Het Grote Taalergernissen Topic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Meltrain »

Ik ben benieuwd aan welk foutief taalgebruik van anderen jullie je kunnen ergeren.

Mijn grootste ergernis is het laten eindigen van persoonsvormen op een -d, terwijl ze in de derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd staan.
Dit terwijl de persoonsvorm derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd altijd stam+t is.
Het voltooid deelwoord kan wel eindigen op een d, dit gebeurt als de stam niet eindigt op één van de medeklinkers uit 't kofschip.
Voorbeeld van een fout:
Jan bepaald dat we naar de Efteling gaan.
Dit moet uiteraard zijn:
Jan bepaalt dat we naar de Efteling gaan.
In bovenstaande zin is "bepaalt" nu de persoonsvorm.

Of eventueel:
Jan heeft bepaald dat we naar de Efteling gaan.
In bovenstaande zin is "heeft" nu de persoonsvorm en "bepaald" het voltooid deelwoord.

Blijkbaar is het onderscheid tussen persoonsvorm en voltooid deelwoord niet altijd even duidelijk.

Dit topic is niet bedoeld om mensen persoonlijk aan te vallen op hun taalgebruik, maar meer om ze iets te leren. Niemand is foutloos, maar we kunnen wel proberen de fouten zo veel mogelijk te beperken
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 16 okt 2014, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Obus »

Een erg leuk stukje, Meltrain.

Ikzelf kan vooral slecht tegen stijlfouten.
Ik ben wel eens benieuwd waar jullie je aan kunnen ergeren bij het foutief taalgebruik bij anderen.
wel eens = spreektaal
bij het foutief taalgebruik bij anderen = twee keer bij staat lelijk
Verder vind ik dat je de bedoeling erg omslachtig hebt geformuleerd.
Beter is:
Ik ben benieuwd aan welk foutief taalgebruik van anderen jullie je kunnen ergeren.
sorry Meltrain
De mortuis nil nisi bene
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Ronald »

Ik irriteer me mateloos aan het altijd en eeuwige "hun hebben een boek" en "het boek is van hun" in plaats van "zij hebben een boek" en "het boek is van hen". Voornamelijk in spreektaal lijkt dit steeds erger te worden.
En het onjuist spatiegebruik ("taal ergernissen" in plaats van "taalergernissen").
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Geert »

Los van de hier genoemde zaken kan ik me ergeren aan overbodige spaties en overbodige hoofdletters.
Niet om flauw te zijn, maar in de topictitel kan volgens mij de spatie tussen taalergernissen en topic wel weg ;)

Wat ik verder heel lelijk vind is als mensen "is" in plaats van "eens" schijven, of "me" in plaats van "mijn".
"Heb je al is gekeken naar me foto's?" ---> "Heb je al eens naar mijn foto's gekeken?"
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door zone2000 »

mijn ergernissen:
-zowiezo/zowiezo ipv sowieso
-d/t fouten
-ei/ij fouten
-ch/g fouten
-het inmiddels welbekende "maar ik heb dyslexie" excuus.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door AppleMoose »

Dan/als-fouten,
Verkeerd spatiegebruik,
'hun' in plaats van 'zij' of 'hen',
'is' in plaats van 'eens' en/of 'me' in plaats van 'mijn'.
Geen interpunctie en onnodig gebruik van hoofdletters of het ontbreken daarvan.

Met het "dyslexie-excuus" heb ik nog niet zoveel moeite mee, wel aan de opmerking "Je begrijpt toch wat er staat?" Daarmee geeft iemand expliciet aan dat hij/zij geen enkele moeite wil doen om op een juiste manier te schrijven. Ik vind dat een behoorlijk grote minachting voor je 'lezerspubliek'.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Ardan »

zone2000 schreef:-zowiezo/zowiezo ipv sowieso
De meest erge die ik ooit heb gezien is 'zo bij zo' :') Hoe kom je erop...

ook heb ik een enorme hekel aan het niet gebruiken van hoofdletters en interpunctie waardoor je een zin wel honderd keer moet lezen voor je hem eens snapt en het lijkt wel of steeds meer mensen gewoon te lui zijn om hoofdletters en interpunctie te gebruiken man man man waar gaat dat heen met dit ooit zo mooie landje aan de zee nou ik ga werken hoor doei allemaal tot vanmiddag ik denk dat ik dan nog wel meer ergernissen opschrijf
Laatst gewijzigd door Ardan op do 16 okt 2014, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door isadora »

Dit is zoyzo het beste topic in jaren. IJndeleik kan ik mein hart op halen.
Het taalgebruik is soms tenenkrommend. Het lijkt soms, alsof er geen fatsoenlijk taalonderwijs wordt gegeven tegenwoordig.
Ik beloof zowieso trouw bezoeker van dit topic te blijven. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door isadora »

Hier een prachtig voorbeeld van taalterreur:
viewtopic.php?f=32&t=10891&p=341968#p341909

Als je nog niet eens weet, hoe lidwoorden te gebruiken, dan zou ik niet eens durven posten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door marlies »

De naam van dit topic is een goed voorbeeld.... :X
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door BrengMe »

Uit de domino:
Erno-BE schreef:PLaats: Eimuiden
:')
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door waldo79 »

isadora schreef:Hier een prachtig voorbeeld van taalterreur:
viewtopic.php?f=32&t=10891&p=341968#p341909

Als je nog niet eens weet, hoe lidwoorden te gebruiken, dan zou ik niet eens durven posten.
Dat is een flauw voorbeeld, benza is francofoon. Zou hem dat niet te sterk aanrekenen :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Suus »

Ik erger mij aan:
- De titel van dit onderwerp.
- Mensen die zich daar niet aan ergeren
- Mensen die zich ergeren
- Mensen die zich ergeren aan mensen die zich ergens aan ergeren. Ergo, ik erger mij aan mijzelf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door waldo79 »

:lol: Ik vermoedde al dat een dergelijke reactie niet zou uitblijven.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Maurice Hooikammer »

Het is komisch dat iemand hierboven 'zich irriteert'! Vind je jezelf vervelend? Ach, dat is een veelvoorkomende fout.

Mijn vader is docent Nederlands, dus elke taalfout van mijn kant wordt direct afgestraft. Dat verklaart ook dat ik een tien had voor formuleren. En jammerlijk genoeg was ik de eerste in twintig jaar...
Triest dat mensen niet eens correct kunnen spellen. Daar mag wel eens wat meer aandacht aan besteed worden. Ook op dit forum erger ik me aan het veelvuldig niet gebruiken van hoofdletters. Is de capslock toets toucheren te veel gevraagd?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door marlies »

Maar tog fein, sown topique waar in sommigen hunzelf ook es superieur kennen voelen door midden van anderen afkraken op hun hollandse taal gebruik.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door isadora »

marlies schreef:Maar tog fein, sown topique waar in sommigen hunzelf ook es superieur kennen voelen door midden van anderen afkraken op hun hollandse taal gebruik.
Wat je "hollandse taal" noemt. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door dylanwild94 »

Bestaat het begrip "Hollands" überhaupt nog. Maar dat is een andere discussie. :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door isadora »

dylanwild94 schreef:Bestaat het begrip "Hollands" überhaupt nog. Maar dat is een andere discussie. :roll:
Ja hoor, als Hollands welvaren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door marlies »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_lmAuBBDzdY[/youtube]

Maar goed. Geef het goede voorbeeld door zelf wel een beetje op te letten dat je het goed doet en zeg er wat van als het echt moeilijk leesbaar wordt. Het komt namelijk wat misplaatst arrogant over om op elke d/t-slak zout te leggen. Helemaal als je iemands achtergrond niet kent.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door isadora »

waldo79 schreef:
isadora schreef:Hier een prachtig voorbeeld van taalterreur:
viewtopic.php?f=32&t=10891&p=341968#p341909

Als je nog niet eens weet, hoe lidwoorden te gebruiken, dan zou ik niet eens durven posten.
Dat is een flauw voorbeeld, benza is francofoon. Zou hem dat niet te sterk aanrekenen :lol:
Okay, ik ben Zwitser, maar goed.
Er zijn er genoeg "van eigen bodem", die het niet veel beter doen.

PS: Excusez moi Benza.
Laatst gewijzigd door isadora op do 16 okt 2014, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door isadora »

marlies schreef:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_lmAuBBDzdY[/youtube]

Maar goed. Geef het goede voorbeeld door zelf wel een beetje op te letten dat je het goed doet en zeg er wat van als het echt moeilijk leesbaar wordt. Het komt namelijk wat misplaatst arrogant over om op elke d/t-slak zout te leggen. Helemaal als je iemands achtergrond niet kent.
Op elke d/t-slak zout leggen, is voor mij ook niet echt nodig, en zelfs storend. Maar het zou geen kwaad kunnen, dat er eerst eens over het nog te plaatsen bericht heen gelezen werd, alvorens op de "Bevestig"-knop te rammen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:Los van de hier genoemde zaken kan ik me ergeren aan overbodige spaties en overbodige hoofdletters.
Niet om flauw te zijn, maar in de topictitel kan volgens mij de spatie tussen taalergernissen en topic wel weg ;)
Ja, dat was bewust. :wink:
De opmerkingen van obus heb ik overigens wel verwerkt in de openingspost.

Verder is dit topic absoluut niet bedoeld om mensen aan te vallen, dus het te quoten van en linken naar berichten keur ik af. Anonieme voorbeelden zijn uiteraard wel zeer welkom.
marlies schreef: Het komt namelijk wat misplaatst arrogant over om op elke d/t-slak zout te leggen. Helemaal als je iemands achtergrond niet kent.
Het spijt me dat het zo overkomt.
Het gaat echter vaak genoeg fout (bij meerdere personen), dat ik besloot om hier eens wat van te zeggen.
Aan dingen als "Zij heeft haar haar geverft" erger ik me dan totaal weer niet.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 16 okt 2014, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door Obus »

J'ai dû constater que l'usage du langage correct est une rareté. La beauté de la grammaire et de la construction de la phrase est sous-estimée. En conséquence, le niveau de ce lieu public et finalement aussi celui du pays entier diminuent rapidement.

Mais est-il raisonnable de juger chacun sur son langage, son dialecte ou même son accent?

Y a-t-il quelqu'un pour répondre à la question posée?

Non?

...
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Grote Taalergernissen Topic

Bericht door isadora »

Obus schreef:J'ai dû constater que l'usage du langage correct est une rareté. La beauté de la grammaire et de la construction de la phrase est sous-estimée. En conséquence, le niveau de ce lieu public et finalement aussi celui du pays entier diminuent rapidement.

Mais est-il raisonnable de juger chacun sur son langage, son dialecte ou même son accent?

Y a-t-il quelqu'un pour répondre à la question posée?

Non?

...
عفوا، ولكن بلدي فرايز هذه الأيام ليست من هذا القبيل، هذا العطاء. الجواب الصحيح
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten