Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Suus »

Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten
Als De Lijn haar prijzen verhoogt, dreigt het aantal reizigers drastisch te dalen. Dat blijkt uit een studie naar de prijsgevoeligheid van de reizigers die de vervoersmaatschappij liet uitvoeren. Door de voorziene prijsstijging van 5% zou de verkoop met 5% kunnen dalen. Op een totaal van 540 miljoen reizigers in 2013 zou dat een daling betekenen van maar liefst 27 miljoen tickets. Dat schrijft De Morgen.

De Lijn moet op zoek naar 17 miljoen euro. Vanaf 1 februari gaan de prijzen voor een ticket met 5% omhoog. 65-plussers zullen binnenkort 180 in plaats van 0 euro moeten betalen voor een jaarabonnement. Een Buzzy Pazz zal 200 euro kosten, in plaats van 183 euro vandaag.

De Lijn liet een studie uitvoeren naar de prijsgevoeligheid van het openbaar vervoer. Dat is de impact van een prijswijziging op de vraag naar tickets. Uit die studie blijkt dat de prijsgevoeligheid van biljetten en kaarten rond -1 ligt. Dat wil zeggen dat, als de prijs met 1% stijgt, de vraag naar biljetten en kaarten met 1% daalt.

Met de beoogde prijsstijging van 5% zou ook de verkoop met 5% kunnen dalen. Op een totaal van 540 miljoen reizigers in 2013 zou dat een daling betekenen van maar liefst 27 miljoen tickets.
Lees meer op deredactie.be
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door huibe »

Ik ben geen statisticus, maar dit zou dus een reizigersinkomsten verlies opleveren van 0,25%, maar wel 5% minder reizigers dus minder bussen en trams nodig...
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door sirvinniei »

Behalve dat bussen vaak volgens standaardfrequentie reizen en dus toch wel rijden.
Dus het was misschien handiger als ze meteen al de frequensties bijschroefden in plaats van de kaartprijzen te verhogen.
Ik heb geen onderschrift
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Frans F »

De Lijn heeft jarenlang alleen maar groei gerealiseerd door afbraaktarieven te hanteren (de dekkingsgraad was op een gegeven moment nog maar 9%). Er zit geen enkele economische basis achter het beleid bij de Lijn, het bedrijf draait volledig op subsidie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door IC140 »

Euh.. Is het een Belgenmop dat ze denken dat ze verlies maken als er minder 65+'ers een abonnement a €0,00 nemen?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door verfmeer »

Nee, want als die 65+'ers hun kleinkinderen/kinderen/andere betalende mensen meenemen met de bus, komt er voor de lijn geld binnen. Niet zo veel als dat de 65+'ers kosten, maar toch.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door huibf »

Wel met de huidige belabberde dienstregeling van De Lijn.
Daarbij is de bus ook nog vele malen trager dan in Nederland.

Prijs opdrijven tot NL niveau, hogere frequenties op de feederende lijnen, en sneller.
Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben...
Ook het idee van parallel lopende bus/treinverbindingen stoppen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Frans F »

IC140 schreef:Euh.. Is het een Belgenmop dat ze denken dat ze verlies maken als er minder 65+'ers een abonnement a €0,00 nemen?
De Vlaamse overheid betaalde dat abonnement en dat geld krijgt de Lijn dus niet meer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Hainje »

huibf schreef:Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben....
Wat zijn de kosten voor de belbussen dan? Weet je een linkje met documenten hierover?
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door huibf »

Hainje schreef:
huibf schreef:Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben....
Wat zijn de kosten voor de belbussen dan? Weet je een linkje met documenten hierover?
Ik weet niet zo de kosten, maar de er zat in 2010 gemiddeld 0,14 reiziger in per afgelegde kilometer.
Deze getallen zijn echt zo ontzettend laag, ik dacht dat dat overeenkwam met een kostendekkingsgraad van om de nog geen van 17%.
Nederland wil op korte termijn een kostendekkingsgraad van tegen de 60% (waarbij de stad wat hoger moet zitten en de streek wat lager) De belbus in NL-Limburg hadden volgensmij een 'bel' percentage van 9%. Dat is ook niet eens zo gek veel.

Feit is dat zowel in NL als België personeel en taxi gereserveerd zijn, ook al wordt er niet gebeld. Dat is kostbaar. Die brandstof is dan maar een fractie van de kosten.

Ik heb de getallen niet zo bij de hand, maar dit zijn de getallen waar je aan moet denken.

De kosten in Nederland lijken wel hoog, maar de vraag is of het reëel is of het goedkoper kan, en daarbij is het dus niet zo dat goedkopere bussen resulteren in NIEUWE reizigers.
De huidige reiziger zal wat vaker (en dus goedkoper) gaan reizen. Als ze dan meer reizen kom je op het punt dat er meer bussen op een rit nodig zijn, om die bussen dan weer rendabel te krijgen moeten er dus FORS meer reizigers bij.
In Brabant gaat het tarief met 1% omhoog (de inflatie) dat komt neer op 0,1 cent per kilometer. In SRE is de gemiddelde afstand 7 km per rit. Ik vraag me af of mensen door deze minime verschillen afhaken > nee dus.
Daarintegen krijgt de vervoerder dus wel een extra som geld (heel veel kleine beetjes is toch wel wat) investeren in materieel en reisinfo en indien nodig wat extra onvoorzien materieel.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Frans F »

huibf schreef: Nederland wil op korte termijn een kostendekkingsgraad van tegen de 60% (waarbij de stad wat hoger moet zitten en de streek wat lager).
Uh, andersom.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:
Hainje schreef:
huibf schreef:Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben....
Wat zijn de kosten voor de belbussen dan? Weet je een linkje met documenten hierover?
Ik weet niet zo de kosten, maar de er zat in 2010 gemiddeld 0,14 reiziger in per afgelegde kilometer.
Deze getallen zijn echt zo ontzettend laag, ik dacht dat dat overeenkwam met een kostendekkingsgraad van om de nog geen van 17%.
Nederland wil op korte termijn een kostendekkingsgraad van tegen de 60% (waarbij de stad wat hoger moet zitten en de streek wat lager) De belbus in NL-Limburg hadden volgensmij een 'bel' percentage van 9%. Dat is ook niet eens zo gek veel.

Feit is dat zowel in NL als België personeel en taxi gereserveerd zijn, ook al wordt er niet gebeld. Dat is kostbaar. Die brandstof is dan maar een fractie van de kosten.
Hou er ook rekening mee dat het WMO-vervoer voor ouderen en dergelijke in België per belbus wordt vervoerd.Dus de huidige vergelijking met de kostendekkingsgraad is niet helemaal fair,daarnaast is er sprake van Lintbebouwing dus zomaar parallele lijnen langs een spoorlijn opheffen wordt ook lastig.
huibf schreef: Daarintegen krijgt de vervoerder dus wel een extra som geld (heel veel kleine beetjes is toch wel wat) investeren in materieel en reisinfo en indien nodig wat extra onvoorzien materieel.
Alleen al om de stijgende loonkosten te dekken zijn de tariefsverhogingen al nodig.Investeren in extra onvoorzien materieel bedoel je daarmee grafbussen uit de rest van Nederland halen omdat er extra reizigers zijn? Nieuw materieel wordt er eigenlijk nooit aangeschaft. Op Veolia na dan.(betere Brabantliners,Volvo 8700 8-) )
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door huibf »

Ik weet dat je landen niet met elkaar mag vergeljken, maar de lange snelbussen dat is zottewerk.
Dat WMO ook in de belbusritten worden vervoerd wist ik niet maar dat maakt het getal nog bedroevender. Zijn er dan wel reizigers zonder WMO in de belbussen in Belgie.
niet elke vervoerder haalt grafbussen in haar concessie., vaak mag dat niet eens. Hermes heeft nogal wat meer geleed dan bij haar eerste concessiejaar. En ze zijn prima.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Ik weet dat je landen niet met elkaar mag vergeljken, maar de lange snelbussen dat is zottewerk.
Dat WMO ook in de belbusritten worden vervoerd wist ik niet maar dat maakt het getal nog bedroevender. Zijn er dan wel reizigers zonder WMO in de belbussen in Belgie.
WMO bestaat niet als zodanig,over de belbussen in Limburg heb ik niet zo'n goed beeld. Ik ken alleen de belbussen in de vlaamse ardennen en daar worden ze door de doorsnee streekbus gebruiker gebruikt en zijn ze druk op marktdagen. Misschien kan @stephane meer over de belbus en hun variant van de maatschappelijke ondersteuning vertellen.
huibf schreef: niet elke vervoerder haalt grafbussen in haar concessie., vaak mag dat niet eens. Hermes heeft nogal wat meer geleed dan bij haar eerste concessiejaar. En ze zijn prima.
De huidige citaro's kampen redelijk vaak met problemen,deuren werken niet altijd,infoxx schermen bijna nooit,Airco werkt niet,daarnaast zijn ze vaak vuil doordat de stoelen versleten zijn. Voor streeklijnen zijn die bussen echt geen pretje.

Over de leidse amba's heb ik niets te klagen,ze hebben iets betere stoelen en door de groene ruiten heb je minder last van de zon.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Vinny »

huibf schreef:Wel met de huidige belabberde dienstregeling van De Lijn.
Daarbij is de bus ook nog vele malen trager dan in Nederland.

Prijs opdrijven tot NL niveau, hogere frequenties op de feederende lijnen, en sneller.
Het verschrikkelijk dure systeem afschaffen dat je op 500 meter afstand een (bel)bushalte moet hebben...
Ook het idee van parallel lopende bus/treinverbindingen stoppen.
Dat is dus voorgeschreven door de overheid. Je kunt natuurlijk niet aan de ene kant vereisen dat een vervoerder alle potentiele reizen moet aanbieden, en aan de andere kant miepen dat ze verlies lijden. Dat is het gevolg van de keuze die je daarin maakt. Als "De Lijn" een commerciële vervoerder was dan had het die verbindingen al bij voorbaat niet aangeboden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Bericht door Suus »

De basismobiliteit is in de praktijk al afgeschaft, al die belbusjes die daar de uitwas van waren hebben het vreemd genoeg wel overleeft tot nu toe. Als je een cafébaas minister van mobiliteit maakt (Steve Stevaert) ben je daarna nog twintig jaar bezig de rommel op te ruimen, dat blijkt maar weer...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten