Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Qbuzz heeft voor 2015 overigens nog helemaal geen vervoerplan gepubliceerd, maar alleen de uitgangspunten daarvoor. Provincie ben ik wel benieuwd naar want die heb ik zelf nog niet weten te vinden, alleen maar het advies van ROCOV Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Nog niet, van een buschauffeur vernomen, die ook omleidingen uitzet (hij had net de omeldiing van de 160 uitgezet) dus ik ga er vanuit dat hij wel goed geïnformeerd was/is.
Ha, wat grappig zeg! Ik ben hobbymatig bezig met een eigen dienstregeling voor buslijnen van Almere en deels van IJsselmond. Eén van de plannen die ik heb is het Randstadnet 4x/uur rijden in de tegenspits, de daluren en op zaterdag (spitsrichting gewoon 6x/uur). Daarbij wordt lijn 327 lijn 157 die alleen in de spitsrichting rijdt.
Als dat plan van "spitslijn 327" klopt, dan mogen ze mij wel bedanken denk ik!
Edwin schreef:Hoorde van de week het gerucht dat 327 ook alleen nog maar een spitslijn wordt.
De 327 wordt in de randen van de dag worden ritten geschrapt. Maar wel zodanig dat er altijd een verbinding tussen Almere Haven Amsterdam Amstel blijft met overstap 328/322. In het geval de provincie besluit om meer te bezuinigen het bus vervoer van Almere is dat wel een optie om meer in 327 te schrappen.
Afgelopen zaterdag liep ik mee met een MER van Almere Haven en toen we in Poort waren, zag ik dat alle haltes vernieuwd cq. opgehoogd worden.
Halte Midden Kant komt in beide richtingen na de kruising te liggen (net als Molenbuurt Noord zeg maar), maar richting Topsporthal komt geen halte. Het schijnt dat de halte Midden Kant alleen een halte wordt voor lijn 4 en dat de overige lijnen deze halte gaan overslaan, ook de lijnen 2, 10 en 14.
(MER = Medewerker Exploitatieve Reserve; een chauffeur die overal inzetbaar is: tijdelijk ritjes opvangen (voor bijvoorbeeld een collega die te laat komt of teveel vertraging heeft opgelopen op een eerdere rit), bussen op de goede plek neerzetten in de stalling als ze verkeerd staan of defecte bussen die nog wel rijden naar de stalling brengen en bussen omruilen tijdens een rit waar nodig, bijvoorbeeld i.v.m. een defect.)
Edwin schreef:Komende vanaf de Gamma is bij de T-splitsing nadat je linksaf gata met de 2, 10 en 14 nu wel een halte in aanbouw als ik mij niet vergis.
Weet je al hoe die gaat heten? Toch niet weer Gooisekant .... of Literatuurwijk ....? En waarom wordt lijn 3 eruit gehaald? Lijkt heel onlogisch voor Almere Haven, omdat het daar eenrichtingsverkeer is.
Edwin bedoelt vanaf Almere Stad gezien linksaf bij de T-splitsing, halte Midden Kant dus,
Zijn ze daar dus toch een halte aan het aanleggen voor de lijnen 2, 10 en 14 naar Topsporthal en station Poort. End september toen ik daar langskwam nog helemaal niets gezien.
Dat wist ik ook wel, maar ik kom daar bijna nooit, misschien een keer dat ik naar de topsporthal moet met school voor die Studieexperince, met lijn 4, het is wel omrijden maar dat is om lijn 2 dan om het half uur rijdt. Misschien dat het nu anders is.
De nieuwe dienstregeling van Almere is bekend! *O*
Wijzigingen voor zover ik zie:
- Lijn 1 gaat van/tot station Buiten en rijdt in de spitsuren 12x/uur en in de daluren en op zaterdag 10x/uur.
- Het “eindpunt” in Almere Haven komt te liggen bij Centrum en niet meer bij De Marken.
- Lijnen 2 en 327 vervalt na 21:00 uur.
- Lijn 3 vervalt.
- Halte Maxisweg wordt niet meer door de 327 bediend.
- Van lijn 322 staat nog geen nieuwe dienstregeling online, maar ik heb het vermoeden dat Maxisweg ook voor deze lijn vervalt.
- Ook van lijn 155 staat nog geen nieuwe dienstregeling online.
- Lijn 11 is nieuw tussen station Buiten en Stripheldenbuurt, met dezelfde frequenties als de huidige lijn 1. Tussen Stripheldenbuurt en Oostvaarders in de daluren en op zaterdag dus 4x/uur.
- Lijn 151 rijdt de ronde in Almere Haven voortaan in de andere richting, gaat in de spitsuren via Poort rijden via dezelfde route als de 322 en stopt op alle tussengelegen haltes, óók bij Gooisepoort.
- In de daluren en de vroege avond rijdt lijn 156 van/tot Blaricum.
- Lijn 153 krijgt er extra ritten bij met in de middagspits ook deels een tien minutendienst.
- De eerste twee ritten van lijn N27 vetrekken voortaan 5 minuten later over de gehele route. Dit geldt ook voor alle ritten van lijn N13.
- Lijn N13 gaat ook via Noorderplassen Noord rijden.
Sowieso rijden de 322, 327 en 328 buiten de spits niet zo vaak (2x/uur). Wat mij betreft wordt de 327 lijn 157, een spitslijn in de spitsrichting en krijgen de 322 en 328 een ferquentieverhoging in de daluren en op zaterdag met een knoop te Muiden.
Van lijn 155 is de nieuwe dienstregeling ook bekend. Bijna de gehele ochtendspits een kwartierdienst en de rijtijd is ook ruimer geworden zie ik: 15 minuten van Gooisepoort naar Muiden. Is er zovaak file dan?
Lijn 322 is nog niet bekend.
Ik ben trouwens benieuwd hoe de perronindeling op station Almere Centrum eruit komt te zien nu lijn 3 verdwijnt.
Gokje: lijn 150 naar Utrecht één perron naar achteren en voor de lijnen 4 en 14 een extra perron?
Wat ik me trouwens van de week bedacht: de lijnen 151, 155 215 en 216 zouden bij file ook om kunnen rijden: niet via de Hogering (vanaf Gooisepoort gezien), maar rechtdoor via de Elementendreef en dan de A6 op bij Poort.
Gebeurt dit wel eens? Iemand die dat toevallig weet?
Ja, en sterker nog: dat is de herkomst van de extra rijtijd. De bussen kunnen bij file op de Hogering straks niet meer over de busstrook passeren omdat die verdwijnt door de werkzaamheden aan de Hogering en A6.