Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Mr-W »

De hoofdconducteurs van treinen in Nederland vinden hun werkdagen te zwaar. De diensten die ze moeten draaien zijn erg intensief geworden, zegt VVMC, de vakbond voor rijdend personeel zondag. De conducteurs willen dat hun leidinggevenden de situatie veranderen.

"Vanaf het begin van de dienst komen ze op een treinstel terecht waar ze niet meer vanaf komen. De korte keertijden waar de HC’s vervolgens mee te maken hebben, leveren grote problemen op. Rustig naar het toilet gaan is er niet meer bij" stelt de vakbond in een noodoproep.

Ook maken problemen met het materieel het werk zwaarder. "De belasting en de verantwoordelijkheid van de hoofdconducteur (HC) die continue op scherp staat is erg groot. Eigenlijk wordt de druk alleen maar opgevoerd. Zo moeten HC’s vaker door de trein" klaagt de vakbond.
treinreiziger
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Ronald »

Fles kom d'r maar in :-)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Bakpapier »

Huilie huilie, conducteurs moeten vaker hun werk doen terwijl ze op hun werk zijn. Boehoe.

Gebrek aan tijd om naar de WC te gaan is natuurlijk wel slecht, daar moeten toch standaarden voor zijn. Maar verder... traplopen hoort bijvoorbeeld nu eenmaal bij de werkzaamheden.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door huibe »

Ik ben het niet snel met je eens bakpapier, maar in dit geval....

Maar wat is er mis met de wc in de trein?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Frans F »

Vaste conducteurs afschaffen is een prima oplossing.
Scheelt een hoop kosten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef: Maar verder... traplopen hoort bijvoorbeeld nu eenmaal bij de werkzaamheden.
Traplopen in een bewegende/schokkende trein is toch wel net iets anders dan traplopen in een kantoorgebouw.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door huibf »

Ja dus... komt er op neer dat ze nog minder willen werken.
Ik zie bijna nooit meer een conducteur.
Ja als ik door de eerste klasse loop....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Suus »

Dus zijn er in de CAO afspraken over het maximumpercentage dubbeldekstreinen in een dienst, waarbij voor sommige standplaatsen op afspraak mag worden afgeweken van de normen.

Tijdens mijn langere reizen in het weekend zie ik vaak conducteurs, tijdens het stukje dat ik forens zie ik geen kaartcontrole maar dat kan ik ook wel begrijpen, met elke 2-6 minuten een station is er ook geen beginnen aan in de spits ('s avonds laat heb ik op hetzelfde traject wel altijd controle trouwens).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Dagren »

Dat je niet altijd kaartcontroles ziet kan ik nog wel begrijpen, dat je soms hele dagen geen conducteur ziet snap ik dan weer niet. Waarom zijn conducteurs niet meer zichtbaar door vaker door de trein te lopen?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Frans F »

Omdat ze daar geen zin in hebben en er toch niemand controlleert of ze wel werken?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Jef400 »

Overhaaste generatie. Tuurlijk heb je een groep lapzwansen, maar om daar nou iedere conducteur onder te scharen.........
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Bakpapier »

Als de vaste conducteurs te veel gaan klagen, kunnen ze natuurlijk ook studenten inzetten voor part-time functies, veel goedkoper en minder klachten ook nog. Lijkt me wel een leuk bijbaantje, haha.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Dennenboom »

Deuren laten sluiten door de machinist, dan kunnen de conducteurs thuis uitslapen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Ja dus... komt er op neer dat ze nog minder willen werken.
Ik zie bijna nooit meer een conducteur.
Ja als ik door de eerste klasse loop....
Ook in de 1e klas zijn ze niet altijd,sommige zitten in het hok en komen er alleen uit om de deur dicht te draaien en als ze al komen zijn z e niet goed op de hoogte van het assortiment. (Samenreiskorting&klasse wissel)
@Frans F is het niet beter om het aantal scans in de railpocket te tellen zodat ze niet op de kosten van de reiziger koffie kunnen drinken in de 1e klas.

Zijn er eigenlijk al plannen voor acties of stakingen ?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:@Frans F is het niet beter om het aantal scans in de railpocket te tellen zodat ze niet op de kosten van de reiziger koffie kunnen drinken in de 1e klas
Dat gebeurt bij Arriva, maar ja dat wordt ook niet bestuurd door de vakbonden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Als de vaste conducteurs te veel gaan klagen, kunnen ze natuurlijk ook studenten inzetten voor part-time functies, veel goedkoper en minder klachten ook nog. Lijkt me wel een leuk bijbaantje, haha.
De conducteur is het hoofd van de trein, bij incidenten zoals een aanrijding is een goede en adequate training van de medewerker dus noodzakelijk. Met parttime-functies kan je de investering die NS daarin doet nooit terugverdienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:
Bakpapier schreef:Als de vaste conducteurs te veel gaan klagen, kunnen ze natuurlijk ook studenten inzetten voor part-time functies, veel goedkoper en minder klachten ook nog. Lijkt me wel een leuk bijbaantje, haha.
De conducteur is het hoofd van de trein, bij incidenten zoals een aanrijding is een goede en adequate training van de medewerker dus noodzakelijk. Met parttime-functies kan je de investering die NS daarin doet nooit terugverdienen.
Das natuurlijk waar. Maar er zijn toch ook wel eens ritten met meerdere conducteurs? Dan zou een part-time hulpkracht wel uitkomst kunnen bieden, met daarnaast een ervaren hoofdconducteur?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Frans F »

Vroeger had je in treinen met meerdere conducteurs (6 bakken of meer) een verschil tussen conducteurs (zwarte riem) en hoofdconducteurs (rode riem). De laatste was eindverantwoordelijk in de trein en verdiende vanwege die verantwoordelijkheid ook meer dan de gewone conducteur. Onder druk van de vakbonden zijn later alle conducteurs gepromoveerd tot hoofdconducteur met bijbehorende loonkostenstijging.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 27 okt 2014, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Suus »

Maar er is nog altijd maar een Chef Trein. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Ardan »

Over het nooit zien van de conducteur, zou misschien ook aan je traject kunnen liggen. Ik merk op de 3600 bijvoorbeeld dat je er de klok op gelijk kunt zetten dat je direct na vertrek uit Zwolle controle krijgt. Mensen die van Olst naar Deventer reizen zullen ze zelden zien..
Ik doe ook maar wat
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Dagren »

Dat zou kunnen. Ik zie er in Kampen-Zwolle vrijwel altijd een, maar dat is dan ook een klein treintje. Op reizen van Zwolle naar Amersfoort of Utrecht zie ik ze zelden. Maar ik vind wel dat je conducteurs vaker mag zien dan alleen tijdens controles. Of duurt een controle zo lang dat je daar een hele reis mee bezig bent? Het zou natuurlijk kunnen dat ik de tijd die iemand hieraan kwijt is totaal verkeerd inschat.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Jef400 »

Op Amsterdam-Zandvoort is het onmogelijk de hele trein te controleren. Moet ook niet vergeten worden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:Vroeger had je in treinen met meerdere conducteurs (6 bakken of meer) een verschil tussen conducteurs (zwarte riem) en hoofdconducteurs (rode riem). De laatste was eindverantwoordelijk in de trein en verdiende vanwege die verantwoordelijkheid ook meer dan de gewone conducteur. Onder druk van de vakbonden zijn later alle conducteurs gepromoveerd tot hoofdconducteur met bijbehorende loonkostenstijging.
Volgens mij heeft dit ook te maken met het wel of niet halen van de BOA bevoegdheid. Weet jij toevallig wat een conducteur/controle team medewerker bij Arriva verdient en een conducteur bij NS,inclusief loon in natura.(gratis reizen gezinsleden en dergelijke).
Ardan schreef:Over het nooit zien van de conducteur, zou misschien ook aan je traject kunnen liggen. Ik merk op de 3600 bijvoorbeeld dat je er de klok op gelijk kunt zetten dat je direct na vertrek uit Zwolle controle krijgt. Mensen die van Olst naar Deventer reizen zullen ze zelden zien..
Dat zou niet zo heel veel uit mogen maken,het kan namelijk toch niet zo zijn dat ik tussen Deventer en Roosendaal dan maar helemaal niet wordt gecontroleerd.Toen ik met plan-v444 van Arnhem naar Den Bosch reed in de s3600 werd zelfs het controle-team gewisseld in Nijmegen maar controleerde ze ons nog steeds niet,ondanks dat ze ons scheef aankeken omdat wij in de 1e klas zaten.(ze zaten 1 werkcoupé verder te kleppen in de ICR-7). Ook op mijn laatste reisdag werd ik helemaal niet gecontroleerd en alleen in Goes heb ik een conductrice gezien.
Wat dat betreft controleren de werkschuwe NMBS'ers veel beter,soms zelfs tot 3x per rit *O*
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Ennes »

Dagren schreef:Dat zou kunnen. Ik zie er in Kampen-Zwolle vrijwel altijd een, maar dat is dan ook een klein treintje. Op reizen van Zwolle naar Amersfoort of Utrecht zie ik ze zelden. Maar ik vind wel dat je conducteurs vaker mag zien dan alleen tijdens controles. Of duurt een controle zo lang dat je daar een hele reis mee bezig bent? Het zou natuurlijk kunnen dat ik de tijd die iemand hieraan kwijt is totaal verkeerd inschat.
Om een idee te geven, een IRM VI heeft ruim 450 zitplaatsen 2e klas, deze rijden doorgaans met 1 Hc, reken maar uit hoe lang het duurt voordat iedereen gecontroleerd is, zeker als je ook rekening houdt met stationnement, omroepen, vragen van reizigers, eventuele kaartjes schrijven, reizigers die nog even moeten zoeken naar hun kaart enz enz.
Op een rit van een uur heb je dus 10 minuten per bak, dat is 5 minuten boven en 5 beneden incl balkons.
Verder heb je bijvoorbeeld Amf-Zl meerdere stellen, onderweg is het ook erg lastig overstappen naar het andere stel.
Dan heb je ook nog de diverse regelgevingen, en b.v. medewerkerskastjes die ervoor zorgen dat je in een bepaald treindeel moet zitten, en ook de administratie die gedaan moet worden (invoeren vvb/uvb, tellingen, meldingen vervuiling, agressie, vertraging etc)

Verder niet te vergeten hoe het is om hele dagen in een rijdende trein te lopen, en zeker op bepaalde trajecten is het gewoon niet te doen wil je zonder al te veel klachten je pensioen halen.

En natuurlijk zit er personeel tussen die liever lui dan moe zijn, zoals in elk bedrijf. Overigens wordt er ook wel degelijk gekeken naar het aantal scans, verkoop en rondetijden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Vakbond VVMC: Werk Conducteurs wordt te zwaar

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Volgens mij heeft dit ook te maken met het wel of niet halen van de BOA bevoegdheid. Weet jij toevallig wat een conducteur/controle team medewerker bij Arriva verdient en een conducteur bij NS,inclusief loon in natura.(gratis reizen gezinsleden en dergelijke).
Het verschil tussen conducteurs en hoofdconducteurs is al ergens in de jaren 70 of 80 afgeschaft, dus ver voor het begrip BOA zelfs maar was uitgevonden. Hoe de salarissen (en vooral ook de secundaire arbeidsvoorwaarden) bij Arriva en NS zijn weet ik ook niet.
Mr-W schreef: Wat dat betreft controleren de werkschuwe NMBS'ers veel beter,soms zelfs tot 3x per rit *O*
Overal ter wereld is de controle beter dan in Nederland.
Ennes schreef: Om een idee te geven, een IRM VI heeft ruim 450 zitplaatsen 2e klas, deze rijden doorgaans met 1 Hc, reken maar uit hoe lang het duurt voordat iedereen gecontroleerd is, zeker als je ook rekening houdt met stationnement, omroepen, vragen van reizigers, eventuele kaartjes schrijven, reizigers die nog even moeten zoeken naar hun kaart enz enz.
Op een rit van een uur heb je dus 10 minuten per bak, dat is 5 minuten boven en 5 beneden incl balkons.
Verder heb je bijvoorbeeld Amf-Zl meerdere stellen, onderweg is het ook erg lastig overstappen naar het andere stel.
Dan heb je ook nog de diverse regelgevingen, en b.v. medewerkerskastjes die ervoor zorgen dat je in een bepaald treindeel moet zitten, en ook de administratie die gedaan moet worden (invoeren vvb/uvb, tellingen, meldingen vervuiling, agressie, vertraging etc)
Ja, maar dat alles verklaart niet dat ik twee geleden van Eindhoven naar Groningen en terug ben gereisd zonder ook maar een conducteur te zien.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 27 okt 2014, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten