OVer je reiservaringen in oktober 2014
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Vanochtend was de t5720 een stelletje kwijt, met slechts een los viertje in plaats van het gebruikelijke dubbele viertje was het beregezellig in de trein. Wel ging het de trein wel erg goed af vanochtend, want er was slechts twee minuten vertraging bij aankomst in Hoofddorp.
's Middags ging het anders. De t5763 was anderhalve minuut te laat dus werd de t3165 er in Hoofddorp voorgepleurd. De machinist van de t5763 kon op de fly-over twee minuten naar dit gekluns gaan kijken. Een gelukje bij een gelukje was dan nog dat we voor de t9351 (met +10) de Schipholtunnel in mochten rijden, de Thalys moest maar wachten. Zowel op Schiphol als Amsterdam Zuid kwamen we elke keer binnen met de t3165 nog langs het perron, in Amsterdam Zuid hebben we zelfs vier minuten staan wachten tot we door mochten. Zodoende had de trein +6 in Diemen Zuid terwijl de vertraging veel beperkter had kunnen zijn :(
's Middags ging het anders. De t5763 was anderhalve minuut te laat dus werd de t3165 er in Hoofddorp voorgepleurd. De machinist van de t5763 kon op de fly-over twee minuten naar dit gekluns gaan kijken. Een gelukje bij een gelukje was dan nog dat we voor de t9351 (met +10) de Schipholtunnel in mochten rijden, de Thalys moest maar wachten. Zowel op Schiphol als Amsterdam Zuid kwamen we elke keer binnen met de t3165 nog langs het perron, in Amsterdam Zuid hebben we zelfs vier minuten staan wachten tot we door mochten. Zodoende had de trein +6 in Diemen Zuid terwijl de vertraging veel beperkter had kunnen zijn :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Owja vanmorgen... dat begon dus met het tegenkomen van een stadsgelede van Qbuzz toen ik hier de deur uit liep. De Utrechtse stadschauffeurs doen kennelijk aan sightseeing in Amersfoort 's ochtends vroeg want deze kwam de Kersenbaan af en ging vervolgens via de Leusderweg de Arnhemseweg op. Korte tijd later kwam ik dezelfde bus bij het station weer tegen.
Kennelijk zit er af en toe een chauffeur op die dienst die de 252 niet vaak rijdt, want je komt daar eigenlijk uitsluitend terecht als je het bord "Station" mist op de Utrechtseweg en gewoon rechtdoor blijft rijden (wie de weg weet zou al op de Stichtse Rotonde een andere afslag nemen)
Zelf op het station aangekomen zag ik dat de t11618 er op Amersfoort een stelletje bij kreeg. En even eerder was op spoor 8 een Speno-trein binnengekomen met halverwege ook een dieselloc van Speno Nederland ertussenin (tenminste, hij had een UIC nummer met "NL-SPENO" daar waar de slijptreinen zelf "CH-SPENO" hebben). Die had ik nog niet eerder gezien.
Kennelijk zit er af en toe een chauffeur op die dienst die de 252 niet vaak rijdt, want je komt daar eigenlijk uitsluitend terecht als je het bord "Station" mist op de Utrechtseweg en gewoon rechtdoor blijft rijden (wie de weg weet zou al op de Stichtse Rotonde een andere afslag nemen)
Zelf op het station aangekomen zag ik dat de t11618 er op Amersfoort een stelletje bij kreeg. En even eerder was op spoor 8 een Speno-trein binnengekomen met halverwege ook een dieselloc van Speno Nederland ertussenin (tenminste, hij had een UIC nummer met "NL-SPENO" daar waar de slijptreinen zelf "CH-SPENO" hebben). Die had ik nog niet eerder gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Nâh, wâh gèk? ;) Hoor regelmatig Hagenezen op die trein :)Meltrain schreef:Vandaag hoorde ik in de s1900 een conducteur met een overduidelijk Haags accent.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Klopt ja. SPENO heeft een eigen lok in Nederland. Kan alleen zo snel de info hierover even niet vinden. Ik kom hierover in het weekend op terug.Daniel schreef:Zelf op het station aangekomen zag ik dat de t11618 er op Amersfoort een stelletje bij kreeg. En even eerder was op spoor 8 een Speno-trein binnengekomen met halverwege ook een dieselloc van Speno Nederland ertussenin (tenminste, hij had een UIC nummer met "NL-SPENO" daar waar de slijptreinen zelf "CH-SPENO" hebben). Die had ik nog niet eerder gezien.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Eerder dit jaar moest ik in de Merenwijk in Leiden zijn, een paar haltes nadat de 3 overgaat in de 4 en andersom, als ik de lijnnummers correct heb. Ik had een specifieke bushalte ingetikt, en 9292 gooide mij er gewoon uit bij een halte voor het punt waar de lijnnummering veranderde, en gaf aan dat ik gewoon moest gaan lopen...Somoht schreef:Ja, 9292 lost het nu soms op met een sneu tekstberichtje maar je wilt het daadwerkelijk in de planner hebben. De data is er allemaal maar wordt niet ge-exporteert naar NDOV(nationale databank OV).
9292 heeft die data vaak wel (die weigert in veel gevallen om af te nemen van eigen NDOV) overigens soms wel maar gebruikt het niet.
Het enige wat je kan doen is een petitie opstellen dat de data rondom omlopen (of iig het voor reizigers intressante gedeelte) aan de NDOV's moet worden doorgegeven. Ik heb het al meerdere keren aangegeven bij NDOV-beheer maar het is een complex onderwerp voor de gemiddelde reiziger/ambtenaar/reizigersclub. Vervoerders zijn nogal tegen vanwege de commerciële redenen.
Overigens is er wel mogelijk om beetje de omlopen te ontcijferen met de hulp van beschikbare realtimedata, maar is foutgevoelig en zeer slecht onderhoudbaar.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Dat hoef niet perse met overgangen te maken hebben, maar het helpt niet mee.
Die situatie zoals je die in dat reisadvies hebt gevonden heeft twee (mogelijke) oorzaken.
1 Vervoerders overdrijven de rijtijden vooral op het einde om een buffer op te houden zodat vertraging kan worden weggereden voor het einde. Dit voornamelijk vanwege de rapportages. Gevolg is dat lopen bijna altijd sneller is dan de geplande rijtijd, dus de reisplanner die zuiver kijkt naar eerder aankomen gooit je eerder de bus uit.
2 9292 is/heeft geen loopplanner. De route die je ziet op het google maps kaartje, is een door Google gegenereerde route die niets met het reisadvies te maken heeft. Looptijden wijken dus (vaak) af van de tijd die Google inschat, zeker als er obstakels op het hemelsbrede pad liggen.
De looptijd in het advies wordt geschat op basis van hemelsbrede afstanden en magie doordat ze handmatig lopen te prutsen om bepaalde resultaten te forceren. Die schattig kan zowel een onderschattimg als een overschatting van de looptijd tot gevolg hebben. Als er wordt onderschat, zal de planner je nog sneller uit de bus halen.
Die situatie zoals je die in dat reisadvies hebt gevonden heeft twee (mogelijke) oorzaken.
1 Vervoerders overdrijven de rijtijden vooral op het einde om een buffer op te houden zodat vertraging kan worden weggereden voor het einde. Dit voornamelijk vanwege de rapportages. Gevolg is dat lopen bijna altijd sneller is dan de geplande rijtijd, dus de reisplanner die zuiver kijkt naar eerder aankomen gooit je eerder de bus uit.
2 9292 is/heeft geen loopplanner. De route die je ziet op het google maps kaartje, is een door Google gegenereerde route die niets met het reisadvies te maken heeft. Looptijden wijken dus (vaak) af van de tijd die Google inschat, zeker als er obstakels op het hemelsbrede pad liggen.
De looptijd in het advies wordt geschat op basis van hemelsbrede afstanden en magie doordat ze handmatig lopen te prutsen om bepaalde resultaten te forceren. Die schattig kan zowel een onderschattimg als een overschatting van de looptijd tot gevolg hebben. Als er wordt onderschat, zal de planner je nog sneller uit de bus halen.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Kleine verbetering, het is namelijk precies andersom. Lijn 41 gaat over in lijn 52 of 53, terwijl lijn (2)47 overgaat in lijn 51.Daniel schreef:Wellicht beter om het naar een apart topic te verplaatsen als het echt veel berichten gaan worden, maar aanvullend op jouw lijstje overgangen...
- U-OV: 47 Utrecht op 52/53 Zeist en v.v.
- U-OV: 247 Utrecht op 52/53 Zeist en v.v.
- U-OV: 41 Utrecht op 51 Zeist en v.v.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Vandaag werd een +7 bij de Brug een -4 op Ehv Hbf. Schijnbaar werd op het station bij de Kiosk gratis thee geschonken ivm uitgelopen werkzaamheden maar de tweet van een medeforummer kwam te laat.
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
»De Brug« is Zaltbommel? of Moerdijk? Of is dat een plaats?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Een buschhalte in het dorp, zie mijn eerdere posts.
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Zutphen is deze week het toneel van veel en grote werkzaamheden. Zo wordt de brug over de Ijssel vernieuwd en worden twee nieuwe tunnels onder het station geschoven. Door de werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk tussen Zutphen en Dieren/Apeldoorn. De treinen naar Oldenzaal, Deventer en Winterswijk rijden wel 'gewoon'. Een van de tunnels komt onder het b gedeelte van de perrons door. Omdat te kunnen doen is men creatief geweest. Tijdens de eerste helft van de werkzaamheden kwam de trein uit Winterswijk als eerste het station binnen om te halteren op 3b. Syntus vanuit Oldenzaal rijdt dan via 4b om de Arrivatrein heen en halteert op 3a. Vervolgens komt de NS binnen op het tijdelijke spoor 4b. Reizigers kunnen uitstappen via een tijdelijk perron dat bovenop spoor 5 is gebouwd. Via een tijdelijk pad en trap kom de reizigers dan aan de achterkant van het station naar beneden lopen en kunnen ze zo de bussen in. Tijdens deze situatie zijn spoor 1 en 2 dus buitendienst en de tunnel daar op zijn plek gelegd worden. Vanaf gisteren is de situatie omgedraaid. De sporen 1 en 2 worden gebruikt voor de treindienst en de sporen 3-5 zijn weg gehaald om de tunnel te kunnen plaatsen.
Laatst gewijzigd door Freek op vr 24 okt 2014, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Zo lijkt het net of er twee treinen tegelijk halteren op 3bTijdens de eerste helft van de werkzaamheden kwam de trein uit Winterswijk als eerste het station binnen om te halteren op 3b. Syntus vanuit Oldenzaal rijdt dan via 4b om de Arrivatrein heen en halteert op 3b
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Syntus halteerde op 3a, daarom was het ook noodzakelijk om via 4b te gaan. Heb het aangepast, dank voor de attendering.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Was het dan niet handiger om Arriva op spoor 3a te laten staan en Syntus op 3b? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Dat heeft denk ik weer met het vertrek te maken, want dan zal Arriva wel weer voor Syntus uit moeten omdat de Syntustrein weer op blokafstand van de IC naar Zwolle moet zitten. Dat vertrekken kan weer niet via 4b omdat je dan wederom met die IC zit.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Door werkzaamheden is de NoordOost dit weekend weer eens geknipt in Utrecht. Tussen het deel uit Den Haag en Amersfoort e.v. bestaat echter geen directe overstap, maar moet men in die richting ongeveer 25 minuten wachten.
Bij Geldermalsen is ook weer de bekende wisselstoring, waardoor de s3100 en s3500 en enkele s800 'en niet rijden. Op spoor 15 stonden veel mensen te wachten en er waren nauwelijks NS-medewerkers te bekennen. Daarom heb ik zelf wat mensen voorzien van een reisadvies met behulp van de diverse app's.
Bij Geldermalsen is ook weer de bekende wisselstoring, waardoor de s3100 en s3500 en enkele s800 'en niet rijden. Op spoor 15 stonden veel mensen te wachten en er waren nauwelijks NS-medewerkers te bekennen. Daarom heb ik zelf wat mensen voorzien van een reisadvies met behulp van de diverse app's.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Als ik de reisplanner zo bekijk, valt dat nog best mee: richting Amf is er een overstap van 10 minuten te Ut, richting Gvc een van 6 minuten...Etienne schreef:Door werkzaamheden is de NoordOost dit weekend weer eens geknipt in Utrecht. Tussen het deel uit Den Haag en Amersfoort e.v. bestaat echter geen directe overstap, maar moet men in die richting ongeveer 25 minuten wachten.
(Gvc > Ut aan .09, vertrek > Amf. 19 / Amf > Ut aan .11, vertrek > Gvc. 17)
Ergerlijker vind ik dat Ut - Gvc direct teruggeschroefd wordt naar een halfuursdienst, waardoor het soms zelfs sneller is om Rtd - Ed via Ledn of Ass te reizen, laat staan de drukte op Ut - Gvc...
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Dit heeft allemaal te maken met werkzaamheden bij Gouda. Daar zijn momenteel alleen de sporen 8, 10 en 11 in gebruik. Naar Rotterdam rijdt er helemaal niks.
Ik krijg zelf het idee dat wat er nu rijdt het hoogst haalbare is met een stukje enkelspoor erbij.
Ik krijg zelf het idee dat wat er nu rijdt het hoogst haalbare is met een stukje enkelspoor erbij.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Gisteravond wilde ik vanaf Zaandam de s3300 van 19:32 naar Schiphol nemen. Toen ik op spoor 5 aankwam, stond de TBP op +25. Dus dan maar de s4000 en s2200 om in Leiden te komen.
Op Zaandam werd omgeroepen dat hij wegens defect materieel over 35 minuten zou vertrekken. In Zaandam werd er geen alternatief omgeroepen om op Schiphol te komen, terwijl op Sloterdijk netjes naar spoor 11 werd verwezen.
Op Zaandam werd omgeroepen dat hij wegens defect materieel over 35 minuten zou vertrekken. In Zaandam werd er geen alternatief omgeroepen om op Schiphol te komen, terwijl op Sloterdijk netjes naar spoor 11 werd verwezen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Ondanks deze werkzaamheden zijn de meeste treinen wel versterkt. 10 bakken VIRM of ICM of zelfs 12 bakken ICM.Gekko123 schreef:Dit heeft allemaal te maken met werkzaamheden bij Gouda. Daar zijn momenteel alleen de sporen 8, 10 en 11 in gebruik. Naar Rotterdam rijdt er helemaal niks.
Ik krijg zelf het idee dat wat er nu rijdt het hoogst haalbare is met een stukje enkelspoor erbij.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Treinen die in Utrecht ergens aan de kant van Den Bosch staan zijn niets nieuws. Ze stoppen ook wel eens iets te vroeg.
Trein t8857 kwam in Utrecht binnen op spoor 8a. Deze trein bestond uit 8 bakken VIRM, hierdoor stond anderhalve bak buiten het perron. Nadat twee HC's wat belletjes hadden gedaan (de MCN zat waarschijnlijk al aan de koffie) werd het geheel een stukje opgetrokken richting 8b. Trein t8863 bestond uit twee stellen ICMm en ook hier stond de laatste bak niet vrij. Deze trein vertrok met geel knipper richting Leiden.
Trein t8857 kwam in Utrecht binnen op spoor 8a. Deze trein bestond uit 8 bakken VIRM, hierdoor stond anderhalve bak buiten het perron. Nadat twee HC's wat belletjes hadden gedaan (de MCN zat waarschijnlijk al aan de koffie) werd het geheel een stukje opgetrokken richting 8b. Trein t8863 bestond uit twee stellen ICMm en ook hier stond de laatste bak niet vrij. Deze trein vertrok met geel knipper richting Leiden.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Er zat een trein met twee DDZ-4's tussen, maar dat is inderdaad wel de kortste trein die ik heb gezien. :)Etienne schreef: Ondanks deze werkzaamheden zijn de meeste treinen wel versterkt. 10 bakken VIRM of ICM of zelfs 12 bakken ICM.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Vandaag zijn de composities in de s2000 echt op oorlogssterkte:
* VIRM-IV + VIRM-IV + VIRM-IV (12 bakken)
* ICM-IV +ICM-IV +ICM-IV (12 bakken)
* DDZ-IV + DDZ-IV (8 bakken)
* DDZ-VI + DDZ-VI (12 bakken)
Erg netjes! :)
* VIRM-IV + VIRM-IV + VIRM-IV (12 bakken)
* ICM-IV +ICM-IV +ICM-IV (12 bakken)
* DDZ-IV + DDZ-IV (8 bakken)
* DDZ-VI + DDZ-VI (12 bakken)
Erg netjes! :)
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Ook een bekende reden is dat de vervoerder verzuimd aan te geven dat de lijnwijziging geen fysieke overstap is.Somoht schreef:Dat hoef niet perse met overgangen te maken hebben, maar het helpt niet mee.
Die situatie zoals je die in dat reisadvies hebt gevonden heeft twee (mogelijke) oorzaken.
1 Vervoerders overdrijven de rijtijden vooral op het einde om een buffer op te houden zodat vertraging kan worden weggereden voor het einde. Dit voornamelijk vanwege de rapportages. Gevolg is dat lopen bijna altijd sneller is dan de geplande rijtijd, dus de reisplanner die zuiver kijkt naar eerder aankomen gooit je eerder de bus uit.
2 9292 is/heeft geen loopplanner. De route die je ziet op het google maps kaartje, is een door Google gegenereerde route die niets met het reisadvies te maken heeft. Looptijden wijken dus (vaak) af van de tijd die Google inschat, zeker als er obstakels op het hemelsbrede pad liggen.
De looptijd in het advies wordt geschat op basis van hemelsbrede afstanden en magie doordat ze handmatig lopen te prutsen om bepaalde resultaten te forceren. Die schattig kan zowel een onderschattimg als een overschatting van de looptijd tot gevolg hebben. Als er wordt onderschat, zal de planner je nog sneller uit de bus halen.
Als dus de overgang 0 minuten is en ga je de overstap niet halen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten