Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik heb het vermoeden dat bij vertramming van lijn 15 aan een lijn Sloterdijk - Amstel wordt gedacht. Bij Sloterdijk is de keerlus al aangepast voor extra trams, de nieuwe keerlus bij het Amstelstation moet vier sporen krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Als je tram 4 omlegt naar Amstel of zelfs opheft komt er een hoop ongebruikte infra bij. Zonde.
En ze hebben de lijn niet zo lang geleden opgeknipt in twee delen omdat het stuk Zuid - Oost veel rustiger was.Bee schreef:Ik heb het vermoeden dat bij vertramming van lijn 15 aan een lijn Sloterdijk - Amstel wordt gedacht. Bij Sloterdijk is de keerlus al aangepast voor extra trams, de nieuwe keerlus bij het Amstelstation moet vier sporen krijgen.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Volgens mij weet het GVB zelf niet eens zo goed wat ze nou met lijn 15 aanmoeten.
Eerst lijn 15 Sloterdijk - Amstel
Dan een versterkingslijn 315 Sloterdijk - Zuid
Dan toch knippen in een lijn 15 Sloterdijk - Zuid en 65 Zuid - Amstel - KNSM
Dan lijn 15 over de A10 ter versnelling
Dan vertrammen en dus de versnelling via de A10 terugdraaien?
Eerst lijn 15 Sloterdijk - Amstel
Dan een versterkingslijn 315 Sloterdijk - Zuid
Dan toch knippen in een lijn 15 Sloterdijk - Zuid en 65 Zuid - Amstel - KNSM
Dan lijn 15 over de A10 ter versnelling
Dan vertrammen en dus de versnelling via de A10 terugdraaien?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ja of gewoon trams over de A10. Heeft Amsterdam weer een primeurtje: de snelwegtram.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik weet het: de Trolleybus *bus*
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Daarnaast wordt de frequentie van buslijn 65 in de spitsen ook steeds verder verhoogd.
Wat betreft het keren bij Station Zuid, men zou (tijdelijk) kunnen keren via de route Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg, en wanneer het nieuwe tramstations bij Station Zuid klaar is kan er om het station heen gekeerd worden lijkt mij. Enig nadeel is dan wel dat in de tijdelijke situatie niet echt veel mogelijkheid is om te bufferen bij Station Zuid, vanwege het ontbreken van een inhaalspoor en lijn 5 die dan in de weg gezeten wordt.
Wat betreft het keren bij Station Zuid, men zou (tijdelijk) kunnen keren via de route Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg, en wanneer het nieuwe tramstations bij Station Zuid klaar is kan er om het station heen gekeerd worden lijkt mij. Enig nadeel is dan wel dat in de tijdelijke situatie niet echt veel mogelijkheid is om te bufferen bij Station Zuid, vanwege het ontbreken van een inhaalspoor en lijn 5 die dan in de weg gezeten wordt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Volgens mij is op dit moment alleen het tracé Sloterdijk-Zuid interessant genoeg om te vertrammen. Dat zou de wijken ten oosten van de ringlijn (M50) beter moeten bedienen. Ooit (jaren tachtig) was dit ook het plan: bus 15 zou een tramlijn worden. Toen werd besloten de ringsneltrammetro aan te leggen, waarop ook het besluit voor vertramming van bus 15 kwam te vervallen.
Kennelijk is er nu wel voldoende grond voor zo'n vertramming (maar ik ken de reizigersstatistieken van bus 15 niet).
Kennelijk is er nu wel voldoende grond voor zo'n vertramming (maar ik ken de reizigersstatistieken van bus 15 niet).
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Lijn 15 is druk, maar niet dermate druk dat elke rit uitpuilt. Voorlopig lijkt de bus het gewoon aan te kunnen. Vraag is dan in hoeverre vertramming voordeel biedt. De rit wordt er niet sneller door, eerder trager omdat er niet meer via de a10 gereden kan worden. Meer capaciteit is ook niet strict noodzakelijk en kan voorlopig ook met een frequentieverhoging van de bus worden opgevangen. Blijft over de exploitatiekosten, maar of dat opweegt tegen de extra reistijd valt te bezien.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ga best vaak met bus 21, die zit zelfs 's avonds vaak stampvol. Zou eerder die vertrammen. Bus 15 lijkt het allemaal wel aan te kunnen idd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Bus 15 rijdt in de ochtendspits met gelede bussen en een frequentie van 10x per uur per richting. Frequentieverhoging wordt niet heel makkelijk...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Misschien loont het om in de spits met trams te rijden en daarbuiten met bussen...? Is er ergens anders ter wereld een voorbeeld van zo'n vorm van gemengde exploitatie te vinden?
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat lijkt me ook vrij duur, want dan moet je trams kopen en een hele trambaan bouwen (als die er nog niet is) voor slechts 5 uurtjes per dag. En daarna heb je weer bussen nodig.
Dan kun je net zo goed de hele dag met trams rijden lijkt me.
Dan kun je net zo goed de hele dag met trams rijden lijkt me.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Er wordt elders ter wereld wel bijvoorbeeld na 20:00 met bussen gereden, maar dat zijn dan armoedige steden in Oost-Duitsland zoals Cottbus en Halberstadt.
Lijn 15 en lijn 33 zijn de twee drukste buslijnen van het GVB, het wisselt een beetje per jaar geloof ik. In de reizigersgroei van lijn 15 zit bovendien nog steeds een stijgende tendens en inmiddels loopt ook lijn 65 op delen van zijn route tegen zijn limieten aan, om die reden is bijvoorbeeld lijn 240 enige jaren geleden omlegd via de Carolina MacGillavrylaan.
Lijn 15 en lijn 33 zijn de twee drukste buslijnen van het GVB, het wisselt een beetje per jaar geloof ik. In de reizigersgroei van lijn 15 zit bovendien nog steeds een stijgende tendens en inmiddels loopt ook lijn 65 op delen van zijn route tegen zijn limieten aan, om die reden is bijvoorbeeld lijn 240 enige jaren geleden omlegd via de Carolina MacGillavrylaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Iets anders: weet iemand hoeveel M5-treinen er inmiddels afgeleverd zijn?
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Belangrijke vraag voor de vertramming van lijn 15 is natuurlijk wat er met de vervoersvraag gaat gebeuren na ingebruikname van de NZL.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Want de N/Z-lijn rijdt van West naar Oost?
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 13 okt 2014, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik vermoed dat die redelijk gelijk blijft.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nee, maar de NZL gaat wel een behoorlijke invloed hebben op station Zuid. Dat station wordt een aantrekkelijkere bestemming en dat gaan alle andere lijnen daar ook merken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik denk persoonlijk niet dat mensen vanuit West of zelfs Hoofddorppleinbuurt ineens massaal met de 15 naar Zuid gaan om daar de metro te pakken naar het centrum. Die blijven gewoon gebruik maken van de huidige routes. Zelfde geldt voor Oost. Misschien dat in een straal van 2-3 haltes rondom Zuid mensen eerder geneigd zullen zijn de metro te pakken en de 15 gebruiken om daar te komen. Maar verder? Nah.
Ik denk dat de impact van de N/Z-lijn gigantisch opgeblazen wordt op alle fronten. Men moet wel hè? Na 15 jaar bouw en gruwelijke overschrijdingen van het budget kan je moeilijk wat anders zeggen.
Ik denk dat de impact van de N/Z-lijn gigantisch opgeblazen wordt op alle fronten. Men moet wel hè? Na 15 jaar bouw en gruwelijke overschrijdingen van het budget kan je moeilijk wat anders zeggen.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ja, dat klinkt wel logisch. Dat past ook wel weer mooi in het ooit geopperde plan om na opening van de NZL een tram te laten rijden vanaf Zuid via de Parnassusweg, Olympiaplein, Haarlemmermeerstation, Koninginneweg, Museumplein, Leidseplein, Leidsestraat, CS. Mooie versterking op het gedeelte van lijn 15 wat drukker zou kunnen worden door de NZL, een vervanging van lijn 2 door de vertragingsgevoelige Koninginneweg en een vervanging van alle lijnen door de Leidsestraat (lijn 1 afbuigen richting Oost, lijn 2 via Overtoom, Leidseplein, Rozengracht, CS, lijn 5 ach ja)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
In welk opzicht is de Koninginneweg vertragingsgevoelig? Dat is nou juist bij uitstek het punt waar de 2 meestal goed doorrijdt. Rijden namelijk amper auto's. Tel daarbij op de vervallen haltes Emmastraat en Jacob Obrechtstraat. En natuurlijk de Van Baerlestraat die volledig ontlast is door de verhuizing van de museumingangen.
Met tram 2 gaat het eindelijk eens de goeie kant op qua snelheid. Die route omleggen via de Overtoom heeft echt geen nut meer. De Amstelveenseweg staat iedere spits vast en de Haarlemmermeerstraat net zo. Dus alle snelheidwinst via de Overtoom gaat zo vanzelf weer verloren. Als die er al is met deze nieuwe situatie.
typo aangepast
Met tram 2 gaat het eindelijk eens de goeie kant op qua snelheid. Die route omleggen via de Overtoom heeft echt geen nut meer. De Amstelveenseweg staat iedere spits vast en de Haarlemmermeerstraat net zo. Dus alle snelheidwinst via de Overtoom gaat zo vanzelf weer verloren. Als die er al is met deze nieuwe situatie.
typo aangepast
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 13 okt 2014, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ja, de laatste tijd gaat het best goed met lijn 2. Maar feit blijft dat de Koninginneweg geen vrije trambaan heeft, terwijl de Overtoom dat wel heeft. Vandaar dat lijn 2 als HOV tram waarschijnlijk via de Amstelveenseweg en de Overtoom naar het Leidseplein zal gaan en daarna via de Marnixstraat, Rozengracht, Raadhuisstraat naar het CS. Dan is de volledige route 'HOV'. De route Koninginneweg - Museumplein - Leidsestraat - CS heeft veel minder vrije trambanen en een stuk strengelspoor. Bovendien is het een echte touristische route. Dat maakt het een prima kandidaat voor een 'Comfortlijn'. En het stukje Haarlemmermeerstation - Zuid kan er mooi aan vast geplakt worden ter ondersteuning van lijn 15 op het gedeelte dat het meest beinvloed zal worden door de opening van de NZL.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Maar ja jongen, om bij die Overtoom te komen vanaf de Heemstestraat moet je over de Haarlemmerweg of Amstelveenseweg en feit is dat je daar ook nooit een vrije trambaan krijgt. Dus als de Overtoom al sneller is dan de situatie nu gaat die snelheidwinst in de spits zo weer verloren op een van die twee straten. Dat zijn namelijk wel drukke autoroutes waar de Koninginneweg dat niet dus.
Dus waar rij je nou liever zonder vrije baan: de rustige Koninginneweg of een drukke Amstelveenseweg/Haarlemmerstraat?
Dus waar rij je nou liever zonder vrije baan: de rustige Koninginneweg of een drukke Amstelveenseweg/Haarlemmerstraat?
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Amstelveenseweg ligt voor het grootste gedeelte wel een vrije baan. Grootste probleem is het ontbreken van verbindingsbogen Zeilstraat -> Amstelveenseweg. :?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Haarlemmermeerstraat bedoel je denk ik, maar daar ligt geen tramrails....
Grootste knelpunt van de 2 is momenteel niet de Koninginneweg, maar wel de Zeilstraat, en dan met name de kruising met de Amstelveenseweg. En dat geldt trouwens ook voor bus 15. Zolang de tram die kruising recht kan oversteken, is er nog niet zoveel aan de hand, maar als je op die kruising de tram linksaf laat slaan richting Amstelveenseweg, creeer je toch wel een extra bron van vertraging.
Overigens ligt op het cruciale deel van de Amstelveenseweg geen vrije baan (vanaf het Vondelpark tot aan de kruising met de Koninginneweg). En laat nu juist op dit deel het verkeer in de ochtendspits muurvast staan...
Grootste knelpunt van de 2 is momenteel niet de Koninginneweg, maar wel de Zeilstraat, en dan met name de kruising met de Amstelveenseweg. En dat geldt trouwens ook voor bus 15. Zolang de tram die kruising recht kan oversteken, is er nog niet zoveel aan de hand, maar als je op die kruising de tram linksaf laat slaan richting Amstelveenseweg, creeer je toch wel een extra bron van vertraging.
Overigens ligt op het cruciale deel van de Amstelveenseweg geen vrije baan (vanaf het Vondelpark tot aan de kruising met de Koninginneweg). En laat nu juist op dit deel het verkeer in de ochtendspits muurvast staan...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten