Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door jesperhaverkamp »

Nee, ik bedoelde wel de Amstelveenseweg. Het stukje waar tram/busbaan daar samenloopt met het overige verkeer is vrij kort, maar inderdaad best druk. Eenrichtingsverkeer wordt daar vrij lastig (geen alternatieve route). En dat linksafslaan is inderdaad niet echt snel.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door paolie »

Doelde wat betreft Haarlemmermeerstraat op n-evo die het over de Haarlemmerweg heeft.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Sorry, Haarlemmermeerweg idd en niet de Haarlemmerweg. Ben erg slecht in multitasken zoals je merkt. Haha :P

Weet dat daar geen rails ligt, maar heb voorbij zien komen dat er overwogen werd om daar rails aan te leggen om de 2 op de Overtoom te krijgen. Maar vrije baan krijg je daar ook niet lijkt me.
jesperhaverkamp schreef:Amstelveenseweg ligt voor het grootste gedeelte wel een vrije baan. Grootste probleem is het ontbreken van verbindingsbogen Zeilstraat -> Amstelveenseweg. :?
Het stuk Amstelveenseweg tussen de Zeilstraat en Overtoom is in het begin niet vrij. En dat is nou juist een gedeelte waar de boel vaak stilstaat door dubbel geparkeerde vrachtwagens en weet ik veel wat. Je wil de 2 daar echt niet overheen hebben. Dan is de Koninginneweg nog altijd beter.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Als de 2 perse over de Overtoom moet gaan rijden dan zou ik nog liever een verbinding over de Huizingalaan zien, zodat station Lelylaan ook wordt aangedaan. Is wel lastiger te realiseren omdat de trambaan daar hoog op het viaduct van de Lelylaan ligt
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door paolie »

Daar zal men in de Hoofddorppleinbuurt toch anders over denken....
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Iedereen in omgeving Plesmanlaan - Zeilstraat verliest vervolgens z'n verbinding met het centrum. De bewoners van Hoofddorppleinbuurt / Zeilstraat hebben geen realistische manier meer om bij de metro te komen. Oh ja, en een derde drukke tramlijn over de Lelylaan. Goed plan.

:N
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

n-evo schreef:Iets anders: weet iemand hoeveel M5-treinen er inmiddels afgeleverd zijn?
Jazeker, op dit moment zijn er 16 geleverd (de 107-108 t/m 137-138) waarvan er 14 of 15 in dienst rijden (de 135-136 rijdt misschien al in dienst en met de 137-138 worden afnameritten gemaakt).
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door CamilleKreemers »

wat moet ik me bij afnameritten indenken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Een nieuw spoorvoertuig moet eerst een x-aantal kilometer (ik dacht 500) rijden voordat deze wordt goedgekeurd voor de reizigersdienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

De discussie over lijn 15 en lijn 2 zie ik als voorbeeld dat er wel degelijk gekeken moet worden naar een totale herstructurering. Wat je als GVB denk ik het beste kan doen, en dat geldt ook voor de afstemming met het streekvervoer om in de eerste twee jaar nog niet veel aan het net te doen, zodat je goed kunt kijken wat voor effecten op de vervoersstromen zijn. Dan kun je in 2020 in één klap een grote reorganisatie doorvoeren, en bovendien heb je wat tijd om hier en daar wat aan de infrastructuur te doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Volgens mij moet je inmiddels als bedrijf wel weten wat de situatie is in de stad en wat er beter kan. 80% (om maar wat te noemen) van de reizigers krijgt geen bal te maken met de M52 op day-to-day basis. Er stond paar jaar terug ook van alles en nog wat op de planning voor het tramnet. Wat is daar nou uiteindelijk van terecht gekomen? Niks.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Nee, er kwam ineens een crisis tussendoor. Heel vervelend allemaal.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Ineens... De crisis was 4 jaar ervoor al begonnen.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Anyway, wat anders. Had net een detour met de 2 omdat de 15 niet kwam opdagen en zag opeens dit: :pos:

Afbeelding

Laatste keer dat ik een tram met schermpjes tegenkwam was alweer een lange tijd terug, en de hangende displays stonden toen uit i.p.v. aan. Ging om wagen 2003. Zag er goed uit, alleen waren de overstapmogelijkheden bijna onleesbaar op afstand. Denk dat ouderen of mensen die in het algemeen wat minder goed zien er snel weinig aan hebben.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Die wagen is de enige wagen die het heeft en is ook als proef.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op za 08 nov 2014, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Schermpjes zijn een beetje oubollig vormgegeven maar vond het vooral een groot voordeel dat je nu ongeacht welke kant je op zit/staat je reizigersinformatie ziet. Maar uitgebreide uitrol van die spiegelcamera's heb ik ook nog niet gezien. Net als die schermpjes zijn ze daar ook al een tijdje mee bezig?
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Spiegelcamera's hebben op 2 trams gehangen (twee verschillende camera's met elk een andere opstelling van de schermen in de cabine). Ondertussen hebben die twee trams weer spiegels.

Maar alles moet worden aanbesteed dus het zal wel ff duren. Er zouden ook nieuwe bestuurdersstoelen komen dus ja, we zien het vanzelf wel.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Was de test niet succesvol dat die trams weer normale spiegels hebben of is het puur in afwachting tot de aannemer de uiteindelijke camera-installatie installeert?
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Het blijft afwachten totdat er een tram op de baan verschijnt met spiegelcamera's.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op za 08 nov 2014, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Hoop dat ze er dan wel wat mooiers van maken dan tijdens de testopstelling te zien was. Die blokken aan de zijkant waren niet bepaald een vooruitgang qua design. :P
FLJ schreef:Jazeker, op dit moment zijn er 16 geleverd (de 107-108 t/m 137-138) waarvan er 14 of 15 in dienst rijden (de 135-136 rijdt misschien al in dienst en met de 137-138 worden afnameritten gemaakt).
Zag net je reactie pas, tnx voor de info! :pos:
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Globetrotter »

Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Ah. Goed geslapen?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

Bee schreef:Er zijn zover ik weet geen plannen om opnieuw tramsporen aan te leggen door het nu al jaren afgesloten gedeelte van de Ferdinand Bol. (...)
Voor wat betreft traminfrastructuur in de Pijp zijn dit, voor zover ik weet, de laatste plannen:
  • - de Ferdinand Bolstraat krijg strengelspoor, vanaf Heinekenplein tot het Picopleintje;
    - tussen Albert Cuyp en Ceintuurbaan wordt de verdwenen tramrails dubbelsporig teruggelegd, met herstel van de oude kruising met bogen in alle richtingen. Ook wanneer er geen tramlijn over terugkeert lijkt mij dit een volkomen logisch keuze voor de flexibiliteit van het netwerk;
    - de halte Stadhouderskade schuift op naar het zuiden en komt zo echt op het Heinekenplein; Lijkt me een verbetering, want de halte ligt nu ongelukkig in het smalste stuk van de straat, vlak bij de drukke kruising. Bij het Heinekenplein is meer ruimte, met name in de breedte;
    - de halte Albert Cuypstraat moet voor beide richtingen naar de Albert Cuyp worden verplaatst; nu ligt de halte stadinwaarts nog in de Ferdinand Bol. Lijkt me ook een verbetering, want de halte stadinwaarts is nu erg smal en druk;
    - op de Ceintuurbaan is een halte gepland in twee richtingen ten westen van de kruising. Dat is ook recht voor de zuidelijke ingang van station De Pijp, zodat een oost-westtramlijn (nu de 3) en een vanaf west naar zuid afbuigende (nu de 12) van dezelfde halte gebruik kunnen maken; Lijkt me eveneens een verbetering. Het is zo dicht mogelijk bij de metro en minder versnipperd. Nu zijn er twee halteheuvels op de Ceintuurbaan voor de 3 aan weerszijden van de kruising en een hele smalle halte voor de 12 in de Ferdinand Bol ten zuiden van de kruising;
Maar in hoeverre dit al definitief is of niet, dat weet ik niet.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

n-evo schreef:(...) Weet dat daar geen rails ligt, maar heb voorbij zien komen dat er overwogen werd om daar rails aan te leggen om de 2 op de Overtoom te krijgen. Maar vrije baan krijg je daar ook niet lijkt me. (...)
In die "Plan 22" plannen die vorig jaar gepresenteerd werden was inderdaad sprake een trambaan voor lijn 2 op de Haarlemmermeerstraat. Lijkt me een prima plan. Je mijdt het stuk Amstelveenseweg waar de trambaan niet vrij is en de smalle Zeilstraat, maar het probleem van het turbineplein dat het Hoofddorpplein is los je daar niet mee op: alle straten die op het Hoofddorpplein uitkomen moeten in meerdere of mindere mate van het rondje om het plein gebruik maken, ongeacht welke kant je op wilt. Stedenbouwkundig een heel mooie opzet, verkeerskundig niet heel handig. Als de Zeilbrug open is staat de hele buurt daar vast, soms tot aan de A10 (zowel via Heemstedestraat als via Aalsmeerweg/Sneevlietweg). Daarnaast moest er volgens die plannen ook een "comforttram" lijn 11 komen vanaf Hoofddorpplein via de door lijn 2 te verlaten route naar Centraal.
足元にご注意下さい
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door jesperhaverkamp »

Die comfortlijn 11 is niet zo erg. Dat wordt een soort toeristenlijn: Konninginneweg, Museumplein, Leidseplein, Leidsestraat. Dan kun je lijn 1,2 en 5 uit de Leidsestraat halen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten