Korte vragen #12

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #12

Bericht door Obus »

Waarom heet het Amstelstation eigenlijk naar de Amstel?

Niet alleen heb je in Amsterdam straten genaamd de Amstel en de Amstelstraat (in de buurt van het Rembrandtplein), het station ligt niet aan de Amstel. Kan iemand wat vertellen over deze ietwat bijzondere benaming?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Daniel »

Amsterdam Amstel ligt toch verdomd dicht bij de Amstel hoor... kijk maar eens goed op de kaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Amsterdam Oost dekt de naam ook niet, want Amsterdam Muiderpoort ligt ook in Oost. Amsterdam Watergraafsmeer klopt ook niet, want het station ligt dan wel letterlijk aan de rand van de Watergraafsmeer, die naam is bij het spoor toch vooral bekend van het opstelterrein een stukje oostelijker. Amsterdam Weesperpoort kon ook niet, want het ligt totaal niet meer in de buurt van de voormalige Weesperpoort (die ook niet meer bestaat, in tegenstelling tot de Muiderpoort). Tja, dan maar vernoemen naar de rivier er vlakbij :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #12

Bericht door Ardan »

Toen ik nog in Amsterdam woonde heb ik me dat ook altijd afgevraagd, maar ik was nog klein en snapte nog niet echt goed hoe de stad in elkaar stak. Voor mijn gevoel lag het ook in oost-westrichting, maar dat komt denk ik omdat we altijd daar opstapten als we naar de Achterhoek gingen. Vond ook die treinen altijd fascinerend die die tunnel ingingen.. 'Mama waar gaan die heen?' En ook dacht ik altijd dat die gele hekjes ervoor waren om te voorkomen dat de trein van de rails afviel :') Dat dat allemaal de metro was snapte ik nog niet, voor mijn gevoel was trein en metro hetzelfde.. Toen ik in 2006 voor het eerst in jaren weer op het Amstel Station kwam zocht ik ook naar die heel lange hellingbaan maar die blijkt dus verdwenen te zijn (voor auto's, toen het Amstel Station nog stopplaats was van de autoslaaptrein).

Alleen de naam Amsterdam Muiderpoort slaat niet echt ergens op, de Muiderpoort staat echt een flink eind verderop. Maar een betere naam kan ik ook niet bedenken, Amsterdam Indische Buurt klinkt toch een beetje gek.

Over het Amstel Station gesproken, Bee, jij had het toch eens over een schietbaan die eronder zit? En een toegangsdeur daarheen bij de fietsenstalling? Zien we dat hier, tussen de fietsenstalling en het viaduct?
Afbeelding
Spoiler: show
Amstel Station :')
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #12

Bericht door Aking »

Ik weet niet precies waar die schietbaan zit, maar weet wel dat er aan beide kanten van de stationshal diverse ruimte's in/onder het station zitten. Daarnaast zit er ook nog een gigantische kelder onder. :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Die gigantische kelder is in gebruik als fietsenstalling. Open van half zes tot half twee ongeveer en de eerste 24 uur gratis :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #12

Bericht door Aking »

Naast het deel dat toegankelijk is als fietsenstalling is er nog een aardig groot stuk dat niet voor het publiek toegankelijk is ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Dan moet het wel een reusachtige kelder zijn, want de fietsenstalling is ook al behoorlijk groot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #12

Bericht door Aking »

Mjah ik weet in ieder geval dat er op minimaal 3 plekken (en dat is dus los van de fietsenstalling) nog trappen naar beneden zitten, ook zit er ergens nog een tunnel onder. Dus het geheel is best groot inderdaad :Y
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #12

Bericht door marlies »

Op welke verbindingen heb je eigenlijk anno 2014 geen eerste klas?

Wat ik er van kan vinden is het voor Groningen-Leeuwarden niet meer het geval maar voor Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren en de merwedelingelijn nog wel. Zijn er meer?

Gold iirc ook voor de Zoetermeerse krakeling, maar ja, da's nu een sneltram ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Daniel »

De MLL heeft daadwerkelijk geen 1e klasse, maar in Friesland is die gewoon aanwezig maar niet van toepassing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Op Dordrecht - Geldermalsen, Zutphen - Oldenzaal en Almelo - Marienberg is er geen eerste klas aanwezig in de trein.

In Friesland is er officieel geen eerste klas bij Arriva, maar zijn alle treinen er wel van voorzien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #12

Bericht door marlies »

Ja, ging me om beide, zowel waar 'ie fysiek niet aanwezig is en waar hij er tarief-technisch niet is, thanks :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

En verder: SGM-II had bij aflevering wel een coupé eerste klas in de trein. Bij de renovatie naar Citypendel is dat uit de trein gehaald. Nadat de twee lijnen die met dat materieel reden naar RandstadRail gingen hebben die treinen nog een tijdje in hun oude staat rondgereden in de Randstad. Bij de meest recente revisie is er weer eerste klas in de trein gestopt, maar nu precies in de andere bak dan toen de trein werd afgeleverd.

De A32-trams die tussen Gouda en Alphen reden hadden ook geen eerste klas. Wel stopknopjes :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #12

Bericht door dennistd »

Bee schreef:Op Dordrecht - Geldermalsen, Zutphen - Oldenzaal en Almelo - Marienberg is er geen eerste klas aanwezig in de trein.

In Friesland is er officieel geen eerste klas bij Arriva, maar zijn alle treinen er wel van voorzien.
Almelo-Mariënberg heeft tegenwoordig wel eerste klas. Er zit een ander stofje op de stoelen en er is een rij tussenuit gehaald en vervangen door een tafeltje. Helaas heb je wel armen van een meter nodig om bijvoorbeeld met je laptop te werken die op dat tafeltje staat...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Geert »

De eerste klas van Arriva in de GTW's stelt ook niet veel voor, zijn geloof ik per trein twee vierzitters met een ander kleur stofje en dat was het zo ongeveer wel weer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #12

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: Alleen de naam Amsterdam Muiderpoort slaat niet echt ergens op, de Muiderpoort staat echt een flink eind verderop. Maar een betere naam kan ik ook niet bedenken, Amsterdam Indische Buurt klinkt toch een beetje gek.
Amsterdam Insulindeweg?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #12

Bericht door Somoht »

Iemand die wat voorbeelden heeft van wat complexe lijnen? Dus veel verschillende ritpatronen die elk een of meer haltes niet aandoen (in één richting).
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #12

Bericht door Anne »

De GTW 2/6 heeft 8 zitplaatsen 1 klas en de GTW 2/8 heeft er 16.
Bij de noordelijke lijnen staat op de aangebrachte sticker dat Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden - Stavoren alleen 2e klas is. Op Leeuwarden - Groningen is het wel 1e klas.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #12

Bericht door Thom91 »

Somoht schreef:Iemand die wat voorbeelden heeft van wat complexe lijnen? Dus veel verschillende ritpatronen die elk een of meer haltes niet aandoen (in één richting).
104 Hilversum - Loosdrecht?
Komt wel goed schatje.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #12

Bericht door microshit »

Somoht schreef:Iemand die wat voorbeelden heeft van wat complexe lijnen? Dus veel verschillende ritpatronen die elk een of meer haltes niet aandoen (in één richting).
Een grapje als http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Bilthoven bijvoorbeed?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #12

Bericht door huibe »

Je wilt natuurlijk een Nederlandse lijn hebben. Anders had ik gezegd kijk bij De Lijn in Limburg of TEC in diverse gebieden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #12

Bericht door Meltrain »

Somoht schreef:Iemand die wat voorbeelden heeft van wat complexe lijnen? Dus veel verschillende ritpatronen die elk een of meer haltes niet aandoen (in één richting).
Lijn 143 Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk Koningsplein misschien?
Alleen wordt deze lijn compleet gewijzigd per 14 december, dus is het de vraag of het nog de moeite is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Korte vragen #12

Bericht door BrengMe »

marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #12

Bericht door marlies »

Geert schreef:De eerste klas van Arriva in de GTW's stelt ook niet veel voor, zijn geloof ik per trein twee vierzitters met een ander kleur stofje en dat was het zo ongeveer wel weer.
Ja, het maakt amper verschil. Ik heb 1 keer eerste klas met Arriva gereisd, toen stond ik op het perron te wachten en kwamen er ineens meerdere schoolklassen die op excursie waren aanlopen. Toen nog maar even snel een extra kaartje uit de automaat gehaald zodat ik kon zitten, was de 2 euro zoveel wel waard :P
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten