'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Mr-W »

CASTEREN - Een eigen buurtbusje dat vanaf september van Casteren naar Hapert en Bladel gaat rijden en terug moet de mobiliteit van de inwoners van Casteren verbeteren. 'Ons buske' wordt het al liefkozend genoemd.

De commissie stelde een plan op om zelf een busje te kopen en te laten rijden voor 1 euro per rit. De financiering en vergunningen zijn rond, de Stichting Casters Vervoer werd opgericht en 25 vrijwilligers meldden zich al aan.
ED.nl
Bericht met Route
Is er al meer bekend over Buurtbus Ons Buske,komt deze lijn bijvoorbeeld op Hermes.nl te staan en is Hermes überhaupt akkoord met deze concurrentie voor lijn 491 en theoretisch ook voor lijn 150 tussen Bladel en Hapert vanwege de lage ritprijs van €1.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door BR628 »

Volgens mij is dat toch gewoon in strijd met het alleenrecht op OV dat een concessiehouder heeft. Ik ken de situatie hier niet maar zoals het hier boven beschreven staat gaan ze de concurrentie aan met bestaande buslijnen. Lijkt mij niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Hainje »

Mwa, zal wel in een dergelijke constructie zijn gegoten zoals die boodschappenbusjes die her en der in het land rondrijden. Deze dienst is kennelijk toch een missende schakel in de het ov net aldaar. En de dienstregeling van lijn 491 is ook ronduit kudt, dus ik snap dit initiatief best.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door huibf »

Inderdaad. Het is net zoiets als "De Raaf" in Eindhoven.
Of de wensbussen in Limburg.

Wat dat laatste betreft. Volgensmij kan er een streep door het project. Sommige bussen heb ik naar horen zeggen pas enkele keren gereden in een half jaar tijd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Hainje »

De Witte Raaf is meer een taxiconcept geloof ik.
🍉
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:Mwa, zal wel in een dergelijke constructie zijn gegoten zoals die boodschappenbusjes die her en der in het land rondrijden. Deze dienst is kennelijk toch een missende schakel in de het ov net aldaar. En de dienstregeling van lijn 491 is ook ronduit kudt, dus ik snap dit initiatief best.
Ik zie liever dat die vrijwilligers gebruikt worden voor een uursdienst op lijn 491 of evt. lijn 494
BR628 schreef:Volgens mij is dat toch gewoon in strijd met het alleenrecht op OV dat een concessiehouder heeft. Ik ken de situatie hier niet maar zoals het hier boven beschreven staat gaan ze de concurrentie aan met bestaande buslijnen. Lijkt mij niet de bedoeling.
Ik ken de situatie ook niet helemaal.Maar vind dit soort lijnen als directe concurrentie voor bestaande (buurt)buslijn en daarom onwenselijk.
Sowieso is het buurtbussenbeleid een aandachtspunt,Buurtbus Geldrop-Mierlo en Buurtbus Waalre vormen beide concurrentie op bestaande lijndiensten! en bepaalde buurtbussen mogen omzet worden in een lijndienst.
Hainje schreef:De Witte Raaf is meer een taxiconcept geloof ik.
Inderdaad en daar hebben we in Eindhoven al de Taxbus voor.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Hainje »

Maar Taxbus is dan weer gerelateerd aan de Wmo, daar heb je niet zomaar recht op. Bij de Witte Raaf mag in principe iedereen (onder bepaalde voorwaarden wel) meerijden. Dat is in ieder geval een stuk laagdrempeliger dan Taxbus. Je zult zelf even moeten zoeken naar informatie op de websites, zit nu op een iPad te tikken en dat kopieert niet zo fijn.

Wat betreft de buurtbus Waalre heb je een punt, maar als ik zo naar de lijnennetkaart van Geldrop-Mierlo kijk, dan vind ik de concurrentie voor lijn 10/20/24 eigenlijk wel meevallen. De buurtbusjes komen vooral in delen van de dorpen waar de reguliere bussen eigenlijk niet kunnen komen. Dus in die zin is het zeker wel een aanvulling. En dat die busjes op sommige stukken parallel rijden aan de reguliere bussen blijf je altijd wel houden.
🍉
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:Maar Taxbus is dan weer gerelateerd aan de Wmo, daar heb je niet zomaar recht op. Bij de Witte Raaf mag in principe iedereen (onder bepaalde voorwaarden wel) meerijden. Dat is in ieder geval een stuk laagdrempeliger dan Taxbus. Je zult zelf even moeten zoeken naar informatie op de websites, zit nu op een iPad te tikken en dat kopieert niet zo fijn.

Wat betreft de buurtbus Waalre heb je een punt, maar als ik zo naar de lijnennetkaart van Geldrop-Mierlo kijk, dan vind ik de concurrentie voor lijn 10/20/24 eigenlijk wel meevallen. De buurtbusjes komen vooral in delen van de dorpen waar de reguliere bussen eigenlijk niet kunnen komen. Dus in die zin is het zeker wel een aanvulling. En dat die busjes op sommige stukken parallel rijden aan de reguliere bussen blijf je altijd wel houden.
dacht dat alle oudjes in Eindhoven met de taxbus mee mochten net zoals in Helmond.denk dat het in de toekomst beter is om voor de taxbus in de hele sre dezelfde regels te laten gelden.
Witte raaf heb ik zelf al opgezocht,maar zit zelf op telefoon.

Verder doelde ik op buurtbus 476/477 en Waalre waar iets mee moet gebeuren. Maar ga daar niet meer dieper op in om reacties van wilvanstrijp/abra/jo171 te voorkomen.
Buurtbus geldrop-mierlo loopt gewoon te slecht,ze halen de 20 reizigers met 2 bussen niet eens....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Hainje »

Voor die regio mogen alleen ouderen uit Geldrop-Mierlo zonder Wmo-indicatie met de taxbus reizen. Maar goed, dit en alles rondom lijn 476/477 is sowieso off-topic. :p
🍉
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Zugführer »

Volgens dit artikel in het ED gaat de "eigen" buurtbus van Casteren maandag rijden. Blijkbaar krijgen ze geld van zowel gemeentes als het SRE. Toch lijkt alles buiten Hermes om te gebeuren. Mag dat zomaar? Eigenlijk jammer dat ze geen poging hebben gedaan de huidige lijn 491 te verbeteren, als je dan toch een extra busje en 20 vrijwilligers weet te regelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door huibe »

Als dit wordt aangeboden onder de kop openbaar vervoer, is toestemming van de opdrachtgever/vervoerder nodig. Als dit besloten vervoer (dmv pasjes of alleen voor inwoners) is, dan is dit niet nodig.

Maar aangezien de SRE geld geeft, zal er dus toestemming zijn.

NB de kosten dekkingsgraad zal niet hoog zijn. €1 per reiziger en minimaal 1500 reizigers om aan de eis van het SRE te voldoen betekend dat de gemeente dan €3 per reiziger geeft en ook de SRE geeft nog een onbekend bedrag per reiziger.....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Frans F »

1500 reizigers per jaar dat zijn er 6 per werkdag.
Dat busje rijdt dus vrijwel de hele dag leeg rond.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: 'Ons buske'/Buurtbus voor betere mobiliteit Casteren

Bericht door Zugführer »

Een reportage over de Casterse buurtbus is hier te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=NDFhwHht8xg
Ik vind het nog steeds opmerkelijk dat het SRE daar zelf geld voor geeft terwijl de huidige buurtbus 491 in een onaantrekkelijke frequentie rijdt. Jammer dat e.e.a. niet in overleg/samenwerking met Hermes gebeurd is, dan had er wellicht een beter totaalproduct voor alle dorpen in de regio kunnen ontstaan. Uiteraard is het voor iemand die in Casteren woont niet aantrekkelijk via Netersel, Hulsel, Bladel, het Vennebos en Dalem naar Hapert te reizen, maar op deze manier gaat het ten koste van een buurtbus die álle kernen in de regio bedient
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten