Groen licht voor verbreding spoor Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Groen licht voor verbreding spoor Almere

Bericht door Klaasje »

Groen licht voor verbreding spoor Almere
ProRail kan definitief van start met de spoorvernieuwing bij Almere. Volgens de beheerder van het spoor heeft het ministerie van Infrastructuur 174 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een betere verbinding tussen Almere en Amsterdam Centraal en tussen Almere en Schiphol.

Er komen extra sporen, keersporen en meer wissels. Prorail heeft de aannemers Dura Vermeer en BAM groen licht gegeven om aan de slag te gaan.

De werkzaamheden starten voorjaar 2015 en moeten begin 2017 klaar zijn.
Bron: Omroep Flevoland
benza

Re: Groen licht voor verbreding spoor Almere

Bericht door benza »

Hu? Er iets die ik niet snap hier.
Ik dacht dat pro-rail juist bezig was om het aantal wissels te verminderen, ivm met problemen in de winter enz..

En nu meer wissels?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Groen licht voor verbreding spoor Almere

Bericht door AppleMoose »

Als je meer sporen aanlegt, heb je ook meer wissels nodig... :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Groen licht voor verbreding spoor Almere

Bericht door Mr-W »

benza schreef:Hu? Er iets die ik niet snap hier.
En nu meer wissels?
voor die keersporen lijkt het me wel handig :wink:
Wordt de spoorlijn geschikt gemaakt voor 200km/h zodat de reistijd Zwolle-Amsterdam flink korter wordt ? Of is er met PHS/OVSAAL geen rekening gehouden met hogere snelheid ?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Groen licht voor verbreding spoor Almere

Bericht door Ardan »

Met 200 kmh door Almere jakkeren? :') Nee, dat gaat echt nergens lukken.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Groen licht voor verbreding spoor Almere

Bericht door Klaasje »

De bogen zijn er op zich ruim zat voor maar zolang je de IC's al lastig met 140 km/h kunt inplannen omdat het spoor er een beetje vol is (en blijft na de uitbreiding omdat er meer treinen gaan rijden) heeft het weinig zin om 200 km/h te rijden. Daar komt nog bij dat er sowieso bijna geen materieel is waar je én 1000 zitplaatsen in kwijt kan én die binnen 7 km over de 160 km/h heen kunnen komen onder 1500 volt bovenleiding. Daarbovenop geldt dat je niet harder dan 160 km/h langs de perrons mag en een integrale viersporigheid komt er nu juist weer niet.

En verder: Je wint er erg weinig tijd mee zolang je in Lelystad blijft stoppen met IC's. Hooguit een minuut of twee. Ten zuiden van Almere 200 km/h rijden is volkomen ridicuul, er ligt welgeteld 12 kilometer spoor waar je harder dan 110 km/h kan rijden daar ga je echt geen tijd mee winnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten