Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Als De Lijn haar prijzen verhoogt, dreigt het aantal reizigers drastisch te dalen. Dat blijkt uit een studie naar de prijsgevoeligheid van de reizigers die de vervoersmaatschappij liet uitvoeren. Door de voorziene prijsstijging van 5% zou de verkoop met 5% kunnen dalen. Op een totaal van 540 miljoen reizigers in 2013 zou dat een daling betekenen van maar liefst 27 miljoen tickets. Dat schrijft De Morgen.
De Lijn moet op zoek naar 17 miljoen euro. Vanaf 1 februari gaan de prijzen voor een ticket met 5% omhoog. 65-plussers zullen binnenkort 180 in plaats van 0 euro moeten betalen voor een jaarabonnement. Een Buzzy Pazz zal 200 euro kosten, in plaats van 183 euro vandaag.
De Lijn liet een studie uitvoeren naar de prijsgevoeligheid van het openbaar vervoer. Dat is de impact van een prijswijziging op de vraag naar tickets. Uit die studie blijkt dat de prijsgevoeligheid van biljetten en kaarten rond -1 ligt. Dat wil zeggen dat, als de prijs met 1% stijgt, de vraag naar biljetten en kaarten met 1% daalt.
Met de beoogde prijsstijging van 5% zou ook de verkoop met 5% kunnen dalen. Op een totaal van 540 miljoen reizigers in 2013 zou dat een daling betekenen van maar liefst 27 miljoen tickets.
Lees meer op deredactie.be
Als De Lijn haar prijzen verhoogt, dreigt het aantal reizigers drastisch te dalen. Dat blijkt uit een studie naar de prijsgevoeligheid van de reizigers die de vervoersmaatschappij liet uitvoeren. Door de voorziene prijsstijging van 5% zou de verkoop met 5% kunnen dalen. Op een totaal van 540 miljoen reizigers in 2013 zou dat een daling betekenen van maar liefst 27 miljoen tickets. Dat schrijft De Morgen.
De Lijn moet op zoek naar 17 miljoen euro. Vanaf 1 februari gaan de prijzen voor een ticket met 5% omhoog. 65-plussers zullen binnenkort 180 in plaats van 0 euro moeten betalen voor een jaarabonnement. Een Buzzy Pazz zal 200 euro kosten, in plaats van 183 euro vandaag.
De Lijn liet een studie uitvoeren naar de prijsgevoeligheid van het openbaar vervoer. Dat is de impact van een prijswijziging op de vraag naar tickets. Uit die studie blijkt dat de prijsgevoeligheid van biljetten en kaarten rond -1 ligt. Dat wil zeggen dat, als de prijs met 1% stijgt, de vraag naar biljetten en kaarten met 1% daalt.
Met de beoogde prijsstijging van 5% zou ook de verkoop met 5% kunnen dalen. Op een totaal van 540 miljoen reizigers in 2013 zou dat een daling betekenen van maar liefst 27 miljoen tickets.
Lees meer op deredactie.be
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Ik ben geen statisticus, maar dit zou dus een reizigersinkomsten verlies opleveren van 0,25%, maar wel 5% minder reizigers dus minder bussen en trams nodig...
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Behalve dat bussen vaak volgens standaardfrequentie reizen en dus toch wel rijden.
Dus het was misschien handiger als ze meteen al de frequensties bijschroefden in plaats van de kaartprijzen te verhogen.
Dus het was misschien handiger als ze meteen al de frequensties bijschroefden in plaats van de kaartprijzen te verhogen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
De Lijn heeft jarenlang alleen maar groei gerealiseerd door afbraaktarieven te hanteren (de dekkingsgraad was op een gegeven moment nog maar 9%). Er zit geen enkele economische basis achter het beleid bij de Lijn, het bedrijf draait volledig op subsidie.
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Euh.. Is het een Belgenmop dat ze denken dat ze verlies maken als er minder 65+'ers een abonnement a €0,00 nemen?
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Nee, want als die 65+'ers hun kleinkinderen/kinderen/andere betalende mensen meenemen met de bus, komt er voor de lijn geld binnen. Niet zo veel als dat de 65+'ers kosten, maar toch.
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Wel met de huidige belabberde dienstregeling van De Lijn.
Daarbij is de bus ook nog vele malen trager dan in Nederland.
Prijs opdrijven tot NL niveau, hogere frequenties op de feederende lijnen, en sneller.
Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben...
Ook het idee van parallel lopende bus/treinverbindingen stoppen.
Daarbij is de bus ook nog vele malen trager dan in Nederland.
Prijs opdrijven tot NL niveau, hogere frequenties op de feederende lijnen, en sneller.
Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben...
Ook het idee van parallel lopende bus/treinverbindingen stoppen.
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
De Vlaamse overheid betaalde dat abonnement en dat geld krijgt de Lijn dus niet meer.IC140 schreef:Euh.. Is het een Belgenmop dat ze denken dat ze verlies maken als er minder 65+'ers een abonnement a €0,00 nemen?
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Wat zijn de kosten voor de belbussen dan? Weet je een linkje met documenten hierover?huibf schreef:Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben....
🍉
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Ik weet niet zo de kosten, maar de er zat in 2010 gemiddeld 0,14 reiziger in per afgelegde kilometer.Hainje schreef:Wat zijn de kosten voor de belbussen dan? Weet je een linkje met documenten hierover?huibf schreef:Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben....
Deze getallen zijn echt zo ontzettend laag, ik dacht dat dat overeenkwam met een kostendekkingsgraad van om de nog geen van 17%.
Nederland wil op korte termijn een kostendekkingsgraad van tegen de 60% (waarbij de stad wat hoger moet zitten en de streek wat lager) De belbus in NL-Limburg hadden volgensmij een 'bel' percentage van 9%. Dat is ook niet eens zo gek veel.
Feit is dat zowel in NL als België personeel en taxi gereserveerd zijn, ook al wordt er niet gebeld. Dat is kostbaar. Die brandstof is dan maar een fractie van de kosten.
Ik heb de getallen niet zo bij de hand, maar dit zijn de getallen waar je aan moet denken.
De kosten in Nederland lijken wel hoog, maar de vraag is of het reëel is of het goedkoper kan, en daarbij is het dus niet zo dat goedkopere bussen resulteren in NIEUWE reizigers.
De huidige reiziger zal wat vaker (en dus goedkoper) gaan reizen. Als ze dan meer reizen kom je op het punt dat er meer bussen op een rit nodig zijn, om die bussen dan weer rendabel te krijgen moeten er dus FORS meer reizigers bij.
In Brabant gaat het tarief met 1% omhoog (de inflatie) dat komt neer op 0,1 cent per kilometer. In SRE is de gemiddelde afstand 7 km per rit. Ik vraag me af of mensen door deze minime verschillen afhaken > nee dus.
Daarintegen krijgt de vervoerder dus wel een extra som geld (heel veel kleine beetjes is toch wel wat) investeren in materieel en reisinfo en indien nodig wat extra onvoorzien materieel.
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Uh, andersom.huibf schreef: Nederland wil op korte termijn een kostendekkingsgraad van tegen de 60% (waarbij de stad wat hoger moet zitten en de streek wat lager).
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Hou er ook rekening mee dat het WMO-vervoer voor ouderen en dergelijke in België per belbus wordt vervoerd.Dus de huidige vergelijking met de kostendekkingsgraad is niet helemaal fair,daarnaast is er sprake van Lintbebouwing dus zomaar parallele lijnen langs een spoorlijn opheffen wordt ook lastig.huibf schreef:Ik weet niet zo de kosten, maar de er zat in 2010 gemiddeld 0,14 reiziger in per afgelegde kilometer.Hainje schreef:Wat zijn de kosten voor de belbussen dan? Weet je een linkje met documenten hierover?huibf schreef:Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben....
Deze getallen zijn echt zo ontzettend laag, ik dacht dat dat overeenkwam met een kostendekkingsgraad van om de nog geen van 17%.
Nederland wil op korte termijn een kostendekkingsgraad van tegen de 60% (waarbij de stad wat hoger moet zitten en de streek wat lager) De belbus in NL-Limburg hadden volgensmij een 'bel' percentage van 9%. Dat is ook niet eens zo gek veel.
Feit is dat zowel in NL als België personeel en taxi gereserveerd zijn, ook al wordt er niet gebeld. Dat is kostbaar. Die brandstof is dan maar een fractie van de kosten.
Alleen al om de stijgende loonkosten te dekken zijn de tariefsverhogingen al nodig.Investeren in extra onvoorzien materieel bedoel je daarmee grafbussen uit de rest van Nederland halen omdat er extra reizigers zijn? Nieuw materieel wordt er eigenlijk nooit aangeschaft. Op Veolia na dan.(betere Brabantliners,Volvo 8700 )huibf schreef: Daarintegen krijgt de vervoerder dus wel een extra som geld (heel veel kleine beetjes is toch wel wat) investeren in materieel en reisinfo en indien nodig wat extra onvoorzien materieel.
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Ik weet dat je landen niet met elkaar mag vergeljken, maar de lange snelbussen dat is zottewerk.
Dat WMO ook in de belbusritten worden vervoerd wist ik niet maar dat maakt het getal nog bedroevender. Zijn er dan wel reizigers zonder WMO in de belbussen in Belgie.
niet elke vervoerder haalt grafbussen in haar concessie., vaak mag dat niet eens. Hermes heeft nogal wat meer geleed dan bij haar eerste concessiejaar. En ze zijn prima.
Dat WMO ook in de belbusritten worden vervoerd wist ik niet maar dat maakt het getal nog bedroevender. Zijn er dan wel reizigers zonder WMO in de belbussen in Belgie.
niet elke vervoerder haalt grafbussen in haar concessie., vaak mag dat niet eens. Hermes heeft nogal wat meer geleed dan bij haar eerste concessiejaar. En ze zijn prima.
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
WMO bestaat niet als zodanig,over de belbussen in Limburg heb ik niet zo'n goed beeld. Ik ken alleen de belbussen in de vlaamse ardennen en daar worden ze door de doorsnee streekbus gebruiker gebruikt en zijn ze druk op marktdagen. Misschien kan @stephane meer over de belbus en hun variant van de maatschappelijke ondersteuning vertellen.huibf schreef:Ik weet dat je landen niet met elkaar mag vergeljken, maar de lange snelbussen dat is zottewerk.
Dat WMO ook in de belbusritten worden vervoerd wist ik niet maar dat maakt het getal nog bedroevender. Zijn er dan wel reizigers zonder WMO in de belbussen in Belgie.
De huidige citaro's kampen redelijk vaak met problemen,deuren werken niet altijd,infoxx schermen bijna nooit,Airco werkt niet,daarnaast zijn ze vaak vuil doordat de stoelen versleten zijn. Voor streeklijnen zijn die bussen echt geen pretje.huibf schreef: niet elke vervoerder haalt grafbussen in haar concessie., vaak mag dat niet eens. Hermes heeft nogal wat meer geleed dan bij haar eerste concessiejaar. En ze zijn prima.
Over de leidse amba's heb ik niets te klagen,ze hebben iets betere stoelen en door de groene ruiten heb je minder last van de zon.
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Dat is dus voorgeschreven door de overheid. Je kunt natuurlijk niet aan de ene kant vereisen dat een vervoerder alle potentiele reizen moet aanbieden, en aan de andere kant miepen dat ze verlies lijden. Dat is het gevolg van de keuze die je daarin maakt. Als "De Lijn" een commerciële vervoerder was dan had het die verbindingen al bij voorbaat niet aangeboden.huibf schreef:Wel met de huidige belabberde dienstregeling van De Lijn.
Daarbij is de bus ook nog vele malen trager dan in Nederland.
Prijs opdrijven tot NL niveau, hogere frequenties op de feederende lijnen, en sneller.
Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben...
Ook het idee van parallel lopende bus/treinverbindingen stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
De basismobiliteit is in de praktijk al afgeschaft, al die belbusjes die daar de uitwas van waren hebben het vreemd genoeg wel overleeft tot nu toe. Als je een cafébaas minister van mobiliteit maakt (Steve Stevaert) ben je daarna nog twintig jaar bezig de rommel op te ruimen, dat blijkt maar weer...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten