Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utrecht

Bericht door michiel71 »

M.i.v. de dienstregeling 2015 vertrekt de nachttrein uit Utrecht in de nacht van zaterdag op zondag 4 minuten later (V=01:57) en komt dan ook 4 minuten later aan in Arnhem (A=02:34)

Volgens de huidige planning vertrekt de Arriva Nachttrein tussen Arnhem en Doetinchem (rit 30995) op zaterdag net 1 minuut (V=02:33) vóórdat de laatste nachttrein uit Utrecht binnenkomt.

Ik heb ondertussen de ‎Arriva Exploitatiemanager voor de treinen in de Achterhoek en Rivierenland gemaild met de vraag of het mogelijk dat deze nachttrein op zaterdag pas 4 minuten later (namelijk V=02:37) gaat vertrekken vanuit Arnhem naar Doetinchem, zodat er aansluiting is met de nachttrein vanuit de Randstad?

Ik ben benieuwd naar het antwoord ;)

Reisadvies Utrecht - Doetinchem met 64 minuten wachttijd op Station Arnhem
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Frans F »

Ik neem aan dat dat voor 14 december nog wel is aangepast. Arriva is een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen en dat doe je niet door voor de neus van de reizigers weg te rijden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Freek »

Het rocov heeft ook geadviseerd aan te sluiten, Arriva gaat er nog naar kijken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door SuperGhost »

Tja, dat is het gevolg dat NS hun dienstregeling pas later bekend hoeft te maken als dat de regionalen hun dienstregeling.

Eigenlijk zou de NS hun dienstregeling begin van de zomer al klaar moeten hebben en dit moeten delen aan de regionale vervoerders, zodat die hun bus- en treindiensten op het HRN kunnen aanpassen. Nu is dat onmogelijk, waardoor soms opeens een bus niet meer aansluit op de trein.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Freek »

Aanvragen voor de capaciteit moeten de vervoerders allemaal tegelijk indienen bij ProRail en ook de toewijzing gebeurd te gelijk. NS heeft de dienstregeling al in januari klaar dus dat moet geen probleem zijn. Het zijn de regiovervoerders die hier zitten te slapen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door SuperGhost »

Zitten ze te slapen, of deelt NS die gewoon niet?

Het lijkt me namelijk erg vreemd als de regionale vervoerders hier niet op inspelen, want die hebben er veel meer baat bij dan NS.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Freek »

Wubbo weet dit beter dan ik, maar dit moet volgens mij gewoon uit Donna te halen zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Wubbo »

De vervoerders vragen op hetzelfde moment hun treinen aan, en kunnen dan ook gewoon de treinen van alle andere vervoerders zien (een andere manier is er niet). Bovendien kunnen alle vervoerders op ieder moment zien wat er verandert en hoe de stand op dat moment is.

Overigens weet ik niet wie hier heeft zitten slapen: ik weet niet of de tijdswijziging van NS zo aangevraagd is (in april), door ProRail met een reden zo gewijzigd is (verdeeld in augustus) of later nog door NS is aangepast met een reden. Als NS pas later iets heeft aangepast kun je Arriva moeilijk een verwijt maken: ze kunnen natuurlijk niet elke dag kijken of NS toevallig nog iets aanpast bij een trein, ze hebben meer te doen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Freek »

Ik ken de tijden al sinds eind augustus. Sinds de toekenning is er waarschijnlijk niets veranderd. Lijkt me toch dat de vervoerders wel checken wat de toekenning heeft veranderd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door visgraat »

Drie minuten is wel krap, tenzij je aansluitingsgarantie geeft tot een kwartier later.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Wubbo »

Dat gebeurt vaak bij laatste aansluitingen. Er zijn trouwens nog wel krappere laatste aansluitingen (bijvoorbeeld in Weesp).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Aking »

Hoe zit dat eigenlijk? Want ik dacht dat de "norm" 5 minuten was, en dat dat er dus altijd minimaal tussen moet zitten. Aan de andere kant, als ik een advies uit de planner krijg, dan ga ik daar ook vanuit, en mogen ze dus mooi iets anders regelen als ik die aansluiting niet haal.

Maar is er een harde norm, of hangt dat van meerdere factoren (zoals overstapstation en perrons) af?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Wubbo »

Als ik het goed uit mijn hoofd doe (anders word ik wel verbeterd):

Overstap op hetzelfde perron aan de andere zijde: 2 minuten
Overstap op hetzelfde perron, treinen staan achter elkaar (een op de a-fase, andere op de b-fase): 3 minuten
Overstap op het eerst naastliggende perron: 4 minuten
Overige overstappen: 5 minuten
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Suus »

Ze worden gehanteerd als vuistregels, er was iig vorig jaar een plan om ze voor alle relevante stations individueel op te gaan meten. Ik weet echter niet of het tot uitvoering is gebracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Tochjo »

Op Ut worden wel ruimere overstaptijden gehanteerd. Zo verschijnt de overstap van s6000 op s9800 (van 19b naar 19a, op werkdagen overdag 4 minuten) nu niet in de reisplanner, maar met ingang van de nieuwe dienstregeling staat hier 5 minuten voor en wordt hij wel getoond.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Somoht »

Dit zijn de overstaptijden zoals door de reisplanner gehanteerd: http://pastebin.com/AS6TSwmd
Er zit echter ook een hele lange lijst met uitzonderingen op trein-trein niveau in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Suus »

Ik heb het nieuwsbericht over een spoorlijn naar Urk even gemist denk ik?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door verfmeer »

Ach, bij Rotterdam Zuidplein is ook nooit een NS-trein geweest.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ook een leuke combi naam-afkorting, totaal niet verwarrend:

Hengelo FBK-stadion | fkb

Overigens stonden overstaptijden in het spoorboekje ook per station aangegeven, met daarbij de uitzonderingen, die vaak cross-platform overstappen betroffen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Meltrain »

verfmeer schreef:Ach, bij Rotterdam Zuidplein is ook nooit een NS-trein geweest.
En dat terwijl Rotterdam Lombardijen er dan weer niet tussen staat....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Somoht »

Staat er wel in hoor ;)Lijst is gesorteerd op afkorting ipv naam ;) rlb vs rtd etc.
De genoemde stations hebben ooit in de planner gestaan, in de afgelopen 20 jaar that is. Bijvoorbeeld de stations van wat nu de RR is staan er ook nog in.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Hainje »

Somoht schreef:Dit zijn de overstaptijden zoals door de reisplanner gehanteerd: http://pastebin.com/AS6TSwmd
Er zit echter ook een hele lange lijst met uitzonderingen op trein-trein niveau in.
Dit is in seconden neem ik aan?
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door SuperGhost »

Somoht schreef:De genoemde stations hebben ooit in de planner gestaan, in de afgelopen 20 jaar that is.
Waarom zou NS Urk in de reisplanner op nemen dan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Hainje »

SuperGhost schreef:
Somoht schreef:De genoemde stations hebben ooit in de planner gestaan, in de afgelopen 20 jaar that is.
Waarom zou NS Urk in de reisplanner op nemen dan?
Interliner misschien?
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein Arnhem-Doetinchem sluit niet aan op trein Utr

Bericht door Vinny »

SuperGhost schreef:
Somoht schreef:De genoemde stations hebben ooit in de planner gestaan, in de afgelopen 20 jaar that is.
Waarom zou NS Urk in de reisplanner op nemen dan?
Als dit een serieuze vraag is: waarschijnlijk vanwege de veerdienst Enkhuizen-Urk. Ik meen dat die dienstregeling tot voor kort ook op vertrekstaten te Enkhuizen te bewonderen was.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten