Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Wat is een OV-netwerk tegenwoordig nog zonder DRIS? Helaas zijn er in Trainz niet echt leuke DRIS-schermen die ik fijn vind, al helemaal niet als je er een eigen 'touch' aan wil geven. Het beste is om er dan zelf maar wat mee te gaan knutselen.
Gisteravond was ik een beetje aan het experimenteren met DRIS-schermen van de Frankfurtse sneltram. Je kunt die schermen vastzetten aan de rails, en als er een trein aan komt rijden verspringt het scherm automatisch. En als je er kloontjes van maakt en die wat aanpast kun je daar met wat creativiteit en paint-skillz leuke dingetjes van maken :) Deze schermen zullen dus worden uitgerold op het Amsterdamse R-Net :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Jef400 »

Moet ik dat korttrein zien als een vrije vertaling van Kurzzug lezen? In dat geval lijkt het mij een terechte benaming voor iets wat in Nederland niet op de dynamische haltepalen vermeld wordt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Leuk, Ardan. Je DRIS-schermen zien er erg profi uit. Hoe ziet de opbouw van je lijnennetwerk er eigenlijk uit? Ik zie een R3 van Amsterdam C naar Hoofddorp en een R13 naar het Haarlemmermeerstation. Zijn er ook nog andere lijnen?


Zoals ik al geschreven heb, is mijn computer dus gejat bij een inbraak. Op die computer stond Trainz :cry: . Godzijdank had ik van mijn zelfgebouwde Nederlandse route Schiphol - Rotterdam via Oude Lijn en HSL gebackupt (hoe schrijf je dat eigenlijk?). Helaas geldt dit niet voor mijn route-creaties van de metro/s-bahn waar ik mee bezig was.

Maar goed, inmiddels heb ik een nieuwe computer en ben ik bezig wat zaken van het dls te halen. Ik ga kijken of ik wat tijd kan vrijmaken :D .
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Het net komt in het kort hierop neer:
Afbeelding

Ik heb geprobeerd alle échte plannen die ooit bestaan hebben een plekje te geven, samen met wat doortrekkingen die zo logisch mogelijk zijn. Ben uitgegaan van het feit dat Amsterdam al begin 20e eeuw begon met het ontwikkelen van een metro- en voorstadsnet. Sommige dingetjes zijn dan weer gebaseerd op hoe het in andere oude metrosteden ging :)

Dit is dus zeg maar 'wat als'-denken, wat als alle oude plannen ook echt werden gerealiseerd en oude spoorlijnen niet gesloten zijn? Een paar lijnen even kort toegelicht.
M1 Het allereerste concrete metroplan van Amsterdam komt uit 1922 waar een ringlijn om de oude stad werd voorgesteld. Dat is dan ook het oudste deel van deze lijn: Willemspoort - Leidseplein - Alexanderplein - Frankendael. Waarom Frankendael? Afgekeken van de Berlijnse U3 door Dahlem met zijn landgoederen, die lijn is er eigenlijk speciaal voor aangelegd. Zulke landgoederen waren er ook in de Watergraafsmeer. Rond 1930 is de lijn aan beide
kanten verlengd naar Tasmanstraat resp. Brinkstraat, en nog weer later naar Diemen Sniep.
M2 volgt het tweede metroplannetje, uit 1929, van CS naar de Overtoom (preciezer de Schelfhoutstraat). Doordat die lijn de grachten volgde is er geen overstapstation Leidseplein maar ligt dat meer in de buurt van het Raamplein. In 1962 is de lijn aan de westkant verlengd naar Meer en Vaart (huidige tram 1/17) en rond 2000 naar Schiphol P30. De oostelijke verlenging naar Gein volgt het huidige bestaande traject.
M3 is wel meer een eigen bedenksel om het Haarlemmermeerstation, via de De Lairessestraat, een verbinding met de binnenstad te geven. Het oudste deel komt uit ongeveer 1920/1930 en volgt in Noord de toen bestaande woonwijken via de Kamperfoelieweg.
M4 is de huidige ringlijn met verlenging naar Noord.
M5 is de IJtram als die dus wél een metro zou worden (zoals de oorspronkelijke bedoeling was), met de IJmeerbrug.

R11, R12, R13 zijn de Haarlemmermeerspoorlijnen. Het takje R13 naar Schiphol lijkt misschien raar maar in de Tweede Wereldoorlog heeft die echt bestaan. Ik heb het behouden voor de Amstelveense verbinding met Schiphol. In 1967 is de lijn ondergronds verlengd naar de huidige terminal toen de terminal van Schiphol Oost naar de huidige plek verhuisde.
R3 volgt een plan uit de jaren 1960 toen men van plan was een spoorlijn van Amsterdam Zuid naar het Museumplein aan te leggen, en later door naar Purmerend. Het tunnelstukje onder de A10 in het Beatrixpark is een tastbare herinnering aan dit plan dat ik in Trainz dus echt uitvoer.
R4, R91, R92, R93 gaan in Utrecht door een nieuwe City-Tunnel. R91 gaat dan naar Baarn, R92 naar Harderwijk en R93 naar Leusden.

Zit weinig realisme in dit plan maar vond het wel leuk om eens uit te werken hoe de oude plannen eruit hadden gezien als ze echt gebouwd zouden zijn :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Fantastisch plan, Ardan. Ik zie dat je je ideeën heel goed hebt uitgewerkt. Ga zo door!
De mortuis nil nisi bene
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door julsteren »

Ja dit vind ik dus echt mooi *O*

Zelf teken ik nog zo af en toe spoorkaarten/metrokaarten/tramkaarten van fictieve steden en landen, die ik zelf maak, uit de losse hand maak ik dan net zulke rechte lijnen als jij met paint dat doet ;)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Je bedoelt op papier? Ja dat deed ik vroeger ook :) Nu nog steeds trouwens als ik een ontwerp maak. Maar het kaartje hierboven is natuurlijk maar een kladje he :P
Ik doe ook maar wat
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door microshit »

Over die kaartjes, waarmee maak je die (met name de versies met stations erin)? Zien er erg goed uit, tooltjes die ik tot nu toe gevonden heb zijn rampzalig :p
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Eh gewoon, Paint :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Welkom in de sneltram van Deventer, het grootste geldverspillende onzinproject van Nederland!
Afbeelding
De lijnen lopen zoveel mogelijk over een vrije baan naast of in het midden van de weg, al zijn er ook wat stukjes waar de tram over de weg rijdt. Lijn 2 heeft een flink tunnelstuk, van Zamenhofplein naar Boreel en van Ziekenhuis naar Schalkhaar. In de binnenstad is deze tunnel geboord. Bij Boreel ligt een aftakking naar het Centraal Station, en een verbindingsboogje vanaf de Brink daarheen. In de Hoge Hondstraat, na Centraal, komt die lijn weer bovengronds.

De tunnels in de binnenstad zijn in ruwbouw klaar, en er liggen ook bovengrondse rails naar het Stadion en het Deltaveld. Stations zijn meestal alleen in ruwbouw klaar en moeten nog meubilair krijgen.
Centraal Station..
Afbeelding

..met twee keersporen erachter.
Afbeelding

Tussen het Noorderplein en de Nieuwe Markt begint de boortunnel naar de Boreel. Hier ligt ook het spookstation Smedenstraat waar tijdens de bouw de tunnelboormachine naar beneden is gelaten. Het is niet afgebouwd als station omdat het vrij dicht tussen Noorderplein en Nieuwe Markt ligt, maar is wel in gebruik als nooduitgang.
Afbeelding

Eindpunt van lijn 1/1b, en de halte het dichtst bij mijn huis, Deltaveld :)
Afbeelding

:')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Zugführer »

Leuk hoor *O*
Ik heb het spel vorige week ook aangeschaft, onder andere enthousiast geworden door je updates.
Nog een beetje oefenen voor ik ook Nederlandse onzinprojecten kan gaan bouwen :mrgreen:
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Heel leuk, een sneltram in Deventer :roll: :D

Al zijn er genoeg Franse steden (Aubagne) waar ze er echt eentje hebben.

En een speciale lijn 12 naar de Adelaarshorst :P, rijdt die ook op niet-wedstrijddagen?

Op je kaartje zie ik ook een station Noord, klopt het dat je een derde station in Deventer wil?

----

Verder ben ik ook druk bezig te bouwen. Het gaat een gigantische miljoenen miljardenmetropool worden met van alles. Gaat nog wel even duren... :cry: Maar als ik wat af heb zal ik ook wat posten.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Nee, lijn 12 rijdt alleen bij wedstrijden, en lijn 13 rijdt als versterking bij evenementen in De Scheg (zoals de schaatswedstrijden om de IJsselcup). Het westelijke eindpunt van lijn 2, Rubensstraat, ligt naast de voormalige schaatsbaan (IJsselstadion). Station Noord is inderdaad het al lang gewenste derde station van Deventer, aan een verdubbelde lijn Deventer-Olst (dat is dus in de toekomst geen onzin meer).


Het kostte even wat moeite en hoofdbrekens, maar het begin van De Knoop is er. Het is het ingewikkelde knooppunt van belangrijke wegen in de oksel van Snipperling Aansluiting, waar in mijn plan ook de sneltram nog dwars doorheen loopt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door regenmaker »

Wat dacht je van een stedendriehoek netwerk? :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Nee, dat ga ik denk ik niet doen. Wel krijgen Apeldoorn en Zutphen, via Dieren, een aansluiting op de Stedenbaan Arnhem-Nijmegen.. maar daarover in de toekomst meer :)
Ook zit ik erover te denken om ten zuiden van station Brink een aftakking te bouwen naar Twello, voor een nieuwe lijn 4 Twello Zuid - Centraal Station.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Ik had nog een werkplaats/opstelterrein nodig :) Die komt tussen de haltes Blauwenoord en De Scheg, op het grote terrein tussen de Holterweg en de spoorlijn dat nu braakligt of parkeerterrein is. Fuck de parkeerplaats van De Scheg, de mensen komen maar met de tram.
Afbeelding

Afbeelding

De doorgaande tramlijn loopt hier pal langs de werkplaats, naast de weg in plaats van de middenberm.
Afbeelding

En met het bouwen van de ruwbouw van de halte De Scheg is lijn 13 de eerste lijn die nu volledig bereden kan worden, mét alle stations erin :)
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ronald »

Wanneer komt er een lijn naar Kloosterlanden?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Niet :P Er zitten nu een leuk aantal mensen in bus 7 maar ik ga er geen tram heen sturen :P
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ronald »

Jammer. Je zou m'n collega er een groot plezier mee doen. Je zou de tramlijn mooi kunnen eindigen bij de P+R bij de A1. Heb je ook meteen een mooie winkeltram en een pendeltram voor de grote evenementen (boekenmarkt, Dickens-gebeuren) *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

In mijn oorspronkelijke plan had ik inderdaad een echte metro die kant op, uit de richting Schalkhaar via Centraal Station, Brink, Pothoofd, Zweedestraat, naar P+R Hanzeland aan de A1. Maar die metro heb ik weer afgebroken en vervangen door deze sneltram :P Niet dat dit wél realistisch is, maar leek me toch leuker en makkelijker inpasbaar in de echte stad.. En voor de evenementen in de binnenstad zal spitstram 2b dan de hele dag blijven rijden voor de verbinding CS-Brink en verder. En misschien bij Deventer Op Stelten de nachttram elk half uur in plaats van elk uur :P
Spoiler: show
God wat een hoop onzin bij elkaar :') Aan de andere kant, als dit écht was had ik er wel gebruik van gemaakt..
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Beter laat dan nooit : :pos: (ik was even weg en had geen internet)

Bijzonder profi. Je wegenknooppunt komt me bekend voor (een tijdje terug geweest - je mocht er maar 50, ook al was de weg vierbaans en leeg. Fraaie reskins ook. :pos:

Wel moet ik zeggen dat ik je bovenleiding niet de allermooiste vind - ik kan je op dit punt de Trampoles met bijbehorende OH draad aanbevelen. De moderne bovenleiding geeft meerdere opties qua plaatsing én hoogte. Bovendien is de bovenleiding enkeldraads (en dat vind ik wel zo mooi). Stuur me een PB voor de kuids.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Waarschijnlijk was ik de laatste ter wereld die nog nooit Photoshop had gebruikt, maar nu moest het er toch eens van komen. Ook om reskins te kunnen maken van voorwerpen die niet met paint te bewerken zijn. Voor het gemak maar even begonnen met een simpel wegwijzertje. Ben stiekem wel een beetje trots op het eerste resultaat, voor iemand die het nog nooit heeft gedaan en totaal nog niet weet hoe het werkt xD Maar het schijnt dat je er heul mooie dingen mee kunt maken.. ik denk dat ik deze avond wel zoet ben :P
Ter vergelijking, het origineel staat op de achtergrond. Doordat ik de vorm niet kan aanpassen levert het wel de unieke combinatie op van Oldschool en Redesign :') (wegenforum-boys snappen wat ik bedoel)
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Waarschijnlijk was ik de laatste ter wereld die nog nooit Photoshop had gebruikt]
Maak je niet druk, elke dag worden er ettelijke duizenden geboren die nog nooit Photoshop hebben gebruikt (veel zullen dat overigens ook nooit gaan doen). :P
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door ODRAIL »

Ardan schreef:Waarschijnlijk was ik de laatste ter wereld die nog nooit Photoshop had gebruikt ...
Zelf heb ik dit programma ook nog nooit gebrruikt. Ben een tevreden gebruiker van PaintShop Pro, dat ik al bijna 20 jaar gebruik :wink: .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Bij mijn ex op de computer bouwde ik veel aan Stegeren, waarvan ik de papieren kladjes van de week terugvond. Het R-Net had ik toen nog niet uitgevonden, maar die komt er nu natuurlijk wel in na wat hertekenen en herindelen.
Dus zie hier Stegeren 2.0 :D
Afbeelding
Supergroot gaat Stegeren niet worden, hooguit een half tot driekwart miljoen inwoners of zo. Het was nog best lastig om hier een R-Net uit te krijgen (de grijze lijnen op de kaart), want ik wilde sowieso een Citytunnel hebben en een metroringlijn, en ook een R-Netlijn langs de 'Güterumgehungsbahn'.
Vandaar dat de R2 in een 6-vorm rijdt, samen met de R3 via Station Noord. De R1 rijdt hoogfrequent Airport-Pinneberg via de tunnels. De tunnel Universiteit-Sporenburg is gebouwd in 1920, tien jaar na de opening van de metroringlijn durfde men het wel aan een tunnel door de binnenstad te bouwen.

Op dit moment is alleen het tunneltraject Centraal Station-Nieuwmarkt klaar en de grond in, en ook metrostation Centraal ligt onder de grond. Verder is de Stegeren-versie van de BR433-wagens klaar (alleen de rafelrandjes nog wegwerken), en heeft ook een Hamburgse DT4-metro blauw-grijze kleuren van de stadsvervoerder gekregen.
De stations zijn prachtig. Het zijn stations uit het pakket van de metro van Moskou, dus dan weet je het wel :D
Centraal Station.
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwmarkt.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten