Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
- AppleMoose
- Berichten: 6032
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Spoorbeheerder Prorail mag geen nieuwe spoorprojecten starten voordat het orde op zaken heeft gesteld. Dat stelt reizigersorganisatie Voor Beter OV donderdag.
Recentelijk werden twee grote projecten geconfronteerd met forse tegenvallers, met overlast voor de reizigers tot gevolg.
Zo ligt rond het station Tilburg het treinverkeer twee dagen langer stil dan gepland, omdat afgelopen zaterdag bij de bouwwerkzaamheden een deel van het perron instortte. Een bouwvakker raakte daarbij ernstig gewond.
Ook ontstonden er eerder deze maand problemen bij het aanleggen van een tijdelijke spoorbrug bij Weesp. Er werden funderingen gevonden van een oude brug, waardoor de noodbrug ineens niet meer bleek te passen.
Door de misser reden er langer dan gepland geen treinen tussen Amsterdam en Flevoland en tussen Utrecht en Flevoland.
Lees verder op:
http://www.nu.nl/politiek/3910816/prora ... ecten.html
Spoorbeheerder Prorail mag geen nieuwe spoorprojecten starten voordat het orde op zaken heeft gesteld. Dat stelt reizigersorganisatie Voor Beter OV donderdag.
Recentelijk werden twee grote projecten geconfronteerd met forse tegenvallers, met overlast voor de reizigers tot gevolg.
Zo ligt rond het station Tilburg het treinverkeer twee dagen langer stil dan gepland, omdat afgelopen zaterdag bij de bouwwerkzaamheden een deel van het perron instortte. Een bouwvakker raakte daarbij ernstig gewond.
Ook ontstonden er eerder deze maand problemen bij het aanleggen van een tijdelijke spoorbrug bij Weesp. Er werden funderingen gevonden van een oude brug, waardoor de noodbrug ineens niet meer bleek te passen.
Door de misser reden er langer dan gepland geen treinen tussen Amsterdam en Flevoland en tussen Utrecht en Flevoland.
Lees verder op:
http://www.nu.nl/politiek/3910816/prora ... ecten.html
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Als de vertraging voor rekening komt van het bouwbedrijf dan zie ik het probleem zo niet. Als je gaat verbouwen bestaat er een kans dat er iets misgaat.
Beseft de meneer in kwestie wel hoeveel geld het gaat kosten als je nu alle projecten stopt zet. Hij heeft zijn media aandacht weer even gehad.
Beseft de meneer in kwestie wel hoeveel geld het gaat kosten als je nu alle projecten stopt zet. Hij heeft zijn media aandacht weer even gehad.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Overigens doen ze bij grote projecten ook meteen groot onderhoud. Het nu niet doen betekent ook dat je over paar jaar waarschijnlijk er weer een weekend of twee uitligt.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Als het geen kans meer is maar een zekerheid dan is het misschien zinvol dat het toezicht op de aannemers wordt verbeterd, zowel bij de voorbereiding als bij de uitvoering (copy/paste).Abracadabram schreef:Als je gaat verbouwen bestaat er een kans dat er iets misgaat.
Ach, het geknoei heeft blijkbaar wel een serieus veiligheidscomponent.Abracadabram schreef:Beseft de meneer in kwestie wel hoeveel geld het gaat kosten als je nu alle projecten stopt zet.
Ja, ProRail had in dit geval ProActief moeten zijn.Abracadabram schreef:Hij heeft zijn media aandacht weer even gehad.
Kaart ongeldig err. 007
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Aha. Projectmanagement anno 2014: risico's en interfaces hoef je niet te managen, zolang je maar iemand anders de schuld kunt geven.Abracadabram schreef:Als de vertraging voor rekening komt van het bouwbedrijf dan zie ik het probleem zo niet. Als je gaat verbouwen bestaat er een kans dat er iets misgaat.
Klinkt trouwens wel heel erg spoorsectorachtig inderdaad, dus zal het bij Prorail inderdaad ook wel zo werken *bus*.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
spithorst :') hij heeft de publiciteit weer even gehaald.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Het is natuurlijk qua project management een stevig debacle in Tilburg (2 dagen uitloop plus een hoop werk helemaal niet uitgevoerd en verschoven naar maart 2015) maar waarom dan allerlei andere projecten moeten worden stopgezet ontgaat me.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Wat kan prorail er nou aan doen dat er een perron instort?
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Wie de schuldige is, is de schuldige. Maar gelijk alle projecten stilzetten kan alleen bij Opa Spithorst
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Stilzetten, hoe kom je daar bij? Hij heeft het over geen nieuwe projecten starten...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Sorry, weer te snel gereageerd. Stoppen had er moeten staan
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
De problemen hebben niet alleen te maken met het instorten van het postperron.Bakpapier schreef:Wat kan prorail er nou aan doen dat er een perron instort?
Ook het leggen van de fundamenten voor nieuwe roltrappen op de reizigersperrons is bijv. volledig de mist in gegaan.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Huh? Het werk wordt uitgevoerd onder de supervisie van Prorail en dus is Prorail er uiteindelijk voor verantwoordelijk dat er veilig gewerkt wordt. Alleen wijzen naar onderaannemers is niet goed genoeg.Bakpapier schreef:Wat kan prorail er nou aan doen dat er een perron instort?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Dus als jij een serre laat bouwen achter je huis en die stort in, ben jij verantwoordelijk en niet de prutsende aannemer? :')WSM schreef:Huh? Het werk wordt uitgevoerd onder de supervisie van Prorail en dus is Prorail er uiteindelijk voor verantwoordelijk dat er veilig gewerkt wordt. Alleen wijzen naar onderaannemers is niet goed genoeg.Bakpapier schreef:Wat kan prorail er nou aan doen dat er een perron instort?
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Hooguit zou je kunnen zeggen huur dan ook geen chinees in voor zo'n klus. Maar bij mijn weten gebeurt dat dan ook niet. Zolang er betrouwbare bedrijven worden ingehuurd zie ik niet in wat prorail nog meer had kunnen doen.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Strenger toezicht op die bedrijven, bijvoorbeeld vooraf eisen dat ze laten zien hoe ze het willen gaan doen en de kennis in huis hebben om te kunnen beoordelen of dat een goede aanpak is.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Het probleem bij dit soort instanties (en bijvoorbeeld ook bij rijkswaterstaat wat betreft wegenbouw) is dat de technische kennis daarvoor vaak niet meer in huis is, er zitten vooral zakkenvullende bestuursbobo's.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Kortom, je ziet wel degelijk in wat ProRail nog meer had kunnen doen, die kennis in huis halen ;)
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Er zijn twee grote incidenten op verder in het algemeen vrij goed lopende werkzaamheden en er moet weer even een blafbericht naar de media gestuurd worden. Leuk voor de media, maar of je er echt wat mee bereikt? Nee hoor, de bedrijven lachen erover tijdens de koffiepauze en gaan vervolgens naar een overleg met een partij die wel constructieve input levert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Eerder destructieve input, als ongewild constructiedelen instorten.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Rikus Spithorst stuurt wel vaker berichten de wereld in op basis van één of twee incidenten. Ik kan die man eerlijk gezegd niet meer serieus nemen. Je kunt niet elke keer om het hardst de meest vergaande eisen stellen, als je dat 10 keer per jaar doet is het retorische effect wel vervaagd
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Projecten zijn al niet goedkoop en als je dan ook nog eens het aantal inspecties opvoert tot een 1:1 basis gaan de kosten echt alle perken te buiten. ;)marlies schreef:Kortom, je ziet wel degelijk in wat ProRail nog meer had kunnen doen, die kennis in huis halen ;)
Kortom je kunt niet alles voor zijn, je moet gewoon helder hebben waar riscio's zitten en af en toe een rondje lopen op de bouwplaats en als er ernstige tekortkomingen zijn de aannemer daar voor laten opdraaien. Dat is hoe het min of meer nu ook in de praktijk werkt en meestal gaat het goed. Blijft over dat waar gehakt wordt spaanders vallen. Veel projecten in Nederland worden met relatief weinig budget en in snel tempo doorgevoerd, vergelijkend met bijv. vergelijkbare landen als Duitsland en België.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Dat is wel een heel fatalistische instelling. Voor bouwprojecten aan het spoor geldt in ene niet meer veiligheid voor alles?Vinny schreef:Blijft over dat waar gehakt wordt spaanders vallen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Als het gaat om uitloop... Waar gehakt wordt vallen spaanders. Eens.
Als het gaat om veiligheid ben ik het daar een stuk minder mee eens. Al moet ik wel zeggen dat de eenzijdige focus op ongevallen als gevolg van treinverkeer in combinatie met de eis het spoorverkeer zo min mogelijk te hinderen wel leidt tot tijdsdruk. Tijdsdruk met met als gevolg dat er haastklusjes ontstaan. Voor de veiligheid kan je die laatste beter niet hebben.
Als het gaat om veiligheid ben ik het daar een stuk minder mee eens. Al moet ik wel zeggen dat de eenzijdige focus op ongevallen als gevolg van treinverkeer in combinatie met de eis het spoorverkeer zo min mogelijk te hinderen wel leidt tot tijdsdruk. Tijdsdruk met met als gevolg dat er haastklusjes ontstaan. Voor de veiligheid kan je die laatste beter niet hebben.
Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten
Er wordt nu net gedaan of er geen inspecties plaatsvinden door de opdrachtgever. Ik vind dat een ernstige beschuldiging voor iets dat geheel bezijden de waarheid is. Er is gewoon een heel kantoorgebouw vol met inspecteurs die ook regelmatig "het veld" in gaan en aannemers op eventuele tekortkomingen wijzen. Risciobeheersing is zelfs een vak apart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 116 gasten