Slecht OV regio Leiden

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Suus »

Nogmaals, zitvol is geen probleemsituatie en gezien het tijdstip en de verbinding zal het aantal reizigers ook weinig fluctueren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door waldo79 »

Als het echt zo'n probleem was geweest waren er al klachten naar de vervoerder gegaan. Je kunt nu eenmaal geen privé vierzits verwachten in een bus ;)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Eerlijk gezegd heb ik meestal wel een prive 2 of soms 4 zits in de bus omdat ik niet vaak ni de spits reis.

Maar dat hoeft ook niet van mij hoor. Mijn bezwaar is vooral de lage frequentie richting zoetermeer, en niet dat de bus zo vol zit. En ik denk dat met 4x per uur tot 21u in de avond, je ook veel meer reizigers zou kunnen trekken, want nu is het vaak aantrekkelijker om met de trein te gaan en dan met de tram. En Arriva loopt die inkomsten dus mis.

Het materieel is er, en de reizigersvraag is er ook.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door waldo79 »

Ik begrijp je standpunt, maar ik vermoed dat je bij Arriva geen gehoor krijgt. Latere ritten kunnen kostbaar zijn en bovenal is 2 keer per uur gezien het tijdstip een heel redelijke frequentie.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door verfmeer »

Bovendien geldt dat er in Zoetermeer al geen bussen vaker dan 2x per uur gaan. Als ze daar een goede knoop leggen heb je niet meer dan 2x per uur nodig.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

verfmeer schreef:Bovendien geldt dat er in Zoetermeer al geen bussen vaker dan 2x per uur gaan. Als ze daar een goede knoop leggen heb je niet meer dan 2x per uur nodig.
Ik heb niet het idee dat mensen uit de bus leiden-zoetermeer daar nog overstappen op andere bussen. De overstap gaat vooral richting het randstadrail-netwerk, en er moeten ook vrij veel mensen simpelweg bij C-W zelf zijn. Er zal een aantal reizigers naar rokkeveen ofzo moeten maar dat is niet het grootste deel van de reizigers.

Het lijkt me ook wel een idee om de bus door te laten rijden tot in Driemanspolder/NS. Dan heb je de volgende voordelen:
- betere verbinding met wijken als rokkeveen
- betere verbinding met de zuidelijke randstadrailstations
- mogelijkheid tot overstap op trein (zal niet veel reizigers trekken, maar wel b.v. in het geval van spoorproblemen, of misschien voor stations als Zoetermeer Oost of Ypenburg ofzo)
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Etienne »

Afhankelijk van het stoppen op tussengelegen haltes, ga je daarmee wel in het concessiegebied Haaglanden Streek zitten. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door verfmeer »

Bakpapier schreef:
verfmeer schreef:Bovendien geldt dat er in Zoetermeer al geen bussen vaker dan 2x per uur gaan. Als ze daar een goede knoop leggen heb je niet meer dan 2x per uur nodig.
Ik heb niet het idee dat mensen uit de bus leiden-zoetermeer daar nog overstappen op andere bussen. De overstap gaat vooral richting het randstadrail-netwerk, en er moeten ook vrij veel mensen simpelweg bij C-W zelf zijn. Er zal een aantal reizigers naar rokkeveen ofzo moeten maar dat is niet het grootste deel van de reizigers.

Het lijkt me ook wel een idee om de bus door te laten rijden tot in Driemanspolder/NS. Dan heb je de volgende voordelen:
- betere verbinding met wijken als rokkeveen
- betere verbinding met de zuidelijke randstadrailstations
- mogelijkheid tot overstap op trein (zal niet veel reizigers trekken, maar wel b.v. in het geval van spoorproblemen, of misschien voor stations als Zoetermeer Oost of Ypenburg ofzo)
Dat lijkt mij niet handig. Want als je al bij een Randstadrailstation moet zijn is de trein/RR-combi al sneller. En in Rokkeveen zijn er bussen die veel dichterbij stoppen. En voor alleen het station is het inderdaad niet winstgevend.

Als je de bus wilt doortrekken kan je hem het best verbinden met lijn 170 naar metrostation Rodenrijs. Dan heb je namelijk een verbinding die echt nuttig is voor doorgaand verkeer.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door WSM »

Zoiets bestond vroeger al, snelbus 204 van Rotterdam naar Leiden.
Kan niet meer natuurlijk, verschillende concessiegebieden enzo...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Kan toch gewoon dm.v. samenwerking van verschillende concessies (veolia en arriva?).
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door verfmeer »

En RET...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Arriva en RET denk ik dan.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door WSM »

Bakpapier schreef:Kan toch gewoon dm.v. samenwerking van verschillende concessies (veolia en arriva?).
Dat is wel heel simpel gedacht.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door verfmeer »

Of gewoon als aparte concessie aanbesteden. Maar eerst zou er gewoon een pilot moeten starten met Arriva en RET, omdat die die lijnen nu ook al rijden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Ik vraag me wel af of de meerwaarde van een bus rodenrijs metro - leiden CS nu wel zo groot is. Het duurt nu met de bus iets meer dan een uur, met trein en metro ben je sneller. Als de bus doorrijdt (ipv de huidige overstap op zoetermeer) dan is alsnog metro+trein sneller vanaf Leiden Centraal. Vanaf andere delen van Leiden kan je wel winst boeken, maar de relatie met die delen van de stad met Rodenrijs zal niet heel groot zijn.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door verfmeer »

Het voorkomt leegrijden. Jij stelde voor om de bus Leiden-Zoetermeer door te laten rijden naar Zoetermeer NS, terwijl ik verwacht dat dat weinig vervoer oplevert. De andere kant op heb je datzelfde probleem: Een directe bus Rodenrijs-Zoetermeer Noord kan wenselijk zijn, maar weinig winstgevend. Als je die twee lijnen koppelt dan los je die problemen tegelijkertijd op. Hetzelfde idee was de 365, die door de uitvoering nogal heeft gefaald.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Ik heb een antwoord gekregen van Arriva over waarom 184 niet aansluit op de trein.
De dienstregeling van lijn 184 in 2015 krijgt geen betere aansluiting op Station Alphen aan den Rijn omdat de tijdligging van lijn 184 primair gericht is op aansluitingen te Woubrugge Kruisweg op de lijnen 182, 183 en/of Qliner 370.

Bovendien is lijn 184 voor de kernen Ter Aar, Papeveer, Nieuwveen en Langeraar een ringlijn en dat bepaald mede de mogelijkheden van aankomst en vertrek bij Station Alphen aan den Rijn. In de middagspits heeft de trein een kwartierdienst van Leiden naar Alphen aan den Rijn.

De tussenritten van de trein sluiten met een overstap van ca. 10 minuten weer goed aan op lijn 184 naar Nieuwveen. Helaas hebben we deze aansluiting niet de hele dag kunnen verbeteren.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door waldo79 »

Duidelijk toch?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Ja, maar wel jammer.
Als de trein gedurende de hele dag een kwartiersdienst krijgt, dan is het nog wel prima te doen op zich.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Suus »

Voorlopig is nog maar de vraag of de kwartierdienst tussen Alphen en Leiden er blijft na december 2016. Op dit moment betaald de provincie voor de spitssprinters naar Leiden maar deze worden met de nieuwe concessie omgezet in een kwartierdienst in de spitsen tussen Gouda en Alphen en later eventueel op werkdagen de hele dag.

Omdat er echter ook nog twee nieuwe stations voorzien zijn tussen Leiden en Alphen (Zoeterwoude Rijndijk en Koudekerk aan den Rijn-Hazerswoude Rijndijk) en NS daar eigenlijk niet met intercity's wil stoppen zal er toch een oplossing bedacht moeten worden. Of toch een kwartierdienst of de stations komen er niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Ik had altijd begrepen dat:

- 2x per uur sprinter Gouda-Leiden CS, met extra stations waddinxveen coenecoop, boskoop snijdelwijk, hazerswoude koudekerk en zoeterwoude rijndijk
- IC blijft rijden zoals nu 2x per uur
- 2x per uur spitssprinter Alphen-Gouda

dan krijg je dus overal een kwartiersdienst in de spits.

Met de IC stoppen op zoeterwoude en hazerswoude slaat natuurlijk helemaal nergens op. Daar hebben meer reizigers reistijd verlies door, dan dat er reizigers van profiteren. De huidige buslijn is namelijk ook al vrij snel.

Eventueel zou men de IC stop op lammenschans dan ook kunnen schrappen, al heb ik daar nog geen officiële dingen over gehoord over dat dat het plan zou zijn. Zou het hele nut van dat station wel een beetje teniet doen overigens.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Suus »

Er is geen samenlooptraject met het HRN afgesproken, dus de treinen van Abellio/NS komen vanaf 2016 niet verder dan Alphen of Gouda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Bakpapier »

Zucht... lekker klantvriendelijk weer hoor, de directe verbinding Leiden - Gouda schrappen.

Dan komt die kwartiersdienst er ook niet, want de NS gaat echt geen aparte sprinter Leiden CS - Alphen inzetten. En die extra stations dus ook niet. Zo'n apart sprintertje lijkt me namelijk niet echt rendabel. Al met al is er dus alleen maar een verslechtering door die aanbesteding.

Een aparte sprinter Leiden - Utrecht CS zou nog wel kunnen, theoretisch. De intercity kan dan Bodegraven en Woerden ook overslaan. Maar dan wordt Woerden-Utrecht wel een erg druk traject. Waarschijnlijk té druk. Eindigen op Woerden is echter ook een mogelijkheid om dat te voorkomen (dan moet de IC wel blijven stoppen op woerden om een rechtstreekse verbinding met Utrecht aan te bieden). Ten slotte is er nog de theoretische mogelijkheid Leiden - Breukelen, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Ik ben echt niet tegen aanbestedingen, maar ze moeten gewoon wat minder moeilijk doen over samenlooptrajecten. Op deze manier heb ik zoiets van: laat die aanbestedingen dan maar helemaal zitten, weer terug naar de ouwe monopoly-NS.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door reisthijs »

Zo'n Sprinter Leiden-Utrecht is precies wat de provincie graag ziet zodra het capaciteitsprobleem op Woerden-Utrecht is opgelost.
Treinverbinding Leiden - Utrecht

Naast de introductie van R-net investeert de provincie in het hoofdspoor tussen Leiden en Utrecht. Hier worden per uur 2 extra sprinters ingezet. Met de huidige 2 intercity’s van de NS rijdt er dan elk kwartier een trein. Op dit traject worden ook twee nieuwe stations gerealiseerd. Momenteel wordt door ProRail onderzoek gedaan naar de uitvoeringsmaatregelen. Afhankelijk daarvan wordt duidelijk of de ambitie voor 2019 haalbaar is. Hierover wordt in het najaar van 2014 meer bekend.
(bron: http://www.zuid-holland.nl/r-net)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Slecht OV regio Leiden

Bericht door Frans F »

Het lijkt er op dat Provincie hoopt op deze manier de kosten van de extra sprinters op NS af te wentelen.
Ik denk niet dat NS dat gaat doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten