Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Kunnen we, gezien de samenwerking met Abellio NRW, niet eerder Flirts verwachten vanuit een optie in de materieelbestelling voor die nieuwe Abellio concessie net over de grens bij Arnhem? Qua moment van levering past dat immers wel mooi.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Frans F 'gelooft' niet in de SNG :Xwebguy schreef:Ik denk dat Klaasje doelt op de Sprinter Next Generation
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Als de NS echt moet werken voor zijn concessie dan doen ze tenminste nog wat...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Denk dat je dat meer moet zien in de vorm van 'we hebben nog een bv nodig om het uit te voeren, dat past wel' in combinatie met de juiste mensen (ervaring, kennis, etc) om een bod uit te brengen. Maar zou natuurlijk kunnen die Flirts. SNG wordt 2018 genoemd - de winnaar van de aanbesteding is ook nog niet bekend gemaakt volgens mij (die fase zit het in toch?)Daniel schreef:Kunnen we, gezien de samenwerking met Abellio NRW, niet eerder Flirts verwachten vanuit een optie in de materieelbestelling voor die nieuwe Abellio concessie net over de grens bij Arnhem? Qua moment van levering past dat immers wel mooi.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Dat lijkt mij meer voor de hand liggend inderdaad, daar de SNG pas in oktober 2016 geleverd zullen gaan worden volgens de bron van webguy. En we weten allemaal dat dit wel eens wat later kan worden door kinderziektes van deze nieuwe treinen. Daarnaast moet toelating van de Flirts in NL geen probleem meer zijn aangezien Abellio ook in Nederland komt te rijden. (correct me if I am wrong).Daniel schreef:Kunnen we, gezien de samenwerking met Abellio NRW, niet eerder Flirts verwachten vanuit een optie in de materieelbestelling voor die nieuwe Abellio concessie net over de grens bij Arnhem? Qua moment van levering past dat immers wel mooi.
Dat lijkt mij vooral zijn probleem.IC140 schreef:Frans F 'gelooft' niet in de SNG :X
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Abellio gaat vanuit die concessie inderdaad ook naar Arnhem rijden, maar dat was meen ik pas vanaf 2017 toch? Maargoed, toelating een jaartje eerder regelen maakt dan opzich ook niet uit, hij moet er toch komen.
In dat geval had ik nog eerder Abellio Nederland verwacht als bv'tje om het in te stoppen.webguy schreef:Denk dat je dat meer moet zien in de vorm van 'we hebben nog een bv nodig om het uit te voeren, dat past wel' in combinatie met de juiste mensen (ervaring, kennis, etc) om een bod uit te brengen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik vind het een interessante opmerking die Daniel maakt en hij lijkt best wel hout te snijden.
Abellio start in december 2016 met het rijden van treinen tussen Emmerich en Düsseldorf en in december 2017 wordt de dienst dan verlengd naar Arnhem. Een deel van treinen die daarvoor besteld zijn moet dus een toelating voor Nederland behalen, dus in die zin zou een vervolgorder order ook al praktisch aansluiten. Omdat de dochtermaatschappij hieraan meewerkt is er ook geen aanbestedingsplicht. In die zin past het allemaal perfect in het plaatje.
Abellio start in december 2016 met het rijden van treinen tussen Emmerich en Düsseldorf en in december 2017 wordt de dienst dan verlengd naar Arnhem. Een deel van treinen die daarvoor besteld zijn moet dus een toelating voor Nederland behalen, dus in die zin zou een vervolgorder order ook al praktisch aansluiten. Omdat de dochtermaatschappij hieraan meewerkt is er ook geen aanbestedingsplicht. In die zin past het allemaal perfect in het plaatje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Nou en? Mag toch? :)IC140 schreef:Frans F 'gelooft' niet in de SNG :Xwebguy schreef:Ik denk dat Klaasje doelt op de Sprinter Next Generation
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Grappig om te lezen dat NS zowaar een concessie gewonnen heeft.
Nog veel opmerkelijker dat Arriva waarschijnlijk niet in beroep gaat. Dan zou dit zomaar zonder gelazer kunnen verlopen. Dat is de afgelopen tijd toch niet vaak voorgekomen.
Verder denk ik niet dat de NS op een order van Abellio mee gaan liften. Die treinen van Abellio moeten immers voor 1,5 kV en voor 15 kV geschikt zijn. Het lijkt mij niet nodig dat de treinen op Alphen - Gouda onder 15 kV moeten kunnen rijden. Ik weet niet hoeveel dit in prijs scheelt, maar een treinstel geschikt voor één spanning zal ongetwijfeld goedkoper zijn.
Een proef bedrijf voor SNG zou kunnen op Alphen - Gouda, maar ik denk toch dat de wensen voor deze lijn anders zijn dan die van het HRN. Op zo'n rustig kort lijntje waar je in het dal om het kwartier moet rijden kun je het best met kleine eenheden werken (vergelijk Valleilijn), terwijl je voor drukke randstedelijke sprinters juist grote capaciteit wil en het liefst niet al te veel treinstellen in één trein.
Nog veel opmerkelijker dat Arriva waarschijnlijk niet in beroep gaat. Dan zou dit zomaar zonder gelazer kunnen verlopen. Dat is de afgelopen tijd toch niet vaak voorgekomen.
Verder denk ik niet dat de NS op een order van Abellio mee gaan liften. Die treinen van Abellio moeten immers voor 1,5 kV en voor 15 kV geschikt zijn. Het lijkt mij niet nodig dat de treinen op Alphen - Gouda onder 15 kV moeten kunnen rijden. Ik weet niet hoeveel dit in prijs scheelt, maar een treinstel geschikt voor één spanning zal ongetwijfeld goedkoper zijn.
Een proef bedrijf voor SNG zou kunnen op Alphen - Gouda, maar ik denk toch dat de wensen voor deze lijn anders zijn dan die van het HRN. Op zo'n rustig kort lijntje waar je in het dal om het kwartier moet rijden kun je het best met kleine eenheden werken (vergelijk Valleilijn), terwijl je voor drukke randstedelijke sprinters juist grote capaciteit wil en het liefst niet al te veel treinstellen in één trein.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Dat maakt toch niet veel uit. Je bestelt gewoon x treinen met motor z en x treinen met motor y, dat moet toch gewoon in dezelfde order kunnen worden verwerkt? Ze zijn dan toch bezig.
🍉
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
De tijd dat multicourant materieel onbetaalbaar was ligt volgens mij al een tijdje achter ons. Als je in serieproductie 1,5 en 15 kV geschikt mat. bouwt dan is het zelfs niet onmogelijk dat dat goedkoper is dan twee kleine series 1,5 en 15 kV.Verder denk ik niet dat de NS op een order van Abellio mee gaan liften. Die treinen van Abellio moeten immers voor 1,5 kV en voor 15 kV geschikt zijn. Het lijkt mij niet nodig dat de treinen op Alphen - Gouda onder 15 kV moeten kunnen rijden. Ik weet niet hoeveel dit in prijs scheelt, maar een treinstel geschikt voor één spanning zal ongetwijfeld goedkoper zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik weet dat wel zeker. Wisselstroomtreinen met draaistroomtechniek zijn stiekem een gelijkstroomtrein in schaapskleren.
Niet verder vertellen hoor! :@
Niet verder vertellen hoor! :@
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Dan kan het dus ook zo zijn dat de Flirts ook onder 25 kV kunnen rijden, dat moeten de Abellio-stellen natuurlijk ook kunnen.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
De zeven Flirts die Abellio gaat inzetten voor Arnhem - Düsseldorf moeten gaan rijden onder 1,5, 15 en 25 kV en verder krijgen ze de usual suspects zoals ATB. Een vervolgorder zou niet eens zo heel erg afwijkend zijn: wat minder functionaliteit en wat minder tussenbakken en je hebt een trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Het HRN omvat meer dan alleen de Randstad. Er is juist een schreeuwend tekort aan korte treinstellen die met enige mate van efficiency inzetbaar zijn in Sprinters elders in het land.starx schreef: Een proef bedrijf voor SNG zou kunnen op Alphen - Gouda, maar ik denk toch dat de wensen voor deze lijn anders zijn dan die van het HRN. Op zo'n rustig kort lijntje waar je in het dal om het kwartier moet rijden kun je het best met kleine eenheden werken (vergelijk Valleilijn), terwijl je voor drukke randstedelijke sprinters juist grote capaciteit wil en het liefst niet al te veel treinstellen in één trein.
Overigens is de vraag wat de rol van Abellio is, maar wellicht wordt Abellio de formele exploitant en wordt het de opvolger van RegioNS om de kosten te kunnen reduceren. Dat laatste is nodig want volgens de website van de Provincie krijgt NS straks voor de kwartierdienst net zoveel geld als nu voor de halfuurdienst.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Onzin. Plan V was allang van de rails geweest als NS de extra opties op SLT had gelicht. NS kon dit niet doen na politiek gezeik over de WC-loze SLT's. Dat Plan V nog rijdt is dus een direct gevolg van politieke draaikonterij. Eerst NS de opdracht van winstmaximalisatie meegeven vrijwel zonder enige voorwaarden of maatschappelijke doelen en als NS dat vervolgens doet daar op terugkomen.Frans F schreef:Beetje wrang dat er nu plotseling wel zes nieuwe treinstellen kunnen worden besteld terwijl elders Plan V niet vervangen kan worden. Misschien het HRN toch ook maar aanbesteden.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik ga het even omhoog schoppen, want hoewel iedereen, inclusief Wikipedia er vanuit lijkt te gaan dat hier Flirt3 komt te rijden, heb ik nog nergens een bevestiging kunnen vinden dat deze treinen zijn besteld. We zitten nu op 2 jaar en 3 maanden voor de ingangsdatum maar met treinen is men er toch vaak wel op tijd bij. Iemand die meer informatie heeft kunnen vinden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4395
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Kan dit niet snel als het dochterbedrijf van de NS op de Multimodaal CAO gaat werken ipv NS CAO?
Is het trouwens fysiek mogelijk om een kwartiersdienst te bieden?
Is het trouwens fysiek mogelijk om een kwartiersdienst te bieden?
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
*Kick* Speciaal voor Bee, uit de nieuwsbrief HOV-net ZHN:
Flirtbezoek aan de Stadlerfabriek
De aanbesteding van de treinconcessie Alphen aan den Rijn – Gouda is dit voorjaar afgerond. Vanaf december 2016 wordt de concessie voor 15 jaar uitgevoerd door de NS. De NS heeft inmiddels bij Stadler Rail AG zes nieuwe treinen besteld van het type FLIRT 3 (Fast Light Innovative Regional Train). Deze treinen zijn comfortabel en beschikken over een rolstoeltoegankelijke toiletruimte met een babytafel, een gelijkvloerse instap met het perron, gratis WiFi, stopcontacten, USB-aansluitingen en draadloos opladen van smartphones. Ook hebben de treinen een 1ste klas compartiment.
De treinen zijn speciaal ontwikkeld voor het korte afstandsverkeer op het Duitse spoor. De treinen zijn licht en kunnen snel optrekken en remmen. De provincie, NS en reizigersadviesraad ROCOV Hollands Midden bezochten onlangs de fabriek in Zwitserland om gezamenlijk het definitieve interieur af te stemmen.
(Foto eruit geknipt, deed het niet)
Op de foto: ROCOV was onder andere betrokken bij de finale keuze voor de leverancier van de stoelen in de treinen. Op de foto een proefopstelling van de verschillende leveranciers voor de stoelen in de fabriek en de leden van de ROCOV Hollands Midden die de proef op de som nemen. Het is fijn te kunnen melden dat Stadler en de NS hebben besloten te kiezen voor de door ROCOV geprefereerde stoel.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 23 okt 2014, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Thanks Z2N voor het plaatsen. De afbeelding doet het niet bij mij. Maar gelukkig hebben we good old google nog ;)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Bedankt. :D
En nu doe ik iets terug: ik plaats de link naar de nieuwsbrief.
http://s.mc1.nl/archive.asp?202B453D5E5 ... 141#inhoud 4
En nu doe ik iets terug: ik plaats de link naar de nieuwsbrief.
http://s.mc1.nl/archive.asp?202B453D5E5 ... 141#inhoud 4
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik zag de e-mail aan het begin van de avond ook Z2N :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
De Flirts komen dus in R-Net kleuren. Nou hoop ik wel dat ze snappen dat de voorkant wit of geel moet zijn, want rood en grijs zijn dus niet toegestaan.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik hoop juist dat ze door hebben dat die regel is afgeschaft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten