Dienstregeling 2015 (checklist)

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Etienne »

Ik ben van mening dat we het lekker op 6 oktober laten staan. Mooi na het weekend :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:En ik ben hier dus juist nog een fel tegenstander van. Naast dat je zoals gezegd tig keer dezelfde lijst van lijnen krijgt als een concessie lang duurt en er weinig verandert, wat mijns inziens erg weinig toevoegt, is de pagina door de naam ook nog eens slecht herkenbaar als pagina met de wijzigingen erop.
Ik denk dat mijn mening hieromtrent wel bekend is gezien ik begonnen ben met "de nieuwe aanpak".

Frank, wellicht moeten we hier nog een keer over praten of we een "standaard willen afdwingen" of dat we beide versies toelaten.

Als zich trouwens iemand geroepen voelt om Oost-Brabant te doen maar dit niet wil doen omdat je denkt dat ik dat graag doe, ga vooral je gang. Ik ben met Oost-Brabant alleen goed bekend met de huidige concessie. De gebieden die er straks bij komen ('s-Hertogenbosch, Meierij en Midden-Brabant) ken ik niet. Als je de afhandeling van lijn 25 voor mij laat, dan vind ik het prima.

Topwerk die lijst trouwens, bedankt voor het aanmaken. *bus*
"Een touringcar is geen bus"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Milco »

Op de checklist-pagina op de wiki staat dat er op z'n vroegst twee weken voor de start van de nirpeuwe dienstregeling begonnen mag worden met wijzigen, maar dat is 30 november en voor m'n gevoel is dat zo krapjes tot 14 december. Is het een idee om hier drie weken van te maken in plaats van twee? Wat vinden jullie?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Roelof88 »

Ik zat net even te kijken waar dat ooit afgesproken is en in de checklist van 2013 kwam je zelf met dat voorstel van twee weken:

[wiki]Overleg_categorie:Stads-_en_streekvervoer_2013#Datum[/wiki]

Wijzigingspagina's en nieuwe lijnen (i.c.m. het nieuwe dienstregeling sjabloon) kunnen gewoon eerder aangemaakt worden. De vernieuwde concessiepagina kun je al kwijt op de wijzigingspagina en al het andere kun je klaarzetten in je eigen naamruimte (dan is het alleen copy/paste werk).

Ik vind zelf 3 weken wel wat vroeg om bestaande lijnen te wijzigen (tenminste als de wijzigingen fors zijn). Je zou de 29ste november er ook bij kunnen trekken (dus 2 volle weekenden voor het ingaan van de dienstregeling).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Milco »

Twee jaar geleden kwam ik zelf met die twee weken termijn, maar ik kwam er toen ook achter dat ik dat te kort van te voren vond, dus vandaar nu het voorstel van drie weken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Frank »

Nog een aantal reacties, want ik ben de afgelopen dagen een beetje nogal ziek geweest.
huibf schreef:Overigens.
Er lijkt een fout te zijn wat betreft limburg.
30 augustus in in Zuid Limburg de nieuwe dienstregeling ingegaan. Dat is nu onder 2014 geschreven? M.i. niet helemaal juist.

Noord en Midden Limburg wijzigt pas in februari 2015.
Ik hou als grens voor een dienstregeling zoveel mogelijk de NS-dienstregeling aan. De vervoerders, in ieder geval hier in de regio, zijn daar altijd redelijk in meegegaan. Dat is denk ik de meest heldere oplossing. Uitzonderingen kunnen er altijd zijn. Vorig jaar besloten enkele vervoerders de dienstregeling één week voor de nieuwe dienstregeling van NS aan te passen en er zijn achterstandsgebieden waar men het begin januari doet :P .

Wat betreft de wijzigingspagina's: voordat besloten wordt welk soort opmaak definitief wordt (en als we die beslissing willen maken heeft dat wat mij betreft niet de hoogste prioriteit op de wiki) twee dingen:
(1) Wat mij betreft staan alle lijnen uit de concessie in ieder geval wel op de pagina benoemd, ook al hebben er geen wijzigingen plaatsgevonden. Dit kan in beide soorten wijzigingspagina's zoals Daniel ook al aangaf. Reden hiervoor is dat je dan snel een duidelijk overzicht hebt van het lijnennet in een regio in een bepaald jaar.
(2) Het liefst zie ik ook wat eenduidigheid in de naamgeving. Ja, dat betekent dat er wat nieuwe redirects ontstaan, maar aangezien zulke wijzigingspagina's op een gegeven moment redelijk dood zijn qua bewerkingen hoeft dit niet het grootste probleem te zijn. Voordeel hiervan is dat dit het zoeken makkelijker maakt. Wat dit betreft heb ik trouwens geen grote voorkeuren. "Wijzigingen concessie Arnhem - Nijmegen 2015" vind ik eigenlijk wel net zo duidelijk (of misschien zelfs wel duidelijker) dan "Concessie Arnhem - Nijmegen 2015", maar ik weet niet hoe anderen hierover denken.
regenmaker schreef:Wordt de inschrijfdatum nog veranderd of blijft deze 6 oktober, want hierboven werd gesproken over het feit je je dit weekend misschien al kan inschrijven.
Laten we het nu maar op aanstaande maandag houden.
Milco schreef:Twee jaar geleden kwam ik zelf met die twee weken termijn, maar ik kwam er toen ook achter dat ik dat te kort van te voren vond, dus vandaar nu het voorstel van drie weken.
Zelf ben ik er toch wel een voorstander van om de termijn op twee weken te houden. Zelf heb ik maar interesse in één concessie om te doen (Arnhem - Nijmegen, maar dat zal inmiddels al wel duidelijk zijn :oops: ) dus dan kan dat makkelijk. Ideaal zou zijn als alle verschillende concessies door een verschillend persoon worden bijgewerkt, maar dat is zeer waarschijnlijk niet haalbaar. Als er daardoor heel veel bij één persoon terecht komt en deze denkt dan drie weken nodig te hebben ga ik het niet tegenhouden. Dat vele werk wordt ook gewaardeerd :) . Maar tenzij het echt niet anders kan pas twee weken van tevoren aan de wijzigingen beginnen. Zoals al gezegd kun je ook al heel veel voorwerk doen. Twee jaar geleden bij de grote wijzigingen in Arnhem - Nijmegen had ik de meeste nieuwe lijnpagina's al een tijdje gereed staan in een tekstverwerker.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Meltrain »

Het OV in Rotterdam is verdeeld in twee concessies: Rail en Bus. Beide hebben hun eigen concessiepagina.
Omdat beide door de RET worden uitgevoerd, beide concessies één samenhangend net vormen en 99% van de reizigers toch het verschil tussen de concessies niet weet, plaats ik wel de wijzigingen van beide concessies op één pagina, zoals vorig jaar RET Dienstregeling 2014.
Eigenlijk lijkt me voor de HTM zoiets ook wel handig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Wat dit betreft heb ik trouwens geen grote voorkeuren. "Wijzigingen concessie Arnhem - Nijmegen 2015" vind ik eigenlijk wel net zo duidelijk (of misschien zelfs wel duidelijker) dan "Concessie Arnhem - Nijmegen 2015", maar ik weet niet hoe anderen hierover denken.
Ik heb daar wel een duidelijke voorkeur, want de titel "wijzigingen" dekt de lading niet helemaal. Je omschrijf gewoon de dienstregeling van de concessie in dat jaar, inclusief de wijzigingen. Maar je kunt er meer informatie op kwijt zoals Huibf bijvoorbeeld voor het SRE doet (werkt om tariefinfo te integreren).

In dat opzicht zou misschien zelfs de titel "Dienstregeling Samenwerkingsverband Regio Eindhoven 2015" beter zijn. Dan heb je beter het onderscheid met de algemene Concessiepagina en het dekt de lading beter dan "Wijzigingen". Bovendien sluit dit ook beter aan op de naamgeving van dienstregeling voor concessietijd, bijvoorbeeld [wiki]Zuidooster dienstregeling 1949/1950[/wiki] (het woord dienstregeling staat daar weliswaar niet vooraan, maar komt er wel in voor).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Meltrain »

Ik ben dan voor laatste optie.
Zo doe ik het dus ook bij de RET. :wink:
Maar ik ben er pertinent op tegen om verplichtingen op te leggen aan bewerkers van de Wiki. Iedereen heeft een beetje zijn eigen "ding" en zolang dat geen problemen veroorzaakt, moet dat gewoon gerespecteerd worden. (In dit geval is het eigenlijk zelfs grappig dat twee beheerders een andere mening hebben. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Frank »

Het klopt dat iedereen een beetje z'n eigen ding soms een beetje moet kunnen doen. Wel is het denk ik verstandig als met name bij de buslijnen er iets van een ordening ontstaat zodat je interessante zaken (wat dat ook moge zijn) makkelijk terug kunt vinden, ook buiten je eigen regio. Eenduidigheid in naamgeving van wijzigingspagina's zou daar bij kunnen helpen.

(Om maar even een erg off-topic voorbeeldje te noemen waar ik graag vanaf zou willen zijn: de ruim 150 buslijnpagina's waar geheel niet naar verwezen wordt: http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... 0&offset=0 . Bij sommige van die pagina's kan ik niet eens achterhalen wanneer een betreffende buslijn reed. Als je consequent bij elke wijzigingspagina een linkje naar alle buslijnen in de concessie opneemt zou zoiets nooit voorkomen).
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door huibe »

(Om even off topic door te gaan. Daar zitten ook nog een flink aantal pagina's uit de categorie verwijderen tussen. Als een moderator die verwijderen lijst eens kan weg werken wil ik wel weer de pagina's gaan linken waar mogelijk.)

On topic: dat ieder zijn ding kan doen lijkt me niet helemaal wenselijk. We hebben 1 wiki pagina en dan moet een bezoeker ook op een zelfde manier iets kunnen vinden. Dus zouden al deze pagina's in een vast format moeten worden opgebouwd. Vandaar ook mijn opmerking.

Dat we de pagina's Dienstregeling concessienaam 2015 gaan noemen kan ik me ook in vinden, alleen dekt het niet helemaal de lading als je ook info over het tarief gaat opnemen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Meltrain »

Frank schreef:Wel is het denk ik verstandig als met name bij de buslijnen er iets van een ordening ontstaat zodat je interessante zaken (wat dat ook moge zijn) makkelijk terug kunt vinden, ook buiten je eigen regio. Eenduidigheid in naamgeving van wijzigingspagina's zou daar bij kunnen helpen.
O, daar ben ik ook zeker niet op tegen. :) Het ging me meer over de inhoud van zo'n pagina.
Overigens kun je wijzigingspagina's / dienstregelingen per jaar (in elk geval van de recente jaren) nog vrij gemakkelijk terugvinden via http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categ ... _naar_jaar
(En ik blijf erbij dat er te vaak alleen over buslijnen wordt gesproken en dat tram- en metrolijnen daardoor "overgeslagen" worden.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door regenmaker »

Mij lijkt persoonlijk *Concessie* dienstregeling *Jaartal* het beste als naam voor wijzigingspagina's en sluit het beste aan op de oude dienstregelingpagina's.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Frank »

huibe schreef:(Om even off topic door te gaan. Daar zitten ook nog een flink aantal pagina's uit de categorie verwijderen tussen. Als een moderator die verwijderen lijst eens kan weg werken wil ik wel weer de pagina's gaan linken waar mogelijk.)
bij deze... :D
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Milco »

Mag er met de treinseries aanmaken wel eerder begonnen worden, bijvoorbeeld nu al? Dan hebben we dat alvast gehad voordat we aan de concessies beginnen, alleen de doorverwijzingen en de patroontijden zou ik pas enkele dagen voor de start van dienstregeling 2015 aanmaken cq veranderen.

Ik wil best wel de nieuwe treinseries aanmaken; dat heb ik de vorige jaren ook gedaan en vind ik een leuk werkje. :)
Alleen van maandag t/m vrijdag a.s. heb ik geen tijd (vakantie), maar dan ga ik daarna wel verder mocht ik dit weekend al starten. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Frank »

Zolang de doorverwijzingen nog naar de pagina's van 2014 blijven wijzen zie ik persoonlijk geen probleem als de nieuwe pagina's al worden aangemaakt. Er is straks inderdaad al genoeg werk te doen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Milco »

Inmiddels ben ik begonnen met het aanmaken en morgen zal ik ook nog hiermee aan de slag zijn.
Na dit weekend kan ik vrijdag(avond) pas weer verder, maar ik heb de vraag of jullie het erg vinden als ik de treinseries zelf aanmaak. Ik vind het altijd een erg leuke klus. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Milco »

Voor zover ik weet zijn alle treinseries voor 2015 nu klaar. (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Etienne »

Gezien een wijziging van Huibe op een schoolbus in de nieuwe concessie West-Brabant kan de oude discussie over nieuwe pagina's weer van stal gehaald worden.

Is een nieuwe concessie een reden om meteen een nieuwe pagina te maken? In mijn ogen niet namelijk. :(
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door regenmaker »

Als hetzelfde lijnnummer en begin- en eindhaltes worden gebruikt en er geen grote wijzigingen in de route zitten dan lijkt mij een nieuwe pagina aanmaken overbodig. Misschien wel iets bij de vervoerder neerzetten zoals:

Voorbeeld:
Arriva (2006 - 2014)
Connexxion (2014 - heden)

(Als de vervoerder wijzigt)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door huibe »

De discussie is al eens eerder gevoerd, maar ik zal ook hier ook de reden van de nieuwe pagina's neerzetten.
Er wijzigen in de infobox drie (!) verschillende parameters. Dit zijn de concessie, de vervoerder en het materieelsoort. Dit is in mijn ogen een grote wijziging, die je niet zomaar in de infobox of in de geschiedenis kan zetten.

Bij de concessienaam kan je er maar 1 invoeren en deze is van belang voor de categorie. De vorige concessie kan je niet opnemen als tweede concessie. Het gebruik van vervoerder a in periode xxxx-xxxx en vervoerder b vanaf xxxx vind ik zeer lelijk. Idem voor het meterieel.

Verder is het de bedoeling om de nieuwe pagina's voor de komende 8 jaar (!) te gebruiken (mits er geen grote wijzigingen zijn natuurlijk).

En het is eigenlijk geen argument, maar voor de treinseries wordt ieder jaar een nieuwe pagina gemaakt, terwijl er eigenlijk niets wijzigd en daar zegt niemand wat van.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door regenmaker »

Vervoeder is makkelijk op te lossen (mijn voorbeeld).
Concessie ook, schrijf het in de geschiedenis: Op ...(datum) is de oude concessie ...(naam) afgelopen en de nieuwe concessie ...(naam) ingegaan.
Materieel zou je ook eventueel in de geschiedenis kunnen zetten, zodat die info niet verloren gaat.

Mijn reden om geen nieuwe pagina aan te maken:
Het is totaal NIET logisch om bij buslijnen rijdt vanaf 2014 neer te zetten, terwijl deze al 10 jaar daar rijdt op dezelfde route en met hetzelfde lijnnummer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Etienne »

Dan ben ik toch zeer benieuwd wat er qua vervoerders zo lelijk is als op deze pagina link
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door huibe »

En nu met een aantal onderaannemers er bij en ook nog de verschillende materieel soorten (incluis jaartallen etc) en je krijgt een infobox die langer is dan sommige routes, soms niet goed uitgelijnd is. Plus je bent weer bezig met een zoekplaatje, om de juiste juiste vervoerder, aan het juiste materieel en de juiste route (want er willen nog wel eens kleine afwijkingen zijn) te koppelen.

Dus wat is er mis met eens per concessie een nieuwe pagina te krijgen?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 (checklist)

Bericht door Etienne »

In mijn ogen is dat pas echt paginavervuiling als er per jaar, per lijn een nieuwe pagina komt. Maar ik zou in dit opzicht graag de mening van Frank of Fogeltje wel eens willen weten.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten