Korte vragen #12

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #11

Bericht door Aking »

Op de stemmen in zijn hoofd denk ik :lol:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #11

Bericht door Ardan »

Ik zit nu in de t1762 en de piloot riep net om dat 'deze sneltrein' 'in Utrecht wordt gesplitst'. Ik dacht dat dat tegeswoordigs in Gouda gebeurde?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #11

Bericht door Daniel »

Dat gebeurd normaalgesproken in Gouda inderdaad. Al was er vroeg in de middag wel eentje die pas in Utrecht combineerde, maar dat gebeurd wel vaker als het in Gouda niet wil lukken (sturen ze het Haagse deel om het Rotterdamse heen om het in Utrecht andersom opnieuw te proberen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #11

Bericht door Meltrain »

waldo79 schreef:Waar reageer je op, huibf?
Op de foto van Cookie staat op de Wadloper "Nog 1 maand". En huibf wil dat Veolia in november 2016 zoiets ook op haar treinen (en/of bussen) zet, aangezien huibf denkt (/ hoopt) dat Veolia per december 2016 uit Limburg vertrokken is. :wink:
Die foto van Cookie is overigens in januari 2008 gemaakt tijdens de NVBS-afscheidsrit voor Wadlopers.

Andere vraag:
Staan er in Venlo kaartautomaten van DB (of een andere Duitse vervoerder) en zo ja, kun je daar met PIN betalen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #11

Bericht door Ronald »

Er staan wel DB-automaten, maar met beperkt assortiment (alleen VRR/NRW dacht ik). Of je met PIN kunt betalen weet ik niet meer eigenlijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #11

Bericht door Meltrain »

Oke, het gaat om een SchönerTagTicket NRW, dus dat beperkte assortiment is niet zo'n probleem.
Anders nemen we voor de zekerheid maar €41,- contant mee. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #11

Bericht door Suus »

Maestro is geen probleem bij de DB-kaartautomaten in Venlo. V-Pay (wat SNS gebruikt) durf ik niet te garanderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Korte vragen #12

Bericht door Cookie »

Kan eventueel ook online gekocht worden: https://fahrkarten.bahn.de/privatkunde/ ... standalone& .
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen #12

Bericht door hidihi »

Ik was nieuwsgierig naar km vergoeding die vervoerders krijgen als ze een passagier mee nemen met een SOV kaart die in de SOV vrij periode reist.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #12

Bericht door Freek »

Er wordt niet per kilometer betaald. Het ministerie van OC&W heeft een contract met de vervoerders afgesproken waardoor er per student wordt betaald. In totaal is men daar per jaar ongeveer 850 miljoen aan kwijt. Dat bedrag verdelen de vervoerders onderling weer met elkaar. Hoe die verdeling exact tot stand komt weet vrijwel niemand. Een bedrijf kan uit verschillende potjes wat krijgen: Arriva bijvoorbeeld krijgt geld vanuit VRS (Vereniging regionale spoorbedrijven) en vanuit het streekbus tak. VRS krijgt weer geld van de NS op basis van meten in de trein. Busvervoer wordt weer verdeeld op basis van een ijking elke 2 jaar; overigens een ijking die de vervoerders zelf doen. Welke verdeelbasis daar achter zit weet ik niet. Hoeveel welke vervoerder voor een kilometer krijgt is dus niet na te gaan (Althans, niet op basis van de openbare data).
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #12

Bericht door jesse-cruzu »

Zit nu in een VIRM-VI op de 2600 naar Schiphol vanuit Rotterdam. Deze werd binnen gerangeerd met beide stroomafnemers op. Ik dacht zelf dat dit bij de VIRM nooit zou voorkomen en altijd met 1 opgelaten stroomafnemer rijdt.
Ik vroeg mij dus af hoe dat mogelijk is om toch met beide stroomafnemers te rijden en in welke situaties dit kan voorkomen bij de VIRM.
Het ging om treinstel 8675
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #12

Bericht door dylanwild94 »

het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat dat in de winter de voorste pantograaf de ijspegels verwijderd van de bovenleiding.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Milco »

Even nieuwsgierig... :)
Als lijn 82 vanuit Amersfoort aankomt bij Doorn, Centrum dan moet deze weer keren voor de terugrit. Echter, er is geen rotonde of andere keermogelijkheid in de nabijheid voor zover ik weet.
Weet iemand hoe de (meeste) bussen van lijn 82 keren in Doorn?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #12

Bericht door verfmeer »

In principe heb je 2 opties: Als de weg breed genoeg is kan je gewoon keren door je stuur naar links te gooien, anders duik je een zijweg in en ga je drie keer rechts en dan links. Dan ben je ook gekeerd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Milco »

Ja hèhè... :')
Nee, maar ik bedoel: is er geen vaste "keerroute" die de bussen moeten volgen o.i.d.? Niet iedere straat zal denk ik breed genoeg zijn om een bus te laten keren.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #12

Bericht door dylanwild94 »

er zal dan heus wel een vaste keerroute zijn maar die staat dan niet aangegeven op de kaart. zo'n zelfde verhaal heb je bij de 106 in Rozenburg Zh namelijk.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Even nieuwsgierig... :)
Als lijn 82 vanuit Amersfoort aankomt bij Doorn, Centrum dan moet deze weer keren voor de terugrit. Echter, er is geen rotonde of andere keermogelijkheid in de nabijheid voor zover ik weet.
Weet iemand hoe de (meeste) bussen van lijn 82 keren in Doorn?
Er zit daar ergens in een zijstraat een mogelijkheid om te keren. Volgens mij Doorn Gezichtslaan, oftewel de plek waar in het verleden ook de BRU-ritten van lijn 50 keerden. Alleen kwamen die van de andere kant en stopten ze na invoering van dat keerpunt niet meer op halte Centrum zelf, Qbuzz-lijn 71 doet dat nu anders en rijdt via een parkeerterreintje bij Doorn, Huis Doorn om te keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #12

Bericht door Z2N »

Vanmiddag zag ik op een nieuwe Traxx dit staan:
Afbeelding

Ik neem aan dat de kruisjes betekenen dat deze loc nóg niet toegelaten is voor Belgie, Duitsland en Oostenrijk?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door webguy »

En waar is 25 KV gebleven?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door reisthijs »

Dat is voor het de rijtuigen bereikt 1500V 50hz geworden. In dit vakje staat namelijk de boordspanning.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #12

Bericht door Wubbo »

Op een foto in Ontwerpen aan het spoor zie ik bordjes op station Utrecht hangen, waarop verwezen wordt naar spoor 1a/b t/m 3a/b, 8a/b tm 14 en 21. Ik kan dat niet rijmen met de sporenplannen die op Sporenplan.nl staan, weet iemand hoe de sporensituatie van Utrecht ergens in de jaren 70 (het jaartal van de foto is onbekend) was?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #12

Bericht door Wubbo »

Even verder gezocht: hier staat een foto van gelijke nummering, gedateerd in 1970.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #12

Bericht door Hainje »

Wat is het rustig op die foto, die moet haast wel op zondagochtend genomen zijn. :p
🍉
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #12

Bericht door Anne »

Op Somda kom ik op 31 dec 2010 een discussie tegen over de hernummering van de sporen op Utrecht CS in de 70-er jaren.
Als ik het goed begrijp waren de buurtsporen (nu 1-4) toen 11-14 genummerd en was 21 een kopspoor aan de oostzijde.
LINK
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #12

Bericht door Wubbo »

Dank voor de link! Ik zal er nog eens induiken, kijken of ik het allemaal ga begrijpen ;-)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten