Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door Ardan »

In Amsterdam zullen vanaf 2017 trolleybussen gaan rijden. Dat vertelde Alexandra van Huffelen, algemeen directeur van het GVB, vandaag in een radiointerview aan BNR.

Volgens Van Huffelen zijn er geen grote aanpassingen in de infrastructuur nodig: 'In veel gevallen zijn busbanen en de trambanen precies hetzelfde. Je zou de bus voor een deel van de rit kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram,' legt de directeur van het vervoersbedrijf uit aan BNR.

Omdat de reguliere bussen in 2017 vervangen moeten worden gaat GVB vanaf dan de trolleybussen inzetten.

Clique
Of naja, geen grap.. of is dit nog maar een hersenspinsel?
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door Alargule »

Trolleybovenleidingen werken toch heel anders dan trambovenleidingen, of...?

Ik houd het op een proefballonnetje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door Meltrain »

Alexandra van Huffelen schreef: Je zou de bus voor een deel van de rit kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram,' l
Nou nee, want een trolleybus heeft twee rijdraden en een tram maar één, dus moet er toch een extra rijdraad bijkomen waarbij ook nog eens wissels ingebouwd moeten worden.
Tenzij je trolleybussen hebt die op een andere manier het circuit kunnen sluiten....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door fred1954 »

Op zich een goed idee, alleen het meeliften op de bovenleiding van de tram lijkt me niet helemaal kunnen. Er zijn genoeg steden waar zowel trams als trolleybussen rijden, maar die hebben ieder hun eigen infra. Als het GVB trolleybussen wil, zal er toch een nieuwe trolleybus-infra aangelegd moeten worden, zoals in Arnhem. Dat zie ik nog niet zo 1-2-3 gebeuren. Het idee is goed, maar moeilijk uitvoerbaar.
Alargule

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door Alargule »

Als ik wat ik op AT5 lees goed begrijp, haalt mevrouw Van Huffelen gewoon wat termen door elkaar. Een trolleybus is immers niet hetzelfde als een elektrische bus met accu's, die op delen gebruik maakt van de bovenleiding van de trams om op te laden. En het lijkt erop dat ze op het laatste doelt.

Ik vraag me overigens af in hoeverre dat laatste mogelijk is. In China zie je al bij nieuwe trambedrijven dat de trams met accu's zijn uitgerust, die op de haltes op een bovenleiding aansluiten om op te laden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef:Op zich een goed idee, alleen het meeliften op de bovenleiding van de tram lijkt me niet helemaal kunnen. Er zijn genoeg steden waar zowel trams als trolleybussen rijden, maar die hebben ieder hun eigen infra.
In San Francisco (om precies te zijn: op Market Street) maakt de tram gebruik van één van de twee bovenleidingen van de trolleybus, maar dit kan alleen omdat de trams zelf ook een trolleystang hebben en geen pantograaf.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door n-evo »

Ik kan me uit haar verhaal niet voorstellen dat dit een klassieke trolleybus wordt zoals we die in Arnhem kennen. Denk eerder een bus met pantograaf (o.i.d.) die op bepaalde punten zichzelf oplaadt aan de bestaande bovenleidingen.

Volgens mij zijn pantografen en trolleystangen helemaal niet compatible met elkaar qua bovenleiding. In Toronto hebben de nieuwe trams een pantograaf + trolleystang omdat de pantograaf niet gebruikt kan worden op de trolley bovenleiding en vice versa.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door n-evo »

Omdat de reguliere bussen in 2017 vervangen moeten worden gaat GVB vanaf dan stapje voor stapje de trolleybussen inzetten.
Dit stuk in Het Parool snap ik trouwens niet hoor. We hebben net allemaal nieuwe bussen in dienst. Die gaan er in 2017 alweer uit? :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door Suus »

De gelede Citaro's zijn alweer 5-6 jaar oud. Het is er niet aan af te zien trouwens, ze zijn nog altijd om door een ringetje te halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe oud zijn de oudste Citaro's? En hoe lang is de levensduur van een bus eigenlijk?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef: In San Francisco (om precies te zijn: op Market Street) maakt de tram gebruik van één van de twee bovenleidingen van de trolleybus, maar dit kan alleen omdat de trams zelf ook een trolleystang hebben en geen pantograaf.
Dat klopt Meltrain, maar de bovenleiding-infra daar is ook helemaal ingericht voor trolleystangen, of die nu van een tram of een bus zijn maakt daar niet uit, bovenleiding-wissels werken op dezelfde manier voor zowel de trams als de bussen De trolleybussen maken gebruik van beide draden (+ en - ) en de tram van één draad, de "+", waarbij de rails de "-" is. De + draad hangt het dichtst bij de as van de weg, recht boven het midden van de rails, dus daar hangen de trams met hun stang aan. Zo werkt het ongeveer daar.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door n-evo »

Bee schreef:De gelede Citaro's zijn alweer 5-6 jaar oud. Het is er niet aan af te zien trouwens, ze zijn nog altijd om door een ringetje te halen.
Ja daarom! Zijn de mooiste bussen die we hier ooit gehad hebben en doen qua comfort niet af aan een tram. Vermeed bussen in Amsterdam altijd als de tyfus, maar zit er sindsdien met plezier in eigenlijk. :Y :pos:
hauptbahnhof schreef:Hoe oud zijn de oudste Citaro's? En hoe lang is de levensduur van een bus eigenlijk?
Jaartje of 10 toch meestal? Gebaseerd op Bee, zouden de oudste Citaro's er idd vanaf 2017 uit "moeten". Lijkt mij zonde, maar okay.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door n-evo »

Waarom kan/mag een pantograaf eigenlijk niet onder een trolley bovenleiding? Heeft dat met die wissels te maken en/of slijting?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door reisthijs »

Trolley-trams en pantografen-trams onder dezelfde bovenleiding is wel mogelijk. Maar dat is dan met één draad.

Bij een pantograaf onder trolleybus-bovenleiding kan ik me voorstellen dat die panto dan beide draden tegelijk zou kunnen raken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door n-evo »

Toronto laat zien dat daar toch problemen mee zijn. Daar rijden alle trams met trolley pole onder enkel draad, je hebt er geen trolleybussen. De nieuwe lagevloertrams zijn speciaal geleverd met pantograaf (voor de toekomst) en trolley pole. Ze rijden op het reguliere net altijd rond met pantograaf naar beneden. Als ze gewoon met pantograaf hadden kunnen rijden hadden ze dat wel gedaan denk ik. :P

Plaatje via Google: http://urbantoronto.ca/sites/default/fi ... -27223.png
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Waarom kan/mag een pantograaf eigenlijk niet onder een trolley bovenleiding? Heeft dat met die wissels te maken en/of slijting?
De 2 trolleybus draden zijn resp. een + draad (dichtst bij het midden van de weg) en een - draad, (aan de kant van de stoep). Als deze 2 draden tegelijk door één pantograaf zou worden aangeraakt, heb je dus kortsluiting.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door reisthijs »

n-evo schreef:Toronto laat zien dat daar toch problemen mee zijn. Daar rijden alle trams met trolley pole onder enkel draad, je hebt er geen trolleybussen. De nieuwe lagevloertrams zijn speciaal geleverd met pantograaf (voor de toekomst) en trolley pole. Ze rijden op het reguliere net altijd rond met pantograaf naar beneden. Als ze gewoon met pantograaf hadden kunnen rijden hadden ze dat wel gedaan denk ik. :P

Plaatje via Google: http://urbantoronto.ca/sites/default/fi ... -27223.png
Ik heb hier een antwoord gevonden: http://lrt.daxack.ca/Overhead/
Pantograaf onder trolleydraad kan wel, maar veroorzaakt bij hoge snelheid veel slijtage aan de pantograaf. Wat dan wel weer verholpen kan worden door de draad anders op te hangen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door Michael 1988 »

Typisch iets van een ambtenaar die denkt het ei van Columbus te hebben gevonden. Het gaat niet werken en neem extreem veel kosten mee. Althans, de bussen moeten opnieuw worden ontwikkeld. Daarnaast is een trolleybus in aanschaf en in onderhoud veel duurder. Nu deel je het onderhoud wel met de tram, maar de slijtage van de draad gebeurt veel sneller. Nee, je kunt dan veel beter elektrische bussen of hybride bussen of waterstof bussen aanschaffen. Is misschien ook iets duurder, maar volgens mij goedkoper in onderhoud en aanschaf dan een trolleybus (let wel op, de kosten van een trolleybus zijn alles bij elkaar 1,5 tot 2x meer dan een dieselbus).
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door Mr-W »

n-evo schreef:Waarom kan/mag een pantograaf eigenlijk niet onder een trolley bovenleiding? Heeft dat met die wissels te maken en/of slijting?
Bij een tram gaat de retoursstroom de rails in, bij een trolleybus moet het vanwege de banden terug via een 2e draad. Siemens is wel een systeem aan het ontwikkelen waarbij de accu's opgeladen kunnen worden via een pantograaf onder een trambovenleiding.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=38sNQhV5dXs[/youtube]
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door marlies »

Een sleepcontact zou kunnen, I guess, maar dat lijkt me niet heel betrouwbaar.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door n-evo »

En het is hartstikke gevaarlijk. Een verkeerde beweging en je trekt zo de bovenleidingen van de masten af.

Dat concept van Siemens heb ik al vaker voorbij zien komen via verschillende bedrijven / startups. Het is allemaal leuk en aardig, maar denk dat de traditionele trolleybus nog altijd het effectief en meest bewezen is. Al zie ik het echt niet gebeuren we het Arnhems systeem, hetzij met langere stukken op accu, hier in Amsterdam krijgen. Ben een beetje bang dat we hier een testhaven worden straks voor een complex, duur en nieuw systeem dat uiteindelijk ruk blijkt te werken.

In dat filmpje staat de bus alleen wel onder een trolleybus bovenleiding i.p.v. tram.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door koekje »

Michael 1988 schreef:en in onderhoud veel duurder.
Waar baseer je dit op? Onderhoud van een trolleybus is juist goedkoper... TCO is ook lager dan bij een dieselbus. De infra is vooral de grootste kostenpost.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam krijgt ook trolley's (geen grap)

Bericht door n-evo »

De bovenleidingen moeten ook onderhouden worden. Denk dat vooral daar op gedoeld werd.

Anyway, zag ergens voorbij komen dat GVB zelf nu de onzin van de media ontkracht heeft en dat trolleybussen zoals in Arnhem geen optie zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 25 gasten