NMBS moet 2,1 miljard besparen
NMBS moet 2,1 miljard besparen
NMBS moet 2,1 miljard besparen
maandag 13 oktober 2014, 18u01
De Belgische spoorwegen - NMBS en Infrabel - zullen de volgende 5 jaar voor 2,1 miljard euro moeten snijden. De Franstalige vakbonden spreken alvast over een ware oorlogsverklaring. Dat meldt de RTBF.
Zowel de NMBS als Infrabel zullen in 2015 tot 188 miljoen euro moeten besparen. Elk jaar zal dat bedrag oplopen tot ongeveer 663 miljoen euro in 2019. Het totaal van de besparingsronde gespreid over 5 jaar zal uiteindelijk 2,1 miljard euro moeten bedragen. De nieuwe regering heeft met ander woorden besloten om de lat bijzonder hoog te leggen. Te hoog?
Een dergelijke besparingsronde vormt op zichzelf al een enorme uitdaging. De nieuwe regering wil dit echter nog combineren met de eisen dat infrastructuurwerken sneller uitgevoerd worden, de stiptheid en de veiligheid met rasse schreden verbetert en de markt voor passagiersvervoer verder geliberaliseerd wordt.
Bron en meer
maandag 13 oktober 2014, 18u01
De Belgische spoorwegen - NMBS en Infrabel - zullen de volgende 5 jaar voor 2,1 miljard euro moeten snijden. De Franstalige vakbonden spreken alvast over een ware oorlogsverklaring. Dat meldt de RTBF.
Zowel de NMBS als Infrabel zullen in 2015 tot 188 miljoen euro moeten besparen. Elk jaar zal dat bedrag oplopen tot ongeveer 663 miljoen euro in 2019. Het totaal van de besparingsronde gespreid over 5 jaar zal uiteindelijk 2,1 miljard euro moeten bedragen. De nieuwe regering heeft met ander woorden besloten om de lat bijzonder hoog te leggen. Te hoog?
Een dergelijke besparingsronde vormt op zichzelf al een enorme uitdaging. De nieuwe regering wil dit echter nog combineren met de eisen dat infrastructuurwerken sneller uitgevoerd worden, de stiptheid en de veiligheid met rasse schreden verbetert en de markt voor passagiersvervoer verder geliberaliseerd wordt.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Dat wordt natuurlijk weer flink staken! *O*
Komt wel goed schatje.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Debout, les damnés de la terre!
Debout, les forçats de la faim!
...
En verder vraag ik me af waar de nmbs/sncb überhaupt op kan besparen.
Debout, les forçats de la faim!
...
En verder vraag ik me af waar de nmbs/sncb überhaupt op kan besparen.
De mortuis nil nisi bene
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Wat dacht je van personeel?
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Ik dacht het niet FransF, de vakbonden klagen juist over een structureel tekort van enkele duizenden werknemers. Bovendien is de leeftijd van veel personeel hoog en moeten er de komende jaren sowieso duizenden nieuwe werknemers worden aangenomen.
De mortuis nil nisi bene
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Lees de autobiografie van Marc Descheemaeker eens. Gigantische hoeveelheid boventallig personeel met veel te ruime arbeidsvoorwaarden. En als je iets wil veranderen als leiding weet je zeker dat er staking komt.
Zijn er inmiddels al op elk station kaartjesautomaten? Of moet je nog naar een norse vijftiger achter een loket?
Het is moeilijk om twee landen goed met elkaar te vergelijken. Een poging. In België zijn er 18.272 FTE aan personeel waarmee 5 miljard reizigerskilometers worden geproduceerd.
NS heeft er iets meer (20.520 FTE) maar wel meer dan driemaal het aantal reizigerskilometers.
Zijn er inmiddels al op elk station kaartjesautomaten? Of moet je nog naar een norse vijftiger achter een loket?
Het is moeilijk om twee landen goed met elkaar te vergelijken. Een poging. In België zijn er 18.272 FTE aan personeel waarmee 5 miljard reizigerskilometers worden geproduceerd.
NS heeft er iets meer (20.520 FTE) maar wel meer dan driemaal het aantal reizigerskilometers.
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op di 14 okt 2014, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Laat ze dan eens afstemming zoeken met de regionale busbedrijven. misschien kunnen ze hierdoor alvast een bedrag winnen.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Vooral eens gaan schrappen in die belachelijk goedkope bussen, die de trein wegconcurreren.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Boventallig personeel? Personeelstekort hoor! De meeste werknemers van de NMBS werken zich in de rondte. De veel te ruime arbeidsvoorwaarden zijn jouw mening - in mijn ogen word je in Nederland gewoon genaaid.Busfoto.nl schreef:Gigantische hoeveelheid boventallig personeel met veel te ruime arbeidsvoorwaarden. En als je iets wil veranderen als leiding weet je zeker dat er staking komt.
Volgens mij heeft (bijna) ieder station kaartautomaten. De loketten zijn gewoon handig. Nederland is met zijn paar loketjes een uitzondering in Europa. En ik ben in België nog nooit een norse vijftiger achter het loket tegengekomen. In Nederland is het treinpersoneel een stuk onvriendelijker.Busfoto.nl schreef:Zijn er inmiddels al op elk station kaartjesautomaten? Of moet je nog naar een norse vijftiger achter een loket?
In België is er veel meer service en dat vertaalt zich in extra personeel.Busfoto.nl schreef:In België zijn er 18.272 FTE aan personeel waarmee 5 miljard reizigerskilometers worden geproduceerd.
NS heeft er iets meer (20.520 FTE) maar wel meer dan driemaal het aantal reizigerskilometers.
Je wens om overal ter wereld het geldbeluste Nederlandse systeem in te voeren gaat ten koste van de reiziger.
De mortuis nil nisi bene
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Wat dacht je van de pensioenen. NMBS-personeel gaat met 60 met pensioen, rijdend personeel (machinisten & conducteurs) zelfs met 55. Dat kost werkelijk wagonladingen met geld om in spoorwegtermen te blijven.Obus schreef:Ik dacht het niet FransF, de vakbonden klagen juist over een structureel tekort van enkele duizenden werknemers. Bovendien is de leeftijd van veel personeel hoog en moeten er de komende jaren sowieso duizenden nieuwe werknemers worden aangenomen.
Kijk verder eens naar het personeel op de stations, onvoorstelbare hoeveelheden zelfs op kleine stations.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Die loketten zijn totaal onnodig. Neem een station als Neerpelt dat is open van 6.15 t/m 20.00 en dat dagelijks.Obus schreef: De loketten zijn gewoon handig. Nederland is met zijn paar loketjes een uitzondering in Europa. En ik ben in België nog nooit een norse vijftiger achter het loket tegengekomen. In Nederland is het treinpersoneel een stuk onvriendelijker.
Volgens mij waren tot een paar jaar geleden ook de loketten van Coo, Trois Points open, met maar 1 trein in de 2 uur.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Neerpelt is het loket tussen 12:30 en 13:15 dicht vanwege lunchpauze loketbediende.Maar goed ben het er wel mee eens dat de openingsuren wat korter mogen en dat de loketten op kleine stations dicht moeten.In plaatsen zoals Herentals en Turnhout bijv,zou ik ze behouden.Wel vind ik dat kaartjes kopen bij de treinbegeleider mogelijk moet blijven.
Vind de NS weer het andere uitsterste wat betreft personeelsinzet. Middelgrote plaatsen zoals Helmond en Weert hebben niet eens een loket of de schoonmaak van de treinen is veel slechter door de korte keringen en door het bezuinigen op voldoende schoonmaak personeel. Daarnaast wordt dat personeel uitgebuit.
Vind de NS weer het andere uitsterste wat betreft personeelsinzet. Middelgrote plaatsen zoals Helmond en Weert hebben niet eens een loket of de schoonmaak van de treinen is veel slechter door de korte keringen en door het bezuinigen op voldoende schoonmaak personeel. Daarnaast wordt dat personeel uitgebuit.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Loketten zijn in Nederland op stations waar veel reizigers zijn, niet in plaatsen waar veel mensen wonen.
Ik weet niet of 2,1 miljard aan besparingen mogelijk is, maar ik ben er wel vrij zeker van dat de NMBS nog kan snijden in de kosten. De verdeling tussen het personeel buiten en binnen (kantoorpersoneel) is er scheef, de hiërarchie is er te diep en er is op diverse stations opmerkelijk veel personeel aanwezig. Ook zou de NMBS hun vastgoedactiviteiten flink kunnen uitbouwen, ze bezitten behoorlijk veel grond en gebouwen maar veel wordt niet echt efficiënt gebruikt.
Ik weet niet of 2,1 miljard aan besparingen mogelijk is, maar ik ben er wel vrij zeker van dat de NMBS nog kan snijden in de kosten. De verdeling tussen het personeel buiten en binnen (kantoorpersoneel) is er scheef, de hiërarchie is er te diep en er is op diverse stations opmerkelijk veel personeel aanwezig. Ook zou de NMBS hun vastgoedactiviteiten flink kunnen uitbouwen, ze bezitten behoorlijk veel grond en gebouwen maar veel wordt niet echt efficiënt gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3638
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Ik heb liever de onbemande stations van de NS dan de gruwelijke punctualiteit van de NMBS.
Waar heb je nog loketten voor nodig als alles digitaliseert?
Waar heb je nog loketten voor nodig als alles digitaliseert?
Ik heb geen onderschrift
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
- Minder royale arbeidsvoorwaarden personeel
- Schrappen van sommige marginale spoorlijntjes
- Sluiten loketten op stoptreinstations (behalve misschien op de eindpunten dan of zo, of bij de wat grotere stoptreinstations)
- Idioterie zoals de 'spookthalys' oostende afschaffen
Ik denk echt wel dat er gemakkelijk 2,1 miljard te bezuinigen is daar hoor.
- Schrappen van sommige marginale spoorlijntjes
- Sluiten loketten op stoptreinstations (behalve misschien op de eindpunten dan of zo, of bij de wat grotere stoptreinstations)
- Idioterie zoals de 'spookthalys' oostende afschaffen
Ik denk echt wel dat er gemakkelijk 2,1 miljard te bezuinigen is daar hoor.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Ik kan niet precies aangeven welke besparingen mogelijk zijn, maar ze zullen er zeker zijn.
Als een station als Wondelgem op een zondag 24 instappers heeft, kan iemand ontkrachten dat het geldweggooierij is als het loket dan wel 6,5 uur geopend is? Zeker als je van die 24 man nog de personen aftrekt die een abonnement hebben, een ticket via internet hebben gekocht of net zo goed naar een kaartauomaat kunnen gaan. Pure verspilling van belastinggeld.
Als een station als Wondelgem op een zondag 24 instappers heeft, kan iemand ontkrachten dat het geldweggooierij is als het loket dan wel 6,5 uur geopend is? Zeker als je van die 24 man nog de personen aftrekt die een abonnement hebben, een ticket via internet hebben gekocht of net zo goed naar een kaartauomaat kunnen gaan. Pure verspilling van belastinggeld.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
De reactie van de vakbonden is ook weer typisch, zo blijkt uit enkele citaten van Marc Descheemaeker uit zijn boek 'Dwarsligger'
Volgens een onderzoek van NMBS & McKinsey zijn er duizenden arbeidsplaatsen te veel bij NMBS. Er is al veel in gesneden, maar een verdere besparing van 200 miljoen op jaarbasis moet mogelijk zijn.
Nog een interessante stukken uit zijn boek. Een NMBS-werknemer heeft recht op 53 vakantiedagen per jaar. Als een dienst iets later eindigt dan gepland, heeft de machinist de dag erna betaald vrij. Hierdoor neemt het aantal vakantie dagen op tot 68 en maximaal 99 betaalde vakantiedagen.
Kantoorpersoneel dat in een vertraagde trein zit, hoeft zijn werktijd nooit in te halen.
Personeel wordt vlak voor pensionering gepromoveerd om de rest van het leven van een hoger pensioen te genieten.
Nee ik denk dat er nog heel wat te besparen is, zonder dat het onmenselijk wordt.
Ik had meteen mijn eerste les voor beginners gekregen: de NMBS-vak-bonden, wie zijn ze, wat drij hen, hoe werken ze? Het principe is eenvoudig: de vakbond stelt in de onderhandelingen zware eisen en dan vooral voor die beroepsgroepen in de spoorwegamilie die talrijk en laaggeschoold zijn. Die eisen ocussen op minder werkdruk en ho-gere salarissen, premies en voordelen, en vooral niet op outsourcing. Vervolgens spreekt die vakbond met wat bevriende politici over de enorme werkdruk en de onmenselijke omstandigheden waarin die-zelde laaggeschoolde werknemers nu zouden moeten werken, en over het risico op jobverlies door outsourcing. De vakbond wijst ook een paar bevriende journalisten op die zogenaamde misstanden en dreigt vervolgens met een staking, omdat de basis natuurlijk niet in bedwang te houden is. Uiteindelijk leidt dat tot – in mijn ervaring – goed voor-bereide ‘spontane’ acties die tot chaos op het spoor voeren.
Volgens een onderzoek van NMBS & McKinsey zijn er duizenden arbeidsplaatsen te veel bij NMBS. Er is al veel in gesneden, maar een verdere besparing van 200 miljoen op jaarbasis moet mogelijk zijn.
Nog een interessante stukken uit zijn boek. Een NMBS-werknemer heeft recht op 53 vakantiedagen per jaar. Als een dienst iets later eindigt dan gepland, heeft de machinist de dag erna betaald vrij. Hierdoor neemt het aantal vakantie dagen op tot 68 en maximaal 99 betaalde vakantiedagen.
Kantoorpersoneel dat in een vertraagde trein zit, hoeft zijn werktijd nooit in te halen.
Personeel wordt vlak voor pensionering gepromoveerd om de rest van het leven van een hoger pensioen te genieten.
Nee ik denk dat er nog heel wat te besparen is, zonder dat het onmenselijk wordt.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Het beschrijft treffend hoe overheidsbedrijven als monopolist verrot raken. Je ziet het ook in andere landen en met andere bedrijven gebeuren. Een drastische reorganisatie is wenselijk, maar ik vrees in België niet politiek verkoopbaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3521
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Geldbelust Nederlands systeem? Dit heet efficientie. Nergens in de wereld kun je ieder half uur in uithoeken als Roodeschool, Winterswijk en Kerkrade komen en ook op zondagavond 23 uur kun je ook dit soort uithoeken bereiken. Op hoofdlijnen rijdt er ieder kwartier een trein.Obus schreef:Boventallig personeel? Personeelstekort hoor! De meeste werknemers van de NMBS werken zich in de rondte. De veel te ruime arbeidsvoorwaarden zijn jouw mening - in mijn ogen word je in Nederland gewoon genaaid.Busfoto.nl schreef:Gigantische hoeveelheid boventallig personeel met veel te ruime arbeidsvoorwaarden. En als je iets wil veranderen als leiding weet je zeker dat er staking komt.
Volgens mij heeft (bijna) ieder station kaartautomaten. De loketten zijn gewoon handig. Nederland is met zijn paar loketjes een uitzondering in Europa. En ik ben in België nog nooit een norse vijftiger achter het loket tegengekomen. In Nederland is het treinpersoneel een stuk onvriendelijker.Busfoto.nl schreef:Zijn er inmiddels al op elk station kaartjesautomaten? Of moet je nog naar een norse vijftiger achter een loket?
In België is er veel meer service en dat vertaalt zich in extra personeel.Busfoto.nl schreef:In België zijn er 18.272 FTE aan personeel waarmee 5 miljard reizigerskilometers worden geproduceerd.
NS heeft er iets meer (20.520 FTE) maar wel meer dan driemaal het aantal reizigerskilometers.
Je wens om overal ter wereld het geldbeluste Nederlandse systeem in te voeren gaat ten koste van de reiziger.
Je hoeft niet in elk gehucht een loket hebben, niet in elke regionale boemel een conducteur, etc. Efficientie is het toverwoord. Bij de zuiderburen nog onbekend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
De NMBS kan al 300 miljoen verdienen als de goederenpaden duurder worden en de reizigerspaden op t niveau van NS en DB komen. Het niet vervangen van personeel dat met pensioen gaat levert hetzelfde bedrag op. Verder zegt de ex CEO ook op deredactie.be dat er juist niet bespaard moet worden op persooneel dat in contact staat met de reiziger,wat een sterk punt is van de NMBS,maar op administratie die er log is. Met het niet vervangen van gepensioneerden kun al loketten sluiten op kleine stations
@Erno-BE behalve met een handicap dan is er niemand om je te helpen (zie Breda).
@Erno-BE behalve met een handicap dan is er niemand om je te helpen (zie Breda).
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Dat wordt een flinke klus voor de NMBS. 2,1 miljard is een enorm bedrag, dat is in de orde van grootte waar ons PHS mee gefinancierd wordt.
Ten opzichte van NS zit de NMBS toch wel in een behoorlijk lastig land:
- Stakingsbereidheid onder personeel is veel groter. Het is veel lastiger om af te dingen op de arbeidsvoorwaarden. En die zijn in België al royaal.
- Wafelijzerpolitiek. Vlaanderen en Wallonië zullen eisen dat de pijn evenredig verdeeld wordt. Dit maakt het des te lastiger om stations of hele lijnen te sluiten.
- Verspitsing. Vergeleken met Nederland is de boel in België enorm verspitst. In het dal en in de tegenspits rijden treinen vaak leeg rond. Ook is er een wildgroei ontstaan aan P-treinen. Die zijn per definitie inefficiënt voor materieelgebruik en zorgen ook voor meer vertragingsgevoeligheid in de spits.
Oplossingen die ik kan verzinnen om deze problemen (die vaak de bron zijn voor andere problemen zoals het geld) deels oplossen:
- Decentralisatie. Rustige onrendabele lijnen afsplitsen naar de gewesten.
- Geleidelijke opsplitsing in een Vlaams en een Waals bedrijf en eventueel ook een Brusselse. Deze losse bedrijven komen dan in handen van de gewesten en kunnen in een Joint Venture samenwerken waar dat wenselijk is.
Ten opzichte van NS zit de NMBS toch wel in een behoorlijk lastig land:
- Stakingsbereidheid onder personeel is veel groter. Het is veel lastiger om af te dingen op de arbeidsvoorwaarden. En die zijn in België al royaal.
- Wafelijzerpolitiek. Vlaanderen en Wallonië zullen eisen dat de pijn evenredig verdeeld wordt. Dit maakt het des te lastiger om stations of hele lijnen te sluiten.
- Verspitsing. Vergeleken met Nederland is de boel in België enorm verspitst. In het dal en in de tegenspits rijden treinen vaak leeg rond. Ook is er een wildgroei ontstaan aan P-treinen. Die zijn per definitie inefficiënt voor materieelgebruik en zorgen ook voor meer vertragingsgevoeligheid in de spits.
Oplossingen die ik kan verzinnen om deze problemen (die vaak de bron zijn voor andere problemen zoals het geld) deels oplossen:
- Decentralisatie. Rustige onrendabele lijnen afsplitsen naar de gewesten.
- Geleidelijke opsplitsing in een Vlaams en een Waals bedrijf en eventueel ook een Brusselse. Deze losse bedrijven komen dan in handen van de gewesten en kunnen in een Joint Venture samenwerken waar dat wenselijk is.
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
En dan het rijdend personeel nog steeds met 55 met pensioen?Mr-W schreef:De NMBS kan al 300 miljoen verdienen als de goederenpaden duurder worden en de reizigerspaden op t niveau van NS en DB komen. Het niet vervangen van personeel dat met pensioen gaat levert hetzelfde bedrag op. Verder zegt de ex CEO ook op deredactie.be dat er juist niet bespaard moet worden op persooneel dat in contact staat met de reiziger,wat een sterk punt is van de NMBS,maar op administratie die er log is. Met het niet vervangen van gepensioneerden kun al loketten sluiten op kleine stations .
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Slecht idee. Heel veel lijnen zijn gericht op Brussel of de andere grote steden; ieder station met een beetje reizigers heeft op zijn minst in de spits treinen naar de hoofdstad of een andere grootstad. Bij decentralisatie moeten de forensen (de belangrijkste groep reizigers) extra overstappen. Echte rustige, onrendabele lijnen zijn eigenlijk alleen Rivage-Gouvy, Mol-Hasselt, Aalst-Burst, Zeebrugge-Brugge en Jemeppe-Gembloux. Het afstoten van deze lijnen slaat nog geen deuk in een pakje boter.starx schreef:- Decentralisatie. Rustige onrendabele lijnen afsplitsen naar de gewesten.
Dit is de natte droom van de Vlaams-nationalisten: geen treinen meer over de grens. Gevolg is twee/drie spoorbedrijven die naast elkaar gaan werken. Je krijgt een extra grens in het treinverkeer, dat terwijl Europa juist alles probeert te uniformeren naar één standaard. Bovendien is de intergewestelijke reiziger de dupe.starx schreef:Geleidelijke opsplitsing in een Vlaams en een Waals bedrijf en eventueel ook een Brusselse. Deze losse bedrijven komen dan in handen van de gewesten en kunnen in een Joint Venture samenwerken waar dat wenselijk is.
En nog een klap voor de Belgische economie. De goedkope goederenpaden staan in dienst van de Belgische industrie en de Antwerpse haven. En dat terwijl deze voor de economie vitale bedrijven toch al zo slecht gaan.Mr-W schreef:De NMBS kan al 300 miljoen verdienen als de goederenpaden duurder worden en de reizigerspaden op t niveau van NS en DB komen.
Voor de laatste maal: er is een tekort aan personeel. Maar dat gaat er blijkbaar moeilijk in.Mr-W schreef:Het niet vervangen van personeel dat met pensioen gaat levert hetzelfde bedrag op
En efficiëntie staat in dienst van het grote geld, ten koste van de kwaliteit van de reiziger. De NS maakt winst, de NMBS maakt verlies, maar het is in mijn ogen veel prettiger reizen in België dan in Nederland. De dienstverlening in België is stukken beter, en ja, dat komt vooral door de loketten, conducteurs (die men daar treinbegeleiders noemt; de conducteurs zijn de machinisten).Erno-BE schreef:Geldbelust Nederlands systeem? Dit heet efficientie.
De mortuis nil nisi bene
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Hahahaha, Obus, wat ben je toch een linkse rakker. Almaar geld willen uitgeven, genoegen nemen met een sterk verlieslijdend monolithisch log staatsbedrijf waar het woord efficiëntie nog niet is uitgevonden, en dat nog verkiezen boven de nederlandse situatie ook. Hilarisch
Verder: je zou een regionale trein ook kunnen laten doorrijden over spoor dat door NMBS wordt gebruikt. Dit gebeurt in NL soms ook al (b.v. elst-arnhem), maar zou in België meteen bij het begin al kunnen worden ingevoerd. Anders krijg je lijnen die van niets naar nergens lopen.
Met het punt van prijzen voor goederentreinen niet verhogen ben ik het wel eens overigens.
Als op non-stations waar nauwelijks treinen stoppen en op zondag maar 20 mensen instappen alsnog de hele dag het loket open moet zijn, ja dan heb je een tekort' aan personeel. Er moet gewoon flink worden gesnoeid, en dat je dat niet inziet bewijst dat je links, socialistisch en typisch Belgisch denkt.
Je bent er blijkbaar nog blij mee dat de NMBS dik verlies maakt ook. Hilarisch om zo iemand hier tegen te komen
Ik kan echt wel meer rustige lijnen opnoemen hoor (gent-eeklo bijvoorbeeld).Obus schreef:Slecht idee. Heel veel lijnen zijn gericht op Brussel of de andere grote steden; ieder station met een beetje reizigers heeft op zijn minst in de spits treinen naar de hoofdstad of een andere grootstad. Bij decentralisatie moeten de forensen (de belangrijkste groep reizigers) extra overstappen. Echte rustige, onrendabele lijnen zijn eigenlijk alleen Rivage-Gouvy, Mol-Hasselt, Aalst-Burst, Zeebrugge-Brugge en Jemeppe-Gembloux. Het afstoten van deze lijnen slaat nog geen deuk in een pakje boter.starx schreef:- Decentralisatie. Rustige onrendabele lijnen afsplitsen naar de gewesten.
Verder: je zou een regionale trein ook kunnen laten doorrijden over spoor dat door NMBS wordt gebruikt. Dit gebeurt in NL soms ook al (b.v. elst-arnhem), maar zou in België meteen bij het begin al kunnen worden ingevoerd. Anders krijg je lijnen die van niets naar nergens lopen.
Er zijn nauwelijks intergewestelijke reizigers, en op de trajecten waar die er wel zijn (rondom Brussel) zal men ook echt wel de markt daarvan inzien en treindiensten blijven aanbieden. Ik zou niet een Brussels bedrijf maken overigens, enkel een Vlaamse en een Waalse, die dan op Brussel samenkomen.Dit is de natte droom van de Vlaams-nationalisten: geen treinen meer over de grens. Gevolg is twee/drie spoorbedrijven die naast elkaar gaan werken. Je krijgt een extra grens in het treinverkeer, dat terwijl Europa juist alles probeert te uniformeren naar één standaard. Bovendien is de intergewestelijke reiziger de dupe.
Met het punt van prijzen voor goederentreinen niet verhogen ben ik het wel eens overigens.
Hahahahaha vind je jezelf niet ontzettend grappig?Voor de laatste maal: er is een tekort aan personeel. Maar dat gaat er blijkbaar moeilijk in.
Als op non-stations waar nauwelijks treinen stoppen en op zondag maar 20 mensen instappen alsnog de hele dag het loket open moet zijn, ja dan heb je een tekort' aan personeel. Er moet gewoon flink worden gesnoeid, en dat je dat niet inziet bewijst dat je links, socialistisch en typisch Belgisch denkt.
Haha, ben je een communist of zo? 'Het grote geld' :') :') :')En efficiëntie staat in dienst van het grote geld, ten koste van de kwaliteit van de reiziger. De NS maakt winst, de NMBS maakt verlies, maar het is in mijn ogen veel prettiger reizen in België dan in Nederland. De dienstverlening in België is stukken beter, en ja, dat komt vooral door de loketten, conducteurs (die men daar treinbegeleiders noemt; de conducteurs zijn de machinisten).
Je bent er blijkbaar nog blij mee dat de NMBS dik verlies maakt ook. Hilarisch om zo iemand hier tegen te komen
Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen
Er is een tekort op basis t.o.v. het aantal formatieplaatsen, maar niemand bij de vakbonden die de discussie durft aan te gaan hoe zinvol al die formatieplaatsen zijn of dat het gewoon om kunstmatige werkverschaffing zonder inhoud gaat.Obus schreef: Voor de laatste maal: er is een tekort aan personeel. Maar dat gaat er blijkbaar moeilijk in.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten