OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Nee, dat klopt.
Maar met operaties als deze is het onmogelijk om altijd, in alle gevallen, alle reizigers uit te sluiten van ongemakken.
Immers, als de kaart op één moment landelijk wordt ingevoerd (wat in sommige reacties hier terugkomt) zullen er ongetwijfeld onvoorziene problemen ontstaan. Wanneer de kaart geleidelijk wordt ingevoerd en men wil leren van elkaar, ontstaan er hoe dan ook situaties waarin de reiziger zich enigszins moet schikken. Dat is onvermijdelijk. De vervoerders, overheden en andere partijen kunnen het dus per definitie niet goed doen als er een perfecte kaart moet worden geïntroduceerd. Als je kijkt hoe de RET de invoering aanpakt, vind ik dat de tijdelijke eisen (de omliggende vervoerders zullen nu niet al te lang blijven wachten) die aan de reizigers gesteld worden, erg meevallen. De RET houdt het belang van de reiziger nog steeds in het vizier.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Met de invoering zoals het nu in Rotterdam is gegaan geeft aan dat het vooral gaat om een goede voorbereiding en informatievoorziening. Er zijn nog wel wat minpuntjes die mensen van het hoofdkantoor (die deze week verplicht 3 diensten van vijf uur op een metrostation meedraaien) ook noemen en waarvan met sommige wel wat gedaan wat worden (tenminste, de stelligheid waarmee enkele van die hoge mensen die aan het vergaderen waren op Stadhuis dat noemden, lijkt positief). Bij de poortjes stroomt het goed door, het grootste geklungel is al voorbij.

- Alle wegwerpkaarten hebben hetzelfde uiterlijk, alleen met een tekst op de achterkant is het verschil zichtbaar. Voor servicemedewerkers en voor de reizigers is dat soms lastig. Waarschijnlijk krijgen de verschillende soorten wegwerpkaartjes daarom allemaal een verschillende kleur (servicekaart, tweeuurskaartje, tweerittenkaart, dagkaart). Hetzelfde voor de formulieren, die allemaal wit/roze zijn (met vijf soorten is dat op een klein tafeltje al snel dikke ellende)
- De chipkaart werkt met afstanden, maar de afstanden zijn nog niet bekend. Een plan is om de strippendiagram waarmee het aantal strippen te vervangen is door een prijslijst vanaf dat station naar een groot aantal station. Er is nu wel een volledige tabel voor alle 49 stations, zowel normaal tarief als reductietarief, maar deze is niet bekend bij passagiers en personeel.
Verder vinden we (stationswachten) de informatie in het Engels wat karig, meer dan een flyer en wat engelse teksten op de automaat hoe deze werkt is er niet. Formulieren en dergelijke zijn alleen in het Nederlands, terwijl je bijvoorbeeld een anonieme chipkaart (die sommige toeristen kopen omdat ze voor een wat langere tijd blijven) ook op kan heffen en het geld terug kan krijgen.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 30 jan 2009, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

'in het vizier' houden van klantvriendelijkheid is echter niet genoeg: zoals de RET het aanpakt is geen recept voor groot, doorslaand succes vind ik. Het wordt er nu echt doorgeduwd voor de meerderheid: er is geen andere keus meer.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Die andere keus is er jarenlang geweest in het testproces, op gegeven moment is de tijd rijp voor de uitfacering denk ik dan?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Klopt, maar van fasering is hier niet echt sprake: het is ho, klap boem, afgelopen. Maar probleem is dus dat er in dat jarenlange testtraject niet verbeteringen zijn doorgevoerd die klanten overtuigden om over te stappen...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

In principe had je al eerder over kunnen stappen, want C-day zat er hoe dan ook aan te komen. Als je dan niet wil dat er een datum voor je bepaald wordt wanneer jij niet meer met je stempeltjes kunt reizen, dan had je er dus eerder aan kunnen beginnen om het te oefenen. Dat het dan afgelopen week wel plotsklaps is veranderd in enkel OV-chipkaart, is logisch. Ik zie dan ook geen voordelen om vanaf nu nog 1 maand reizen met de strippenkaart toe te staan als overgang, die overgang was er al jaren.

Behalve de -in veel gevallen- toegenomen kosten, is het reizen niet lastiger geworden met het ding. Het vergt enkel gewenning om je in en uit te checken, meer niet. Uiteindelijk levert dat meer gemak op omdat men niet meer na hoeft te denken over het aantal strippen, en er kan nog meer gemak ontstaan vanwege het niet meer hoeven kopen van strippenkaarten (zeker in het geval van automatisch opwaarderen). Voor de rest is het logisch dat een hoop mensen niet overstappen vanwege overstapangst of de oude manier van reizen met strippenkaart goed genoeg vinden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Waar ik vooral benieuwd naar ben, is of RET ook oplossingen heeft bedacht voor kaartjes als de landelijke Dagkaart, de ZomerZwerfKaart of zelfs hu eigen 1-Dagkaart of Meerdagenkaarten.
Ik denk dat ik toch maar eens zulke servicemedewerkers ga ondervragen. :mrgreen:

Trouwens de stempelautomaten voor de compensatiekaarten staan alleen op metrostations waar je kunt overstappen op andere vervoerders. Dat zijn dan dus waarschijnlijk : Centraal Station, Zuidplein, Spijkenisse Centrum, Vijfsluizen, Schiedam Centrum, Kralingse Zoom, Capelsebrug en Alexander.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Die 1-Dagskaarten of Meerdaagse kaarten kunnen gewoon geladen worden op een wegwerp OV chip.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Dat klopt wel (ze zijn dan zelfs €0,40 goedkoper), maar dan kan er niet met NS en Qbuzz mee gereisd worden. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Voor landelijke dagkaarten enz. krijg je als het goed is ook een sleutelpas als je bij de RET langsloopt. Voor de dagkaart van de RET geldt dat uiteraard niet, want daar heb je al een chipkaart voor.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

NS-Reiziger schreef:In principe had je al eerder over kunnen stappen, want C-day zat er hoe dan ook aan te komen. Als je dan niet wil dat er een datum voor je bepaald wordt wanneer jij niet meer met je stempeltjes kunt reizen, dan had je er dus eerder aan kunnen beginnen om het te oefenen. Dat het dan afgelopen week wel plotsklaps is veranderd in enkel OV-chipkaart, is logisch. Ik zie dan ook geen voordelen om vanaf nu nog 1 maand reizen met de strippenkaart toe te staan als overgang, die overgang was er al jaren.
Een systeem moet zichzelf eerst bewijzen voordat het plotsklaps ingevoerd mag worden. Dat is gezien de hoeveelheden mensen die nog geen chipkaart had in Rotterdam niet gelukt en wat dus eigenlijk had moeten gebeuren is dat er eerst verbeteringen aan de kaart zouden worden ingevoerd, zodat mensen wel het nut van gebruik zouden inzien.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

webguy schreef:Klopt, maar van fasering is hier niet echt sprake: het is ho, klap boem, afgelopen. Maar probleem is dus dat er in dat jarenlange testtraject niet verbeteringen zijn doorgevoerd die klanten overtuigden om over te stappen...
Waarom is er bij de RET geen sprake van fasering? Enkele jaren geleden kon je al met een OV-chipkaart reizen. Men kon de OV-chipkaart zelf gratis krijgen. Al enkele jaren kan je met zowel een strippenkaart als een OV-chipkaart reizen. Dat je *ooit* een keer een datum moet kiezen waarop de strippenkaart niet meer geldig is, is een onderdeel van dat gefaseerde proces, lijkt me.
Frank schreef:Een systeem moet zichzelf eerst bewijzen voordat het plotsklaps ingevoerd mag worden. Dat is gezien de hoeveelheden mensen die nog geen chipkaart had in Rotterdam niet gelukt en wat dus eigenlijk had moeten gebeuren is dat er eerst verbeteringen aan de kaart zouden worden ingevoerd, zodat mensen wel het nut van gebruik zouden inzien.
Bedenk dat overstappende reizigers misschien wel zouden willen overstappen, maar door deze proefopzet niet in staat waren de kaart aan te schaffen. Hetzelfde geldt voor bv. studenten die niet eerder een pas hebben gekregen. Daarbij moet je ook bedenken dat mensen niet graag afstand doen van het 'oude vertrouwde', ook al zijn voordelen duidelijk en zichtbaar.
meltrain schreef:Trouwens de stempelautomaten voor de compensatiekaarten staan alleen op metrostations waar je kunt overstappen op andere vervoerders.
Het is ook niet zinnig (en wekt alleen maar fraude in de hand) als die stempelautomaten ook op andere stations staan ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

De meerdagenkaarten zijn zeer kort geleden per direct uit het assortiment geschrapt, om mensen sneller een anonieme chipkaart te laten kopen. Kwam ook voor sommige mensen van het vaste RET-personeel als een schok.

De compensatiekaart is ook te stempelen op Stadhuis, vanwege de overstap van/naar RandstadRail.

Over de spontane overgang die er zou zijn met de chipkaart. Voor incidentele reizigers is het lastig ja, maar het grootste deel van de passagiers zijn vaste reizigers en als het bij hen niet duidelijk was geworden de laatste dagen dat er iets aan de hand is dan zou ik bijna zeggen dat er iets mis is. Er lopen bijna belachelijk hoeveelheden medewerkers rond, elke dag verdwenen er meer strippenkaarten en kwamen er meer roze stickers, het wordt bijna continue omgeroepen, overal reclameposters, de displays vertonen bijna continue berichten over de OV-Chipkaart en ga zo maar door. En doe je iets vreemds met de poortjes dan heb je bijna meteen een medewerker in je nek, die je zowieso al kan helpen met de meest prangende vragen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Ik kan dus beter nog even wachten om mijn papieren NS-stad/streek supplement op mijn OV-chipkaart te laten zetten als ik die voorlopig nog niet nodig heb omdat het nu belachelijk druk is? Kan dat eigenlijk, het op mijn persoonlijke OV-chipkaart (van de RET of mijn voordeeluren-NS-OV-chipkaart) laten zetten, of krijg ik een apart sleutelpasje?

Op Rotterdam Centraal riepen ze op het treinstation om dat mensen die hun reis wilden vervolgen met de metro in het bezit moesten zijn van een OV-chipkaart en dat ze deze konden krijgen bij de automaten in het metrostation. Op die manier jaag je reizigers weer weg uit de servicewinkel.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Frank schreef:Een systeem moet zichzelf eerst bewijzen voordat het plotsklaps ingevoerd mag worden. Dat is gezien de hoeveelheden mensen die nog geen chipkaart had in Rotterdam niet gelukt en wat dus eigenlijk had moeten gebeuren is dat er eerst verbeteringen aan de kaart zouden worden ingevoerd, zodat mensen wel het nut van gebruik zouden inzien.
Een systeem dat technisch goed is hoeft niet dezelfde perceptie bij een gebruiker op te roepen. Dat aanloopproblemen een slecht beeld ervan hebben gecreëerd is 1 ding, verbeteringen eisen bovenop de bugs die al uit het systeem zijn gehaald om het systeem zich te kunnen laten bewijzen -en dus alle negatieve marketing die het heeft gecreëerd op te heffen in een positie NAAST een systeem dat wel met bewezen techniek werkt (de strippenkaart)- is conservatief. Niemand zal daar voor kiezen.
Indien de testfase voldoende heeft uitgewezen dat het betrouwbaar is, zijn de basiskenmerken van het systeem -dat per saldo voordelen t.o.v. de strippenkaart oplevert- afdoende om een onomkeerbare invoering te rechtvaardigen en zo het volk voor zich te kunnen winnen als enige (betere) alternatief.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het is op een chipkaart te plaatsen, zo'n supplement. Ik heb met een automaat al meerdere keren chipkaarten gezien die zo'n reisproduct op de kaart hadden staan, wel was dat bijna altijd een NS-kaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Okee, dat is mooi :) Het maakt mij niet uit op welke OV-chipkaart het komt, scheelt me dan toch weer een apart pasje.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Frank schreef:Een systeem moet zichzelf eerst bewijzen voordat het plotsklaps ingevoerd mag worden. Dat is gezien de hoeveelheden mensen die nog geen chipkaart had in Rotterdam niet gelukt en wat dus eigenlijk had moeten gebeuren is dat er eerst verbeteringen aan de kaart zouden worden ingevoerd, zodat mensen wel het nut van gebruik zouden inzien.
Bedenk dat overstappende reizigers misschien wel zouden willen overstappen, maar door deze proefopzet niet in staat waren de kaart aan te schaffen. Hetzelfde geldt voor bv. studenten die niet eerder een pas hebben gekregen. Daarbij moet je ook bedenken dat mensen niet graag afstand doen van het 'oude vertrouwde', ook al zijn voordelen duidelijk en zichtbaar.
Als ze door de proefopzet niet in staat waren de kaart aan te schaffen was de proefopzet verkeerd.
Als studenten geen pas hebben gekregen hadden de poortjes niet afgesloten moeten worden.
En als een systeem echt voordelen heeft stapt een groot deel van de mensen echt wel over.
Een systeem dat technisch goed is hoeft niet dezelfde perceptie bij een gebruiker op te roepen.
Wat heb je aan een systeem dat de gebruiker niet handig vindt? De chipkaart zou er moeten zijn voor de gebruiker. Als die hem niet handig vindt is het systeem per definitie mislukt.
Dat aanloopproblemen een slecht beeld ervan hebben gecreëerd is 1 ding, verbeteringen eisen bovenop de bugs die al uit het systeem zijn gehaald om het systeem zich te kunnen laten bewijzen (..) is conservatief.
Ja, je moet met de chipkaart verbeteringen aanbrengen tov het oude systeem. Dat lijkt me minimaal. En je kunt de chipkaart pas verplichten als reizigers duidelijk aangeven dat het een verbetering is; niet in een te vroeg stadium zoals nu gebeurt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Bee schreef:De compensatiekaart is ook te stempelen op Stadhuis, vanwege de overstap van/naar RandstadRail.
Waarom zou je daar een compensatiekaart voor nodig hebben??? Je kunt immers op RandstadRail gewoon op het volledige traject (van de Erasmuslijn) met de OV-Chipkaart reizen :wink:
Dan zou je die compensatie-stempelautomaten eerder op de RandstadRail-stations verwachten, zodat reizigers die in Rotterdam nog met de metro verder willen reizen en met een bus naar het RR-station komen daar al hun reis met de chipkaart kunnen vervolgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Reiziger Ddrs schreef:
Bee schreef:De compensatiekaart is ook te stempelen op Stadhuis, vanwege de overstap van/naar RandstadRail.
Waarom zou je daar een compensatiekaart voor nodig hebben??? Je kunt immers op RandstadRail gewoon op het volledige traject (van de Erasmuslijn) met de OV-Chipkaart reizen :wink:
Dan zou je die compensatie-stempelautomaten eerder op de RandstadRail-stations verwachten, zodat reizigers die in Rotterdam nog met de metro verder willen reizen en met een bus naar het RR-station komen daar al hun reis met de chipkaart kunnen vervolgen.
Maar als ik verder reis met de Randstadrail en de OV-chipkaart naar Leidschendam-Voorburg en daar overstap op de bus dan kan ik daar mijn compenstatiekaart niet stempelen (neem ik aan?). Dan kan ik dat beter doen op Stadhuis, daar m'n compensatiekaart stempelen (want dan krijg ik iig nog geld terug wat ik teveel betaal) en met de Randstadrail en de bus op een strippenkaart reizen :idea:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Frank schreef:Wat heb je aan een systeem dat de gebruiker niet handig vindt? De chipkaart zou er moeten zijn voor de gebruiker. Als die hem niet handig vindt is het systeem per definitie mislukt.
Maar het is wél handig, alleen de gebruiker ziet dat niet door alle slechte mediaberichten in de aanloopfase.
Toch weten we allemaal dat de OV-chipkaart er voornamelijk is voor de vervoerders. Theoretisch kan men er ook de inzet van materieel op afstemmen. Met de andere voordelen moet je het aan de gebruiker kunnen gaan verkopen.
Frank schreef:Ja, je moet met de chipkaart verbeteringen aanbrengen tov het oude systeem. Dat lijkt me minimaal. En je kunt de chipkaart pas verplichten als reizigers duidelijk aangeven dat het een verbetering is; niet in een te vroeg stadium zoals nu gebeurt.
Er zijn verbeteringen t.o.v. het oude systeem die zich openbaren als het systeem technisch in orde is en in de praktijk werkt. In de testfase is dat laatste uitgewezen, en dus is het rijp voor introductie en vanwege overstapschuwe mensen moet je dan dus op een verplichtende manier de voordelen verkopen aan de klanten. Marktwerking gebiedt dat als iets echt niet werkt het afgestraft zal worden door de klant en ditzelfde mechanisme zorgt er dus voor dat bedrijven voorzichtig zijn met invoering van nieuwe producten. In een utopische wereld van klanttevredenheid leven we niet, en het zou alleen maar zorgen voor een nog grotere poldercultuur, waardoor in dit land helemaal niemand ooit meer iets nieuws durft te doen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Daantje schreef:Maar als ik verder reis met de Randstadrail en de OV-chipkaart naar Leidschendam-Voorburg en daar overstap op de bus dan kan ik daar mijn compenstatiekaart niet stempelen (neem ik aan?). Dan kan ik dat beter doen op Stadhuis, daar m'n compensatiekaart stempelen (want dan krijg ik iig nog geld terug wat ik teveel betaal) en met de Randstadrail en de bus op een strippenkaart reizen :idea:
Daarom schreef ik dus al: die compensatiekaarten zou je juist op de RR-stations moeten kunnen stempelen, zodat je vanaf daar al met de chipkaart verder kunt reizen. Da's in ieder geval al logischer dan 'm op Stadhuis stempelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

NS-Reiziger schreef:
Frank schreef:Wat heb je aan een systeem dat de gebruiker niet handig vindt? De chipkaart zou er moeten zijn voor de gebruiker. Als die hem niet handig vindt is het systeem per definitie mislukt.
Maar het is wél handig
Ohw?
Frank schreef:Ja, je moet met de chipkaart verbeteringen aanbrengen tov het oude systeem. Dat lijkt me minimaal. En je kunt de chipkaart pas verplichten als reizigers duidelijk aangeven dat het een verbetering is; niet in een te vroeg stadium zoals nu gebeurt.
Er zijn verbeteringen t.o.v. het oude systeem die zich openbaren als het systeem technisch in orde is en in de praktijk werkt.
Nou, laat het systeem dan eerst in de praktijk werken op een goede manier voordat je de strippenkaart afschaft in plaats van op deze matige half-half manier, waarmee je nog niet eens buiten de stad kunt komen met je chipkaart.
In de testfase is dat laatste uitgewezen
De consumentenorganisaties denken daar (bijvoorbeeld) anders over.
en dus is het rijp voor introductie en vanwege overstapschuwe mensen moet je dan dus op een verplichtende manier de voordelen verkopen aan de klanten.
Als een systeem echt beter is voor de klant, waarom zou die dan overstapschuw zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Reiziger Ddrs schreef:
Daantje schreef:Maar als ik verder reis met de Randstadrail en de OV-chipkaart naar Leidschendam-Voorburg en daar overstap op de bus dan kan ik daar mijn compenstatiekaart niet stempelen (neem ik aan?). Dan kan ik dat beter doen op Stadhuis, daar m'n compensatiekaart stempelen (want dan krijg ik iig nog geld terug wat ik teveel betaal) en met de Randstadrail en de bus op een strippenkaart reizen :idea:
Daarom schreef ik dus al: die compensatiekaarten zou je juist op de RR-stations moeten kunnen stempelen, zodat je vanaf daar al met de chipkaart verder kunt reizen. Da's in ieder geval al logischer dan 'm op Stadhuis stempelen.
Bij RandstadRail zijn geen informatiemedewerkers aanwezig, dus kan er ook geen uitleg gegeven worden over het systeem van de compensatiekaart. Daarom gebeurt dat op Stadhuis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Frank schreef:Als ze door de proefopzet niet in staat waren de kaart aan te schaffen was de proefopzet verkeerd.
Als studenten geen pas hebben gekregen hadden de poortjes niet afgesloten moeten worden.
En als een systeem echt voordelen heeft stapt een groot deel van de mensen echt wel over.
Het is een proefopzet, je zal dus áltijd situaties hebben waarin een aantal reizigers de kaart niet hoeft of kan aanschaffen. De enige manier om dat te voorkomen is een landelijke invoering waarbij de gehele OV-betaalwijze op één dag om moet.
Frank schreef:
NS-Reiziger schreef:
Frank schreef:Wat heb je aan een systeem dat de gebruiker niet handig vindt? De chipkaart zou er moeten zijn voor de gebruiker. Als die hem niet handig vindt is het systeem per definitie mislukt.
Maar het is wél handig
Ohw?
Nooit meer kaartjes hoeven kopen of je druk hoeven te maken over het type of aantal kaarten/strippen dat je wilt gebuiken, alleen op begin-, overstap en eindpunten een pasje langs een paaltje halen. Klinkt als best handig, vind ik :)
Frank schreef:Als een systeem echt beter is voor de klant, waarom zou die dan overstapschuw zijn?
Omdat mensen bang zijn om het oude los te laten en het nieuwe (betere) te gaan gebruiken. Daar zijn al heel wat onderzoeken over geweest.

Begrijp me niet verkeerd; ik wil niet zeggen dat de (invoering van de) OVC perfect is of gaat zijn, maar ik vind wel dat de OV-chipkaart onnodig vaak negatieve reacties toegeschreven krijgt. Zolang men in negatieve termen blijft denken, kan een dergelijk project nooit goed van de grond komen.
Reiziger Ddrs schreef:
Bee schreef:De compensatiekaart is ook te stempelen op Stadhuis, vanwege de overstap van/naar RandstadRail.
Waarom zou je daar een compensatiekaart voor nodig hebben??? Je kunt immers op RandstadRail gewoon op het volledige traject (van de Erasmuslijn) met de OV-Chipkaart reizen :wink:
Dan zou je die compensatie-stempelautomaten eerder op de RandstadRail-stations verwachten, zodat reizigers die in Rotterdam nog met de metro verder willen reizen en met een bus naar het RR-station komen daar al hun reis met de chipkaart kunnen vervolgen.
Bij Stadhuis kan je ook overstappen op de lijnen van Qbuzz waar nog niet met de OV-chipkaart gereisd kan worden en waardoor je daar dus een compensatiestempel moet kunnen krijgen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten