Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door atbrg »

'Uit de meest recente Monitor Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer (MSVOV) blijkt dat criminaliteit, overlast en onveiligheidsgevoelens de afgelopen jaren alleen maar zijn toegenomen'.

Bron:
http://www.telegraaf.nl/telegraaf-i/#7EH/G29qZ
(weet niet of dat zo werkt)

Ik neem aan dat het hier de MSVOV 2013 betreft die in oktober 2014 gepubliceerd wordt/is (?). Ik heb er naar gezocht maar (nog) niet gevonden. Wel heb ik de MSVOV 2012 aangetroffen die op 10 oktober 2013 is gepubliceerd.

En wat schets mijn verbazing: 'De jaarlijkse monitor sociale veiligheid openbaar vervoer laat zien dat het Amsterdamse openbaar ververvoer in 2012 opnieuw veiliger is geworden.'

Bron:
http://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgev ... le/Monitor Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer 2012 - Gemeente Amsterdam

Vorig jaar: openbaar ververvoer opnieuw veiliger.
Dit jaar: een jarenlange verslechtering van de veiligheid.

Ben ik in de war? Zien de trendwatchers het niet goed? Andere belangen? Wat?
Laatst gewijzigd door atbrg op vr 24 okt 2014, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door Meltrain »

Zonder inhoudelijk op dit bericht in te gaan, kan ik melden dat het wel in het verkeerde subforum staat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door atbrg »

Wie wel inhoudelijk?
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door Meltrain »

Helaas werkt die link niet, dus ik kan het artikel zelf niet lezen. :(
Alsnog is het goed mogelijk dat landelijk criminaliteit, overlast en onveiligheidsgevoelens de afgelopen jaren gemiddels zijn toegenomen, terwijl in Amsterdam het OV juist veiliger is geworden. Het één sluit het ander niet uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door atbrg »

MSOV gaat alleen over Amsterdam, niet landelijk.
Kaart ongeldig err. 007
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door Dagren »

Het is een bericht uit de Telegraaf, dan mag je verwachten dat het her en der overdreven wordt. Ik zou aanraden om te wachten op berichten uit andere media.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door n-evo »

Ik voel me eigenlijk zelden tot nooit echt onveilig in het Amsterdamse OV. Dat geldt eigenlijk voor Amsterdam in het algemeen. Je hebt wel eens overlast van bepaalde mensen, maar dat is wat anders. Is niet meteen iets wat een omgeving onveilig maakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door Suus »

AT5 meldt dit: http://www.at5.nl/artikelen/136208/open ... onveiliger

Ik constateer zelf dat het OV de afgelopen jaren steeds drukker is geworden dat het netwerk daarin niet altijd is meegegroeid. Dat heeft als gevolg dat voertuigen steeds drukker worden, ook buiten de reguliere drukke momenten en dat mensen bang zijn voor zakkenrollers in bus en tram. Het feit dat er een langere periode is geweest zonder serieuze kaartcontrole door een ruzie tussen instanties over de vraag wie bevoegd was heeft daarbij zeker niet geholpen.

Bij de metro specifiek spelen nog bedelaars en bepaalde ongure types die de poortjes intrappen (die daardoor defect gaan). In de Zilvermeeuwen zaten deze vaak in de hoekjes zodat je ze als reiziger nog kon vermijden maar in de nieuwe Zilvermeeuw XL is dat een stuk lastiger. En ook in de metro is er veel te weinig kaartcontrole, dat moet echt frequenter en vaker gebeuren.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 24 okt 2014, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door atbrg »

Sommigen weten dat ik achterdochtig ben van aard. Op straffe van beschuldiging van het zomaar neerplempen van theorieën begin ik te vermoeden dat er met cijfers gegoocheld wordt om politieke doelen te bereiken: OV-verbod. -o-
Kaart ongeldig err. 007
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Bij de metro specifiek spelen nog bedelaas en bepaalde ongure types die de poortjes intrappen (die daardoor defect gaan).
Woon in Bos en Lommer en dat is iets wat ik op dagbasis meemaak bij Station De Vlugtlaan. Zo vaak als hier heb ik nooit eerder met m'n eigen ogen gezien en gewoon op klaarlichte dag hè. Er staat nu onregelmatig een security guy, die moet er eigenlijk full time staan.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door Mr-W »

atbrg schreef: Op straffe van beschuldiging van het zomaar neerplempen van theorieën begin ik te vermoeden dat er met cijfers gegoocheld wordt om politieke doelen te bereiken: OV-verbod. -o-
sowieso is het RET-OVverbod al iets raars. Schijnbaar geldt het alleen op bepaalde lijnen en niet op het hele netwerk,dus overlastfiguren weer je er niet mee.
Weet iemand toevallig hoe de oplegging van een OV-verbod gebeurt ?
@controle in de metro,heb liever dat de metrostewards gericht die mensen eruit halen dan metro controle met undercoveroperaties,vind het al belachelijk dat dit ooit is ingevoerd. Metropolitie(geen boa!) zoals in oost-europa lijkt me een beter idee
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door fred1954 »

Doe zoals het in NYC ging/gaat, daar had je van 1953 tot 1995 de New York City Transit Police, die (bewapend) meereden op de metro's. In 1995 is de speciale politie-eenheid opgeheven en opgegaan in de NYPD, die deze taken nu uitvoert. Ik kwam in die periode veel in New York en geloof me, met deze gasten wilde je echt geen problemen hebben. Niet te vergelijken met de BOA's die hier in Nederland in het OV rondlopen. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door Suus »

Je hebt een afdeling van Stadstoezicht die zich alleen bezig houdt met de veiligheid in het OV en in principe ook boetes zou mogen uitschrijven, maar ik zie deze mensen erg weinig eerlijk gezegd. Dit jaar pas welgeteld een keer en toen ging er meteen iemand op de bon vanwege het op een foute plek parkeren van een fiets in een Zilvermeeuw.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Je hebt een afdeling van Stadstoezicht die zich alleen bezig houdt met de veiligheid in het OV en in principe ook boetes zou mogen uitschrijven, maar ik zie deze mensen erg weinig eerlijk gezegd. Dit jaar pas welgeteld een keer en toen ging er meteen iemand op de bon vanwege het op een foute plek parkeren van een fiets in een Zilvermeeuw.
Ik zie zelden kaartjescontrole, een enkele keer dat er een heel zwikkie controleurs en politie op het Weesperplein staan op het perron. Maar voor de rest, weinig controle. Ook niet bij CXX trouwens. Ik kan me de jaren nog herinneren dat ik bij de Lelylaan woonde. Reed er vaak een busje met een stuk of wat controleurs heen en weer over de Lelylaan. Trams werden tussen 2 haltes gestopt en alle controleurs gingen de tram in. De trambestuurder zette de stempelautomaten uit en dan gingen er een zooitje op de bon. Toen al........
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door Ardan »

Ik zie toch best wel vaak échte politie meerijden in de metro...
Ik doe ook maar wat
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door atbrg »

fred1954 schreef:Doe zoals het in NYC ging/gaat, daar had je van 1953 tot 1995 de New York City Transit Police, die (bewapend) meereden op de metro's. In 1995 is de speciale politie-eenheid opgeheven en opgegaan in de NYPD, .........en geloof me, met deze gasten wilde je echt geen problemen hebben..............:lol:
Ja, dat was inderdaad een groot succes. Als ik me niet vergis een reden voor het ontstaan van de Guardian Angels in 1979.
http://en.wikipedia.org/wiki/Guardian_Angels
Kaart ongeldig err. 007
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Zorgen over veiligheid Amsterdamse OV??

Bericht door atbrg »

Volgens GVB is er in elk geval geen sprake van "een jarenlange verslechtering van de veiligheid" of "een opnieuw veiliger openbaar ververvoer" (zie eerste bericht in deze discussie d.d. 24 okt 2014). Neen; deze keer is " het OV Amsterdam voor het eerst in jaren veiliger".

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... iger.dhtml
Kaart ongeldig err. 007
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten