Raymond schreef:Goede zaak dat de adviezen nu deels openbaar zijn!
Inderdaad,voor het forum is het ook handig :pos: Heb al een inhoudelijk reactie uitgewerkt.
ROSRE schreef:adviseert positief op het verhogen van de frequentie op zaterdagochtend en het mogelijk
verhogen van de frequentie in de avonduren tot 22.00 uur.
ROSRE plaatst daarbij de volgende aanbevelingen:
Lijn 20 heeft niet het karakter van een sneldienst. Na Geldrop Centrum zou de bus de
haltes in de bebouwing zeker moeten aandoen, maar minimaal de haltes Geldrop, Papenvoort
en Eindhoven, St Jozephburg.
Halte Eindhoven, Geldropseweg is daarbij van minder belang omdat hier ook de lijnen
10 én 24 ook halteren.
Overweeg om (of in plaats van één rit in de omschreven uitbreiding) een rit te bieden
met vertrek om 0.09 te Eindhoven met als eindpunt Asten, Plutostraat
Voor de laatste rit lijkt me een routevariant via de route van Lijn 24 in Geldrop/Mierlo wenselijk vanwege de sociale veiligheid.(of een rit van lijn 24 om 0:41)
Sneldienstkarakter is inderdaad niet aanwezig, al vind ik dat Camping 't Wolfsven belangrijker is om te stoppen.(zeer grote halte afstand).
ROSRE schreef:Lijn 25
Helaas moet ROSRE constateren dat er met ingang van de nieuwe concessie Oost Brabant
wéér een lijn wordt geknipt. Helaas is dit een feit en kunnen we hier niets meer aan
doen. Aan beide zijden van Gemert gaan de reizigers te maken krijgen met (gemiste)
overstappen wat resulteert aan beide zijden een daling van het aantal reizigers. Het gevolg
laat zich raden. ROSRE verwacht dat met deze knip eenzelfde scenario gaat afspelen,
gelijk aan lijn 26 (Deurne-Meijel) en lijn 75 (Meijel-Roermond).
Kennelijk leren overheden niet van eerder gemaakte fouten.
Wat betreft het overgebleven trajectdeel Gemert-Helmond stelt Hermes het volgende voor, onder te verdelen in drie trajecten, onderverdeeld in a, b en c:
a. De route Gemert – Helmond te verstrakken en de kernen Beek en Donk en Aarle-Rixtel niet meer aan te doen met deze versnelde lijndienst. (maandag t/m zaterdag). De route in Gemert is gelijk aan de huidige lijn 25, met dien verstande dat het eind-punt Pastoor Poellplein gaat worden. In Helmond gaat gereden worden via de ver-schillende ROC’s en volgt dus deels route van lijn 52 51.
b. De kernen Aarle-Rixtel en Beek en Donk worden met de gewijzigde stadslijn 52 be-diend conform eenzelfde frequentie als de huidige stadslijn 52 (maandag t/m zater-dag)
Het eindpunt is Brug Donk en Beek en Donk. De route is gelijk aan de huidige lijn 25.
Hierdoor vervallen de haltes Lekerstraat en Peeleindseweg.
c. Op zondag blijft de route en frequentie (2-uurlijks, 4 retourritten) gelijk aan de
huidige lijn 25. Deze rijdt wel het gehele traject Helmond-Gemert.
Belangrijk om te weten is dat de concessie Oost Brabant haar trajectdeel van lijn 25, uit-voerend onder een ander lijnnummer, alleen rijdt van maandag t/m vrijdag tot om-streeks 18.00 uur.
Op zaterdag en zondag worden geen ritten meer geboden.
Het eindpunt van deze lijn is eveneens Pastoor Poellplein in Gemert en, zo is verzekerd van aansluiting op de Hermeslijn Gemert-Helmond.
SRE plaatst de volgende aanbevelingen en opmerkingen wat betreft de 3 trajecten, bij:
a. ROSRE adviseert positief op deze wijziging, mits:
De ritten via de ROC’s zijn afgestemd op het eerste lesuur van de ROC’s in Hel-mond.
Noodzakelijke aanleg van een halte bij het Nieuwveld in Helmond. Deze ontbreekt nu in de richting naar Station Helmond.
b. ROSRE adviseert positief op deze wijziging, overigens verwacht ROSRE dat op zaterdagen de reizigersaantallen fors zullen dalen, aangezien op zaterdag door Arriva geen ver-binding meer wordt geboden naar Gemert.
c. ROSRE adviseert negatief op deze wijziging omdat:
De voorgestelde route heeft geen toegevoegde waarde heeft. De huidige zondag-dienstregeling kent al een zéér lage bezettingsgraad.
De huidige reizigers op lijn 25 zijn, volgens Arriva, voornamelijk afkomstig uit Gemert of uit de kernen Handel, Boekel, Erp of Veghel. Aangezien op zondag door Arriva geen verbinding meer wordt geboden naar Gemert heeft de zondagdienst-regeling geen toegevoegde waarde, daarbij:
De rit Helmond, Gemert Pastoor Poellplein is niet te rijden in 29 minuten. De route zou voor een enigszins acceptabele kosten moeten worden ingekort tot Ridder-plein, zonder enige overstapmogelijkheid. Afwijkend van de route naar Halte
Cauroussel is ook niet binnen de 29 minuten te rijden.
Het invoeren van een 1,5 uur frequentie zou te overwegen zijn, maar het verlies van de doorgaande verbinding in Gemert naar Veghel zal een dermate daling
laten zien dat het verstandig is (maar uitermate zorgelijk) de verbinding op zon-dag op te heffen!
Het verzoek is aan SRE om nogmaals de gevolgen voor de reiziger, ten aanzien van de knip, te bespreken met de Provincie Brabant. ROSRE zal tevens bij ROB haar zorg uiten.
ROSRE treedt eveneens in overleg met ROB om de ‘Arriva’ route in Gemert te bespreken: Indien infrastructeer mogelijk het verzoek om de route te verleggen via Doonheid, met een nieuwe halte aldaar.
Lijnnummering, genoemd bij:
a. 125 (Gemert. Pastoor Poellplein – Helmond NS)
b. 52 (Beek en Donk, Brug Donk – Helmond NS – Helmond Brouwhuis)
c. 25 (Gemert. Pastoor Poellplein – Helmond NS Via Aarle-Rixtel)
Is het niet beter om lijn 122 gedeeltelijk te koppelen aan lijn (1)25, dan komt het in de rijtijd wel uit.
Verder zou de frequentie van lijn 125 afgestemd moeten worden met lijn 51.Te denken valt aan een scheve 20 minuten dienst naar de Eeuwsels. Zondagsritten sowieso schrappen!
Voor Lieshout lijkt het me prettig als lijn 21 en 52 gekoppeld worden op de 5/55 manier.(Zaterdag een bus Lieshout-Helmond)
ROSRE schreef:Lijn 52
Hermes stelt voor het trajectdeel Helmond NS – Helmond Brandevoort voortaan uit te voeren als Flexbus. Op een aantal delen van de route kan worden worden afgeweken van de route (vooraf bellen). ROSRE is ook van mening dat er wat moet gebeuren met het stadsnet van Helmond, zie hiervoor onze eerdere notitie (2).
Wellicht kan het voorstel, mits dit aanslaat bij de reizigers, als voorbeeld dienen als defi-nitief maatwerk in de nieuwe aanbestedingsronde voor het busvervoer in het SRE.
ROSRE adviseert positief op dit voorstel, wetende dat dit flexconcept niet geheel is uitgewerkt.
ROSRE wil in een later traject bekijken waar exact de (12?) nieuwe ‘simpele’ haltes moe-ten worden ingelegd.
Eventueel wil ik wel meedenken met goede locaties voor de haltes,heb een beeld waar ze moeten komen.
ROSRE schreef:Vreemd is dat de gemeente Helmond nu wel bereid is om haltes te realiseren maar in Stiphout, waar een reguliere bus rijdt en nauwelijks stopt, niet.
Inderdaad een vreemd verhaal. Lijn 22 heeft de potentie om een goed lopende streeklijn te worden,mits er extra haltes komen.Momenteel zit lijn 22 op het randje.
ROSRE schreef:Ook de wijze van reserveren, voor de flexhalte willen we later met u bespreken als er meer duidelijkheid over is.
Het beste is als het telefonisch kan,maar ook via de CXX-app en een QR-code en NFC-tag op de halte en via de dienstregeling op Hermes.nl
(bij Arriva kun je al online ritten reserveren) In de avonduren en op Zondag zou ik alle ritten op afroep maken.
ROSRE schreef:Ook de PR rondom deze lijn zal stukken beter moeten dan de huidige PR voor het Open-baar Vervoer in het SRE. Te denken is aan een huis aan huis flyer in Brandevoort, een routekaartje aan de halte en een met name aan de flexhalte een afwijkend type bus bord.
Zit zelf te denken aan een soort Huis aan Huis Blad op basis van de Goede Kant Op of zoals het Veolia-magazine reistijd,waar echt alles instaat, zou ook 1 retourkaartje voor die bus toevoegen.
Ook verspreiden in de andere aanliggende wijken (Mierlo-Hout en evt Helmond-West)
ROSRE schreef:Bijvoorbeeld met een extra bovenbord zoals de “groene halte” of de voormalige “lijn 100”.
ROSRE stelt voor deze flexlijn te nummeren als 552. Conform de lijntaxinummering in de periode 1997 t/m 2000.
Ook een onderschijdende huisstijl voor dat busje is noodzakelijk, een busje van een taxibedrijf valt niet op,zo'n bus moet helemaal over de Hermes-huisstijl beschikken.