‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Mr-W »

Afbeelding
Beschouw de Benelux als ‘binnenland’ en stem de treinen in de drie landen op elkaar af. Dat is het voorstel van het Comité Nieuwe Benelux.

Het Comité Nieuwe Benelux (CNB) heeft gisteren een voorstel gelanceerd voor een samenhangend treinennet in de Benelux. Het spoor en de treintarieven in de drie landen sluiten slecht op elkaar aan. Dat kan beter, vindt het CNB, een onafhankelijke organisatie die zich sinds de oprichting in 2005 hard maakte voor verlenging van het Beneluxverdrag uit 1958. Het verdrag liep in 2010 af. Hoewel het Nederlandse parlement weinig enthousiast was over de ‘overbodige’ Benelux, is op 3 februari 2012 toch een nieuw verdrag in werking getreden.

Gent–Terneuzen–Middelburg/Goes
Grensoverschrijdende treinverbindingen zijn er al tussen Roosendaal en Antwerpen en tussen Maastricht en Luik. Het CNB stelt een nieuwe reizigersverbinding voor over de goederenspoorlijn tussen Gent en Terneuzen. Een trein kan beide steden en de tussengelegen dorpen aanzienlijk sneller bedienen dan de bestaande bussen. Vanaf Terneuzen kunnen dan aansluitende snelbussen door de Westerscheldetunnel naar Goes en Middelburg.
@Bakpapier kom er maar in :lol:

Lille–Gent–Antwerpen-Roosendaal
Het doortrekken van de Intercityverbinding Lille–Gent–Antwerpen naar Roosendaal is interessant voor reizigers uit Zeeland, Zuid-Holland-Zuid en Westelijk Noord-Brabant, die een snelle verbinding willen met bestemmingen in de provincies Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen en Vlaams Brabant. Het station van Roosendaal moet ervoor worden omgebouwd. De vervoervraag is er groot genoeg voor, verwacht het CNB.

Eindhoven–Mechelen–Brussel
Een andere nieuwe spoorverbinding is Eindhoven–Mechelen–Brussel. De bedrijven in Eindhoven trekken dagelijks veel forenzen uit Belgisch Limburg. De Technische Universiteit van Eindhoven onderhoudt nauwe contacten met de Katholieke Universiteit van Leuven. Op korte termijn volstaat de spoorverbinding Mechelen–Lier–Herentals–Neerpelt. De reizigers die van Eindhoven naar Leuven gaan moeten dan in Mechelen overstappen.

Het traject Weert–Herentals is niet geëlektrificeerd, waardoor er aanvankelijk dieseltreinen moeten rijden. Die worden waarschijnlijk niet toegelaten in de Brusselse noord-zuidtunnel. In dat geval wordt station Brussel Noord het begin- en eindpunt. Op langere termijn zou er een betere spoorverbinding moeten komen tussen Eindhoven, oostelijk Vlaanderen, Leuven en Brussel.
ovmagazine.nl
Daarnaast wordt er gesproken over tariefintegratie.
Zie het eigenlijk al helemaal voor me Klassieke motorstellen in Groningen en Virm in Arlon :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door regenmaker »

Begin dan maar is met invoeren van de OV chipkaart in België en Luxemburg en gooi het papierenkaartje eruit. :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef:Begin dan maar is met invoeren van de OV chipkaart in België en Luxemburg en gooi het papierenkaartje eruit. :D
Gebeurt ook al stapjesgewijs. De MOBIB-kaart.
🍉
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Zugführer »

Wat een verschrikkelijk kaartje :mrgreen:

Leuke plannen, maar niet erg doordacht. Gent-Terneuzen gaat erg lastig worden, zoals elders op het forum al wel eens naar voren is gekomen. Spoorlijn ligt niet gunstig ten op zichte van de diverse kernen en wordt voornamelijk door (trage?) goederentreinen gebruikt. De verbinding Eindhoven - Brussel is naar mijn mening ook een duidelijke missing link, maar er moet infrastructureel een hele hoop gebeuren voor dat mogelijk is (verbindingsboog Weert, elektrificatie?) en dan heb je nog geen aantrekkelijke rechtstreekse verbinding, maar één die een sightseeing door Vlaanderen maakt.
Alleen doortrekken van intercity's naar Roosendaal lijkt me nog wel haalbaar, maar daar hoeft station Roosendaal toch niet voor verbouwd te worden?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Bakpapier »

Met wat investeringen in de infrastructuur is Gent-Terneuzen wel degelijk mogelijk. Maar inderdaad heb je er gelijk in dat zoals de spoorlijn er nu ligt, reizigersvervoer niet echt mogelijk is nee. Toch is deze investering veel kleiner dan b.v. de aanleg van een nieuwe spoorlijn ofzo, paar miljoentjes en het moet gebeurd zijn. Een trein in de twee uur zou een prima frequentie zijn, misschien later in de spits 1 trein per uur. Aangezien er sprake van is dat het huidige busstation westerscheldetunnel wellicht moet wijken voor de nieuwe zeesluis, kan het busstation ook meteen naar het station in terneuzen worden verplaatst (plek zat daar).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Frans F »

Ik dacht dat de NMBS een paar miljard moest bezuinigen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Ardan »

Bakpapier schreef:Een trein in de twee uur zou een prima frequentie zijn,
Denk je echt dat er ook maar iemand zit te wachten op een trein met zo'n zaadfrequentie? Minimaal standaard een keer per uur anders wil echt niemand mee.
Ik doe ook maar wat
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Bakpapier »

Frans F schreef:Ik dacht dat de NMBS een paar miljard moest bezuinigen.
Dit zijn echt de kosten niet hoor. Ten eerste zal Nederland ook een deel van de kosten dragen, want de verbinding is vooral ook voor Nederland van belang (en bv ook Provincie Zeeland, Gemeente Terneuzen etc.). Ten tweede zijn de enorme besparingen die nog kunnen worden gedaan op het NMBS personeel veel groter dan de eenmalige infrastructuur kosten voor deze lijn. Ten derde wordt de lijn rendabeler dan sommige bestaande lijntjes: zelzate+terneuzen+achterland is denk ik winstgevender dan het bestaande lijntje naar bijvoorbeeld eeklo. De lijn takt bij wondelgem aan op bestaand spoor, zo wordt dit station ook vaker bediend (1x per 2 u is nogal magertjes).
Denk je echt dat er ook maar iemand zit te wachten op een trein met zo'n zaadfrequentie? Minimaal standaard een keer per uur anders wil echt niemand mee.
Is beter dan helemaal niks. 1x per uur in de spits, en 1x per 2u buiten de spits is in belgië heel normaal. De trein kan zo rijden, dat tussen Wondelgem en Gent een uursfrequentie ontstaat (bij spits een halfuursfrequentie).

Bijvoorbeeld vertrek uit Terneuzen:

7.XX
8.XX
9.XX
11.XX
13.XX
15.XX
17.XX
18.XX
19.XX
21.XX
23.XX

Er ontstaat dan ook een busknoop bij het station in terneuzen rondom 'XX'.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door SuperGhost »

Mr-W schreef:Daarnaast wordt er gesproken over tariefintegratie.
Laten we eerst maar weer eens in Nederland één tariefstelsel terugkrijgen voor het spoor voordat we dat gaan doen met de Belgen. :wink:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Zugführer »

Bakpapier schreef:Is beter dan helemaal niks. 1x per uur in de spits, en 1x per 2u buiten de spits is in belgië heel normaal. De trein kan zo rijden, dat tussen Wondelgem en Gent een uursfrequentie ontstaat (bij spits een halfuursfrequentie).
Zelfs in België is een uurfrequentie op de meeste trajecten toch wel het minimum, behalve misschien richting Luxemburg op de wat mindere lijnen.

Volgens de legenda bij het kaartje in het artikel zijn de gele stukken trajecten waar het spoor verbeterd zou moeten worden. Een aantal daarvan zoals de Brusselse noord-zuid lijn kan ik nog wel volgen (hoewel ik niet weet hoe je dat eenvoudig zou willen verbeteren), maar wat hebben Utrecht-Den Bosch en Amsterdam-Schiphol in hemelsnaam met deze voorstellen te maken?
Dan hadden ze beter de trajecten Gent-Terneuzen en Neerpelt-Weert/Eindhoven geel kunnen maken, als ze daar zo nodig een trein willen laten rijden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Frans F »

Het wemelt van de trajecten met een 2-uursfrequentie in het weekend in België.
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door wilvanstrijp »

Nou dat vind ik wel een goed idee.
Dan kunnen we de ideeen van Eindhoven-Belgisch Limburg vergeten. Ik ben zeer geinterresseerd in de route Eindhoven-Mechelen als het maar via Neerpelt, Weert gaat of gaat die via Valkenswaard, Waalre dat zou ook goed zijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Hainje »

Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Z2N »

Als je iets doet aan de verbinding Eindhoven - Vlaanderen, dan doe je dat maar door een InterCity in te leggen over de HSL. Met een beetje doorcrossen in België ben je dan binnen iets meer dan een uur in Antwerpen. *O* Dat is ten minste iets dat wél reizigers trekt.

En voor die halve paardenkop die wél vrijwillig naar de Kempen wil kun je beter een snelbus inleggen tussen Eindhoven en Turnhout, zo groot zal de vraag niet zijn, zeker als je op een snellere manier naar de agglomeratie Antwerpen kan reizen met een directe IC en dus niet door de Kempen hoeft.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Met wat investeringen in de infrastructuur is Gent-Terneuzen wel degelijk mogelijk. Maar inderdaad heb je er gelijk in dat zoals de spoorlijn er nu ligt, reizigersvervoer niet echt mogelijk is nee. Toch is deze investering veel kleiner dan b.v. de aanleg van een nieuwe spoorlijn ofzo, paar miljoentjes en het moet gebeurd zijn. Een trein in de twee uur zou een prima frequentie zijn, misschien later in de spits 1 trein per uur. Aangezien er sprake van is dat het huidige busstation westerscheldetunnel wellicht moet wijken voor de nieuwe zeesluis, kan het busstation ook meteen naar het station in terneuzen worden verplaatst (plek zat daar).
Wil je meteen ook elektrificeren ?
Ardan schreef:
Bakpapier schreef:Een trein in de twee uur zou een prima frequentie zijn,
Denk je echt dat er ook maar iemand zit te wachten op een trein met zo'n zaadfrequentie? Minimaal standaard een keer per uur anders wil echt niemand mee.
1x per 2 uur is ook in Zeeuws-Vlaanderen een te magere frequentie. de 2 hoofdassen rijden in de daluren ook 1x per uur,doordeweeks en zaterdags is dit 2x per uur +schoolspitsritten.(lijn 1 en 20).
Ik denk dat je voor de trein Terneuzen- Gent minstens 1x per uur + Piekuurtreinen & eventueel ICT treinen moet laten rijden. De trein zou om XX:21 moeten vertrekken om in de busknoop te vallen.
Z2N schreef:Als je iets doet aan de verbinding Eindhoven - Vlaanderen, dan doe je dat maar door een InterCity in te leggen over de HSL. Met een beetje doorcrossen in België ben je dan binnen iets meer dan een uur in Antwerpen. *O* Dat is ten minste iets dat wél reizigers trekt.
zou hem na Antwerpen doortrekken richting Gent als Serie IC C NS kan dan namelijk voor de NMBS doorrijden met 25KV materieel.Deze serie heeft namelijk tussen Antwerpen en Gent geen onzin haltes (Antwerpen-Zuid,Beveren en Beervelde)
Haltes zoals Croix-Wasquehal en Beervelde moeten natuurlijk voor alle ritten vervallen :P
Z2N schreef:En voor die halve paardenkop die wél vrijwillig naar de Kempen wil kun je beter een snelbus inleggen tussen Eindhoven en Turnhout, zo groot zal de vraag niet zijn, zeker als je op een snellere manier naar de agglomeratie Antwerpen kan reizen met een directe IC en dus niet door de Kempen hoeft.
Gemiddeld 1 bus per zaterdag zit nu al vol met primark meiden uit Belgie :')
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Bakpapier »

MR W: Bij een tren met zo'n lage frequentie lijkt electrificatie me overbodig. Kost meer aan onderhoud dan dat je bespaart aan brandstof.

En wat bedoel je met ICT treinen?

Het opvallende aan Terneuzen-Gent is dat er juist in het weekend wat meer reizigers zullen zijn voor een dagje weg. Zowel mensen uit Gent die in Terneuzen willen shoppen, als Terneuzenaren die naar Gent moeten zouden van de lijn gebruik kunnen maken. Forenzenverkeer zal er ook wel komen, maar dat kan nog een tijdje duren voor men de switch maakt van auto naar trein. Doordeweeks in de daluren is 1x per 2u dan ook zat. In de spits en in de weekenden is 1x per uur wel het minimum.

Binnenlands verkeer op dat lijntje zal vrijwel non-existent zijn, simpelweg omdat Sluiskil en Sas van Gent nu eenmaal niet zulke grote plaatsen zijn. Percentueel zal een relatief groot deel van die dorpen er wel gebruik van maken, maar dat zijn alsnog niet veel mensen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door reisthijs »

ICT is een extra trein met touristische bestemming.

De NMBS denkt net even anders over frequenties: ieder uur in de daluren doordeweeks, in het weekend om de twee uur is gebruikelijk op rustige lijnen (zie bijv. Gent-Eeklo).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: ‘Maak samenhangend spoornet in Benelux’

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:MR W: Bij een tren met zo'n lage frequentie lijkt electrificatie me overbodig. Kost meer aan onderhoud dan dat je bespaart aan brandstof.
Voor het goederenvervoer kan het interessant zijn.
Bakpapier schreef:En wat bedoel je met ICT treinen?
intercités touristique. In het zomerseizoen mogen er wat mij betreft wel een paar treinen doorrijden naar Brugge,helaas is Terneuzen zelf niet zo toeristisch anders waren extra treinen naar Terneuzen ook een optie.
Bakpapier schreef:Het opvallende aan Terneuzen-Gent is dat er juist in het weekend wat meer reizigers zullen zijn voor een dagje weg. Zowel mensen uit Gent die in Terneuzen willen shoppen, als Terneuzenaren die naar Gent moeten zouden van de lijn gebruik kunnen maken. Forenzenverkeer zal er ook wel komen, maar dat kan nog een tijdje duren voor men de switch maakt van auto naar trein. Doordeweeks in de daluren is 1x per 2u dan ook zat. In de spits en in de weekenden is 1x per uur wel het minimum.
Om juist mensen uit de auto te krijgen lijkt me het beter om minstens 1x per uur te rijden en in de spits 2x per uur(huidige frequentie [wiki]Lijn 6 Westdorpe Molenstraat / Zelzate (B) Debbauthoek - Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel[/wiki]),al speelt er in Zeeuws-Vlaanderen zeker geen fileprobleem dankzij de verbreding van de Tractaatweg.
Bakpapier schreef:Binnenlands verkeer op dat lijntje zal vrijwel non-existent zijn, simpelweg omdat Sluiskil en Sas van Gent nu eenmaal niet zulke grote plaatsen zijn. Percentueel zal een relatief groot deel van die dorpen er wel gebruik van maken, maar dat zijn alsnog niet veel mensen.
Nee dat niet,maar je kunt wel bussen uitsparen,waardoor andere buslijnen vaker kunnen gaan rijden.(bijv. lijn 1,19??,20,132,395)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten