Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door WSM »

Arriva-stalling bij Gorinchem.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Juist, de Arriva stalling in Schelluinen dus. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerking

Bericht door W0rteltje »

Dit is wat ik heb gehoord van een buschauffeur van lijn 10. Dus ik ben niet 100% zeker. Eigenlijk maar 75-85%. Maar hij zei dat de Stadsdienst Dordrecht en het Streekvervoer van het DAV-gebied meer samen gaan werken. Hij zelf was niet positief. Hij zei bijvoorbeeld dat een chauffeur van Utrecht (388) die zelfde dag de dienst van (bijvoorbeeld) lijn 4 overneemt. Ook zei hij dat ze misschien lijn 11/12 (zou eigenlijk één lijn moeten zijn) en lijn 2 zouden koppelen. Ergens wel logisch want 11/12 wordt niet veel bereden, en een Iris busje zou wel slim zijn daar. Ook had hij het over dat Arriva een Brabantse concessie over gaat nemen. en er een (betere) lijn tussen Dordt en Werkendam komt.

Ik zelf ben maar een reiziger en weet niet wat er allemaal gebeurt daar bij Arriva. dus een bevestiging of juist het tegenovergestelde is welkom. (en waarschijnlijk waar)
bon jour
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerkin

Bericht door Michael 1988 »

Allereerst welkom op dit forum. Ten tweede, Arriva gaat inderdaad een Brabantse concessie overnemen. Of ja, ze hebben de aanbesteding gewonnen. Daarnaast lijkt het mij wel erg vreemd dat stadsbuschauffeurs op de streekdienst worden ingezet en andersom.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerkin

Bericht door BR628 »

Michael 1988 schreef:Daarnaast lijkt het mij wel erg vreemd dat stadsbuschauffeurs op de streekdienst worden ingezet en andersom.
Wat is daar vreemd aan dan? Komt her en der al voor en zal in de toekomst alleen maar toenemen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerkin

Bericht door Etienne »

De topicstarter heeft wel gelijk. In december komt een deel van de streekwagens uit Alblasserdam naar Dordrecht, zodat bespaard kan worden op de leeg-materieelkilometers.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerkin

Bericht door Michael 1988 »

BR628 schreef:
Michael 1988 schreef:Daarnaast lijkt het mij wel erg vreemd dat stadsbuschauffeurs op de streekdienst worden ingezet en andersom.
Wat is daar vreemd aan dan? Komt her en der al voor en zal in de toekomst alleen maar toenemen.
Verdwaalde chauffeurs vooral. Je moet nu een nog groter routepakket kennen dan en als chauffeurs niet wekelijks op bijna alle lijnen rijden of in ieder geval regelmatig zie ik al gauw gebeuren dat ze verdwalen. Heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat de chauffeur de route niet kende van begin tot eind.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerkin

Bericht door n-evo »

Heb het vanuit Haarlem ook al tig keer meegemaakt in bus 176. Waar de chauffeur de afrit van de A9 naar A4 moest nemen rijdt ie gewoon rechtdoor richting Amstelveen. "Sorry, ik reed net op de 175" is het antwoord dan. Eerste keer lach je nog, na de 6e keer niet meer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerkin

Bericht door Daniel »

Etienne schreef:De topicstarter heeft wel gelijk. In december komt een deel van de streekwagens uit Alblasserdam naar Dordrecht, zodat bespaard kan worden op de leeg-materieelkilometers.
Dat is inderdaad wel logisch ja, vestiging Dordrecht heeft toch relatief veel plek. Combineren van diensten zal inmiddels ook makkelijker zijn dan in het begin omdat Dordrecht nu een groter aandeel personeel in de multimodale CAO heeft waardoor dingen als roosters een stuk makkelijker worden. De hoeveelheid personeel in de HTM CAO neemt immers door natuurlijk verloop al af, daar zaten nog heel wat oudere chauffeurs tussen namelijk.

Behalve de combinatie van lijn 2 en 11/12 zullen er waarschijnlijk niet heel veel lijncombinaties komen lijkt mij. Dit omdat Dordrecht daar zich door de ligging op een eiland niet zo voor leent: je kunt maar op twee manieren het eiland af richting de rest van DAV, waardoor het vrij lastig is om stukjes stadsdienst te laten rijden door een streeklijn die eenzelfde richting uit moet. Met de diensten is dat uiteraard makkelijker: vrijwel alle aflossingen zijn al op het station en het enige andere aflospunt op de stad is het eindpunt van lijn 4 op de stalling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerkin

Bericht door CamilleKreemers »

Michael 1988 schreef:
BR628 schreef:
Michael 1988 schreef:Daarnaast lijkt het mij wel erg vreemd dat stadsbuschauffeurs op de streekdienst worden ingezet en andersom.
Wat is daar vreemd aan dan? Komt her en der al voor en zal in de toekomst alleen maar toenemen.
Verdwaalde chauffeurs vooral. Je moet nu een nog groter routepakket kennen dan en als chauffeurs niet wekelijks op bijna alle lijnen rijden of in ieder geval regelmatig zie ik al gauw gebeuren dat ze verdwalen. Heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat de chauffeur de route niet kende van begin tot eind.
Dit is op te lossen door dienstpakketten te maken waarin groepen van lijnen aanwezig zijn. In sommige regio's worden diensten opgesplitst in windrichting.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Stadsdienst Dordt en Streekdienst DAV-gebied samenwerkin

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Behalve de combinatie van lijn 2 en 11/12 zullen er waarschijnlijk niet heel veel lijncombinaties komen lijkt mij. Dit omdat Dordrecht daar zich door de ligging op een eiland niet zo voor leent: je kunt maar op twee manieren het eiland af richting de rest van DAV, waardoor het vrij lastig is om stukjes stadsdienst te laten rijden door een streeklijn die eenzelfde richting uit moet. Met de diensten is dat uiteraard makkelijker: vrijwel alle aflossingen zijn al op het station en het enige andere aflospunt op de stad is het eindpunt van lijn 4 op de stalling.
Lijncombinaties zijn een op een te vertalen naar omlopen. Ik denk dat je er veilig vanuit kunt gaan dat er geen streekbussen zullen worden ingezet op de stadslijnen van Dordrecht, en daaruit volgt dan weer dat de hybrides alleen bij uitzondering een streeklijn meepakken, en dat zal dan inderdaad de 11/12 kunnen zijn. Als die niet meer naar HIA en Ridderkerk rijdt, zoals in dat rijtje plannen dat eerder in dit topic was gepost, dan is ook dat feitelijk een stadslijn geworden. De 14/15 past trouwens ook in dat plaatje.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Nou is het wel zo dat er maar krap genoeg hybrides zijn om de hele stadsdienst te rijden, dus een enkele streekbus op de stad zal vast wel voor gaan komen als de koppeling met 11/12 er is.

14/15 is inderdaad ook wel een typisch stadslijntje en eigenlijk kan je zelfs 13 daar nog onder rekenen want die rijdt ook zo'n beetje nergens de bebouwde kom uit :wink: Op zich geen gek idee ook: de combi 11/12 met 2 levert een rechtstreekse verbinding Zwijndrecht - Leerpark/ASZ Dordwijk op waarnaar zeker vraag zal is. Voor 14/15 zou een koppeling aan 7 het meest logisch zijn (past het best qua buslengte, frequentie en eindpunt) en daarmee kan je weer een directe verbinding van Papendrecht naar Dordrecht-Centrum aanbieden (waarmee Arriva in 2003 al eens geëxperimenteerd heeft). Ook dat is een heel logische verbinding.
Maar dan is de koek wel een beetje op voor wat betreft de mogelijkheden als je tenminste consequent dezelfde wilt bieden. In de spits zit je immers ook nog met de helft van de ritten van 7 die op 8 overlopen en v.v.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ben ook benieuwd inderdaad hoe het helemaal gaat lopen, zijn er misschien geen plannen om wat te gaan snijden in de dienstregeling van de stadsdienst? Heb eigenlijk geen idee hoe 't qua bezetting momenteel is.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

De keren dat ik er in de spits geweest ben recentelijk was het in elk geval nog goed druk (volgens mij zelfs nog drukker dan toen ik nog in Dordrecht woonde).
Over de daluren kan ik niet zoveel zeggen: in het weekend vindt ik lijn 3 altijd opvallend rustig als ik naar m'n ouders ga, maar bedacht me laatst dat de drukke richting natuurlijk precies de andere kant op is (rond het middaguur naar de stad i.p.v. uit de stad naar de wijken).

Maar over het algemeen doet de Dordtse stadsdienst het echt niet slecht en de plek met de hoogste dichtheid qua lijnen (de cirkels met de maximale halteafstand voor lijn 3, 4 en 5 overlappen in Krispijn en deels Zuidhoven/Crabbehof/Wielwijk echt fors) is ook nog altijd het deel van de stad waar bakken met geld verdiend worden met de immense hoeveelheid wagenverkoop.

Enige mate van overbediening heb je eigenlijk met name op lijn 2 maar daar heb je de 20-minutendienst in de spits wel weer nodig om samen met de 20-minutendienst in de tegenspitsrichting van 7 voldoende capaciteit naar het Leerpark te bieden. De efficiencyslag is daar eigenlijk al gemaakt met het omleggen van lijn 2 waarmee je van lege bussen op die lijn in de tegenspitsrichting af bent en tegelijk ook de korte ritten CS - Ziekenhuis van lijn 7 eruit konden.
Houd je alleen nog de naar mijn idee vooral lucht vervoerende dalritten op lijn 8 over, maar dat kost ook maar 1 bus dus echt veel levert het ook niet op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ik ben inderdaad benieuwd hoe ze 't allemaal gaan doen, overigens.. Er zijn her en der al wat dingetjes voor de nieuwe dienstregelingen te ontdekken.. Ze zijn al druk bezig om lijnen te 'stickeren'... :P Lijkt er dus ook op dat lijn 11 en 12 niet meer bij winkelcentrum Walburg gaan stoppen, beetje een gemiste kans..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Bluearrow »

Misschien een beetje vreemde opmerking van mijn kant. Ik las ergens in dit topic de vraag: "Ja, moeten buschauffeurs dan nog meer lijnen gaan leren?" Mijn antwoord is volmondig: JA !
De 'gemiddelde' bushobbyist weet van voor tot achter, incl. de haltes en vertrektijden, de lijnen uit zijn hoofd op te dreunen. Dan vraag ik me af of dit voor een buschauffeur dan niet zou kunnen gelden? Het is tenslotte zijn werk.

Het zal in de meeste gevallen wel weer draaien om 'oude sentimenten'. Stadschauffeurs willen niet op de streek en omgekeerd. Omdat een chauffeur al 10 jaar op lijn 25 rijdt is het natuurlijk moeilijk om ineens lijn 26 te gaan leren!

Vroegah, zeg ik als ouwe lul, toen ik zelf chauffeur was, moest je gewoon alle lijnen in de regio leren, incl. de overstappunten en onderweg uit je hoofd weten welke haltes er waren.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef: Maar over het algemeen doet de Dordtse stadsdienst het echt niet slecht en de plek met de hoogste dichtheid qua lijnen (de cirkels met de maximale halteafstand voor lijn 3, 4 en 5 overlappen in Krispijn en deels Zuidhoven/Crabbehof/Wielwijk echt fors) is ook nog altijd het deel van de stad waar bakken met geld verdiend worden met de immense hoeveelheid wagenverkoop.
De bediening van Krispijn zou je beter kunnen spreiden. Er rijden nu veel lijnen richting het Hugo de Grootplein, zeker als je de bussen naar Zwijndrecht e.v. meerekent. Je zou lijn 3 via de Krispijnseweg kunnen rijden en vanaf die kant naar de Brouwerdijk (zuidzijde) en de Marisstraat; dit is een kortere route dan nu. Om het noordelijk deel van de Brouwersdijk e. o. te blijven bedienen moet je dat dan wel compenseren met lijn 4 vanaf het Hugo de Grootplein via de Brouwersdijk en de Lebretlaan naar de Vethkade, een iets langere route dan nu. Enkele haltes (De Genestetstraat, Torenschool en Lebretlaan) zullen verplaatst moeten worden. Resultaat is een dubbele bediening van de Krispijnseweg tot de Brouwersdijk (lijnen 3 en 5) i.p.v. de Hugo de Grootlaan/Van Baerlestraat (lijnen 3 en 4). Dit zal vrijwel zeker tot een passagiersgroei per gereden km leiden denk ik. :idea:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Bluearrow schreef:Vroegah, zeg ik als ouwe lul, toen ik zelf chauffeur was, moest je gewoon alle lijnen in de regio leren, incl. de overstappunten en onderweg uit je hoofd weten welke haltes er waren.
Als je de stadsdienst Dordrecht buiten beschouwing laat, en ook de lijnen die worden uitbesteed aan taxibedrijven, dan houd je pakweg 30 lijnen over. Dat lijkt veel, maar dan tel ik ook sneldiensten mee, en die wijken soms nauwelijks af van de stamlijn. Reken dan ook nog eens de vele doublures in trajecten mee en dan is het ineens een stuk overzichtelijker.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 807
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

In het Algemeen Dagblad was te lezen dat Taxi Haars mogelijk een aantal ritten zou verliezen, die Arriva zelf weer zou gaan rijden.
Het zou ook niet onlogisch zijn als er vanuit Schelluinen diensten richting Brabant gereden gaan worden (120-121 (die nu door Zwaluw Reizen gereden worden)) en 402.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

nvdw schreef:Als je de stadsdienst Dordrecht buiten beschouwing laat, en ook de lijnen die worden uitbesteed aan taxibedrijven, dan houd je pakweg 30 lijnen over. Dat lijkt veel, maar dan tel ik ook sneldiensten mee, en die wijken soms nauwelijks af van de stamlijn. Reken dan ook nog eens de vele doublures in trajecten mee en dan is het ineens een stuk overzichtelijker.
Stadsdienst Eindhoven heeft al 27 lijnen.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Een collega-uitzendkracht in ZHN rijdt voor meerdere stallingen. Als je maar lol in je werk hebt is het kennen van lijnen en omgeving echt geen probleem. En dan kom ik weer terug op wat Bluearrow zegt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dennistd »

In Twente rijdt zelfs een aanzienlijk deel van de uitzendkrachten vanaf alle stallingen, deels om op die manier zoveel mogelijk kans te hebben ingezet te worden, maar ook deels wel voor de afwisseling.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Om er nog even op in te haken: Ik rij normaal gesproken vanuit Alblasserdam, maar ze lenen mij ook wel met enige regelmaat uit aan Schelluinen.. :P Ik vind het inderdaad vooral ook leuk om zo nu en dan eens andere lijnen te rijden. :) En inderdaad, ik 'ken' de lijnen alleen maar van het meehobbelen met een vriend/collega, dus geen instructie gehad. :P Met een beetje voorbereiding kom ik er wel hoor. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

En anders is er wel iemand zo gek om alle lijnen als trajectvideo op JijBuis te knallen :D

Laatst las ik iets over plannen rondom het busstation van Papendrecht, en ben ik even gaan speuren op de gemeentelijke webstek om die plannen boven tafel te krijgen.

De complete Burgemeester Keijzerweg gaat op de schop, inclusief het daaraan gelegen busstation en de bijbehorende kruisingen. Zie het verhaal HIER en de plattegrond HIER (let op: ZWOARE PDF).

In plaats van een eilandperron-met-aftakking zoals het nu is, komen er 'gewoon' haltes aan weerszijden van de Burg. Keijzerweg, lang genoeg om bussen achter elkaar te laten staan. Ook de busstrook tussen de Hoogendijk en het busstation wordt naar de bermkant verlegd. Doel is om het aantal kruisende bewegingen van de bussen te verminderen. Door de prioriteitsschakeling van de bussen krijgt vrijwel het hele kruispunt rood als er een bus wil passeren.

De werkzaamheden beginnen in de loop van het nieuwe jaar. Ik ben benieuwd in hoeverre hier al rekening mee is gehouden in de diensten van Arriva. Aflossen op het busstation wordt nu wat bewerkelijker en het aanvangen van ritten op het busstation richting Rotterdam ook (de bussen vanuit de stalling komen immers van de verkeerde richting en kunnen nu niet meer zomaar draaien). In het vervoerplan 2014 van Arriva is wel de mogelijkheid geopperd om meer lijnen in Papendrecht te strekken via de Keijzerweg. Lijn 87 rijdt nu nog een klein lusje via de noordelijke wijken en lijn 91 pakt het zuiden van Papendrecht en het centrum mee. Wellicht dat deze ontwikkeling daar de aanjager voor is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

wilburg22 schreef:Ok wat ik net zag geloven jullie niet:
een oude in rode stadsvervoer dorecht kleuren geschilderde oude o405 kwam langs. Ik kon niet zo snel zien welk nummer want ik was nogal geschokt. Hij reed op stadsbus 7 in dordrecht. Heeft iemand enige info over welke bus dit exact is en wanneer die rijd? ik wilde al heel lang noges in deze bus rijden.
Enig idee? ookal neergezet in de materieel afwijking. IK HEB GEEN FLAUW BENUL. enige wat ik zag was dat het een oude o405 was en hij op lijn 7 naar centrum reed. (en hij liet mensen instappen bij een bushalte dus en reed op de tijd waar normaal een normale bus rijd)
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 97 gasten