Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door SuperGhost »

Alleen wordt geloof ik betwist of dit wel klopt, omdat NS alleen de kale cijfers levert, maar niet de bewijzen/onderbouwing voor zover ik begrijp uit het hele verhaal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Suus »

Ik vind het een beetje een slap verhaal. Want wie zegt dat Veolia de cijfers die zij hebben moeten afgeven niet bewust heeft gemanipuleerd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door CamilleKreemers »

levert Veolia wel de verklaringen dan?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door starx »

Ik vind het overigens belachelijk dat NS zijn reizigersaantallen niet openbaar maakt. Ze zijn gewoon een semi-overheidsbedrijf. Ze hebben op het HRN niks te vrezen van concurrenten. Ik vind dat de politiek ze moet kunnen afrekenen op die reizigersaantallen (per station). Door alleen het totale aantal reizigerskilometers bekend te maken, is moeilijk te zeggen hoe het met de regionale sprinters gaat bijvoorbeeld, terwijl die wel belangrijk zijn voor bereikbaarheid aldaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Suus »

De gegevens zijn bekend waar noodzakelijk, maar een algemeen overzicht van de gegevens zal je niet verwachten zolang het niet nodig is. Vervoerder concurreren op basis van hoe efficiënt ze hun materieel- en personeelsomloop kunnen opbouwen. Dat is redelijk openbaar te volgen en als je dat combineert met alle cijfertjes kan je heel goed de zwaktes in het stelsel vinden en bij een openbare aanbesteding met betere gegevens komen. Kortom, zolang er geen wettelijke basis is voor het openbaar maken van de gegevens gebeurt het niet en de politiek heeft het verzaakt mee te nemen in een eventuele nieuwe concessie voor het HRN. Puur zakelijk inzicht dit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Michael 1988 »

Erno-BE schreef:
Michael 1988 schreef:
Bakpapier schreef:Ik vind dit bezwaar al meer gegrond klinken dan het syntusgemiep in zeeland
Heb je niets beters te zeggen?
Bij beide gevallen worden de gelijke kansen voor alle partijen betwist.
Daarom mijn reactie. :roll: Daarbij is Bakpapier erg pro-Connexxion en tegen alle andere vervoerders. Vandaar dus ook dat ik vond dat hij wel met een andere reactie had mogen komen hier. In het geval van Zeeland kan de discussie beter gaan in de topic daar en niet hier.

Overigens een ding om een klein beetje inhoudelijk te reageren. Veolia heeft het zelf jaren geleden verprutst door zich te goedkoop in te schrijven. Dan zou er vanuit NS mogelijk een bezwaar ingediend kunnen worden op het feit dat de provincie Limburg Veolia moest redden van de ondergang afgelopen jaren.

Daarnaast was Veolia Transport al verloren na de fusie met Transdev (en dus indirect Connexxion). Veolia heeft alleen kans om nog te blijven bestaan als ze weer inschrijven op Haaglanden en daarnaast op HWGO als nieuwe concessie. Echter heb ik hier ooit ergens gelezen dat bij nieuwe concessies echter Connexxion zal gaan inschrijven voortaan. Veolia houdt gewoon langzaam op met bestaan en wat mij betreft, hoe spijtig dit ook is, kan Veolia na Limburg misschien beter ophouden met bestaan en integreren met Connexxion. Als je gaat kijken welke concessies er de komende 2 jaar vrij komen, zijn de meeste al in handen van Connexxion. Alleen Limburg en HWGO komen op te liggen. Dan is het naar mijn mening beter dat Veolia op houdt met bestaan.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Etienne »

NS mag meedingen naar openbaar vervoer Limburg

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en dochterbedrijven mogen meedoen aan de aanbesteding van het openbaar vervoer (OV) in Limburg.

De rechtbank in Maastricht heeft dat donderdag bepaald in een kort geding dat vervoersbedrijf Veolia tegen de provincie Limburg had aangespannen.

Veolia meent dat de NS en dochterbedrijven zoals Abellio een concurrentievoordeel hebben omdat ze cruciale informatie hebben over bijvoorbeeld stations, treinen, kaartautomaten en abonnementen.

Lees meer
---------------
Gaan we weer :X :X
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Michael 1988 »

Ook leuk dat ze dan een foto nemen van Veolia Haaglanden. Maar de gedeputeerde heeft wel een punt. Veolia moet gewoon een goed bod doen en geen tijd en energie steken in rechtzaken. Alleen als er reden is voor bezwaar kun je je energie er beter insteken en niet op voorhand. Anders mocht Veolia ook uitgesloten worden met hun gepruts.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Frans F »

Mijn inziens kan Veolia beter geen bod doen want dat kost veel geld tijd en geld terwijl ze toch kansloos zijn tegen Abellio.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Klaasje »

Waarom zouden ze kansloos zijn dan? NS gaat echt geen geld bijpassen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Hainje »

Ons Frans is gewoon niet zo'n fan van NS. :p ;)
🍉
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Dagren »

Frans F schreef:Mijn inziens kan Veolia beter geen bod doen want dat kost veel geld tijd en geld terwijl ze toch kansloos zijn tegen Abellio.
Wat voor voordeel heeft dat voor Veolia? Volgens mij betekent dat het einde van Veolia namelijk. ;)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door fogeltje »

Prima toch. Houdoe en niet bedankt Veolia. Gewoon Hermes weer terug en dan treinen in de kleuren van Hermes SRE.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Hainje »

Heeft de provincie niet nog de aandelen in Hermes? Of speelt dat nu geen rol meer?
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Suus »

Nope, er zijn geen overheden meer die aandelen in Connexxion of dochterbedrijven bezitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Hainje »

Ah ok. Hmm, dan zou het theoretisch nog kunnen dat Connexxion onder Hermes inschrijft. Zou leuk zijn, uit hobby geschiedenis oogpunt, verder zal het ongetwijfeld een heel ander bedrijf zijn dan destijds.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Vinny »

Het is toch een multimodale concessie? Het lijkt me dat Q-buzz dan het busvervoer verzorgt en niet Hermes... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Mr-W »

Vinny schreef:Het is toch een multimodale concessie? Het lijkt me dat Q-buzz dan het busvervoer verzorgt.
Denk toch albelio,Qbuzz treinen lijkt me raar. Al het ov moet onder een merknaam worden uitgevoerd.
Weet niet hoe streng de provincie dat stelt want anders gaat het voor de servicepunten/lokketen ook gelden en weg is het voordeel van ns.

Zie het wat betreft veolia nog voor me dat ze zelf niet inschrijven omdat de aanbesteding 'oneerlijk' is en ze als CXX of Hermes inschrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Suus »

Qbuzz is een onderdeel van Abellio Nederland. Abellio Nederland is een van de bedrijfsonderdelen van Abellio, en Abellio is weer een van de bedrijfsonderdelen van de NS Groep. Dat ze in Nederland nu onder de naam Qbuzz opereren betekend niet dat ook die naam in Limburg gebruikt moet gaan worden. Connexxion heet ook niet overal Connexxion.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Abracadabram »

Stel dat de Abellio deze concessie wint. Mogen de diensten voor machinisten en conducteurs op de stoptreinen dan ingeroosterd worden in de diensten van het NS personeel of moet het echt helemaal gescheiden blijven? Zou het laatste wel zijn, maar ik vraag het me af.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Michael 1988 »

Vinny schreef:Het is toch een multimodale concessie? Het lijkt me dat Q-buzz dan het busvervoer verzorgt en niet Hermes... ;)
Ik snap deze opmerking even niet????? Daarnaast heeft Hermes (en ook Connexxion) al ervaring met treinen, dus ze kunnen gewoon op deze concessie inschrijven. Ieder openbaar vervoerbedrijf in Nederland kan er eigenlijk gewoon op inschrijven zelfs. Alleen EBS zal buiten boord vallen, maar die schrijft zich ook bijna nergens in heb ik wel gemerkt.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom kan EBS zich niet inschrijven dan? Bedrijf failliet ofzo?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 576
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door busentrein »

Ja, EBS heeft een beetje erg goedkoop ingeschreven in Waterland en heeft daar nu erg veel last van..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Daniel »

Mr-W schreef:Denk toch albelio,Qbuzz treinen lijkt me raar.
Er rijden ook gewoon Qbuzz trams in Utrecht hoor, treinen is een mooie vervolgstap nietwaar :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Obus »

Ik verwacht dat de NS/Abellio gaat winnen. Ze hebben poen, plannen, ervaring en macht. Bovendien kunnen dan de Limburgse lijnen weer volledig aangesloten worden op het HRN (denk aan doorgaande trein Nijmegen - Maastricht). Verder zal Veolia niet winnen want die worden inmiddels uitgekotst door de reizigers van de Maaslijn doordat zij te weinig (lange) treinen inzetten. De NS kan na elektrificatie zijn dubbeldekkers op het traject laten rijden.
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten