Nieuwe spoorstaking in Duitsland dreigt

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Ronald »

Vanaf eind januari dreigen weer stakingen bij Deutsche Bahn. De grootste vakbond in het Duitse spoorvervoer, Transnet, verlangt een loonsverhoging van 10 procent. Als het bestuur van Deutsche Bahn daarover niet wil praten, wordt er gestaakt, heeft bondsvoorzitter Alexander Kirchner laten weten. Eind januari loopt de zogenoemde 'vredesplicht' bij het spoorconcern af. Dat opent de mogelijkheid voor nieuwe stakingen, zoals er in de afgelopen jaren al verscheidene zijn gehouden.
Kirchner vindt dat de Deutsche Bahn-top zich niet achter de huidige economische crisis moet verschuilen. Er is volgens de Transnet-voorzitter geen enkele reden voor een tijdelijke loonstop. Kircher stelt dat het personenvervoer nauwelijks achteruit gaat, terwijl het goederenvervoer volgens hem zelfs aanhoudende groei zou laten zien.
Bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... _Bahn.html

Dit nieuwsbericht is van eind december. Helaas wordt de stakingsdreiging steeds actueler, zie onderstaand artikel. Ik zal het niet helemaal vertalen, maar het komt er op neer dat de salarisonderhandelingen tussen vakbonden Transnet / GDBA en de Deutsche Bahn voor de zoveelste keer vastgelopen zijn en enige toenadering niet in zicht is. Als Deutsche Bahn niet met betere loonvoorstellen komt, dreigen er vanaf 28 januari 2009 stakingen.
Bahn-Gewerkschaften drohen mit Warnstreik im Januar

Kunden der Deutschen Bahn sollten sich wappnen: Bereits kommende Wochen könnten die Bahn-Gewerkschaften Transnet und GDBA ihre Mitglieder zum Streik aufrufen. Die Arbeitnehmervertreter fordern zehn Prozent mehr Geld - doch die Bahn will nur ein Prozent mehr zahlen.

Eine Einigung ist nicht in Sicht: Bei der Deutschen Bahn könnte es im Zusammenhang mit den Tarifverhandlungen noch in der kommenden Woche zu Warnstreiks kommen. Wenn das Unternehmen in den laufenden Tarifgesprächen nicht "sehr schnell" ein besseres Angebot vorlege, seien Arbeitskampfmaßnahmen nicht auszuschließen, sagte der Vorsitzende der Bahn-Gewerkschaft Transnet, Alexander Kirchner, am Freitag in Frankfurt.

Zwar hätten Gespräche Vorrang, aber nötigenfalls könnte selbst vor dem nächsten Verhandlungstermin am 28. Januar noch gestreikt werden. Kirchner kritisierte besonders, dass die Bahn zu verbesserten Arbeitszeitregelungen nicht bereit sei. Auf die Forderung, den Beschäftigten pro Jahr mindestens zwölf freie Wochenenden zu garantieren, habe der Bahn-Vorstand bisher nicht reagiert, bemängelte Kirchner.

Die Tarifgespräche für rund 130.000 Beschäftigte waren in der Nacht zu Freitag zum zweiten Mal vertagt worden. Eine dritte Verhandlungsrunde ist für den 28. Januar angesetzt. "Wir liegen weit auseinander", sagte Kirchner. Die Bahn ist für 2009 und 2010 zu jeweils einem Prozent Lohnerhöhung bereit. Zusätzlich stellt sie Einmalzahlungen in Abhängigkeit vom Geschäftsergebnis in Aussicht.

Transnet und die kleinere Gewerkschaft GDBA fordern für ihre Mitglieder zehn Prozent mehr Geld.

Die Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer (GDL) verhandelt separat für rund 12.000 Lokführer und fordert 6,5 Prozent mehr Lohn sowie Verbesserungen bei der Anrechnung der Arbeitszeit. Deren Gespräche mit der Deutschen Bahn wurden in der zweiten Verhandlungsrunde am Freitag ergebnislos vertagt. Das Angebot des Arbeitgebers reiche nicht aus, sagte eine GDL-Sprecherin. Die nächste Verhandlungsrunde stehe am 30. Januar an. Ende diese erneut ohne ein Ergebnis, werde über Streiks nachgedacht.

Die Bahn weist im Gegenzug auf die schwierige wirtschaftliche Lage hin: Wegen der anhaltenden Flaute bei der industriellen Produktion erwägt sie Kurzarbeit im Güterverkehr. "Angesichts der Weltwirtschaftskrise, die uns hart trifft, müssen wir gegensteuernde Maßnahmen einführen", sagte ein Unternehmenssprecher.


Zur Vermeidung von Arbeitsplatzabbau sei die Geschäftsleitung der Güterverkehrstochter Railion unter anderem im Gespräch mit dem Betriebsrat, "um Kurzarbeit zu prüfen, wie viele andere Unternehmen auch". Über die Zahl der betroffenen Arbeitnehmer und die Dauer der Kurzarbeit sagte sie nichts. Zum Jahreswechsel 2007/2008 beschäftigte die Bahn im Schienengüterverkehr mehr als 28.000 Menschen. Dem Radiosender hr-info zufolge prüft die Arbeitnehmervertretung noch, ob sie die Verhandlungen aufnehmen soll.

Transnet-Chef Kirchner, verwies ebenfalls darauf, dass es bei anderen Unternehmen auch Kurzarbeit gebe. Die Produktionsausfälle in der Montan- und Autoindustrie schlügen auf den Güterverkehr durch. Es sei aber davon auszugehen, dass das Ergebnis der Bahn beim Güterverkehr positiv ausfalle. "Kurzarbeit hätten wir auch ohne Lohnabschlüsse", sagte Kirchner.
Bron: http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,603248,00.html

Beetje jammer dat mijn reisje naar Zwitserland (eerste week februari) nu wat onzeker wordt :neg: :evil:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Fles »

Wat is dat toch iedere keer met die lui?? Eerst moest er 31 % bij, nou weer 10? Zijn ze wel helemaal lekker daar of zo? Het is fucking Zimbabwe niet of zo hoor :evil:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Meltrain »

Tja, in Duitsland houden ze nu eenmaal van belachelijke looneisen. :roll:
Dan ben ik toch blij dat ik in Nederland woon, want hier hebben we tenminste gematigde looneisen en -verhogingen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

Vergeleken met andere landen zijn de lonen in Duitsland vrij laag, vanwege het totaal ontbreken van een wettelijk minimumloon, waardoor al snel flinke looneisen ontstaan. Zeker omdat ook in Duitsland de prijzen de laatste jaren flink zijn gestegen en daar weinig tot geen standaardcompensatie plaatsvind moet het salaris daar in een klap omhoog. Er zijn dan tot de volgende grote salarisverhoging ook geen noemenswaardige loonsverhogingen zoals we dat in Nederland dat wel hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Fles »

Bee schreef:zoals we dat in Nederland dat wel hebben.
we? :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

Ik heb hier nog nooit percentages van 30% voorbij horen komen, meer dan 15 is toch wel zeer uitzonderlijk. Tenzij je zwart werkt zal je in Nederland gewoon werk kunnen maken van onderbetaling, terwijl dat in Duitsland helemaal niet zo is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Caspar »

Het klopt inderdaad dat de lonen daar erg laag zijn. Een machinist op ICE zei dat ie zelfs nog wat minder verdiend dan een service trainee in Nederland, terwijl die nog een paar taakgroepen kunnen stijgen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door playertwo »

De prijzen liggen in Duitsland beduidend lager dan in Nederland, dus is het logisch dat men daar dan ook minder verdient. Verder is het sowieso absurd om met een looneis te komen van meer dan 5%. Daarmee jaag je namelijk de geldontwaarding / inflatie aan, en niet de economische groei.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Karl »

Het verschil tussen Duitsland en Nederland is, ondanks dat het dichtbij is, ook dat Nederland echt een poldercultuur heeft, terwijl dat in naburige landen helemaal niet het geval is. In Frankrijk gaat men ook veel sneller staken dan hier.
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door playertwo »

In Frankrijk staken ze gewoon om te staken, dat is gewoon compleet schandalig aldaar. Met de huidige president gaat dat nog leuk worden want die heeft sch**t aan de vakbonden en zwicht dus niet :D

Maar goed terug ontopic maar weer zou ik zeggen
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Ronald »

Warnstreiks bei der Bahn ab Donnerstag
Gewerkschaft: Bahn legt kein akzeptables Angebot vor

Bei der Deutschen Bahn wird es nach Angaben der Gewerkschaft Transnet ab Donnerstag Warnstreiks geben. Die Bahn habe bislang kein akzeptables Angebot bei der Arbeitszeit vorgelegt, sagte ein Transnet-Sprecher.

"Für unsere Kolleginnen und Kollegen steht die Planbarkeit des Einsatzes ganz oben auf der Agenda", erklärten der Transnet-Vorsitzende Alexander Kirchner und GDBA-Chef Klaus-Dieter Hommel nach einem Treffen in Frankfurt. Über weitere Details der für 29. Januar geplanten Warnstreiks wollen die Gewerkschaften demnach am Mittwoch informieren.
Volgens vakbond Transnet zijn er a.s. donderdag stakingen, omdat Deutsche Bahn geen acceptabel bod ten aanzien van de werktijden heeft neergelegd.
Auch die Lokführer sind unzufrieden
Ungemach droht der Bahn aber nicht nur von der Tarifgemeinschaft. Auch die parallel laufenden Verhandlungen mit der Lokführergewerkschaft GDL laufen zäh. Nach Einschätzung von GDL-Chef Claus Weselsky sind die Aussichten gering, in der kommenden Verhandlungsrunde zu einer Einigung zu kommen. Die Lokführergewerkschaft prüft daher ebenso bereits die Streikbereitschaft ihrer Mitglieder. Sie will jedoch frühestens mit dem Auslauf der Friedenspflicht ab Anfang Februar streiken.
Ook de machinistenvakbond GDL voert salarisonderhandelingen, waarbij (uiteraard) ook geen zicht is op vlotte toenadering. Ook zij dreigen met stakingen begin februari.

Bron: http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/8/0 ... 48,00.html

Wordt dus weer een "leuke" onzekere periode voor de Duitsland-gangers :roll:

:edit: Nog even een nederlandstalig artikeltje toegevoegd:
Stakingsdreiging bij Duitse spoorwegen
(Novum/AP) - Treinreizigers in Duitsland moeten vanaf donderdag rekening houden met stakingen. De vakbond Transnet heeft prikacties aangekondigd om in loononderhandelingen druk uit te oefenen op Deutsche Bahn.
Volgens de bond heeft het spoorwegbedrijf tot nog toe geen acceptabel bod over de arbeidstijd gedaan. De vakbonden Transnet en GDBA maken woensdag details van de acties bekend.
Bron: http://www.nieuws.nl/544261
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Caspar »

Wel vervelend dit, juist omdat er veel mensen in februari met de trein door Duitsland naar wintersport oorden gaan vanuit hier. Zelf ga ik van 22 t/m 26 februari beetje rondtreinen door Beieren. Hoop dat er niet al te veel roet in het eten gegooid wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Daniel »

Duitse spoorwerkers leggen donderdag werk neer
Uitgegeven: 27 januari 2009 11:38
Laatst gewijzigd: 27 januari 2009 11:38


BERLIJN - Treinreizigers in Duitsland moeten komende donderdag rekening houden met een ontregelde dienstregeling.

De twee grootste vakbonden bij het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn hebben maandagavond laat opgeroepen tot werkonderbrekingen op donderdag om hun eisen voor een hoger loon kracht bij te zetten.

De vakbonden GDBA en Transnet zeiden dat woensdag meer details worden bekendgemaakt over waar en wanneer de acties zullen plaatsvinden.

Merkbaar

Volgens de bonden zullen ze zeker ''merkbaar'' zijn en kunnen ze in omvang worden uitgebreid. In 2007 kwam het ook al tot grootscheepse stakingen door Duits spoorwegpersoneel in verband met een salarisgeschil.

Loonsverhoging

GDBA en Transnet vertegenwoordigen circa 130.000 van de ruim 220.000 werknemers bij Deutsche Bahn en willen een loonsverhoging van 10 procent.

Ook eisen ze minstens twaalf vrije weekeinden per jaar. Deutsche Bahn biedt tot dusver 2,7 tot 3 procent meer loon.

Bron: Nu.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door BR628 »

Onbegrijpelijk triest is dit zeg. Ik wil graag een vakantie gaan regelen in de zomer, 2 weken Berlijn. Maar met dit gezeik ga ik liever naar een ander land. Heb geen behoefte om tegen die tijd de vakantie in het water te zien vallen doordat er geen enkele trein rijdt.. :x
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door JeePee »

Zolang de heren op 4 juli en op 22 juli niet staken vind ik het best. 22 juli is overigens ook wel op een andere manier op te lossen. 4 juli wordt lastig (Zwolle - Praag...). Zo ook eens egoïstisch gereageerd :) .

Goed serieus nu, op zich vind ik het wel opvallend dat in NL relatief weinig gestaakt wordt. In andere landen (met Frankrijk als topper uiteraard) zie je dat veel sneller gebeuren. Opvallend ook dat stakingen in andere landen (tenminste, das mijn ervaring) veel meer geaccepteerd worden. Hier is het eigenlijk 'not done'. Op die looneisen moet je inderdaad niet zo letten, dat is gewoon de cultuur.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door mb90 »

En als ze 7 maart ook maar vrij houden. Dan ga ik namelijk naar Hamburg en anders wordt het zonder auto vrij lastig en prijzig.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Ronald »

Helaas wordt er altijd maar kort van tevoren bekend gemaakt of, en zo ja in welke mate, er stakingen gehouden worden.

Als er komend weekend geen akkoord tussen de vakbonden en Deutsche Bahn bereikt wordt (waar het volgens mij door de enorme verschillen ook niet naar uitziet) wordt voor mij 4 en 9 februari een probleem (heen- en terugreis Zwitserland).

Nu kan ik de boel nog kostenloos annuleren, anders wil het hotel geld zien als ik op het laatste moment afzeg ...
Een lastige keuze dus. Als er stakingen zijn vanaf 9 februari zit ik met de terugreis (kan misschien wel via Frankrijk, maar op de ellende van omboeken van tickets e.d. en lange reistijden zit ik ook niet te wachten). Aan de andere kant, nu annuleren en horen dat de stakingen toch niet doorgaan is op zijn zachtst gezegd ook best wel zonde :? .

Nog maar een paar nachtjes over slapen en er het beste van hopen...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door playertwo »

Vorige zomer moesten alle ice-3 opeens aan de kant, en toen reden er bijna geen ICE's rondom mijn vakantie in Duitsland richting Dresden en Berlijn. Was toen heel blij dat ik met de auto naar Oost-Duitsland ben gegaan, en in 6-7 uurtjes zit je wel in Praag (dat ±100km van Dresden af ligt) hoor. Ter vergelijking, als je met de CNL gaat, doe je daar 14.5 uur over.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door JeePee »

Mja, maar het doel is Bulgarije en Griekenland :) . En interrail is niet inwisselbaar voor auto+brandstof ;)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Caspar »

playertwo schreef:Vorige zomer moesten alle ice-3 opeens aan de kant, en toen reden er bijna geen ICE's rondom mijn vakantie in Duitsland richting Dresden en Berlijn. Was toen heel blij dat ik met de auto naar Oost-Duitsland ben gegaan, en in 6-7 uurtjes zit je wel in Praag (dat ±100km van Dresden af ligt) hoor. Ter vergelijking, als je met de CNL gaat, doe je daar 14.5 uur over.
Dat is nu net een traject (Nederland- Berlijn/Dresden)dat met een ICE niet sneller is ten opzichte van een gewone IC vanuit Nederland met eventueel een overstap in Hannover :roll:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door playertwo »

Overigens heb ik nog slecht nieuws:
De Duitsters gaan definitief staken, en de Fransen vonden dat ze niet konden achterblijven, dus die doen ook weer mee. :evil:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door waldo79 »

Vervelend dat er gestaakt gaat worden :?
en in 6-7 uurtjes zit je wel in Praag (dat ±100km van Dresden af ligt) hoor
Zou ik knap vinden 8-)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door playertwo »

Die 6 - 7 uur is per auto vanaf Nederland gerekend, hopelijk snap je dat zelf ook wel
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door Caspar »

Dan nog lijkt mij dat best snel :D In ieder geval bij vertrek vanaf Amsterdam. Vanaf Hengelo ofzo zal het wel te doen zijn.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe stakingen dreigen bij Deutsche Bahn

Bericht door waldo79 »

playertwo schreef:Die 6 - 7 uur is per auto vanaf Nederland gerekend, hopelijk snap je dat zelf ook wel
900 km rijdt je niet in 6 tot 7 uur :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten