schreef:Goede zaak dat de adviezen nu deels openbaar zijn!
Inderdaad,voor het forum is het ook handig :pos: Heb al een inhoudelijk reactie uitgewerkt.
ROSRE schreef:adviseert positief op het verhogen van de frequentie op zaterdagochtend en het mogelijk
verhogen van de frequentie in de avonduren tot 22.00 uur.
ROSRE plaatst daarbij de volgende aanbevelingen:
 Lijn 20 heeft niet het karakter van een sneldienst. Na Geldrop Centrum zou de bus de
haltes in de bebouwing zeker moeten aandoen, maar minimaal de haltes Geldrop, Papenvoort
en Eindhoven, St Jozephburg.
Halte Eindhoven, Geldropseweg is daarbij van minder belang omdat hier ook de lijnen
10 én 24 ook halteren.
 Overweeg om (of in plaats van één rit in de omschreven uitbreiding) een rit te bieden
met vertrek om 0.09 te Eindhoven met als eindpunt Asten, Plutostraat
Voor de laatste rit lijkt me een routevariant via de route van Lijn 24 in Geldrop/Mierlo wenselijk vanwege de sociale veiligheid.(of een rit van lijn 24 om 0:41)
Sneldienstkarakter is inderdaad niet aanwezig, al vind ik dat Camping 't Wolfsven belangrijker is om te stoppen.(zeer grote halte afstand).
ROSRE schreef:Lijn 25
Helaas moet ROSRE constateren dat er met ingang van de nieuwe concessie Oost Brabant
wéér een lijn wordt geknipt. Helaas is dit een feit en kunnen we hier niets meer aan
doen. Aan beide zijden van Gemert gaan de reizigers te maken krijgen met (gemiste)
overstappen wat resulteert aan beide zijden een daling van het aantal reizigers. Het gevolg
laat zich raden. ROSRE verwacht dat met deze knip eenzelfde scenario gaat afspelen,
gelijk aan lijn 26 (Deurne-Meijel) en lijn 75 (Meijel-Roermond).
Kennelijk leren overheden niet van eerder gemaakte fouten.
Wat betreft het overgebleven trajectdeel Gemert-Helmond stelt Hermes het volgende voor, onder te verdelen in drie trajecten, onderverdeeld in a, b en c:
a. De route Gemert – Helmond te verstrakken en de kernen Beek en Donk en Aarle-Rixtel niet meer aan te doen met deze versnelde lijndienst. (maandag t/m zaterdag). De route in Gemert is gelijk aan de huidige lijn 25, met dien verstande dat het eind-punt Pastoor Poellplein gaat worden. In Helmond gaat gereden worden via de ver-schillende ROC’s en volgt dus deels route van lijn 52 51.
b. De kernen Aarle-Rixtel en Beek en Donk worden met de gewijzigde stadslijn 52 be-diend conform eenzelfde frequentie als de huidige stadslijn 52 (maandag t/m zater-dag)
Het eindpunt is Brug Donk en Beek en Donk. De route is gelijk aan de huidige lijn 25.
Hierdoor vervallen de haltes Lekerstraat en Peeleindseweg.
c. Op zondag blijft de route en frequentie (2-uurlijks, 4 retourritten) gelijk aan de
huidige lijn 25. Deze rijdt wel het gehele traject Helmond-Gemert.
Belangrijk om te weten is dat de concessie Oost Brabant haar trajectdeel van lijn 25, uit-voerend onder een ander lijnnummer, alleen rijdt van maandag t/m vrijdag tot om-streeks 18.00 uur.
Op zaterdag en zondag worden geen ritten meer geboden.
Het eindpunt van deze lijn is eveneens Pastoor Poellplein in Gemert en, zo is verzekerd van aansluiting op de Hermeslijn Gemert-Helmond.
SRE plaatst de volgende aanbevelingen en opmerkingen wat betreft de 3 trajecten, bij:
a. ROSRE adviseert positief op deze wijziging, mits:
 De ritten via de ROC’s zijn afgestemd op het eerste lesuur van de ROC’s in Hel-mond.
 Noodzakelijke aanleg van een halte bij het Nieuwveld in Helmond. Deze ontbreekt nu in de richting naar Station Helmond.
b. ROSRE adviseert positief op deze wijziging, overigens verwacht ROSRE dat op zaterdagen de reizigersaantallen fors zullen dalen, aangezien op zaterdag door Arriva geen ver-binding meer wordt geboden naar Gemert.
c. ROSRE adviseert negatief op deze wijziging omdat:
 De voorgestelde route heeft geen toegevoegde waarde heeft. De huidige zondag-dienstregeling kent al een zéér lage bezettingsgraad.
De huidige reizigers op lijn 25 zijn, volgens Arriva, voornamelijk afkomstig uit Gemert of uit de kernen Handel, Boekel, Erp of Veghel. Aangezien op zondag door Arriva geen verbinding meer wordt geboden naar Gemert heeft de zondagdienst-regeling geen toegevoegde waarde, daarbij:
 De rit Helmond, Gemert Pastoor Poellplein is niet te rijden in 29 minuten. De route zou voor een enigszins acceptabele kosten moeten worden ingekort tot Ridder-plein, zonder enige overstapmogelijkheid. Afwijkend van de route naar Halte
Cauroussel is ook niet binnen de 29 minuten te rijden.
 Het invoeren van een 1,5 uur frequentie zou te overwegen zijn, maar het verlies van de doorgaande verbinding in Gemert naar Veghel zal een dermate daling
laten zien dat het verstandig is (maar uitermate zorgelijk) de verbinding op zon-dag op te heffen!
Het verzoek is aan SRE om nogmaals de gevolgen voor de reiziger, ten aanzien van de knip, te bespreken met de Provincie Brabant. ROSRE zal tevens bij ROB haar zorg uiten.
ROSRE treedt eveneens in overleg met ROB om de ‘Arriva’ route in Gemert te bespreken: Indien infrastructeer mogelijk het verzoek om de route te verleggen via Doonheid, met een nieuwe halte aldaar.
Lijnnummering, genoemd bij:
a. 125 (Gemert. Pastoor Poellplein – Helmond NS)
b. 52 (Beek en Donk, Brug Donk – Helmond NS – Helmond Brouwhuis)
c. 25 (Gemert. Pastoor Poellplein – Helmond NS Via Aarle-Rixtel)
Is het niet beter om lijn 122 gedeeltelijk te koppelen aan lijn (1)25, dan komt het in de rijtijd wel uit.
Verder zou de frequentie van lijn 125 afgestemd moeten worden met lijn 51.Te denken valt aan een scheve 20 minuten dienst naar de Eeuwsels. Zondagsritten sowieso schrappen!
Voor Lieshout lijkt het me prettig als lijn 21 en 52 gekoppeld worden op de 5/55 manier.(Zaterdag een bus Lieshout-Helmond)
ROSRE schreef:Lijn 52
Hermes stelt voor het trajectdeel Helmond NS – Helmond Brandevoort voortaan uit te voeren als Flexbus. Op een aantal delen van de route kan worden worden afgeweken van de route (vooraf bellen). ROSRE is ook van mening dat er wat moet gebeuren met het stadsnet van Helmond, zie hiervoor onze eerdere notitie (2).
Wellicht kan het voorstel, mits dit aanslaat bij de reizigers, als voorbeeld dienen als defi-nitief maatwerk in de nieuwe aanbestedingsronde voor het busvervoer in het SRE.
ROSRE adviseert positief op dit voorstel, wetende dat dit flexconcept niet geheel is uitgewerkt.
ROSRE wil in een later traject bekijken waar exact de (12?) nieuwe ‘simpele’ haltes moe-ten worden ingelegd.
Eventueel wil ik wel meedenken met goede locaties voor de haltes,heb een beeld waar ze moeten komen.
ROSRE schreef:Vreemd is dat de gemeente Helmond nu wel bereid is om haltes te realiseren maar in Stiphout, waar een reguliere bus rijdt en nauwelijks stopt, niet.
Inderdaad een vreemd verhaal. Lijn 22 heeft de potentie om een goed lopende streeklijn te worden,mits er extra haltes komen.Momenteel zit lijn 22 op het randje.
ROSRE schreef:Ook de wijze van reserveren, voor de flexhalte willen we later met u bespreken als er meer duidelijkheid over is.
Het beste is als het telefonisch kan,maar ook via de CXX-app en een QR-code en NFC-tag op de halte en via de dienstregeling op Hermes.nl (bij Arriva kun je al online ritten reserveren) In de avonduren en op Zondag zou ik alle ritten op afroep maken.
ROSRE schreef:Ook de PR rondom deze lijn zal stukken beter moeten dan de huidige PR voor het Open-baar Vervoer in het SRE. Te denken is aan een huis aan huis flyer in Brandevoort, een routekaartje aan de halte en een met name aan de flexhalte een afwijkend type bus bord.
Zit zelf te denken aan een soort Huis aan Huis Blad op basis van de Goede Kant Op of zoals het Veolia-magazine reistijd,waar echt alles instaat, zou ook 1 retourkaartje voor die bus toevoegen.
Ook verspreiden in de andere aanliggende wijken (Mierlo-Hout en evt Helmond-West)
ROSRE schreef:Bijvoorbeeld met een extra bovenbord zoals de “groene halte” of de voormalige “lijn 100”.
ROSRE stelt voor deze flexlijn te nummeren als 552. Conform de lijntaxinummering in de periode 1997 t/m 2000.
Ook een onderschijdende huisstijl voor dat busje is noodzakelijk, een busje van een taxibedrijf valt niet op,zo'n bus moet helemaal over de Hermes-huisstijl beschikken.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door MrEmiel »

Fijn inderdaad dat de adviezen nu grotendeels openbaar zijn :-)

Inhoudelijk over de wijzigingen
Ik ben gematigd positief over de wijzigingen van lijn 25.
Vanuit Gemert wordt de verbinding met Helmond eindelijk aantrekkelijk. Op dit moment kiest vrijwel iedereen voor lijn 121 omdat die het eerste in een grote stad/station is. Het,verlies van een verbinding met aarle is voor weinig reizigers een nadeel.

Wel ben ik erg teleurgesteld dat de verbinding met Boxmeer er weer niet komt. De knip van lijn 25 hangt samen met de overdracht van lijnstuk Gemert-Bakel naar sre, waardoor er nu een bus mag gaan rijden tussen Gemert en Boxmeer. Een gemiste kans om nu niet direct dat in de nieuwe dienstregeling op te nemen en het potentieel van de nieuwe lijn 25 te vergroten
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door fogeltje »

Het lijnstuk Gemert - Bakel lag altijd bij SRE, deze gemeente is een SRE gemeente.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Mr-W »

MrEmiel schreef: Wel ben ik erg teleurgesteld dat de verbinding met Boxmeer er weer niet komt.
Gemert moet niet zo miepen,ze hebben al een verbinding richting Nijmegen. Daarnaast profiteren andere reizigers uit Laarbeek niet van zo'n verbinding en is de bezetting tussen Gemert en Boxmeer waarschijnlijk zeer laag.(buiten de spits)
MrEmiel schreef: De knip van lijn 25 hangt samen met de overdracht van lijnstuk Gemert-Bakel naar sre, waardoor er nu een bus mag gaan rijden tussen Gemert en Boxmeer. Een gemiste kans om nu niet direct dat in de nieuwe dienstregeling op te nemen en het potentieel van de nieuwe lijn 25 te vergroten
Dat kost extra DRU en dat zal betaald moeten worden door het lijnstuk Boxmeer-Milheeze om te zetten in een Buurtbus. Binnen 3 maanden zo'n comité oprichten is niet mogelijk,daarnaast blijft er een spitslijn nodig om De Rips met het ROC in Helmond te verbinden. Bovendien is lijn 23 voor Helmond de snelste verbinding met het oosten van Nederland. Misschien dat er in de nieuwe concessie wat gesleuteld kan worden aan de lijnen in het oosten van de SRE.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Frans F »

MrEmiel schreef: Ik ben gematigd positief over de wijzigingen van lijn 25.
Het probleem met lijn 25 was dat de route niet in twee uur op en neer te rijden was waardoor de aansluitingen in Veghel dramatisch waren en de dienstregeling van lijn 158 moest worden verkracht om de roosters nog enigszins efficiënt te krijgen. Dat was uiteindelijk de voornaamste reden voor de Provincie om de lijn te knippen. Ik ben dan ook verbaasd dat de SRE/Hermes nu zelf voorstelt om de route te verstrakken en te versnellen. Als dat eerder was gebeurd was de knip misschien helemaal niet nodig geweest.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 04 okt 2014, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door CamilleKreemers »

misschien waren in het bestek van Brabant versnellingen niet mogelijk?
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door MrEmiel »

In het oorspronkelijke bestek was de gehele lijn 25 opgeheven. Door reacties van de gemeente Boekel en de GGZ is de verbinding tot aan Gemert er alsnog in gekomen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Meltrain »

Wanneer gaat de nieuwe dienstregeling eigenlijk in?
In het advies van ROSRE staat 14 december, maar volgens loopt hermes.nl de huidige dienstregeling t/m 3 januari.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door huibf »

Meltrain schreef:Wanneer gaat de nieuwe dienstregeling eigenlijk in?
In het advies van ROSRE staat 14 december, maar volgens loopt hermes.nl de huidige dienstregeling t/m 3 januari.
14 december.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door fogeltje »

Die hele Connexxionwebsite is qua datum wel eens vaker out-of-date. Wordt wellicht bij een eventuele volgende update nog aangepast.
"Een touringcar is geen bus"
StefanR88
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 16:08

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door StefanR88 »

inmiddels zijn er enkele Dienstregelingen voor 2015 binnen op de Hermes-website *O*

Lijn 20 heeft een extra late rit van Eindhoven naar Asten (via Someren)
avondritten lijkt nog ongewijzigd op paar extra ritten naar Asten (via Someren)

Desalniettemin een beperkte wijziging, wellicht toch deels afgeblazen qua extra avondritten richting Eindhoven?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Mr-W »

StefanR88 schreef:inmiddels zijn er enkele Dienstregelingen voor 2015 binnen op de Hermes-website *O*

Lijn 20 heeft een extra late rit van Eindhoven naar Asten (via Someren)
avondritten lijkt nog ongewijzigd op paar extra ritten naar Asten (via Someren) wellicht toch deels afgeblazen qua extra avondritten richting Eindhoven?
Voor winkelpubliek zijn die extra ritten ook niet nodig,de ritten tot Someren Kapelletje zijn wel verlengd naar Eindhoven :pos:
Jammer dat de laatste rit niet als Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station rijdt door Geldrop en Mierlo,voor de sociale veiligheid is dat prettiger, en jammer dat de 1 na laatste rit niet doorgetrokken is naar Helmond. De dienstregeling van lijn 25,52,125 en 552 zijn helaas nog niet beschikbaar en dat zijn toch wel de grootste wijzigingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten