Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door marlies »

Vinny schreef:
marlies schreef:Kortom, je ziet wel degelijk in wat ProRail nog meer had kunnen doen, die kennis in huis halen ;)
Projecten zijn al niet goedkoop en als je dan ook nog eens het aantal inspecties opvoert tot een 1:1 basis gaan de kosten echt alle perken te buiten. ;)
Ik wou ook zeker niet zeggen dat ze alles dat ze hadden kunnen doen ook hadden moeten doen, maar het beeld dat ze al het mogelijke al doen en dat ze verder machteloos zijn klopt ook niet. Daar ging het me om.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:Er wordt nu net gedaan of er geen inspecties plaatsvinden door de opdrachtgever. Ik vind dat een ernstige beschuldiging voor iets dat geheel bezijden de waarheid is. Er is gewoon een heel kantoorgebouw vol met inspecteurs die ook regelmatig "het veld" in gaan en aannemers op eventuele tekortkomingen wijzen. Risciobeheersing is zelfs een vak apart.
De vraag is alleen of de inspecteurs voldoende technische achtergrond en ervaring hebben om inhoudelijke controles uit te voeren of dat er alleen gecontroleerd wordt of iedereen de juiste helm op heeft en of het rood-witte lint langs het spoor wel lang genoeg is.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door WSM »

De vraag stellen is hem beantwoorden vrees ik...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door Vinny »

Een duidelijke afbakening tussen opdrachtgever- en opdrachtnemerschap zie ik juist als verbetering van het proces. Vroeger, toen alles nog onder de NS parapluie viel werden er ook fouten gemaakt maar die bleven dan "binnen de vier muren van de inktpot". Nu kun je aannemers gewoon afrekenen op hun prestaties. Nu kan dat altijd beter, maar ik heb lang genoeg de organisatie leren kennen om te weten dat er gewoon stapels (inspectie)rapporten liggen met verbeterpunten, aanbevelingen en te volgen richtlijnen. Als mensen die dan bewust of onbewust ze aan hun laars lappen, dan is dat de verantwoordelijkheid van de persoon die dat doet, niet van de organisatie die notabene zelf de tekortkoming aan het licht heeft gebracht... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door WSM »

Er zijn bedrijven waar medewerkers en aannemers die zich niet aan de veiligheidsregels houden niet meer voor dat bedrijf mogen werken.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door Wubbo »

Bij de aanbesteding van projecten van ProRail is veiligheid (of preciezer: score van een bedrijf op de veiligheidsladder) ook een van de punten die meetelt. Zie hier.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door Geert »

WSM schreef:Er zijn bedrijven waar medewerkers en aannemers die zich niet aan de veiligheidsregels houden niet meer voor dat bedrijf mogen werken.
Gaat in die bedrijven dan nooit iets mis?

En hoe werkt dat eigenlijk in de praktijk? Mag een aannemer bij één veiligheidsovertreding dan nooit meer werken voor een bedrijf? Wanneer is het een fout van de aannemer en wanneer van een persoon? (Slechts nieuwsgierig hoe dit beleid in de praktijk werkt.)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door Klaasje »

Dat soort veiligheidsbeleid wil juist nog wel eens leiden tot een doofpotcultuur. Dat is het laatste wat je wilt hebben als je veiligheid belangrijk vindt lijkt mij.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Prorail moet tijdelijk stoppen met nieuwe projecten

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:
WSM schreef:Er zijn bedrijven waar medewerkers en aannemers die zich niet aan de veiligheidsregels houden niet meer voor dat bedrijf mogen werken.
Gaat in die bedrijven dan nooit iets mis?

En hoe werkt dat eigenlijk in de praktijk? Mag een aannemer bij één veiligheidsovertreding dan nooit meer werken voor een bedrijf? Wanneer is het een fout van de aannemer en wanneer van een persoon? (Slechts nieuwsgierig hoe dit beleid in de praktijk werkt.)
Boetes vanuit IlenT.

En die veiligheidsladder is niet meer dan een fictieve korting.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten