'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Michael »

'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

ARNHEM - De Valleilijn, de spoorlijn tussen Ede en Amersfoort, gaat aan haar succes ten onder als het Rijk niet meebetaalt aan een kwartiersdienst. Dat stellen de provincie, gemeente Amersfoort, Barneveld, Ede en Nijkerk, Regio FoodValley, ROC A12 en reizigersorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer.

Eind september werd duidelijk dat staatssecretaris Mansveld niet van plan is om mee te betalen aan de kwartiersdienst op de Valleilijn. Dagelijks maken zo'n 9000 reizigers gebruik van de spoorlijn.

Reizigers blijven achter op perrons

'Nu al blijven er verschillende keren per week in de ochtendspits reizigers achter op de perrons. De vervoerder zet op dit moment het reservematerieel in tijdens de ochtendspits om dit probleem op te lossen', schrijven de overheden.

Lees verder op: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... E_RpuktCUl
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Je kunt natuurlijk ook gewoon meer materieel kopen. Als je een kwartiersdienst over de hele lijn wil rijden zul je ook meer materieel nodig hebben.

Verder zie ik liever eerst twee andere maatregelen getroffen worden:
1. Doorrijden naar Arnhem (Ede is geen logisch eindpunt)
2. Symmetrisch maken dienstregeling (aanpassingen bij Barneveld Aansluiting nodig of van de treindienst Amersfoort-Apeldoorn)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Nitein-Repart »

Met het laatste ben ik volstrekt mee eens. Doorrijden naar Arnhem en een symmetrische dienstregeling vind ik belangrijker dan een kwartiersdienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Freek »

Iemand een link naar de brief?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Met het laatste ben ik volstrekt mee eens. Doorrijden naar Arnhem en een symmetrische dienstregeling vind ik belangrijker dan een kwartiersdienst.
Wow, dat ik jou een keer hoor zeggen dat doorrijden naar Arnhem belangrijk is. (A)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Nitein-Repart »

Vanuit Arnhem rijden er natuurlijk meer treinen naar Nijmegen dan vanuit Ede. Ik vind Ede gewoon een erg raar eindpunt en Arnhem is toch wel een groot spoorknooppunt itt Ede.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Frans F »

Reizigers blijven achter tussen Barneveld en Amersfoort, niet op het stuk naar Ede-W.
De inzet van reservematerieel lijkt me sowieso logisch als het erg druk is.
Een kwartierdienst op de rest van de lijn lijkt me geen noodzaak en helemaal zinloos als er niet meer materieel komt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Thom91 »

Freek schreef:Iemand een link naar de brief?
viewtopic.php?f=32&t=10509#p338658

Nummertje 2
Komt wel goed schatje.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door WSM »

In de ochtendspits wordt nu al het materieel ingezet. Als er dus treinen verlengd moeten worden zal er ergens materieel vandaan moeten komen en moet er dus ook geld bij. Iemand zal dat moeten betalen en zowel Connexxion als de provincie hebben hier kennelijk niet zoveel zin in. Beetje heel erg flauw om het dan nu zo te spelen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door regenmaker »

Hoe zit het dan met als er materieel uitvalt, is dan geen reserve materieel achter de hand?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door WSM »

In wezen niet. In de ochtendspits is er nu een trein die met dubbele stellen gereden wordt, dit is het stel dat voorheen over was en nu maar in de dienst meerijdt. Gedurende de rest van de dag zijn er vijf van de zes stellen nodig.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door ODRAIL »

Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Freek »

Thom91 schreef:
Freek schreef:Iemand een link naar de brief?
viewtopic.php?f=32&t=10509#p338658

Nummertje 2
Ik bedoelde de brief van de provincie aan de Kamer. ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Z2N »

KM46 schreef:Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?
Het probleem is eerder dat het een kleine concessie is, waarvoor je bijna geen extra materieel kan krijgen als je de exploitatie niet veel te duur wil maken. Bovendien is het aantal reizigers ook enorm toegenomen sindsdat Connexxion op de lijn is gaan rijden, en voor die paar jaar dat de concessie nog duurt loont de aanschaf van nieuw materieel niet (eerdat het rijdt is het contract al zo'n beetje afgelopen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Freek »

Dat is op te lossen met een overname plicht. Dat is ook geregeld met de 'nieuwe' GTW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Ardan »

Staat toch nog genoeg dieselmeuk weg te roesten in Amersgoort? Kan CXX daar niet wat van huren voor een leuk prijsjen? Heeft Veolia toch ook gedaan met die Lintjes? Of mag er geen diesel op de Valleilijn, zelfs niet bij nood want miljeu is belangrijker dan reizigers bla bla bla tief toch op.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Wubbo »

Als Connexxion en/of de provincie echt zouden willen, was er materieel te huren geweest. Ergens een plan V vandaan halen mag het grote probleem niet zijn (en dat heeft Connexxion al vaker gedaan). Feit blijft dat het een dure investering is: een treinstel huren voor waarschijnlijk 1 retourrit in de ochtendspits van maandag t/m vrijdag buiten de vakanties.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Niek »

En alle LINT treinstellen dan, die op verschillende opstelterreinen niets staan te doen? Spuitbeurtje en rijden maar, net zoals op de maaslijn. Een goede tijdelijke oplossing voor dit probleem totdat een permanente oplossing is gevonden
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:Als Connexxion en/of de provincie echt zouden willen, was er materieel te huren geweest. Ergens een plan V vandaan halen mag het grote probleem niet zijn (en dat heeft Connexxion al vaker gedaan). Feit blijft dat het een dure investering is: een treinstel huren voor waarschijnlijk 1 retourrit in de ochtendspits van maandag t/m vrijdag buiten de vakanties.
Zo lang CXX vertikt om extra materieel aan te schaffen heeft het geen enkele zin om de infrastructuur uit te breiden want er is dan toch geen materieel om die te gebruiken. Ik ben geen fan van Mansveld maar hierin heeft ze groot gelijk, het probleem is niet de infra maar het tekort aan treinen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Frans F »

Niek schreef:En alle LINT treinstellen dan, die op verschillende opstelterreinen niets staan te doen? Spuitbeurtje en rijden maar, net zoals op de maaslijn. Een goede tijdelijke oplossing voor dit probleem totdat een permanente oplossing is gevonden
Er staan ook nog overal rijen DM90, terwijl er ook bij NS vandaag weer treinen werden geschrapt wegens materieelgebrek.
Het materiel is er, maar er is onwil om het in te zetten..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Suus »

DM90 is geconserveerd en kan niet zomaar ingezet worden. De stellen die wel rijden hebben vorig jaar een grote beurt ondergaan omdat revisies daarvoor enige tijd waren uitgesteld wegens de onbestemde toekomst, de rest heeft het niet gehad en is dus niet meer inzetbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Ardan »

Het mag toch ook niet zomaar overal rijden doordat de buitenkant op bepaalde trajecten buiten PVR valt?
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Frans F schreef:Reizigers blijven achter tussen Barneveld en Amersfoort, niet op het stuk naar Ede-W.
Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.

Overigens is de treinverlenging in twee richtingen gunstig, omdat er ook richting Amersfoort dus 2 ritten zijn die verleng zijn.
KM46 schreef:Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?
Nee, want tot voor kort was rijden met dubbele treinstellen nog onmogelijk op Amersfoort-Ede (de nuttige perronlengte op Barneveld Centrum was te klein), maar daar heeft ProRail aan gewerkt.

Tot voor kort konden er dus nooit meer dan 5 treinstellen rijden op de Valleilijn. Dus dan had het ook weinig zin om meer dan 6 treinstellen te hebben.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Freek »

Leg dat eerste eens uit, hoezo zit het probleem tussen Barneveld en Ede?
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door baladid »

Kan het zijn dat de een de capaciteit aan plekken in de trein bedoeld, de ander de capaciteit van het spoor?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten