Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te verzin

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te verzin

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - Brabanders Medeforumers, het woord is aan jullie. Busvervoerder Arriva daagt Brabanders namelijk uit om namen te bedenken voor stadslijnen in Breda, Tilburg en Den Bosch.
De naam moet volgens Arriva het beste uitdrukking geven aan het karakter en de omgeving van de stadslijnen. De drie stadsdiensten moeten elk een eigen naam krijgen.
omroepbrabant.nl
Tis dan ook wel handig om alle nieuwe lijnen te weten,zodat je een naam kunt verzinnen....
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Frans F »

Dat laatste is inderdaad een goed punt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Dagren »

Gait, Pier en Jelle. 8-)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Michael 1988 »

B-bus, T-bus en D-bus (back to BBA) ;). Of als netwerk zijnde B-net, T-net en D-net.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door huibf »

He dat heb ik al geopperd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Mr-W »

Michael 1988 schreef:B-bus, T-bus en D-bus (back to BBA) ;). Of als netwerk zijnde B-net, T-net en D-net.
Leuk stukje nostalgie,sowieso iets om te overwegen
Vraagt arriva nou om namen per netwerk of per lijn. Misschien kan frans f hierover uitsluitsel geven.
Hopelijk gaan ze dit ook doen in Helmond en Eindhoven,want ik heb een aantal leuke ideeën.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Frans F »

Gezien het webformulier op de Arriva-site kennelijk per net.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Michael 1988 »

Voor Helmond en Eindhoven de H-bus en E-bus zeker :P. Of de light bus (referentie naar Philips).

Of we gaan gewoon op de Carnaval tour. De Oeteldonkbus, de Kruikenstadsbus, de Krabbegatbus, de Tulepetoanestadsbus (pikken gelijk Bergen op Zoom en Roosendaal ook maar mee), de Kielegatbus, de Lampengatbus en de Keijebijtersstadsbus.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Mr-W »

Michael 1988 schreef:Voor Helmond en Eindhoven de H-bus en E-bus zeker :P. Of de light bus (referentie naar Philips).
Heb zelf een lijstje gemaakt,de ene naam wat realistischer dan de ander.
Laatste Helmondse Autobusdiensten; Taxi centrale Helliemond; He Ho, de hobbelbus komt zo ;Kattemeppersstadsdienst; Zaamslag XL; Wilma; Faileas.

Voor Eindhoven,naast leuke namen voor lijnen zoals lijn 184 naar Sumatra,lijn 1 naar AB,lijn 2 naar Little Istanbul of lijn 8 Kees Kankerkachel,zijn er ook mooie namen voor Eindhoven te verzinnen.
HusseinOV(vernoemt naar Husseindhoven),Wah3dsneldienst inc, Litte Metropolisbus, het luchtkasteel,OVEindhoven.
Edisonbus.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Kritiekelaar »

Dit is een vage uitschrijving inderdaad. Doorklikkend begrijp ik dat ze op elke stadslijn met een pool van bussen willen werken. Er staat: "Alle bussen krijgen dus een unieke naam". Logistiek-praktisch zal het niet zijn.

De sluitdatum is 3 november, maar de Arriva-site maakt pas in november de nieuwe dienstregelingen bekend. Als je in die steden woont, zul je vast al in de krant gelezen hebben welke stadslijnen er komen. Voor andere forumgenoten die wel in een van de steden bekend zijn qua cultuur, verleden of aanblik van de stadsdelen, kortom die graag een buslijnnaam indienen, heb ik even vlot onderstaande lijst gemaakt. Het kan best zijn dat in ons Dienstregeling 2015 Brabant-topic bij elkaar al veel meer informatie te vinden is, ga gerust op zoek, maar de tijd is kort.

Arriva heeft alleen kunnen winnen, als ze zich vrij netjes aan het Plan van Eisen gehouden heeft. Ik geef de letterlijke lijst van PvE-stadslijnen. Belangstellende forumgenoten weten dan wel waar die lijn allemaal langs zal komen.
Enkele stadsbuurten moeten bediend worden door regiolijnen. Die noem ik niet, want die vallen vast niet onder de prijsvraag. Ook kan het zijn dat Arriva nog zelf spits-stadslijnen heeft toegevoegd; die zullen wel met restant-materieel rijden en dus naamloos blijven. Als je een lijnnaam hebt bedacht, zet erachter het PvE-nummer en de wethouders in de jury weten meteen waar het op slaat.

* PvE-B1: Station Breda – Haagse Beemden via Station Prinsenbeek
* PvE-B2: Station Breda – Haagse Beemden via Kievitsloop
* PvE-B3: Station Breda – Biesdonk / Wisselaar
* PvE-B4: Station Breda – Geeren
* PvE-B5: Station Breda – Centrumhaltes – Amphia L. – Princenhage / Heuvel
* PvE-B6: Station Breda – Centrumhaltes – Westerpark
* PvE-B7: Station Breda – Heusdenhout
* PvE-B8: Station Breda – Centrumhaltes – Ginneken
* PvE-B9: Station Breda – Centrumhaltes – Bavel
* PvE-B10: Station Breda – Centrumhaltes – Amphia M. – IJpelaar – Nieuw Wolfslaar

* PvE-T1: Station – Centrumhaltes. Dit rondje moet door minstens 2 van de andere lijnen gemaakt
* PvE-T2: Station – Centrumhaltes – Oud Zuid / Broekhoven – Groenewoud – Elisabethziekenhuis
* PvE-T3: Station – Het Zand – Tweestedenziekenhuis – Heikant / Stokhasselt
* PvE-T4: Station – Station Universiteit – Het Zand – Wandelbos – Reeshof (West of Oost)
* PvE-T5: Station – De Reit – Witbrand – Station Reeshof – Reeshof (West of Oost)
* PvE-T6: Station – Centrumhaltes – Zorgvliet / Korvel – De Blaak
* PvE-T7: Station – Centrumhaltes – Oud Zuid / Broekhoven – Elisabethziekenhuis
* PvE-T8: Station – Tivoli – Elisabethziekenhuis
* PvE-T9: Station – Het Goirke / Loven – Heikant / Stokhasselt
* PvE-T10: Station – Het Goirke / Loven – Quirijnsstok
* PvE-T11: Station – Hasselt / Oud-Noord – Tweestedenziekenhuis – Wandelbos
* PvE-T12: Station – Centrumhaltes – Zorgvliet / Korvel – Het Laar
* PvE-T13: Station – Berkel-Enschot – Udenhout
* PvE-T14: Station – Oud-Zuid / Stappegoor – Goirle

* PvE-H1: Station – Centrumhaltes – Bazeldonk Zuid – Aawijk Zuid
* PvE-H2: Station – Schutskamp – Kruiskamp
* PvE-H3: Station – Ziekenhuis – Vught
* PvE-H4: Station – Centrumhaltes – Rompert / Donk – Maasdal / Maaspoort – Maasoever
* PvE-H5: Station – Centrumhaltes – Rompert / Donk – De Reit / Herven
* PvE-H6: Station – Centrumhaltes – Hintham – Rosmalen Zuid – Rosmalen Gemeentehuis
* PvE-H7: Station – Centrumhaltes – De Reit / Herven – Rosmalen Noord – Rosmalen Gemeentehuis
* PvE-H8: Station – Rietvelden –Haverleij – Engelen
* PvE-H9: Station - Hambakenwetering – Maasoever
* PvE-H10: Station – Centrumhaltes – Rompert / Donk – Empel
* PvE-H11: Station – Edelstenen-/Muziekinstrumentenbuurt – Rompert / Donk
* PvE-H12: Station – Centrumhaltes – De Groote Wielen

Ik weet nu mijn inzending alvast: “Stadhuizenlijn” (PvE-H6) :D Motivatie-invulveldje overbodig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door reisthijs »

Doorklikkend vind ik de actievoorwaarden:
De jury selecteert voor iedere stadsdienst drie namen waarop u van 10 november t/m 23 november kunt stemmen.

De naam van de stadsdienst wordt via het stemmen bepaald.

De jury maakt begin december de winnende namen van de drie stadsdiensten bekend.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Kritiekelaar »

Ik heb gebeld met Arriva-klantenservice. Het gaat toch echt om namen per lijn. "Net zoals onze treinen namen hebben". Dat alle lijnen nog niet bekend gemaakt zijn, ach, "we zoeken gewoon wat leuke namen". Over de praktische consequenties hebben ze niet bijvoorbaat al willen denken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door fogeltje »

Jammer dat het niet voor streeklijnen is. Voor de 155 zou ik er nog eentje geweten hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Meltrain »

Jammer dat je voor de stadsdiensten van Roosendaal en Bergen op Zoom niks mag bedenken. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Mr-W »

De huidige 155 of de nieuwe Gemert-Veghel?
Voor die laatste lijkt me de rubberen moordenaar verwijzend naar de oude tram de goede moordenaar wel iets.

@meltrain is inderdaad jammer,vind ik het signaal naar de 2 westelijke steden ook niet goed.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Hainje »

Wat een onzin allemaal. Kunnen ze hun tijd niet beter besteden? Komen ze ook lekker bijtijds mee overigens.
Kritiekelaar schreef:Als je in die steden woont, zul je vast al in de krant gelezen hebben welke stadslijnen er komen.
Dit is helaas niet het geval, toen ik in het informatiewinkeltje vanmiddag ging vragen of die huis-aan-huis-folders ook daar af te halen zullen zijn, keken ze me echt aan alsof ze water zagen branden. Ook in de krant heeft nog niets gestaan, anders had ik moeders daar al wel over gehoord.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Michael 1988 »

Als het per lijn gaat heb ik er een voor lijn H3 (lijn richting Vught), 220Xpress of het gekkenlijntje.

En dan nu in de serieuze modus. Gezien de lijst en de ligging van verschillende routes (gekeken naar de huidige situatie ook) zou ik voor 's-Hertogenbosch (die ken ik het beste) eerder deze namen opperen:

H1: Het Zuiderlijntje (vanuitgaande dat deze via de Pettelaar gaat)
H2: Het Westerlijntje
H3: Het Moerassenlijntje (naar de geschiedenis en geografie van Vught)
H4: De Maasvalleilijn
H5: Het Noorderlijntje (naar het stadsdeel)
H6: Hinthammerlijn
H7: De Heinislijn (naar het natuurgebied, deze kan ook gegeven worden aan H5) of de Terpenlijn (naar de oude terp die in Rosmalen staat)
H8: Het Engeltje
H9: De Diezelijn
H10: Empelijn
H11: De Orthense lijn (naar de wijk Orthen en tevens het oudste deel van 's-Hertogenbosch)
H12: De Waterlijn

Het zijn maar ideeën.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door huibe »

Meltrain schreef:Jammer dat je voor de stadsdiensten van Roosendaal en Bergen op Zoom niks mag bedenken. :(
De reden is volgens mij simpel. Deze stadsdiensten hebben geen eigen bussen. Ze worden door streekbussen gereden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Kritiekelaar »

Door mij ingediende namen voor Breda, Tilburg en Den Bosch. Wellicht halen anderen er nog inspiratie uit.

Landgoederenlijn : Naam voor bus(sen) op de lijn Wolfslaar Rhijnauwenstr. – Haagse Beemden
Baronielijn : (adellijk) Ginneken – CS en verder
Vucht-boeit-Aogje-meer : Tekst op een bus op lijn Hoge Vucht – Boeimeer – PrincenhAag-je
Impliciete vraag waarom sommige wijken saai heten te zijn.
Deurpslijn /De Baviaon : Bus naar Bavel. Met februarinaam
heur NAC-lijn : Het lijntje naar volks Tuinzigt waar stadiongeluid verwelkomd wordt
Heus d’n Hout-bus : Draait ie de stad in? Nou naar de terminal? Nee heus naar wat er buiten opstond

< uitgestrekte stadsbus > Harmonicabus naar universiteit – Reeshof
< harmonische stad.bus > Harmonicabus naar oud-West – Reeshof
van Doornebus : Wie had deze nog ooit verwacht. Op de Laar-lijn
Baantjestrekker : Past op elke denkbare lijn tussen Stappegoor ijsbaan en zwembad Drieburcht
Blakende bus(sen) : Frisse vervoerder/beeldvorming. Blaak-lijntje eerst, kan meer busfans gebruiken
Krüke-zie-bus : Bus op de lijn langs de Goirker musea
013-bus : Naam & nummer voor eventueel (senioren)busje tussen veel buurten onderling
Burger & buitenlui-bus : Udenhout – Tilburg station en verder
D’n Anpezer: Bus toegedeeld aan de tijdkrapste lijn
Land-van-Ooit-bus : Naam op een bus naar Quirijnstok-Noord. Ooit nog zal het vinex-landje erachter
bewoond worden en deze vlotte lijn verdienen

il Buscoducale : Stadsbus van Herzogenbusch
Bossche Ros : 't Mag eigenlijk geen naam hebben. Toch op een enkele Rosmalen-bus?
Paradepaardje : Lage-emissiebus of midibus op lijn over de Parade
Maasstromer Bollenbus : Op weg naar de buurt waar ze geen bollen eten maar bewonen
Jheronimus : Bus op de (gebleven) lijn langs Jeroen Bosch College en -Ziekenhuis
Engelenvocht-pendel : Langs de brouwerij naar Engelen
Klantzoeker : Naam van stadsbus (naar Hambaken) die van de Provincie eens per uur moet rijden
Flexwerker's vehikel : (Doorgaans vast vrij lege) Bus naar gerenoveerde Provinciehuis/P+R
< Grote Wielen > Staat tussen de wielen op de bus daarheen
Noord West gaatzobest : Bus-opschrift op de fietsend nogal lange Noord-West-relatie
Verkadebus : Op alle lijnen langs de cultuurfabriek inzetbaar

Zo heb ik het dus maar begrepen. De Arriva-mensen vinden een prijsvraag-opzet leuk en dus gaan er
3 stemming-winnende namen uit komen. Maar in feite zoeken ze 35 lijnnamen, of ruim 100 ‘unieke busnamen’,
of een mix van beide. Ze zullen vermoedelijk de helft van het stadsbussen-bestand naamloos houden
(of van een -historische- persoonsnaam voorzien) zodat ze die helemaal willekeurig kunnen blijven inzetten.
Dan gaat de opzet wel slagen.
Ik wil wel kunnen stemmen op Michael''s Diezelijn. Het was mij nooit opgevallen dat dat stroompje aanligt tegen
de Noord-expansie; het is eens wat anders dan Maas...=lijn.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Kritiekelaar »

Van de Arriva-site: “De afgelopen weken hebben we iedereen uit de provincie Noord-Brabant opgeroepen om namen voor te stellen voor de stadslijnen in Breda, ’s-Hertogenbosch en Tilburg. We willen deze stadslijnen een naam geven die het beste uitdrukking geeft aan het karakter van de stadsdiensten. Alle stadsbussen krijgen dus een unieke naam. Van prachtige monumenten, een rijk verleden tot een gezellig en bruisend nu. Ruim 170 inzendingen zijn er gedaan voor de drie stadsdiensten. De jury heeft uit al deze inzendingen per stad drie namen geselecteerd. U heeft tot en met zondag 23 november de mogelijkheid om hieronder uw stem per stad uit te brengen.”

Dit zijn ze: 076-bus, Brebus, Baroniebus, 013-bus, T-bus, Tillybus, 073-bus, Boschbus, Hertogbus

Hoezo unieke busnamen (“U weet vast dat onze treinen al een naam hebben”) gebaseerd op monumenten, personages of een bruisend nu? Het is me een raadsel waarom ze alsnog kiezen voor een naam voor het hele stadsnet. Deze namen maken de inwoners niet een stukje trotser op hun stadsvervoer. In dit topic werd al duidelijk dat het ons makkelijker valt om lijnnamen te bedenken dan een leuke netnaam. Dit had Arriva ook geweten als ze eerst even intern gebrainstromd had.
Ik ben evenwel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Als de inwoners van een van de steden laten blijken (via hun media) dat ze niet jaren willen aankijken tegen een saaie naam op elke bus, komen mogelijk de unieke busnamen onder de 170 inzendingen alsnog in beeld.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Jef400 »

Het stadsvervoer in Tilburg heeft toch al jaren lang T-bus geheten?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Michael »

Klopt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Hainje »

Kritiekelaar schreef:Als de inwoners van een van de steden laten blijken (via hun media) dat ze niet jaren willen aankijken tegen een saaie naam op elke bus
Lekker belangrijk, zolang ik dat maandabonement maar win :3
JeffreyMeijer schreef:Het stadsvervoer in Tilburg heeft toch al jaren lang T-bus geheten?
Van 3 april 2005 t/m 6 januari 2007 om precies te zijn.
🍉
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
Kritiekelaar schreef:Als de inwoners van een van de steden laten blijken (via hun media) dat ze niet jaren willen aankijken tegen een saaie naam op elke bus
Lekker belangrijk, zolang ik dat maandabonement maar win :3
Precies dit :pos: (Stemmers maken gelukkig ook kans :) )
fogeltje schreef:Jammer dat het niet voor streeklijnen is. Voor de 155 zou ik er nog eentje geweten hebben.
De knipbus ? (verwijzend naar de knip in Gemert en het gebrek aan geld voor fatsoenlijke aansluitening en weekenddienst.)
Kritiekelaar schreef: Dit zijn ze: 076-bus, Brebus, Baroniebus, 013-bus, T-bus, Tillybus, 073-bus, Boschbus, Hertogbus
Ik heb gestemd op Baroniebus, T-bus en Boschbus.
De telefoonummer namen vind ik verwarrend met lijnnummers en Tillybus kan zo door graffitikunstenaars of stakend personeel omgetoverd worden tot Sillybus.
Weet iemand of Arriva een aparte huisstijl per stad gaat ontwerpen of mag dit niet van de provincie. (T-bus natuurlijk blauw :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busvervoerder Arriva daagt Brabanders uit om namen te ve

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Weet iemand of Arriva een aparte huisstijl per stad gaat ontwerpen of mag dit niet van de provincie. (T-bus natuurlijk blauw :mrgreen: )
Lijkt mij sterk dat dit mag. Want dan is het natuurlijk niet meer duidelijk dat de bus in opdracht van de Provincie Noord-Brabant rijdt. (Alsof er ook maar één niet-hobbyist is die daar bij stil staat :X ).
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten