Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door AppleMoose »

Inrichting Stationsplein Arnhem gaat maandag van start

ARNHEM - In opdracht van de gemeente Arnhem wordt maandag begonnen met het inrichten van het nieuwe Stationsplein. Tot nog toe was de ruimte in gebruik bij de bouwers van de nieuwe stationshal, die gaan nu verder ín de OV Terminal.

Bouwbedrijven Ballast Nedam en BAM, die samen de stationshal bouwen, dragen ook zorg voor het nieuwe bussenplein. Het is de verwachting dat ze 5 maanden nodig zullen hebben voor de bouw van het station voor de Arnhemse trolleybussen.

Lees verder:
http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.4591815
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door waldo79 »

Zo, eindelijk :Y
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door BrengMe »

Dat werd inderdaad tijd!
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door Nitein-Repart »

Busstation was ook een ramp qua overzichtelijkheid.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door SuperGhost »

Klopt, maar die blijft wel bestaan. Het busplein wordt straks namelijk alleen gebruikt voor de stadsbussen, terwijl het busstation in gebruik blijft voor de streeklijnen.

Ik hoop wel dat nadat het busplein klaar komt er nog wel een grondige verbouwing aan het busstation komt, zodat die er veel prettiger uit komt te zien (het is nu zeer grauw en kil en geeft een onveilig gevoel) en de veiligheid wordt vergroot (dat busstation is vrij onveilig door de dramatische inrichting).
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door sirvinniei »

lijkt me onhandig voor de mensen die naar arnhem zuid moeten.
Nu stoppen de 3, de 33 en de 300 die door arnhem dezelfde route rijden nog op dezelfde plek maar met het busplijn zit er dus een krappe 100 meter (hetzelfde met de 1 en de 29 en misschien nog wel wat andere lijntjes)
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door BrengMe »

SuperGhost schreef:Ik hoop wel dat nadat het busplein klaar komt er nog wel een grondige verbouwing aan het busstation komt, zodat die er veel prettiger uit komt te zien (het is nu zeer grauw en kil en geeft een onveilig gevoel) en de veiligheid wordt vergroot (dat busstation is vrij onveilig door de dramatische inrichting).
Dat hoop ik ook. Niet voor niets noem ik dat busstation ook ''de bunker''.
sirvinniei schreef:lijkt me onhandig voor de mensen die naar arnhem zuid moeten.
Nu stoppen de 3, de 33 en de 300 die door arnhem dezelfde route rijden nog op dezelfde plek maar met het busplijn zit er dus een krappe 100 meter (hetzelfde met de 1 en de 29 en misschien nog wel wat andere lijntjes)
Nee hoor, ook op het busstation stoppen deze lijnen op verschillende plekken. Lijn 3 ergens op perron M of N, lijn 33 volgens mij op perron R en 300 op perron S. Verschillende perrons dus. Idem met lijn 1 en 29
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door sirvinniei »

maar 10 meter is toch wel een stukje minder als honderd meter :wink:
nu kan je nog zien welke er als eerste vertrekt, straks moet je dat praktisch uit je hoofd weten
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door Suus »

Ik snap het niet helemaal, wat is er zo bijzonder aan de trolleybussen dat ze weer uit de busbunker wegmoeten naar buiten terwijl de rest van de bussen wel in de bunker blijft? Niet dat de bunker het optimum is van een ideaal busstation, maar je staat er in ieder geval wel droog en uit de wind :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door Daniel »

De bunker was oorspronkelijk al bedoeld als streekbusstation. Sowieso kan je aan het huidige perrongebruik al zien dat er eigenlijk veel te veel bussen in de bunker stoppen gezien aanzienlijke aantallen streekbussen een perron delen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door groningen »

Gaan ze die bunker van het busstation ook nog een beetje vrolijker maken?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door sirvinniei »

het ziet er al een stuk mooier uit als de nieuwe stationshal af is.
Nu maar hopen dat ze ook nog iets gaan doen aan de metalen platen.
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door BrengMe »

Welke metalen platen?
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door Srananbloke »

Ik kan me de verhuizing naar de bunker in 2002 nog herinneren. Trolleychauffeurs vonden die zeer beperkte bewegingsvrijheid een ramp. Inmiddels is iedereen het wel gewend, maar het blijft een voorzichtige opgave met gelede trolleys en de ruimte die er is. Als alle stadsbussen straks naar het nieuwe plein worden verplaatst verwacht ik wel dat het allemaal wat soepeler verloopt met de keringen. En in de bunker komt er dan natuurlijk ook veel ruimte vrij. Ik verwacht ook wel dat de bunker een opknapbeurt krijgt en goed wordt geïntegreerd met de rest van het station.

Gaan de non-trolley stadslijnen (4, 8-10) trouwens ook naar het nieuwe plein straks?
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door Nitein-Repart »

Zie liever dat de bussen naar Apeldoorn (91 en 231) en Wageningen (51 en 52) ook op een aparte plek worden afgehandeld gezien de grote hoeveelheid reizigers die ervan gebruik maken. De andere streeklijnen kunnen wel in de bunker blijven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:maar 10 meter is toch wel een stukje minder als honderd meter :wink:
nu kan je nog zien welke er als eerste vertrekt, straks moet je dat praktisch uit je hoofd weten
Inderdaad, ze hadden gewoon op het busplein voor alle bussen geschikt moeten maken en dan per richting een perrons.

De streekbussen eindigen weliswaar allemaal op Arnhem CS en die kun je dus niet vele minuten daar laten staan, maar daarvoor kun je prima één perron gebruiken als uitstapperron (ook voor stadsbussen die op Arnhem CS eindigen) en naar 'de bunker' laten doorrijden en dat gaat dan dienen als garage. Eigenlijk krijg je dan een soort gebruik als je nu ook hebt op de perrons in 'de bunker' (alleen zou je het busplein dan wel iets meer perrons moeten geven eigenlijk). Streekbussen die weer willen vertrekken vanaf CS zouden dan pas 1 of 2 minuten voor vertrektijd langs het perron gezet mogen worden, zodat ze niet andere bussen op dezelfde route kunnen hinderen

Om het even wat duidelijker te maken, dan krijg je bijv. op het busplein:
A = ri. Oosterbeek/Wageningen
B = ri. Velperweg-Noord
C = ri. Statenkwartier/Haven
D = ri. Rijnstate/Burger's Zoo/Apeldoorn
E = ri. De Laar-West/Schuytgraaf/Heteren
F = ri. WKC Kronenburg/Elst
G = ri. Het Duifje/Huissen
H = ri. Burgemeesterswijk/Hoogkamp/Het Dorp
I = uitstapperron (kan evt. ook langs de weg liggen ter hoogte van het busplein, i.p.v. op het busplein zelf)
(andere indelingen zijn natuurlijk ook mogelijk, dit is slechts een voorbeeldje)

Nu heb ik hierbij 9 perrons, terwijl er (volgens de afbeelding bij het artikel) er maar 6 komen. Natuurlijk is dat ook gevolg van het plan dat de streekbussen op het busstation blijven, anders hadden ze er wellicht wel meer bij gebouwd.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door Freek »

Nee, want voor dat laatste is geen ruimte.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door AppleMoose »

Voorheen waren stads- en streekvervoer ook gescheiden en dat doen ze dus nu weer. Dat je dan weer een stukje moet lopen is misschien vervelend, maar niet onoverkomelijk. Met de digitale schermen van tegenwoordig kun je prima zien welke bus eerder vertrekt en weet je dus welk busplein (busSENplein vind ik een heel lelijk woord in het artikel...) je moet hebben.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door SuperGhost »

Alleen waar komen straks die borden te staan?
Ik denk dat je straks een bord op het streekbusstation krijgt waar alleen de streekbussen op staan en een bord op het stadsbusplein waar alleen de stadsbussen op staan. Dan schiet dat natuurlijk niet op.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door Nitein-Repart »

SuperGhost schreef:Alleen waar komen straks die borden te staan?
Ik denk dat je straks een bord op het streekbusstation krijgt waar alleen de streekbussen op staan en een bord op het stadsbusplein waar alleen de stadsbussen op staan. Dan schiet dat natuurlijk niet op.
Nou zo moet voorkomen worden dat streekbussen te veel als stadsbus dienen en hierdoor traag worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door regenmaker »

Je hebt op sommige trajecten nou eenmaal dat er alleen een streekbus rijdt door dat deel van de stad, dus je houdt dat toch wel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Inrichting stationsplein Arnhem maandag van start

Bericht door Freek »

Dris schermen komen ook in de stationshal en plaatsing wordt besproken met consumentenorganisaties.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 41 gasten