(BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Tja, lijkt me toch handiger om actuele aankomsttijden op die schermen te laten zien i.p.v. zoals nu dus kennelijk "actuele" vertrektijden. Het tijdstip wat op het scherm stond varieerde namelijk gewoon mee gedurende de rit, terwijl 1 minuut vertraging juist geen invloed zou moeten hebben als je buffertijd hebt.
Het systeem toont ook de actuele aankomsttijd op basis van de rijtijden die ervoor staan. Oftewel: voor het laatste stukje zijn extra veel minuten ingepland. Een vervoerder kan kiezen tussen aankomsttijden schatten op basis van coördinaten en verwachtingen óf op basis van dagelijkse ritervaringen. Dat tweede zal een veel betere schatting geven. Maarja, reizigers willen ook nog graag op tijd zijn en hun aansluiting halen, dus ontkom je niet aan dergelijke trucjes :roll: Alleen fysieke wachttijd (en dat is iets anders dan buffer- of rijijd) wordt meegenomen in voorspellingen van de aankomsttijden.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Marc »

Vandaag ben ik ook eens naar Rotterdam geweest, om voor de eerste keer kennis te maken met de OV-chipkaart. Alleen het ophalen van de kaart heeft 5 á 10 minuten geduurd, voor de rest ging het prima.

Op station Wilhelminaplein viel me op dat de borden drie stellen aankondigde, er kwamen er maar twee aanrijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Meltrain »

Vandaag was het qua punctualiteit geen superdag voor de RET:
-Vanochtend rond 9:25 zag ik bij Rijnhaven twee bussen op lijn 77 naar Zuidplein achter elkaar rijden, terwijl daar een kwartiersdienst geldt.
-Vanmiddag reden twee trams op lijn 25 naar Carnisselande op nog geen drie minuten achter elkaar, terwijl er een 6 à 7 minutendienst geldt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Raymond »

Chauf21 schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Tja, lijkt me toch handiger om actuele aankomsttijden op die schermen te laten zien i.p.v. zoals nu dus kennelijk "actuele" vertrektijden. Het tijdstip wat op het scherm stond varieerde namelijk gewoon mee gedurende de rit, terwijl 1 minuut vertraging juist geen invloed zou moeten hebben als je buffertijd hebt.
Het systeem toont ook de actuele aankomsttijd op basis van de rijtijden die ervoor staan. Oftewel: voor het laatste stukje zijn extra veel minuten ingepland. Een vervoerder kan kiezen tussen aankomsttijden schatten op basis van coördinaten en verwachtingen óf op basis van dagelijkse ritervaringen. Dat tweede zal een veel betere schatting geven. Maarja, reizigers willen ook nog graag op tijd zijn en hun aansluiting halen, dus ontkom je niet aan dergelijke trucjes :roll: Alleen fysieke wachttijd (en dat is iets anders dan buffer- of rijijd) wordt meegenomen in voorspellingen van de aankomsttijden.
Ja, het is alleen wel jammer dat de actuele tijden alleen meeveranderen als de bus te laat is. Als de bus, mede door buffers, te vroeg bij een halte is gaat ie de geplande aankomsttijd aangeven, dan beweert ie dus dat het nog 3 minuten duurt voor je bij de halte bent en je bent er dus al. Dat heeft weinig te maken met de rijtijden, als je de haltes daarna wel in dezelfde tijd aflegd. Zeker met een geplande aankomsttijd op de eindbestemming is dat onhandig. Ik wil niet alleen m'n actuele aankomsttijd weten als ik te laat ben, maar ook als de bus wat vroeger is.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Chauf21 »

Raymond schreef:Ja, het is alleen wel jammer dat de actuele tijden alleen meeveranderen als de bus te laat is. Als de bus, mede door buffers, te vroeg bij een halte is gaat ie de geplande aankomsttijd aangeven, dan beweert ie dus dat het nog 3 minuten duurt voor je bij de halte bent en je bent er dus al. Dat heeft weinig te maken met de rijtijden, als je de haltes daarna wel in dezelfde tijd aflegd. Zeker met een geplande aankomsttijd op de eindbestemming is dat onhandig. Ik wil niet alleen m'n actuele aankomsttijd weten als ik te laat ben, maar ook als de bus wat vroeger is.
Het systeem is geprogrammeerd met de veronderstelling dat een chauffeur te vroeg vertrekken probeert te voorkomen. Het probleem met de getoonde aankomsttijden, is dan dus alleen van toepassing op de aankomsttijd bij de eerstkomende halte en niet bij de daaropvolgende haltes. Een mogelijkheid zou zijn om de aankomsttijd bij de eerstvolgende halte bij te vroeg rijden dan te bepalen als aankomsttijd MIN voorloop en de rest van de haltes op de geplande tijden. Zou een mooie optie zijn ja :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Vanmiddag trof ik de connexxion 3243 op lijn 65 die wat probleempjes met de InfoXX had. Toen ik instapte vroeg de chauffeur (die kennelijk ingehuurd was, hij had geen uniform) me al gelijk wat er op de film stond. Was 'ie toch wel wat laat mee aangezien ik bij de derde halte instapte en de bus al aardig gevuld was :P
Maargoed, voorin gezeten kon ik onderweg op z'n schermpje zien dat de GPS uitgevallen was. Dat blijkt overigens een erg leuk effect te hebben op de reizigersinformatie in de bus...
- de tijd staat op 00:00
- lijn en bestemming worden goed aangekondigd
- het lijstje met eerstvolgende haltes blijft de eerste vier aankondigen, als eerstvolgende halte werd continu "Centraal Station" getoond
- de halteafroep blijft wel werken, maar doet dat op de rijtijden van de dienstregeling: d'r werd dus ook een halte afgeroepen waar we net voorbij reden.

Maargoed, hij bleef dus ook op de omleiding van lijn 65 in Nieuwegein omroepen op een stuk zonder haltes. Wel heel erg toevallig vond ik dat het precies bleek uit te komen, waardoor de eerste halte waar 'ie weer stopte dus ook precies op tijd aangekondigd werd :wink:

En nog wat heel anders: de groene bussen in het BRU worden talrijker, vanmiddag zag ik binnen 5 minuten de 8239 op lijn 47 ri. Houten en de 8639 op lijn 63 ri. Utrecht CS langskomen op de Utrechtse Europalaan. Opvallend was ook dat de Voor U-logo's, die eerst nog op de 8239 zaten, er nu vanaf waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Vanmiddag trof ik de connexxion 3243 op lijn 65 die wat probleempjes met de InfoXX had. Toen ik instapte vroeg de chauffeur (die kennelijk ingehuurd was, hij had geen uniform) [...]
Kan ook kantoorpersoneel of een uit z'n bed gebelde chauffeur zijn geweest die ad hoc op de bus is gezet om te voorkomen dat een rit uitvalt... ;)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door STF »

Paar dagen geleden hier voor de deur; komt een bus voorbij rijden, opeens alle wielen volledig vast, glijdend over het asfalt verder, bus maakte wat slingerbewegingen en stond vervolgens schuin op de weg stil. De chauffeur met zijn neus vrijwel tegen het voorraam.

Vraag me niet wat er gebeurde? Volgens mij begreep de chauffeur het zelf geen eens ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Daniel »

Blijft toch leuk hoor, dat DRIS in de Drechtsteden wat niet met tweedelige bestemmingen overweg kan... zoals ik al eens eerder hier schreef levert dat op het station in Dordrecht vermeldingen als "88 Kralingse Zoom", "92 Zuidplein" en "388 Jaarbeursplein" op, waarbij voor 88 en 92 een halte verder de andere helft (Rotterdam) van de bestemming te lezen is.

Maargoed, het kan dus nog gekker zo bleek vanmiddag: bij halte Ziekenhuis Dordwijk in Dordrecht stond een "16 Via Ziekenhuis" aangekondigd :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Suus »

In Oud-IJsselmonde, op de Oostdijk, heb je in ieder geval twee bushaltes van (Q-buzz?) lijn 141, waar bij gebrek aan een haltebord de stickers maar op het informatiebord van de abri zijn geplakt. Kan ook natuurlijk, maar een wat vreemde (goedkope) oplossing. Want bij een van de haltes staat wel degelijk een bord voor bus BOB6.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door mb90 »

Inderdaad dat is een merkwaardig geval, te zien op deze foto:
Afbeelding


Op Rotterdam-Zuid is een deel van Klein Nieuwland en de Kreekhuizenlaan afgesloten. Dat zorgt dus voor omleidingen voor RET-buslijn 70 en een aantal Qbuzz- en Arriva-buslijnen richting Zuidplein. Deze hebben allemaal dezelfde route hier, dus dan zou je zeggen dat ze ook allemaal dezelfde route rijden, maar niets is minder waar. RET-lijn 70 rijdt vanaf de Groeninx van Zoelenlaan via de Reyerdijk naar de Kreekhuizenlaan en Qbuzz rijdt verder over de Groeninx van Zoelenlaan tot Klein Nieuwland om vanaf daar via Klein Nieuwland, Olympiaweg en de Grote Kreek naar de Kreekhuizenlaan te gaan. Van Arriva weet ik het niet, maar het zijn dus 2 totaal verschillende routes. :?
Om het circus nog gekker te maken reed lijn bus op Qbuzz-lijn 144 gistermiddag nog een andere route, namelijk over de Groeninx van Zoelenlaan tot de Keizerswaard om vanaf daar via de Kreileroord en de Reyerdijk naar de Kreekhuizenlaan te gaan, terwijl lijn 143 die ervoor reed wel gewoon de route van Qbuzz reed.

Voor de niet-bekenden heb ik dit alles even in Google Maps getekend:
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie= ... 5a75bcf814
De bovenste is de Qbuzz-route, de middelste mijn route en de onderste die van de RET.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Stephan »

Erg leuk het vervangende busvervoer vandaag, tussen Amsterdam en Utrecht. Naast de vele touringcars, ook wat Prov. Utrecht Amba's. Kom je dus eerst met een CXX-lijn op het troosteloze station van Breukelen. Denk je de Sprinter in te mogen, komt er weer een Amba aanrijden. En verder reed er naar Schiphol nog een O408 8-) En waar vorige week bijna alle exoten van het GVU rond reden, bleef het vandaag bespaard tot een enkele Citaro- G. Geen enkele Amba gezien.

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2009

Bericht door Fles »

Op de slotdag van de maand nog even een dikke min voor CXX :neg: :neg:

Op Asdz viel lijn 166 naar Amstelveen om 14:53 blijkbaar gewoon zomaar uit. Lekker, een half uur voor de kat z'n kut in de snijdende kou staan :evil:

Op de terugweg vanuit Amstelveen was de 166 "maar" 7 minuten te laat. Petje af. Loesoes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten