Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Obus »

Het einde van dienstregeling 2014 is in zicht - op naar 2015!

Hoewel het spoorboekje voor volgend jaar al zo goed als klaar is, is dit toch de tijd om je eigen droomdienstregeling in elkaar te knutselen.

Bij deze mijn voorstel voor een ingrijpende herziening van de dienstregeling van het slechtste stukje spoor van Nederland: het hogesnelheidsnetwerk.


-----

Uitbreiding van aantal ICd lijnen; gewone intercity's over hogesnelheidsnet:

Nieuwe halfuursdienst Roosendaal - Amsterdam
1x/u s1200: Brussel -- Rsd - Ddr - Rtd - Shl - Asd
1x/u s2600 Vs - Mdb - Gs - Krg - Bgn - Rsd - Ddr - Rtd - Shl - Asd
(s2600 aangevuld door 1x/u stoptrein Vs - Rsd met aansluiting op Benelux)

s900 gesplitst in twee nieuwe series van beide 1x/u:
Tb - Bd - Rtd - Shl - Asd
Bd - Rtd - Shl - Asdz - Alm - Lls - Zl

s1900 via HSL

1x/u Asd - Alm - Lls - Zl

-----

De oude lijn krijgt zodoende ook een andere opbouw.

De volgende stations krijgen een vervanging van IC-status door sneltreinstatus: Had - Laa - Dt - Sdc

2x/u sneltrein Asd - Ass - Hlm - Had - Ledn - Laa - Gv - Dt - Sdc - Rtd

En verder:

s2100 via Lelylaan, Schiphol en Leiden
s2800 via Ddr door naar Bd

-----

Indien alle bovenstaande wijzigingen worden doorgevoerd ontstaat het volgende netwerk (exclusief sprinters):

Almere C - Zwolle: 2 ICd/u + 2 IC/u
Amsterdam C - Almere C: 1 ICd/u
Amsterdam C - Schiphol: 3 ICd/u + 2 IC/u
Den Haag HS - Centraal: 2 ICd/u
Den Haag HS - LvNOI: 2 IC/u + 2 S/u
Den Haag LvNOI - Leiden: 6 IC/u + 2 S/u
Dordrecht - Breda: 2 IC/u
Dordrecht - Roosendaal: 2 ICd/u
Leiden - Haarlem - Sloterdijk: 2 IC/u + 2 S/u
Leiden - Schiphol: 4 IC/u
Roosendaal - Brussel: 1 ICd/u
Roosendaal - Vlissingen: 1 ICd/u
Rotterdam - Breda HSL: 4 ICd/u
Rotterdam - Den Haag HS: 2 ICd/u + 2 IC/u + 2 S/u
Rotterdam - Dordrecht: 2 ICd/u + 4 IC/u
Schiphol - Almere C: 1 ICd/u + 2 IC/u
Schiphol - Rotterdam: 4 ICd/u

------

Graag jullie meningen over dit voorstel!
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Zugführer »

Ik ben op zich niet tegen droomplannen op het forum, maar ik vind het wel jammer als ze niet realistisch zijn. Vanaf 2015 moet elk station op het hoofdrailnet 2 keer per uur bediend worden, en dat wordt een aantal stations in Zeeland met dit voorstel niet. Om die reden heeft NS juist toegewerkt naar 2 keer per uur een overal stoppende 2600 naar Vlissingen.
Eveneens heeft NS de sneltreinen afgeschaft en is er geen enkele reden om te verwachten dat er binnen 10 jaar weer een verschil tussen IC en sneltrein wordt ingevoerd.
Verder denk ik niet dat er een mogelijkheid is om op Tilburg een trein te keren en vraag ik me af of je blij moet zijn met frequenties van 1 keer per uur.
Ik ben het wel met je eens dat de dienstregeling op de HSL onder de loep genomen mag worden en er meer intercity direct treinen mogen komen richting Zwolle en Brabant die ook gebruik maken van de HSL
Tot zover mijn mening :D
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat je Delft met deze dienstregeling te kort doet. Op dit moment heeft dat station 6 IC's per uur, in jouw voorstel wordt dat teruggebracht tot 2 sneltreinen per uur. Ik denk dat die korting tot overvolle treinen gaan lijden, helemaal als in september een hoop extra studenten thuis blijven wonen (afschaffing basisbeurs). Daardoor zal de reizigersvraag van Ldn, Rtb en Dt toenemen, vooral in de spits. Het rare is namelijk dat jij wel vindt dat je de s2800 moet doortrekken omdat een kwartierdienst voor Dordrecht niet voldoende is, terwijl station Delft, dat meer reiziger trekt, het met een halfuursdienst.
Als net zo als in de huidige situatie de sprinters eindigen op Gvc, betekend dat dat er tussen Gv en Laa maar 4 treinen per uur rijden, die grotendeels gevuld zullen zijn met mensen uit IC-stops. Die reizigers zullen zich waarschijnlijk gelijkmatig over de 4 treinen verdelen (een kwartier wachten op de volgende trein levert geen tijdwinst op). Die 4 treinen zullen in de spits dus grotendeels vol zitten met IC-reizigers, maar nu moeten er eens in het half uur ook nog de reizigers uit Sdm, Dt en Laa bij. Daardoor zul je zien dat je dan 2 halflege treinen krijgt, en 2 overvolle. Door op alle IC-stops 4x per uur te stoppen (het huidige model), gaan reizigers zich gelijkmatiger over de verschillende treinen verdelen en wordt de beschikbare capaciteit maximaal benut.
Verder denk ik dat je Rotterdam Blaak vergeten bent. Dit station was tot 2008 sneltreinstation en wordt door jou gedegradeerd tot stoptreinstation, terwijl het veel onderwijsinstellingen (Erasmus, Hogeschool Rotterdam) bedient. En vanwege dezelfde reden als hierboven denk ik dat dat nog wel eens extra reizigers zal trekken. Ik denk dat je dit kan voorkomen door óf de s2800 daar te laten stoppen, óf de sneltrein door te trekken naar Lombardijen of Dordrecht.

Je plan klinkt goed, maar ik denk dat je 4-treinensysteem misschien iets te veel van het goede is, en dat simplificatie mogelijk is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Suus »

Hoewel het spoorboekje voor volgend jaar al zo goed als klaar is, is dit toch de tijd om je eigen droomdienstregeling in elkaar te knutselen.
Als je nu begint met knutselen ben je eigenlijk al te laat voor 2016 :P

In de loop van 2015 gaat de frequentie van de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam omhoog van 2x/uur naar 4x/uur, daarmee heeft het noordelijke deel van de HSL voorlopig voldoende capaciteit en een aantrekkelijke frequentie. Omdat voor het "langeafstandsvervoer" Amsterdam - Rotterdam (en verder) een frequente snelle trein bestaat kunnen de normale intercities tussen Amsterdam en Rotterdam vaker stoppen zodat meer reizigers kunnen profiteren van deze treinen zonder dat reizigers die over een lange afstand reizen hier last van hebben.

Verder vind ik je voorstel te gecompliceerd voor de reiziger en zie ik een verschraling van het aanbod op sommige relaties en een overaanbod op andere relaties, of je noemt slechts een deel van de treinen die je wil laten rijden. Maar bijvoorbeeld één IC per uur tussen Almere en Amsterdam is volstrekt te weinig terwijl drie IC's Almere - Asdz - Schiphol per uur juist weer te veel is (en zie dat bovendien maar eens op de al volledig overbelaste zuidtak er in te krijgen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Jef400 »

Dus jij wilt de dienstegeling op Amsterdam - Haarlem halveren :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Zugführer »

verfmeer schreef:Je plan klinkt goed, maar ik denk dat je 4-treinensysteem misschien iets te veel van het goede is, en dat simplificatie mogelijk is.
Eigenlijk is met het samenvoegen van intercity en sneltrein de intercity gedegradeerd tot sneltrein. De intercity direct is dus je nieuwe snelle trein, min of meer wat de intercity vroeger was. Dat is mijn visie althans ;)
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door verfmeer »

^^ Ik tel tussen Rotterdam en Den Haag wel 4 soorten treinen. Daarom denk ik dat als je de sneltrein en de IC samenvoegt, je al een stuk verbetering te pakken hebt.
Obus schreef: Indien alle bovenstaande wijzigingen worden doorgevoerd ontstaat het volgende netwerk (exclusief sprinters):
Almere C - Zwolle: 2 ICd/u + 2 IC/u
Amsterdam C - Almere C: 1 ICd/u
Amsterdam C - Schiphol: 3 ICd/u + 2 IC/u
Den Haag HS - Centraal: 2 ICd/u
Den Haag HS - LvNOI: 2 IC/u + 2 S/u
Den Haag LvNOI - Leiden: 6 IC/u + 2 S/u
Dordrecht - Breda: 2 IC/u
Dordrecht - Roosendaal: 2 ICd/u
Leiden - Haarlem - Sloterdijk: 2 IC/u + 2 S/u
Leiden - Schiphol: 4 IC/u
Roosendaal - Brussel: 1 ICd/u
Roosendaal - Vlissingen: 1 ICd/u
Rotterdam - Breda HSL: 4 ICd/u
Rotterdam - Den Haag HS: 2 ICd/u + 2 IC/u + 2 S/u
Rotterdam - Dordrecht: 2 ICd/u + 4 IC/u
Schiphol - Almere C: 1 ICd/u + 2 IC/u
Schiphol - Rotterdam: 4 ICd/u
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Obus »

Zugführer schreef:Vanaf 2015 moet elk station op het hoofdrailnet 2 keer per uur bediend worden, en dat wordt een aantal stations in Zeeland met dit voorstel niet. Om die reden heeft NS juist toegewerkt naar 2 keer per uur een overal stoppende 2600 naar Vlissingen.
En die eis in de concessie vind ik dan ook belachelijk: de NS wordt gedwongen overaanbod te realiseren zodat de inwoners van Spaubeek, Oudenbosch en Wolfheze óók een frequente treinverbinding krijgen. Dat de NS daar een uursdienst rijdt is niet verwonderlijk, het heeft een zeer goede reden. Die eis in de concessie jaagt de NS dus alleen maar op kosten. Overigens bestaat er een zeer eenvoudige oplossing: de stoptreindiensten Zeeland worden naar een nieuwe concessie overgeheveld, zodat de NS geen last meer heeft van de concessie HRN. En als dat niet mogelijk is: dan zal de s2600 helaas wel op metropolen als Rilland-Bath en Kapelle-Biezelinge moeten stoppen.
Zugführer schreef:Verder denk ik niet dat er een mogelijkheid is om op Tilburg een trein te keren en vraag ik me af of je blij moet zijn met frequenties van 1 keer per uur.
Die frequentie van 1x/u is bewust: de gesplitste s900 is bedoeld als een extra verbinding voor Tilburg met Rotterdam/Den Haag en als directe trein richting Schiphol. Die laatste verbinding vraagt niet om gigantische frequenties. Vergeet niet dat reizigers naar Asd via Ht reizen. Wat betreft het keren: een keerspoor is zo gebouwd. En anders keren te Oisterwijk (moeten ze het derde spoor daar maar niet slopen) of te Boxtel.
verfmeer schreef:Je plan klinkt goed, maar ik denk dat je 4-treinensysteem misschien iets te veel van het goede is, en dat simplificatie mogelijk is.
verfmeer schreef:Verder denk ik dat je Rotterdam Blaak vergeten bent.
Lees waar S staat gewoon IC. En laat die intercities dan maar overal stoppen. Rotterdam Blaak ben ik niet vergeten, daar stoppen toch de s2200 en de s2800?
Bee schreef:Maar bijvoorbeeld één IC per uur tussen Almere en Amsterdam is volstrekt te weinig terwijl drie IC's Almere - Asdz - Schiphol per uur juist weer te veel is
1 IC/u Amsterdam - Almere is inderdaad weinig, maar is onvermijdelijk vanwege de capaciteit van de Flevolijn, die tegen zijn maximum aanloopt. Als de capaciteit verhoogt wordt, zullen er meer treinen kunnen rijden. Dit geldt eigenlijk ook voor de Zuidtak. Ik denk wel dat er vraag is voor 3 IC/u tussen Schiphol en Almere, dit is immers ook het traject van OV SAAL dat zeer veel reizigers zal trekken. De frequentie op deze lijn zal in de toekomst zeker verhoogd worden.
JeffreyMeijer schreef:Dus jij wilt de dienstegeling op Amsterdam - Haarlem halveren
Waar lees je dat?
verfmeer schreef:^^ Ik tel tussen Rotterdam en Den Haag wel 4 soorten treinen. Daarom denk ik dat als je de sneltrein en de IC samenvoegt, je al een stuk verbetering te pakken hebt.
Mee eens.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Suus »

OV SAAL dient vooral om het congestieprobleem op de Zuidtak op te lossen maar doet dat maar ten dele, zolang het dubbelsporig blijft tussen Duivendrecht Aansluiting West en Gaasperdammerweg Aansluiting blijf je problemen houden, nu blijkt dat precies daar treinen elkaar voor de voeten gaan lopen.

Almere is tegenwoordig een krimpstad*, ik voorzie geen extreme groei op die verbinding voor de komende jaren.

* Bron: http://www.nrcq.nl/2014/07/03/vergeet-a ... -groeistad
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Meltrain »

Obus schreef: Rotterdam - Dordrecht: 2 ICd/u + 4 IC/u
Ik zie maar één ICd per uur, namelijk de 2600. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Obus »

Het is nogal off-topic maar nu je naar dat artikel op nrcq verwees: de malaise in Almere is geheel conjunctureel (over een paar jaar gaat het vast weer beter) en dus korte termijn, terwijl de aanleg van grote infrastructuurproject (als OV SAAL) van de lange termijn uitgaan. En op lange termijn groeit Almere tot 350.000 inwoners in 2030.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Suus »

Almere gaat de 300.000 echt niet halen, never nooit niet. Sommige mensen leven nog met het idee dat over dertig jaar het inwonersaantal van Almere met 50% is gegroeid, maar de algehele bevolkingsgroei van Nederland begint ook af te vlakken (we zijn naar verwachting nog ongeveer 1 miljoen mensen van de top verwijderd) en er zijn tegenwoordig weer meer mogelijkheden om in of dichter bij Amsterdam te gaan wonen dan in Almere. Daar komt ook bij dat Almere heel erg is ingesteld op gezinnen met kinderen terwijl dat in de Randstad steeds minder de gebruikelijke woonsituatie wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Mr-W »

Obus schreef:
Zugführer schreef:Vanaf 2015 moet elk station op het hoofdrailnet 2 keer per uur bediend worden, en dat wordt een aantal stations in Zeeland met dit voorstel niet. Om die reden heeft NS juist toegewerkt naar 2 keer per uur een overal stoppende 2600 naar Vlissingen.
En die eis in de concessie vind ik dan ook belachelijk: de NS wordt gedwongen overaanbod te realiseren zodat de inwoners van Spaubeek, Oudenbosch en Wolfheze óók een frequente treinverbinding krijgen. Dat de NS daar een uursdienst rijdt is niet verwonderlijk, het heeft een zeer goede reden. Die eis in de concessie jaagt de NS dus alleen maar op kosten. Overigens bestaat er een zeer eenvoudige oplossing: de stoptreindiensten Zeeland worden naar een nieuwe concessie overgeheveld, zodat de NS geen last meer heeft van de concessie HRN. En als dat niet mogelijk is: dan zal de s2600 helaas wel op metropolen als Rilland-Bath en Kapelle-Biezelinge moeten stoppen.
En zeker de Zeeuwen weer op kosten jagen,de provincie moet al t busvervoer zwaar inkrimpen door de verliezen op het fiets en voetveer,wat naar mijn mening rijkswaterstaat hoort te betalen.
Nog stoptreintjes erbij en je kunt 1x per 2 uursdiensten verwachten op bijna alle buslijnen als er nog iets over blijft.
Zelf zou ik dan of de s3600 verlengen als stoptrein,of evt de s13600 waardoor Etten-Leur kan vervallen voor de s3600.
Het versnellen van de s2600 met IC-D treinen tot 160 of 200 km/h op de Zeeuwse lijn is :pos:
Obus schreef:
Zugführer schreef:Verder denk ik niet dat er een mogelijkheid is om op Tilburg een trein te keren en vraag ik me af of je blij moet zijn met frequenties van 1 keer per uur.
Die frequentie van 1x/u is bewust: de gesplitste s900 is bedoeld als een extra verbinding voor Tilburg met Rotterdam/Den Haag en als directe trein richting Schiphol. Die laatste verbinding vraagt niet om gigantische frequenties. Vergeet niet dat reizigers naar Asd via Ht reizen. Wat betreft het keren: een keerspoor is zo gebouwd. En anders keren te Oisterwijk (moeten ze het derde spoor daar maar niet slopen) of te Boxtel.
in Oisterwijk keren is wel mogelijk,maar maak dat dan de eindbestemming,is wat klantvriendelijker naar je reizigers.Boxtel lijkt me wat krapper.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door reisthijs »

Mr-W schreef: Het versnellen van de s2600 met IC-D treinen tot 160 of 200 km/h op de Zeeuwse lijn is :pos:
Haha :lol:
Als er een ICd naar Vlissingen zou gaan rijden zit de snelheidswinst tussen Amsterdam en Rotterdam (en misschien nog tussen Rotterdam en Lage Zwaluwe als daar een aansluiting van de HSL op de lijn naar Roosendaal zou komen).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Obus »

reisthijs schreef:
Mr-W schreef: Het versnellen van de s2600 met IC-D treinen tot 160 of 200 km/h op de Zeeuwse lijn is :pos:
Haha :lol:
Als er een ICd naar Vlissingen zou gaan rijden zit de snelheidswinst tussen Amsterdam en Rotterdam (en misschien nog tussen Rotterdam en Lage Zwaluwe als daar een aansluiting van de HSL op de lijn naar Roosendaal zou komen).
Het probleem is dat als je in Zeeland op ieder station gaat stoppen je echt geen tijdwinst krijgt. De snelheidswinst ligt inderdaad tussen Rtd en Shl. Een boog ter hoogte van Lage Zwaluwe op de HSL zou ik zeker steunen, omdat dan de mobiliteit van Roosendaal en Zeeland aanzienlijk verhoogd worden.
Mr-W schreef:in Oisterwijk keren is wel mogelijk,maar maak dat dan de eindbestemming,
*omroepbericht* De Intercity Direct van twaalf uur naar... Oisterwijk *omroepbericht*
Kansloos. In Oisterwijk reist men per Bentley en niet per trein.
Bee schreef:Almere gaat de 300.000 echt niet halen, never nooit niet. Sommige mensen leven nog met het idee dat over dertig jaar het inwonersaantal van Almere met 50% is gegroeid, maar de algehele bevolkingsgroei van Nederland begint ook af te vlakken (we zijn naar verwachting nog ongeveer 1 miljoen mensen van de top verwijderd) en er zijn tegenwoordig weer meer mogelijkheden om in of dichter bij Amsterdam te gaan wonen dan in Almere. Daar komt ook bij dat Almere heel erg is ingesteld op gezinnen met kinderen terwijl dat in de Randstad steeds minder de gebruikelijke woonsituatie wordt.
Hier kunnen we tot sint-juttemis over blijven discussiëren :D
Meltrain schreef:
Obus schreef: Rotterdam - Dordrecht: 2 ICd/u + 4 IC/u
Ik zie maar één ICd per uur, namelijk de 2600. :?
1x/u ICd s2600 Vlissingen - Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam Centraal
1x/u ICd s1200 Brussel - Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam Centraal
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Zugführer »

Obus schreef:
Bee schreef:Almere gaat de 300.000 echt niet halen, never nooit niet. Sommige mensen leven nog met het idee dat over dertig jaar het inwonersaantal van Almere met 50% is gegroeid, maar de algehele bevolkingsgroei van Nederland begint ook af te vlakken (we zijn naar verwachting nog ongeveer 1 miljoen mensen van de top verwijderd) en er zijn tegenwoordig weer meer mogelijkheden om in of dichter bij Amsterdam te gaan wonen dan in Almere. Daar komt ook bij dat Almere heel erg is ingesteld op gezinnen met kinderen terwijl dat in de Randstad steeds minder de gebruikelijke woonsituatie wordt.
Hier kunnen we tot sint-juttemis over blijven discussiëren :D
Over meer mogelijkheden om in of dichterbij Amsterdam te gaan wonen kun je misschien discussiëren, maar over het einde van de bevolkingsgroei en zelfs krimp waar veel gemeenten nu al mee te maken hebben en alleen maar meer gaan krijgen niet. Evenals dat het aandeel één- en tweepersoonshuishoudens steeds groter wordt ten opzichte van gezinnen met kinderen. Iets met bevolkingsstatistieken :D
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door reisthijs »

Ik mis in dit verhaal wel de verbinding Breda-België via de HSL?
Obus schreef:Die frequentie van 1x/u is bewust: de gesplitste s900 is bedoeld als een extra verbinding voor Tilburg met Rotterdam/Den Haag en als directe trein richting Schiphol. Die laatste verbinding vraagt niet om gigantische frequenties. Vergeet niet dat reizigers naar Asd via Ht reizen.
Een halfuursdienst is geen gigantische frequentie.
Met de ICD zou je zonder overstappen van Tb naar Asd kunnen reizen, en misschien ook nog wel iets sneller. Maar toch een stuk minder aantrekkelijk als het maar 1x/uur rijdt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Jef400 »

Dus Obus. Je biedt een verbinding aan voor de groep die naar Amsterdam wilt, maar wilt vervolgens geen redelijke frequentie geven omdat de genoemde groep via Tilburg wilt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Meltrain »

Obus schreef:
Meltrain schreef:
Obus schreef: Rotterdam - Dordrecht: 2 ICd/u + 4 IC/u
Ik zie maar één ICd per uur, namelijk de 2600. :?
1x/u ICd s2600 Vlissingen - Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam Centraal
1x/u ICd s1200 Brussel - Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam Centraal
Mijn excuses, dan had ik dat niet goed gelezen. Ik dacht dat je de 1200 geheel over de HSL wilde sturen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Obus »

JeffreyMeijer schreef:Dus Obus. Je biedt een verbinding aan voor de groep die naar Amsterdam wilt, maar wilt vervolgens geen redelijke frequentie geven omdat de genoemde groep via Tilburg wilt?
Ik bied helemaal geen verbinding aan voor Tilburgers die naar Amsterdam willen, ik bied ze een extra verbinding naar Rotterdam aan, die ook Schiphol aandoet. Reizigers naar Asd reizen sneller en goedkoper (geen toeslag) via Ht.
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Frans F »

Obus schreef: In Oisterwijk reist men per Bentley en niet per trein.
Dat valt mee. Er zijn best een hoop treinreizigers in hypotheek-city, waar trouwens ook de Bentleys zijn gefinancierd met leningen. Alleen is dat regionaal vervoer naar Tilburg en Eindhoven. Een IC naar Oisterwijk is inderdaad een kansloos plan.
Obus schreef:En die eis in de concessie vind ik dan ook belachelijk: de NS wordt gedwongen overaanbod te realiseren zodat de inwoners van Spaubeek, Oudenbosch en Wolfheze óók een frequente treinverbinding krijgen.
NS wil zelf met alle geweld die stoptreinen blijven rijden. Zie de discussie over het doortrekken van de Valleilijn en de aanbesteding in Limburg. Als NS die eis belachelijk vindt moeten ze maar afstand van die stoptreinen doen, genoeg andere gegadigden die er wel brood in zien.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door reisthijs »

Obus schreef:
JeffreyMeijer schreef:Dus Obus. Je biedt een verbinding aan voor de groep die naar Amsterdam wilt, maar wilt vervolgens geen redelijke frequentie geven omdat de genoemde groep via Tilburg wilt?
Ik bied helemaal geen verbinding aan voor Tilburgers die naar Amsterdam willen, ik bied ze een extra verbinding naar Rotterdam aan, die ook Schiphol aandoet. Reizigers naar Asd reizen sneller en goedkoper (geen toeslag) via Ht.
Als jouw voorstel wordt ingevoerd is via Ht waarschijnlijk niet meer de snelste route. Het verschil in reistijd is nu al niet groot, de verbinding via Bd kan met gemak een minuut of 10 sneller worden als er geen overstap meer is en je 200 kan rijden op de HSL.

Huidige tijden:
Tb - Ht - Ut - Asd (2 overstappen waarvan 1 hele krappe) 1:23
Tb - Ht - Asd (1 overstap) 1:28
Tb - Bd - Asd (1 overstap) 1:29
In jouw voorstel:
Tb - Asd (0 overstappen) 1:19

En die toeslag? Als je de HSL-dienstregeling ingrijpend gaat herzien kan je ook eens kijken of die toeslag wel moet blijven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Obus »

reisthijs schreef:Huidige tijden:
Tb - Ht - Ut - Asd (2 overstappen waarvan 1 hele krappe) 1:23
Tb - Ht - Asd (1 overstap) 1:28
Tb - Bd - Asd (1 overstap) 1:29
In jouw voorstel:
Tb - Asd (0 overstappen) 1:19
Je hypothese dat je tien minuten van de reistijd Tb - Asd kan halen is wel aardig voor de lange termijn (200 km/u treinen, ERMTS, etc.) maar ik denk dat je op dit moment hoogstens 4 minuten uit de overstap in Breda kan halen. Dan wordt de reistijd Tb - Asd via Bd 1:25. Als deze verbinding beter wordt, dan is het vanzelfsprekend dat de frequentie van de trein ook omhoog gaat. En verder ben ik het met je eens dat de toeslag afgeschaft mag worden.
Frans F schreef:NS wil zelf met alle geweld die stoptreinen blijven rijden. Zie de discussie over het doortrekken van de Valleilijn en de aanbesteding in Limburg. Als NS die eis belachelijk vindt moeten ze maar afstand van die stoptreinen doen, genoeg andere gegadigden die er wel brood in zien.
NS wil geen concurrentie op spoor waar ze zelf ook rijden. Daarnaast is de concessie Limburg strategisch belangrijk voor de NS. En daarnaast (vrees ik) speelt de NS het spelletje om de concurrentie weg te pesten met de opbrengsten uit de intercity-melkkoeien.
De mortuis nil nisi bene
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Obus schreef: In Oisterwijk reist men per Bentley en niet per trein.
Dat valt mee. Er zijn best een hoop treinreizigers in hypotheek-city, waar trouwens ook de Bentleys zijn gefinancierd met leningen. Alleen is dat regionaal vervoer naar Tilburg en Eindhoven. Een IC naar Oisterwijk is inderdaad een kansloos plan.
Hypotheek-City ? Obus wilde een trein laten keren op Oisterwijk dan is het beter om reizigers mee te nemen. Mij lijkt een extra IC Eindhoven-Tilburg een beter alternatief en in Eindhoven is na de verbouwing voldoende ruimte voor meerdere kerende treinseries.
Obus schreef:
Frans F schreef:NS wil zelf met alle geweld die stoptreinen blijven rijden. Zie de discussie over het doortrekken van de Valleilijn en de aanbesteding in Limburg. Als NS die eis belachelijk vindt moeten ze maar afstand van die stoptreinen doen, genoeg andere gegadigden die er wel brood in zien.
NS wil geen concurrentie op spoor waar ze zelf ook rijden. Daarnaast is de concessie Limburg strategisch belangrijk voor de NS. En daarnaast (vrees ik) speelt de NS het spelletje om de concurrentie weg te pesten met de opbrengsten uit de intercity-melkkoeien.
Arriva en iets minder Keolis zijn nog beter in dit soort spelletjes,dat NS niet onder de prijs gaat inschrijven kun je met een korreltje zout nemen.
Daarnaast ben ik t met Frans F eens,dan stoot NS maar die stoptreinen af,voldoende vervoerders willen ze wel overnemen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Zugführer »

Mr-W schreef:Mij lijkt een extra IC Eindhoven-Tilburg een beter alternatief en in Eindhoven is na de verbouwing voldoende ruimte voor meerdere kerende treinseries.
Mij lijkt het ook beter zo'n IC-direct door te trekken naar Eindhoven, maar hoe kom je er bij dat er na de verbouwing meer ruimte voor kerende treinseries zou zijn? Voor zover ik weet gaat dat perron 34 gewoon weer weg en is de situatie qua sporen na de verbouwing precies hetzelfde als voor de verbouwing.
(Los daarvan lijkt het me best mogelijk een treinserie in Eindhoven te keren, je hebt aan de oostzijde wel wat opstelsporen waar je wat kwijt kan. de s3500 heeft er ook jaren gekeerd)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten