Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door cassie127 »

CamilleKreemers schreef:Wat zijn precies de wijzigingen in deze concessie?
Tot zo ver ik weet heeft syntus heeft nog geen officiële wijzigingen op haar site staan. vorig jaar werd Overijssel bekend op 14 november dus verwacht nu ook weer november.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door cassie127 »

GVB en Syntus doen met RET en NS mee met reizen op rekening

In Rotterdam en Amsterdam plus delen van Gelderland, Overijssel en Twente kunnen reizigers het openbaar vervoer pakken en hiervoor pas aan het einde van de maand betalen. De Rotterdamse stadsvervoerders RET voert het zogenoemde ‘reizen op rekening’ per direct voor alle klanten in. Het Amsterdamse GVB doet dit eerst voor een select aantal klanten. En de regionale vervoerder Syntus doen zal binnenkort een pilot starten.

Bron: Metro
lees verder: viewtopic.php?f=32&t=10884
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door flipje »

VEEL KLACHTEN OVER SYNTUS BUSLIJN 40 TUSSEN MEPPEL EN ZWOLLE

Reizigers van buslijn 40 tussen Meppel en Zwolle klagen steen en been over de drukke bussen in de ochtendspits. Het is zo druk dat mensen niet eens meer meegenomen worden. De bussen rijden in volle vaart langs de halte met wachtende reizigers heen.

Meer informatie
Misschien een idee om wat ex-valleilijn MAN's te verhuizen naar Zwolle?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door MdJ »

De ex-Veoliawagens zijn afgeschreven en zijn ontzettend storingsgevoelig. Het zijn de eerste aardgasbussen en daar zijn de wagens ook naar. Rest is een enkeltje sloop, dan kunnen er misschien nog wat onderdelen her te gebruiken, maar verwacht er niet teveel van.
Bij twijfel: gebruik beton.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door flipje »

Het gaat enkel om 2 ritten in de ochtend waar versterking nodig is, maar voor versterking (meer ritten) is geen geld. De enige oplossing die dan overblijft voor Syntus is de inzet van de (afgeschreven) MAN gelede bussen.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door MdJ »

Alleen moet -ondanks dat er maar twee ritten zijn- dat ding ook onderhoud nodig hebben. En werkelijk NIEMAND gaat een 7 jaar oude afgeschreven storingsgevoelige(!) eerste serie gelede aardgaswagens onderhouden. Misschien als ze niet zo storingsgevoelig waren was het tot daar aan toe...Dat ding dat onderhoud nodig heeft de plaats bezet van een bus die wel de hele dag ingezet kan worden: oftewel: het onderhoud is relatief heel duur.

Dan is het goedkoper -zowel voor de overheid, als voor Syntus- om SWT twee ritjes met hun Van Hools op en neer te crossen. Of je gooit hem in de Veluwlijnomloop, waarbij een uitlopende gelede bus op een korte 203 gebruikt kan worden voor een paar versterkingsritjes op lijn 9.
Bij twijfel: gebruik beton.
baszwl
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 18:13

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door baszwl »

Naar ik in de wandelgangen heb begrepen komt er per dienstregeling 2015 één gelede aardgasbus van Syntus Gelderland over naar Syntus Overijssel. Nog niet bekend is om wat voor een gelede aardgasbus het gaat. Deze bus is in principe bestemd voor lijn 9 in Zwolle maar het idee bij de vervoerder is dat de bus in een omloop komt te rijden die ’s ochtends eerst een rit lijn 40 Meppel-Zwolle rijdt, waarna de bus de rest van de dag lijn 9 mag bedienen. Als het waar is wat ik heb gehoord dan zou dus in ieder geval voor 1 drukke rit op lijn 40 hiermee het probleem opgelost of in ieder geval verminderd zijn.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door flipje »

baszwl schreef:Naar ik in de wandelgangen heb begrepen komt er per dienstregeling 2015 één gelede aardgasbus van Syntus Gelderland over naar Syntus Overijssel.
MdJ schreef: En werkelijk NIEMAND gaat een 7 jaar oude afgeschreven storingsgevoelige(!) eerste serie gelede aardgaswagens onderhouden.
We kunnen er dus vanuit gaan dat deze gelede een (ex-Arriva) MAN of Mercedes zal worden. Baszwl ook enig idee of ze deze bus zullen gaan omstickeren?
baszwl
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 18:13

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door baszwl »

Dat weet ik helaas niet.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door gkw1969 »

flipje schreef:
baszwl schreef:Naar ik in de wandelgangen heb begrepen komt er per dienstregeling 2015 één gelede aardgasbus van Syntus Gelderland over naar Syntus Overijssel.
MdJ schreef: En werkelijk NIEMAND gaat een 7 jaar oude afgeschreven storingsgevoelige(!) eerste serie gelede aardgaswagens onderhouden.
We kunnen er dus vanuit gaan dat deze gelede een (ex-Arriva) MAN of Mercedes zal worden. Baszwl ook enig idee of ze deze bus zullen gaan omstickeren?
De gelede van Zwolle zal, als hij op de 40 begint, om 6.46 in Meppel starten, anders is hij niet op tijd in Zwolle.
1 van de 2 SW geledes start op lijn 83, de ander op lijn 9. In de spits rijden er zometeen 3 geledes en de nodige versterkingsbussen.
When you're tired of London, you're tired of life
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door Maurice Hooikammer »

baszwl schreef:Naar ik in de wandelgangen heb begrepen komt er per dienstregeling 2015 één gelede aardgasbus van Syntus Gelderland over naar Syntus Overijssel.
Dan vrees ik voor de Syntus 5298...
- Geen bestickerde voor- en achterkant
- Veluwe is ze (onbegrijpelijk) liever kwijt dan rijk
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door Meltrain »

Is "vrees" niet wel erg sterk uitgedrukt? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Raak ik m'n favoriete bus kwijt... Moet ik weer verder fietsen... :p
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door starx »

Kennelijk zijn vervoerder en provincie toch wat te enthousiast geweest met het wegbezuinigen van het gelede materieel uit Overijssel.

Eigenlijk vind ik het wel vreemd dat lijn 40 in het lijstje staat om geschrapt/gedegradeerd te worden. Zo slecht presteert die buslijn nou ook weer niet, als ik dit zo lees (of gaat dat schrappen vooral om het deel boven Meppel?).
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door flipje »

Het gaat inderdaad om het gedeelte Meppel - Steenwijk, waarop Nijeveen na geen ander plaats tussen ligt. Nijeveen zou volgens de plannen dan worden bediend door lijn 79.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door Erik1100 »

Heb nog wel tijdens zo'n spitsrit gezien, dat de bus vrijwel vol zat in Steenwijk. Misschien kun je 1 of 2 spitsritten laten rijden, de rest kun je vervangen door lijn 48 en lijn 79.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door gkw1969 »

starx schreef:Kennelijk zijn vervoerder en provincie toch wat te enthousiast geweest met het wegbezuinigen van het gelede materieel uit Overijssel.

Eigenlijk vind ik het wel vreemd dat lijn 40 in het lijstje staat om geschrapt/gedegradeerd te worden. Zo slecht presteert die buslijn nou ook weer niet, als ik dit zo lees (of gaat dat schrappen vooral om het deel boven Meppel?).
2 opmerkingen:
1) Alleen ten tijden voor de aanbestedingen werd er sporadisch geleed gereden op huidige Syntus lijnen in Midden Overijssel. Dat was nog met de oude Volvo/Berkhofs van de DVM/VEONN die via de 29 en de 40 in Zwolle kwamen. Er rijdt al jaren geen vast geleed meer in die hoek.
2) het schrappen van lijnen heeft bij de Provincie Overijssel niets te maken met de bezetting van de bus, maar met het feit dat de ambtenaar van de provincie wel vindt dat iedereen 5 kilometer kan fietsen voor een verbinding. De eerste plannen voor de bezuinigingen liet een zodanig uitgekleed netwerk zien dat alleen daar waar niet binnen 5 kilometer afstand een treinstation was er een bus zou mogen rijden.
Lijn 40 stond op de lijst om versoberd te worden, maar dit was het eerste plan wat van tafel ging.

Na massale protesten vanuit de provincie zijn veel bezuinigingen afgezwakt en moet er opnieuw een plan gemaakt worden.
When you're tired of London, you're tired of life
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

Probleem van het schrappen van aan het spoor liggende parallele busverbindingen is de bediening van tussenliggemde plaatsen. In mijn ogen kun je dit oplossen door een buurtbus of gewone bus tussen die twee treinstations te laten rijden. In dit geval Steenwijk en Meppel. Reizigers Steenwijk<->Meppel<->Zwolle zullen dan met de trein moeten reizen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door gkw1969 »

In het plan van de provincie Overijssel wordt er inderdaad gesproken over Buurtbus.... met vrijwilligers.
Kortom betaald personeel eruit, vrijwilligers er in. Is dat goedkoper voor de provincie? Ja... want de provincie hoeft geen uitkeringen te betalen aan de chauffeurs die worden ontslagen. Ze leggen het probleem alleen maar bij het UWV en de gemeente neer. En zitten we met z'n allen te wachten op meer werklozen?
Daarnaast is het niet meer mogelijk om werklozen als vrijwilligers op de buurtbus te zetten, het UWV vindt niet goed.

Kortom: een tekort aan vrijwilligers straks en een overschot aan werklozen. En wie gaat dat betalen? Niet de provincie, want die hoeft alleen nog maar die 3 buslijntjes met 10 busjes draaiende te houden.

Het wordt hoog tijd dat er eens een socialer beleid opgezet wordt in het provinciehuis, een beleid dat recht doet aan de INWONERS van de provincie en niet aan wraak van een beleidsmedewerker die destijds bij de DVM niet is aangenomen en zoveel wraakgevoelens kent dat hij het hele sociale karakter van Openbaar Vervoer de nek omdraait. Ja, hij heeft immers zo'n baantje met leaseauto en zijn kinderen hoeven niet meer naar school en zijn oude moeder woont precies op die ene plek waar nog net wel een bus komt.

(sorry voor de uitbarsting, dit is nog een nasleep van de acties in het begin van dit jaar)
When you're tired of London, you're tired of life
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door starx »

Tja.. ik vind persoonlijk ook dat de provincie wel erg eenzijdig naar de kosten kijkt.

Ik moet wel zeggen dat je met ditzelfde argument ieder bezuinigingsplan af kunt schieten. Uitverdieneffecten zijn in principe onvermijdelijk.

Ik zou het wel een idee vinden als de provincie de opcenten op de wegenbelasting zou verhogen. In Overijssel zijn deze duidelijk aan de lage kant. Daarmee kun je dan een deel van het tekort op het OV opvangen. Anderzijds ontmoedigt dit ook nog eens autogebruik en stimuleert dat dus het OV (en de fiets).

Ik vind niet dat alle buslijnen in Overijssel per se moeten blijven, maar ik vind zeker dat er nu wel heel draconische maatregelen gepland staan.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat er alleen naar kosten wordt gekeken. Ik heb gehoord dat er plannen waren dat je eerst 10 km moet fietsen voor een bushalte. De Regiotaxi wordt gelijktijdig weggesneden, waardoor dit geen vangnet meer is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Als je 10 km moet fietsen voor een bushalte, dan kunnen alle stadsdiensten van Deventer en Zwolle ook meteen wel afgeschaft worden. 10 km is ook echt veel te ver...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door flipje »

Het gaat niet zozeer om die 10 kilometer, maar om de parallelliteit van bus en trein in Overijssel. De provincie wil niet dubbel gaan betalen voor OV wat 'hetzelfde' traject aflegt.

En over lijn 40 het bestaat eigenlijk uit 2 gedeeltes:
Zwolle - Rouveen - Staphorst - Meppel (halfuursdienst) en Meppel - Nijeveen - Steenwijk (uurdienst). Bij mijn weten zou alleen het gedeelte Meppel - Nijeveen - Steenwijk komen te vervallen, Nijeveen zou worden bediend door lijn 79 (Blauwe Hand - Meppel). Wat is het nut er dan nog van om dit gedeelte (Steenwijk - Meppel) in stand te houden?

En voor de reizigers die vanuit Steenwijk met de bus naar Zwolle willen.. Lijn 70 is 10 minuten sneller dan lijn 40 :wink:
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

Het Overijsselse streeknet stelt al niet veel voor, maar ik vraag mne af wat met de lijnen Zwolle-Deventer en Zwolle-Raalte gaat gebeuren. Geheel opheffen is ook discutabel vanwege de tussenliggende plaatsen. Dus buurtbusjes ligt mij meer voor de hand.

Sowieso zie je in perifirere regio's dat het OV steeds meer een sociale voorziening begint te worden. Buslijnen die enigzinds paralleliteit vertonen met andere buslijnen of het spoor worden gedeeltelijk opgeheven, terwijl die soms meer klanten trekken dan de buslijnen die puur voor ontsluiting van woonkernen dienen. Eigenlijk tegen de logica in, maar wel begrijpelijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Midden Overijssel (Syntus)

Bericht door Roeland »

In Overijssel zou je volgens mij flink op de bus kunnen besparen door aan het HRN twee stations te openen:
* Staphorst --> dan kan bus 40 er grotendeels uit (alleen voor Rouveen heb je nog 1x per uur iets nodig)
* Bathmen --> dan kan heel die lijn 160 (Deventer - Holten / Rijssen) eruit

En (als je dat niet doet): er valt ook nog wel wat winst te behalen door stad- en streek beter te integreren. In Zwolle rijdt lijn 7 vrijwel parallel met streeklijn 29.
En je zou lijn 3 kunnen opheffen als je, in Zwolle, lijn 29 door Berkum laat rijden (kost nauwelijks extra rijtijd) en lijn 40 via de 3-route over de Meppelerstraatweg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten