Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BrengMe »

Als je dit topic goed had doorgelezen wist je dat er al veel ideeën zijn vanuit hier.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Het lijkt mij in ieder geval een goed idee af te stappen van hetzelfde lijnnummer voor verschillende lijnen, zoals in Tilburg. Dat zorgt voor veel verwarring en zo heb je ook weinig aan de lijnnummers. Weet iemand hoe dit in andere steden is?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

buschauffeur schreef:Het lijkt mij in ieder geval een goed idee af te stappen van hetzelfde lijnnummer voor verschillende lijnen, zoals in Tilburg.
Bedoel je dat je vanaf het station bijvoorbeeld een lijn 3 naar zowel het Elisabethziekenhuis hebt als naar de Reeshof?
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door regenmaker »

Ja, voer gewoon het systeem in wat Syntus heeft gedaan voor Apeldoorn in 2012. Alle lijnen knippen op het station en de lijnen nog wel koppelen met aparte lijnnummers.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Mwa, zie het nut er niet zo van in eerlijk gezegd. Zo ver ik weet zijn alleen Eindhoven en Apeldoorn steden waar alle lijnen het eindpunt hebben op het (Centraal) Station. Bij praktisch alle stadsdiensten in Nederland word gewerkt met het systeem dat we in Tilburg ook gebruiken (transversale lijnen), als mensen naast het lijnnummer ook gewoon kijken naar de bestemming die voorop de bus staat, dan is er niets aan de hand.
🍉
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BrengMe »

En Leeuwarden, en wat kleinere stadsdiensten, zoals Bergen op Zoom.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door regenmaker »

Ik zie het nu er wel van in. Zorgt voor overzichtelijk en duidelijkheid voor de reiziger. Ik zie het nut niet van lijnen via het station door laten rijden met hetzelfde lijnnummer. Je hebt lijnnummers niet voor niets, anders kan je beter alleen de bestemming op de bus plakken, zie het verschil niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BrengMe »

Ik zie het verschil wel. Als je geen lijnnumers hebt moet je al die bestemmingen op de bussen gaan lezen voor je de juiste bus hebt. Met lijnnummers kan je alle bestemmingen 'wegfilteren' die je niet nodig hebt, ook bij transversale lijndiensten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

BrengMe schreef:En Leeuwarden, en wat kleinere stadsdiensten, zoals Bergen op Zoom.
Ja voor zover ik weet zijn Apeldoorn en Eindhoven de uitzonderingen. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben zoveel stations dat die vergelijking m.i. sowieso niet op gaat. Dus die laat ik even buiten beschouwing.
regenmaker schreef:Ik zie het nu er wel van in. Zorgt voor overzichtelijk en duidelijkheid voor de reiziger. Ik zie het nut niet van lijnen via het station door laten rijden met hetzelfde lijnnummer. Je hebt lijnnummers niet voor niets, anders kan je beter alleen de bestemming op de bus plakken, zie het verschil niet.
Stations zijn gewoon tussenpunten in plaats van eindpunten. Niets mis mee, mensen moeten maar gewoon lezen wat er op die bus staat.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door regenmaker »

Hainje schreef:Stations zijn gewoon tussenpunten in plaats van eindpunten. Niets mis mee, mensen moeten maar gewoon lezen wat er op die bus staat.
Of vervoerders doen een kleine aanpassing en zorgen ervoor dat het leven een stuk makkelijker wordt. Je hoeft alleen nog maar naar het nummer te kijken om je stadsbus te vinden, echt ideaal. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BrengMe »

Waarom makkelijker maken, zo hard is dat toch ook niet nodig? Meestal gaat het wel goed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Het voordeel van doorgaande lijnen is veelal dat reizigers een directe verbinding naar het stadscentrum hebben, wat zeker op stadsdiensten een gewenste verbinding is. De stadscentra van steden met een stadsdienst liggen vaak redelijk dicht bij het station en van in het zicht van de haven overstappen worden reizigers niet echt blij over het algemeen (zie de flop met het driebussensysteem in Dordrecht bijvoorbeeld).

Aanvullend op het lijstje van BrengMe: Amersfoort heeft ook een stadsdienst met bijna alles eindigend op het station. Essentieel verschil waarom dat daar wel werkt: alle lijnen komen langs een centrumhalte. En de enige die dat niet doet is juist om die reden wel doorgaand over het station heen. En in Eindhoven bv. zit je op het station ook al heel kort op het centrum waardoor doorrijden geen toegevoegde waarde heeft. Al is dat voor Tilburg ook wel een beetje het geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Het voordeel van doorgaande lijnen is veelal dat reizigers een directe verbinding naar het stadscentrum hebben, wat zeker op stadsdiensten een gewenste verbinding is.
In Apeldoorn eindigen ook alle lijnen op het station, maar de meeste lijnen zijn nog wel gekoppeld aan elkaar. En komen daardoor bijna allemaal langs een centrumhalte.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:

1 Elisabethziekenhuis via Stappegoor
1 Noord-Quirijnstok via TweeStedenziekenhuis
1 Centrum
1 Reeshof
1 Reeshof NS
1 Elisabethziekenhuis via Broekhoven
1 Reeshof via Amarant
1 Reeshof via Witbrant
1 Elisabethziekenhuis via Fatima
1 Noord-Heikant
1 Noord-Stokhasselt
1 West
1 Blaak
1 Het Laar
1 Udenhout
1 Goirle

Wel even goed kijken welke lijn 1 (welke richting) je moet hebben. :roll:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door regenmaker »

buschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:
Kijk zo zien Hainje en BrengMe het liefst een stadsdienst :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

buschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:

1 Elisabethziekenhuis via Stappegoor
1 Noord-Quirijnstok via TweeStedenziekenhuis
1 Centrum
1 Reeshof
1 Reeshof NS
1 Elisabethziekenhuis via Broekhoven
1 Reeshof via Amarant
1 Reeshof via Witbrant
1 Elisabethziekenhuis via Fatima
1 Noord-Heikant
1 Noord-Stokhasselt
1 West
1 Blaak
1 Het Laar
1 Udenhout
1 Goirle

Wel even goed kijken welke lijn 1 (welke richting) je moet hebben. :roll:
Ik bedoel natuurlijk dat een lijn 2 eindpunten heeft. Niet dat alle bussen dezelfde lijn hebben.
🍉
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BrengMe »

regenmaker schreef:
buschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:
Kijk zo zien Hainje en BrengMe het liefst een stadsdienst :P
Ehm, nee. Dat is overdrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:In Apeldoorn eindigen ook alle lijnen op het station, maar de meeste lijnen zijn nog wel gekoppeld aan elkaar. En komen daardoor bijna allemaal langs een centrumhalte.
Juist dergelijke koppelingen worden als onduidelijk gezien, daar komen bv. in Utrecht ook klachten over (weliswaar voor streeklijnen i.p.v. stadslijnen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door regenmaker »

De streeklijnen van Utrecht vergelijken met de stadsdiensten van Apeldoorn gaat ook wel erg ver. :)
Maar volgens mij gaan we een beetje off-Topic :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Eindhoven had ook over het station lopende lijnen. Het was 3x niets, want welke lijnen koppel je dan, daarbij ligt het station in Eindhoven in het centrum. Dus is er geen echte centrumhalte.
Prima zo in Eindhoven. Niets aan doen.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door zone2000 »

zag vanochtend 4 citea's voor NB in Leeuwarden staan. de rood witte kleurencombinatie is wel saai zeg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ik vind het bij de citeas mooier staan dan de huisstijl van nzwf en zhn. Ook in vergelijking met de ambas en de citaros staat de brabantse huisstijl beter bij de citeas.

Overigens is het een rood - licht grijs - witte huisstijl. Kijk maar op de achterkant van de bus. Daar zie je de overgang van licht grijs naar wit zeer goed bij de bovenkant van de ramen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Als het systeem gewoon werkt moet je er niet aan gaan sleutelen. Blijkbaar zijn dat relevante vervoersstromen die over het station heengaan. In Nijmegen gaan de meeste stadslijnen sinds jaar en dag over het station heen en dat gewoon goed. Af en toe is er wel eens een reiziger die het niet snapt, maar dat probleem verplaats je met knippen en koppelen gewoon. Want dan ontstaat er verwarring over de koppelingen en stappen mensen uit terwijl ze kunnen blijven zitten. Dus je schiet er qua duidelijk niet veel mee op en hebt ook meer lijnnummers nodig. Dan kun je lage streeknummers vervolgens weer gaan ophogen omdat anders lijnnummers door elkaar gaan lopen.
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Etienne »

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4760132963

Kennelijk vandaag een presentatie van de bussen voor Noord-Brabant. *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten