Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Salut Biloute! Afgelopen vrijdag ben ik afgereisd naar Lewarde. Deze schattige buitenplaats, in een gebied met een zeer afwijkend accent, werd bezocht in het kader van een schoolopdracht. De reis werd, zoals normaal is vanuit Alphen, met een bus en twee treinen afgelegd, en op mijn eindbestemming moest ik ook nog een eindje fietsen. De reis was geen pure OV-reis, het verslag is dan ook geen puur OV-verslag.
Zoals wel meer van mijn verslagen begon mijn reis in Alphen, alwaar vóór mijn eerste busritje nog een kop thee veroberd werd. Het was kwart over zes, tijd voor vertrek!
Leeuwarden was vertegenwoordigd op een reclame op het busstation.
Een halfuurtje later werd, na een rit met de leukste buslijn van de Rijnstreek, de nationale luchthaven Schiphol bereikt. Alhier bleek nog niet iedereen wakker, en ikzelf voelde mij ongeveer ook zo, de wekker was om 5:00 gegaan..
Het naderde half acht, dus werd vertrokken naar perron 5-6, alwaar ik een paar Franse touristen op de trein naar Lille hielp.
Hierna ging mijn reis weer verder. Na twee uur en twintig minuten reizen werd met een lichte vertraging mijn eerstvolgende tussenstop bereikt: Lille-Europe
Door de vertraging miste ik mijn geplande aansluiting, en dus had ik in Lille even voordat ik weer verder reisde. Na een bezoek aan een boekenzaak (om zo een paar recent uitgekomen schandaalboeken in te slaan) en het huren van een V'Lille-fiets stapte ik weer op de trein. Mijn volgende trein werd keurig optijd aangekondigd door Simone van de SNCF.
Na een sneltreinrit van 19 minuten en 40 minuten fietsen...
...werd rond twaalf uur Lewarde bereikt! *O*
Lewarde dus, een klein nietszeggend dorpje in het departement Nord. Alhier is het nationaal historisch mijnmuseum van Frankrijk te vinden, en daar dat mijn onderwerp is voor de schoolopdracht was ik dan ook op het juiste adres. Alhier deed ik mee aan een rondleiding door het museum, welke gegeven werd door een 'schone uit het noorden' die maar niet kon stoppen met het zeggen van 'wat wil dat zeggen, dat wil dat zeggen', een Mart Smeets-ige presentatie dus. :')
Op het terrein was ook materieel te vinden van de voormalige mijnspoorwegen, helaas wel in erg slechte staat. :N
Met veel informatie en een groot boek op zak kon ik na twee uur in het museum weer vertrekken. In de buurt van Douai rijdt een 'tram': een Phileas-bus met deuren aan twee zijden en waarvan het geleidesysteem niet werkt. De Nederlandse bussen gaan binnenkort buiten dienst vanwege de vele storingen...
Bij het station kwam ik nog zo'n 'tram' tegen
Évéole 905, Douai Gare // 'Tram' by Alfenaar, on Flickr
Daarna pakte ik de eerstvolgende trein terug naar Lille, want Douai was nogal nattig, en mijn huurfiets moest weer teruggebracht worden. Het ritje zelf was interresant: niet alleen had de trein Chinezen aan boord (wat doen die nou weer in die hoek?), ook had de trein drie hardwerkende conducteurs!
Terug in Lille bracht ik mijn fietsje terug naar het uitgiftepunt, waarna ik nog een tijdje mocht wachten op mijn volgende trein. Die tijd bracht ik door met treintjes kijken, zoals het hoort in het prachtige station Lille-Flandres. Op een van de treinen stond een, naar mijn mening, mooie treinreclame voor het Louvre-Lens. :Y
Verder maakte treinbouwer Bombardier veel reclame voor het feit dat zij treinen bouwen voor de regio Nord-Pas-de-Calais, in Nord-Pas-de-Calais.
Mijn vorige tripje naar Lille bracht mij een kleine vorm van beroemdheid, omdat ik 'diegene was die naar Lille was geweest en in Ascq door de bosjes moest om de trein in te komen'. Ik wou vandaag door met mijn ritten over vergeten lijntjes, en stapte dus zodra dat kon op de trein naar Comines-France. Eerst kwam nog die andere vergeten treindienst langs, naar Orchies via Ascq, zoals het lijkt te horen was de trein leeg..
In de hal kwam een TGV-combi uit Parijs aan. Tegelijk werd op een ander spoor een andere TGV-combi klaargemaakt voor de rit naar Parijs, maar tien minuten voor vertrek werd deze ineens weggerangeerd. De net aangekomen TGV's werden daarom rond 17:05 de TGV naar Parijs van 17:11, 16 minuten na aankomst in Lille. Of alle reizigers nog eventjes tot 400 meter wouden lopen, de trein vertrok logischerwijs te laat.
Nadat de TGV vertrok werd de trein naar Comines aangekondigd, hij werd gereden met een BiBi-stel.
Het ritje over de lijn naar Comines was anders dan die tussen Ascq en Orchies, hetgeen vooral veroorzaakt werd door het feit dat ik medereizigers had en de trein tot 60 km/h ging in plaats van 40 km/h. Toch was het een miserabel lijntje, een toonbeeld van waarom reizigers die maar een keer per uur een trein hebben niet mogen zeuren, en de reden waarom de SNCF als idee voor een bedrijf domweg niet werkt: geen geld voor het onderhoud van de lijn, maar wel voor een conducteur en een permanente stationschef in Comines, waar vier keer per dag een trein stopt.. :N
De stationscheffin in Comines was gezien haar zure gezichten duidelijk niet gecharmeerd van de komst van een rare toerist, dus trok ik na twintig minuten weer terug naar Lille.
In Lille wou ik verder reizen naar Don-Sainghin, maar toen brak de pleures uit: de kaartautomaat van de SNCF accepteerde mijn bankpassen niet meer. De geplande trein vertrok, mijn reisplan kon de prullenbak in. In de plaats daarvan trok ik maar naar het centrum van Lille, wat aardig sfeervol was, zelfs met de regen! :Y
Na een rondje door het centrum, alwaar ik ook at, ging ik weer terug naar station Lille-Flandres. Mijn camera had echter genoeg van het regenachtige weer, en leverde dus voor de rest van de dag in aan kwaliteit.. Wel stond er een sneltrein naar Jeumont klaar, welke even later zou vertrekken.
Ik ging nog even naar Euralille om de noodzakelijke boodschappen te doen (ik zou eigenlijk wel een Carrefour bij mij in de buurt willen..), en daarna ging ik naar Lille-Europe. Alhier bleek mijn Thalys met 10 minuten vertraging te vertrekken. Doordat iedereen van het personeel door één deur naar binnen moest (waarbij de stoelreserveringen werden opgeheven) vertrok de trein uiteindelijk nog later.
De treinrit was gezellig, ik ontmoette een moeder en haar dochter (met dezelfde leeftijd als ik), en samen hadden we een leuke reis. :Y Ik reisde daarom door tot Schiphol (wat ook kon met mijn kaartje), in plaats van dat ik in Rotterdam afstapte en met een IC en een Sprinter naar Alphen terugreisde.
In Schiphol wou ik via Leiden naar Alphen reizen. De reisinformatie op spoor 4 bleek echter zó duidelijk te zijn dat de mensen die in de trein zaten door mij naar buiten gehaald moesten worden, om te voorkomen dat ze op Hoofddorp Opstel voor een onaangename verassing zouden komen te staan. :X
Niet dat de vertraging die dit akkefietje veroorzaakte een probleem was, in Leiden bleek de trein naar huis last te hebben van gladde sporen, en met +20 te vertrekken. :')
Door de omweg en de vertraging werd pas even voor enen thuis bereikt 20 uur na vertrek. Het was een leuke reis! :)
Op- en/of aanmerkingen worden zoals altijd zeer gewaardeerd! :D
Zoals wel meer van mijn verslagen begon mijn reis in Alphen, alwaar vóór mijn eerste busritje nog een kop thee veroberd werd. Het was kwart over zes, tijd voor vertrek!
Leeuwarden was vertegenwoordigd op een reclame op het busstation.
Een halfuurtje later werd, na een rit met de leukste buslijn van de Rijnstreek, de nationale luchthaven Schiphol bereikt. Alhier bleek nog niet iedereen wakker, en ikzelf voelde mij ongeveer ook zo, de wekker was om 5:00 gegaan..
Het naderde half acht, dus werd vertrokken naar perron 5-6, alwaar ik een paar Franse touristen op de trein naar Lille hielp.
Hierna ging mijn reis weer verder. Na twee uur en twintig minuten reizen werd met een lichte vertraging mijn eerstvolgende tussenstop bereikt: Lille-Europe
Door de vertraging miste ik mijn geplande aansluiting, en dus had ik in Lille even voordat ik weer verder reisde. Na een bezoek aan een boekenzaak (om zo een paar recent uitgekomen schandaalboeken in te slaan) en het huren van een V'Lille-fiets stapte ik weer op de trein. Mijn volgende trein werd keurig optijd aangekondigd door Simone van de SNCF.
Na een sneltreinrit van 19 minuten en 40 minuten fietsen...
...werd rond twaalf uur Lewarde bereikt! *O*
Lewarde dus, een klein nietszeggend dorpje in het departement Nord. Alhier is het nationaal historisch mijnmuseum van Frankrijk te vinden, en daar dat mijn onderwerp is voor de schoolopdracht was ik dan ook op het juiste adres. Alhier deed ik mee aan een rondleiding door het museum, welke gegeven werd door een 'schone uit het noorden' die maar niet kon stoppen met het zeggen van 'wat wil dat zeggen, dat wil dat zeggen', een Mart Smeets-ige presentatie dus. :')
Op het terrein was ook materieel te vinden van de voormalige mijnspoorwegen, helaas wel in erg slechte staat. :N
Met veel informatie en een groot boek op zak kon ik na twee uur in het museum weer vertrekken. In de buurt van Douai rijdt een 'tram': een Phileas-bus met deuren aan twee zijden en waarvan het geleidesysteem niet werkt. De Nederlandse bussen gaan binnenkort buiten dienst vanwege de vele storingen...
Bij het station kwam ik nog zo'n 'tram' tegen
Évéole 905, Douai Gare // 'Tram' by Alfenaar, on Flickr
Daarna pakte ik de eerstvolgende trein terug naar Lille, want Douai was nogal nattig, en mijn huurfiets moest weer teruggebracht worden. Het ritje zelf was interresant: niet alleen had de trein Chinezen aan boord (wat doen die nou weer in die hoek?), ook had de trein drie hardwerkende conducteurs!
Terug in Lille bracht ik mijn fietsje terug naar het uitgiftepunt, waarna ik nog een tijdje mocht wachten op mijn volgende trein. Die tijd bracht ik door met treintjes kijken, zoals het hoort in het prachtige station Lille-Flandres. Op een van de treinen stond een, naar mijn mening, mooie treinreclame voor het Louvre-Lens. :Y
Verder maakte treinbouwer Bombardier veel reclame voor het feit dat zij treinen bouwen voor de regio Nord-Pas-de-Calais, in Nord-Pas-de-Calais.
Mijn vorige tripje naar Lille bracht mij een kleine vorm van beroemdheid, omdat ik 'diegene was die naar Lille was geweest en in Ascq door de bosjes moest om de trein in te komen'. Ik wou vandaag door met mijn ritten over vergeten lijntjes, en stapte dus zodra dat kon op de trein naar Comines-France. Eerst kwam nog die andere vergeten treindienst langs, naar Orchies via Ascq, zoals het lijkt te horen was de trein leeg..
In de hal kwam een TGV-combi uit Parijs aan. Tegelijk werd op een ander spoor een andere TGV-combi klaargemaakt voor de rit naar Parijs, maar tien minuten voor vertrek werd deze ineens weggerangeerd. De net aangekomen TGV's werden daarom rond 17:05 de TGV naar Parijs van 17:11, 16 minuten na aankomst in Lille. Of alle reizigers nog eventjes tot 400 meter wouden lopen, de trein vertrok logischerwijs te laat.
Nadat de TGV vertrok werd de trein naar Comines aangekondigd, hij werd gereden met een BiBi-stel.
Het ritje over de lijn naar Comines was anders dan die tussen Ascq en Orchies, hetgeen vooral veroorzaakt werd door het feit dat ik medereizigers had en de trein tot 60 km/h ging in plaats van 40 km/h. Toch was het een miserabel lijntje, een toonbeeld van waarom reizigers die maar een keer per uur een trein hebben niet mogen zeuren, en de reden waarom de SNCF als idee voor een bedrijf domweg niet werkt: geen geld voor het onderhoud van de lijn, maar wel voor een conducteur en een permanente stationschef in Comines, waar vier keer per dag een trein stopt.. :N
De stationscheffin in Comines was gezien haar zure gezichten duidelijk niet gecharmeerd van de komst van een rare toerist, dus trok ik na twintig minuten weer terug naar Lille.
In Lille wou ik verder reizen naar Don-Sainghin, maar toen brak de pleures uit: de kaartautomaat van de SNCF accepteerde mijn bankpassen niet meer. De geplande trein vertrok, mijn reisplan kon de prullenbak in. In de plaats daarvan trok ik maar naar het centrum van Lille, wat aardig sfeervol was, zelfs met de regen! :Y
Na een rondje door het centrum, alwaar ik ook at, ging ik weer terug naar station Lille-Flandres. Mijn camera had echter genoeg van het regenachtige weer, en leverde dus voor de rest van de dag in aan kwaliteit.. Wel stond er een sneltrein naar Jeumont klaar, welke even later zou vertrekken.
Ik ging nog even naar Euralille om de noodzakelijke boodschappen te doen (ik zou eigenlijk wel een Carrefour bij mij in de buurt willen..), en daarna ging ik naar Lille-Europe. Alhier bleek mijn Thalys met 10 minuten vertraging te vertrekken. Doordat iedereen van het personeel door één deur naar binnen moest (waarbij de stoelreserveringen werden opgeheven) vertrok de trein uiteindelijk nog later.
De treinrit was gezellig, ik ontmoette een moeder en haar dochter (met dezelfde leeftijd als ik), en samen hadden we een leuke reis. :Y Ik reisde daarom door tot Schiphol (wat ook kon met mijn kaartje), in plaats van dat ik in Rotterdam afstapte en met een IC en een Sprinter naar Alphen terugreisde.
In Schiphol wou ik via Leiden naar Alphen reizen. De reisinformatie op spoor 4 bleek echter zó duidelijk te zijn dat de mensen die in de trein zaten door mij naar buiten gehaald moesten worden, om te voorkomen dat ze op Hoofddorp Opstel voor een onaangename verassing zouden komen te staan. :X
Niet dat de vertraging die dit akkefietje veroorzaakte een probleem was, in Leiden bleek de trein naar huis last te hebben van gladde sporen, en met +20 te vertrekken. :')
Door de omweg en de vertraging werd pas even voor enen thuis bereikt 20 uur na vertrek. Het was een leuke reis! :)
Op- en/of aanmerkingen worden zoals altijd zeer gewaardeerd! :D
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
'Even' naar een godsvergeten dorpje in Frankrijk voor een schoolopdracht :') Gaaf hoor! :pos:
Ik doe ook maar wat
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Vet dit
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Leuk. Ik zou hetzelfde doen als het noodzakelijk is voor school.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Leuk reisje :pos:
@Phileas Douai,waarom heeft hij 2 deuren ? Wel typisch dat het geleide nog steeds niet werkt :')
@Phileas Douai,waarom heeft hij 2 deuren ? Wel typisch dat het geleide nog steeds niet werkt :')
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Mooi verslag. :pos:
In het begin dacht ik dat je een grapje maakte door "Leeuwarden" fonetisch te schrijven. :')
In het begin dacht ik dat je een grapje maakte door "Leeuwarden" fonetisch te schrijven. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Mooie plaaten :pos:
Ik dacht eerst dat je naar Leeuwarden ging :')
Ik dacht eerst dat je naar Leeuwarden ging :')
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39167
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Mooi verslagje wederom :pos: En ik dacht nog even precies hetzelfde als Meltrain trouwens
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Als 'echte' tram zijn bij enkele 'tramhaltes' de perrons aan de linkerzijde, dus moeten daar ook reizigers de bus uit kunnen. Niet dat het echt nodig is, maar daarom gebeurt het dus. Het blijft Frankrijk.Mr-W schreef:Leuk reisje :pos:
@Phileas Douai,waarom heeft hij 2 deuren ? Wel typisch dat het geleide nog steeds niet werkt :')
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Mooi verslag, leuk om te lezen! :pos:
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Complimenten Z2N :)
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Leuk verslag :pos: En ook ik dacht dat je naar Leeuwarden ging.
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Echt mooie reis! Zou het zelf ook wel willen. Helaas heeft mijn school er geen zin in en geen geld voor bij dit soort projecten.
Mooi verslag met leuke opvallende foto's ook! :pos:
Mooi verslag met leuke opvallende foto's ook! :pos:
Hallo Flirt!
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCZ_j_7 ... y4MHKAHwpA
Twitter: https://twitter.com/OVEuropa
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCZ_j_7 ... y4MHKAHwpA
Twitter: https://twitter.com/OVEuropa
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Bedankt voor je verslag en net als in het vorige weer wat ideeën voor als ik weer eens die kant op ga (vooral die loze zijlijntjes).
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Bedankt voor de reacties allemaal! *O*
En ja, de titel van het verslag: als je de klemtoon op de 'Le' zet is het inderdaad in Friesland, en als je de klemtoon op de 'war' zet en bovendien uitspreekt als 'Wahrg' is het inneens in een andere vorm van het Hoge Noorden.
En ja, de titel van het verslag: als je de klemtoon op de 'Le' zet is het inderdaad in Friesland, en als je de klemtoon op de 'war' zet en bovendien uitspreekt als 'Wahrg' is het inneens in een andere vorm van het Hoge Noorden.
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Leuk verslag! Bij het lezen van de titel dacht ik overigens dat je naar Leeuwarden bent gegaan, maar nee, een gat een Noord - Frankrijk :')
In een soortgelijk mijnmuseum ben ik ook ooit geweest, maar ik kan mij er weinig van herinneren, behalve dan dat je er vaak flink moest bukken (ze hadden daar schachten nagebouwd).
In een soortgelijk mijnmuseum ben ik ook ooit geweest, maar ik kan mij er weinig van herinneren, behalve dan dat je er vaak flink moest bukken (ze hadden daar schachten nagebouwd).
Merci pour ce moment, de autobiografie van Depardieu?Z2N schreef:Na een bezoek aan een boekenzaak (om zo een paar recent uitgekomen schandaalboeken in te slaan)
Waar de trein toch niet goed voor isjulsteren schreef:en haar dochter (met dezelfde leeftijd als ik), en samen hadden we een leuke reis.
De mortuis nil nisi bene
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Hij is van Valerie Trierweiler, de ex van de socialistische president François Hollande, maar dus inderdaad wel Merci pour ce moment. Daarnaast ook Big Magouilles van van Violette Lazard, een boek over een declaratieschandaal bij de Franse centrum-rechtse partij UMP. Het is maar goed dat er geen stemplicht is voor Fransen, wat anders zou ik bij god niet weten wat de stemmen met schandalen bij álle middenpartijen.. :')Obus schreef:Merci pour ce moment, de autobiografie van Depardieu?Z2N schreef:Na een bezoek aan een boekenzaak (om zo een paar recent uitgekomen schandaalboeken in te slaan)
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
De komma stond eigenlijk voor een opsomming
Ik heb het boek van Trierweiler op vakantie gekocht. Man, wat leest dat als een trein. Les sans-dents, hoe kom je er op?
Verder las ik in de krant dat Depardieu een boekje over zichzelf geschreven had, waarin hij terloops ook nog even met zijn oude patrie afrekent. Maar ik ga niet zijn Russische beurs met nog meer roebels vullen.
Ik heb het boek van Trierweiler op vakantie gekocht. Man, wat leest dat als een trein. Les sans-dents, hoe kom je er op?
Verder las ik in de krant dat Depardieu een boekje over zichzelf geschreven had, waarin hij terloops ook nog even met zijn oude patrie afrekent. Maar ik ga niet zijn Russische beurs met nog meer roebels vullen.
De mortuis nil nisi bene
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Wat is patrie?
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Grapjas, ik weet wel wat het betekent. Maar je maakt je reactie onnodig cryptisch door het gebruik van weinig ingeburgerde Franse woorden.
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Laat gaan joh, zure sloot dat je bent
Leuk verhaal wel, ik dacht ook eerst dat het over Leeuwarden ging :D
Leuk verhaal wel, ik dacht ook eerst dat het over Leeuwarden ging :D
Re: Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Schitterend verhaal. :)
Als ik eens wat meer tijd heb moet ik me ook eens verdiepen in die boeken.
Als ik eens wat meer tijd heb moet ik me ook eens verdiepen in die boeken.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten