Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Bus 3884 rijdt rond met reclame voor R-Net op de zijkanten van de bus, maar is niet in R-NET stijl.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Een gas bus van de ijmond lijnen op de 140
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Ik rij momenteel in de 9100 op de 197, deze is ook voorzien van Rnet stikkers, in deze zitten ook Rnet stoelen en wat meer beeldschermen voor reisinformatie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door mijack1985 »

Mike schreef:Ik rij momenteel in de 9100 op de 197, deze is ook voorzien van Rnet stikkers, in deze zitten ook Rnet stoelen en wat meer beeldschermen voor reisinformatie.
Op Schiphol hangt ook een hele instructie m.b.t. de oude en nieuwe R-Net geledes.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door FLJ »

De 9108 en 9109 gaan ook worden omgebouwd. Iemand enig idee waarom er extra geledes bijkomen?
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Voor nostalgiezoekers. Sinds gisteren is er een informatiepapier weg bij de halte Oranjebaan, waardoor het Zuidtangentbord *bus* (wat er blijkbaar nog achter zat) weer te zien is.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

FLJ schreef:De 9108 en 9109 gaan ook worden omgebouwd. Iemand enig idee waarom er extra geledes bijkomen?
Als ik een gooi mag doen:
- MAN Lion's City's voor lijn 340 en 356.
- Volvo 8700's en Citaro G's voor lijn 346.

Zoiets misschien? Misschien de Volvo's ook op de 356?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Jaa die geleden bussen ook op de 356 en 346. Een paar omlopen met volvo of een geleden bus op de 340 zou ook geen kwaat kunnen denk ik.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Wat me wel opvalt, heb ik al eerder opgemerkt, dat er op de Amstellandlijnen verdacht veel Amba's rijden, ipv de bekende MAN-bussen. Blijkbaar zijn er een aantal MAN's uit de roulatie gehaald om omgebouwd te worden tot R-net bus. :?:
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Maar de ombouw is op haarlem en schiphol, niet op Uithoorn.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door FLJ »

Milco schreef: Als ik een gooi mag doen:
- MAN Lion's City's voor lijn 340 en 356.
- Volvo 8700's en Citaro G's voor lijn 346.

Zoiets misschien? Misschien de Volvo's ook op de 356?
Dit klinkt aannemelijk, ik zag voor ze zomer namelijk ook wel eens een R-net citaro op lijn 176 rijden in de ochtendspits. Nu ze toch aan het ombouwen zijn mogen ze ook wel de gelede Sternet-Citaro's onderhanden gaan nemen want (zoals Bee al beschreef) die zijn niet erg comfortabel.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

De 9122, 9123, 9126, 9130-9133, 9137 en 9139 hebben échte Almeerse stoelen... :lol:
Voor een kort stadsritje vind ik ze niet zo heel erg, maar voor een rit op lijn 197 had ik inderdaad wel betere stoelen verwacht.

Welke andere wagens (naast de bovenstaande ex-Maxx-wagens) hebben momenteel een Sternet-jasje? Voor zover ik weet alleen de 9155 toch nog?
De 9106, 9107 en 9156 hadden ook een Sternet-outfit, maar de 9106 staat ergens buiten dienst (voor export?), de 9107 in Randstadnet-huisstijl (alleen exterieur) en de 9156 is geëxporteerd naar Duitsland voor zover ik weet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door FLJ »

De 9106, 9155 en 9156 reden enkel in het Twentse donkerrood en waren niet voorzien van Sternet-opschriften. De 9156 is al een hele tijd weg, de 9106 reed tot deze zomer nog gewoon. Deze bussen hebben overigens een zeer matige RIS, met maar 1 beeldscherm die vaak niet eens werkte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Als ik het verhaal goed volg.

De gelede Citaro's die op de lijnenbundel Amstelveenseweg/Amsterdamseweg reden zijn van Uithoorn naar Haarlem verhuisd voor inzet op voornamelijk de 176 maar soms ook op de 175. Deze bussen worden verbouwd tot R-NET

Op lijn 197 rijden uit het hele land bij elkaar geschraapte gelede Citaro's die eerder dit jaar snel-snel in Sternet-huisstijl zijn geplakt. In ieder geval een is al in R-NET-huisstijl met aangepast interieur van binnen. De rest van deze bussen zijn nog in originele uitvoering van binnen.

Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...

Twee vragen die mij nog openstaat is dat in december het aantal DRU wordt uitgebreid voor extra ritten op de nieuwe R-NET-lijnen. Vooral de frequentie van lijn 340 met 8x/uur springt in het oog, waarmee moet de extra capaciteit opgevangen worden? Daarnaast rijdt TCR nu met haar eigen Citaro's op diverse lijnen rondom Hoofddorp, waaronder ook 140. Wat gaat daar gebeuren? Gaat TCR naar andere lijnen of gaat TCR ook bussen rood spuiten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Busfoto.nl »

Trajectvideo van r-net buslijn 300 tussen Haarlem en Amsterdam. Leuk, lang ritje.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ORqnI6GGIgA[/youtube]
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OV Hoekschewaard »

Milco schreef:Welke andere wagens (naast de bovenstaande ex-Maxx-wagens) hebben momenteel een Sternet-jasje? Voor zover ik weet alleen de 9155 toch nog?
De 9106, 9107 en 9156 hadden ook een Sternet-outfit, maar de 9106 staat ergens buiten dienst (voor export?), de 9107 in Randstadnet-huisstijl (alleen exterieur) en de 9156 is geëxporteerd naar Duitsland voor zover ik weet.
De 9106 staat al 3 weken bij de TSN/Arriva garage in Heinenoord. Volgens mij is hij gebruikt als onderdelen leverancier want het hele interieur is eruit gesloopt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

is dat in elke rit zo dat de bus steeds eerst moet stoppen en daarna weer verder kan rijden op die busbanen?
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Hoe bedoel je?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

kijkende naar het filmpje hierboven valt me op dat bij elk stoplicht de bus net als ie stilstaat weer verder kan rijden. Ik vraag me af of je veel tijd en brandstof kunt besparen als dit uit de rit wordt gehaald. Nu begin ik me na 20 minuten kijken er al aan te ergeren dat dit HOV-product voor mijn gevoel bijna een stopdienst lijkt door het stoppen voor die stoplichten.

Ofwel: Als elk stoplicht waar de bus nu steeds voor stoppen moet groen is, hoeveel reistijd en brandstof kun je per rit besparen?
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Bee schreef:Als ik het verhaal goed volg.

De gelede Citaro's die op de lijnenbundel Amstelveenseweg/Amsterdamseweg reden zijn van Uithoorn naar Haarlem verhuisd voor inzet op voornamelijk de 176 maar soms ook op de 175. Deze bussen worden verbouwd tot R-NET

Op lijn 197 rijden uit het hele land bij elkaar geschraapte gelede Citaro's die eerder dit jaar snel-snel in Sternet-huisstijl zijn geplakt. In ieder geval een is al in R-NET-huisstijl met aangepast interieur van binnen. De rest van deze bussen zijn nog in originele uitvoering van binnen.

Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...

Twee vragen die mij nog openstaat is dat in december het aantal DRU wordt uitgebreid voor extra ritten op de nieuwe R-NET-lijnen. Vooral de frequentie van lijn 340 met 8x/uur springt in het oog, waarmee moet de extra capaciteit opgevangen worden? Daarnaast rijdt TCR nu met haar eigen Citaro's op diverse lijnen rondom Hoofddorp, waaronder ook 140. Wat gaat daar gebeuren? Gaat TCR naar andere lijnen of gaat TCR ook bussen rood spuiten?
Nogmaals, dus al eerder gemeld. Nog steeds 'moeten' chauffeurs in Uithoorn zoveel mogelijk rekening houden met de geplande inzet, dus MANs op AML-lijnen en de Amba's op de Prov.Utrecht lijnen. Maar door krapte in het wagenpark is het zeer regelmatig anders. Het is bij een dienstwissel regelmatig (spreekwoordelijk) 'vechten' om een bus. Natuurlijk zijn er ook chauffeurs die vanwege een voorkeur een andere bus meenemen dan gepland. In het verleden was, vooral de Prov. Utrecht, nogal kritisch. Als er een MAN in Utrecht verscheen, werd daar meteen melding van gemaakt (boete???).

Voor zover ik begrepen heb gaan alle ritten op lijn 340 (de 140 dus) per december naar Connexxion. Dus géén TCR meer. Ik neem aan dat de bussen wel elders ingezet zullen worden (lijn 149, 161 t/m 164, 168, 169, 241, 242, 268). Of TCR meer ritten op deze lijnen krijgt.....dat zal de toekomst uitwijzen c.q. daar heb ik nog niks over gehoord.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Bee schreef: Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...
Bee, neem van mij aan dat het zo is. Ik kijk op de Amstelveenseweg en zie relatief veel Amba's voorbijkomen. Inderdaad een paar uit de provincie Utrecht (staat ook op de zijkant), met de typerende scrollende bestemmingsfilm. Maar ook Amba's, volgens mij uit de oude stadsdienst Gouda e.o. Vorige week zag ik bij de van Nijenrodeweg 3 Amba's achter elkaar rijden: 170,172,142 allemaal richting busstation A''veen. Dus ja, ik zie wel dat er duidelijk meer Amba's rijden.

Daarentegen zag ik net op het busstation A'veen een MAN-bus op lijn 175, helemaal in de R-Net kleurstelling. Mijn interpretatie is dat nu de 8 Citara-G bussen grotendeels weg zijn uit Uithoorn en deels naar de 197 en 175/176 zijn gegaan, daar Amba's voor in de plaats zijn gekomen en er nu ook MAN-bussen omgebouwd gaan worden voor R-Net en die moeten ook vervangen worden en dat zijn dus ook Amba's.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

Milco schreef:- De korte ritjes van lijn 149 binnen Uithoorn vervallen.
Dat blijkt nog iets gecompliceerder te liggen, zie ik net. :P
In de nieuwe dienstregeling komt lijn 149 uit Amstelveen om :43 op Uithoorn Busstation. De bus rijdt dan gelijk via de haltes Burg. Kootlaan, Gezondheidscentrum, Winterkoning en (weer) Burg. Kootlaan naar het Busstation, waar de bus om :49 arriveert.
Om :19 vertrekt lijn 149 vanaf het Busstation en gaat dan via Burg. Kootlaan, Winterkoning, Gezondheidscentrum en Burg. Kootlaan naar het Busstation alwaar de bus om :25 aankomt en gelijk weer vertrekt naar Amstelveen.
Hierdoor is er nog steeds een (scheve) halfuursdienst tussen het Busstation en Winterkoning / het Gezondheidscentrum.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

Oh, dat had ik dus nog niet opgemerkt. In feite verandert er dus helemaal niets voor deze lijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Milco schreef:Oh, dat had ik dus nog niet opgemerkt. In feite verandert er dus helemaal niets voor deze lijn.
Precies, er veranderd in principe niets aan de frequentie van de 149, ze hebben alleen het uiterlijk van de tabellen gewijzigd. Hierdoor lijkt het dat de 'korte ritten' (Busstation-Winterkoning) zijn verdwenen. Maar die zijn dus nu in de tabellen van de tegenrichting opgenomen en vice versa.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

fred1954 schreef:
Bee schreef: Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...
Bee, neem van mij aan dat het zo is. Ik kijk op de Amstelveenseweg en zie relatief veel Amba's voorbijkomen. Inderdaad een paar uit de provincie Utrecht (staat ook op de zijkant), met de typerende scrollende bestemmingsfilm. Maar ook Amba's, volgens mij uit de oude stadsdienst Gouda e.o. Vorige week zag ik bij de van Nijenrodeweg 3 Amba's achter elkaar rijden: 170,172,142 allemaal richting busstation A''veen. Dus ja, ik zie wel dat er duidelijk meer Amba's rijden.

Daarentegen zag ik net op het busstation A'veen een MAN-bus op lijn 175, helemaal in de R-Net kleurstelling. Mijn interpretatie is dat nu de 8 Citara-G bussen grotendeels weg zijn uit Uithoorn en deels naar de 197 en 175/176 zijn gegaan, daar Amba's voor in de plaats zijn gekomen en er nu ook MAN-bussen omgebouwd gaan worden voor R-Net en die moeten ook vervangen worden en dat zijn dus ook Amba's.
Je slaat de spijker op zijn kop Fred :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten