Voorstel fietsen in streekbussen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Thom91 »

Ik heb een idee! :idea:

Het lijkt mij een goed idee om buiten de spitsen (07:00 - 09:00 ; 16:00 - 18:30) het toe te laten om fietsen mee te nemen in de streekbus. Over het algemeen leg je met de streekbus afstanden af die je niet wilt fietsen, maar brengt de streekbus je vaak wel slechts tot een centraal punt. Hierdoor kost een reis onaangenaam veel tijd doordat je weer moet overstappen op een stadsbus of andere streekbus.

Een fiets zou hiervoor de ideale oplossing zijn. Je neemt je fiets mee de bus in, die brengt je naar een centraal punt in de stad en vanaf daar fiets je naar je bestemming. Terug gaat dat precies hetzelfde maar dan omgekeerd.

Je fiets kan je neerzetten op de plekken waar nu vaak ruimte is gemaakt voor kinderwagens. Fietsen nemen in de lengterichting relatief weinig ruimte in waardoor het mogelijk blijft om kinderwagens neer te zetten.

Iemand tips ter verbetering van het idee?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Suus »

Het bestaat al op sommige lijnen in Zuid-Holland. Daar worden zover ik weet speciaal aangepaste bussen ingezet omdat fietsen niet in een standaard rolstoelvak passen, wat ten koste gaat van 2 tot 4 zitplaatsen.

De vervoerder maakt er liever niets over bekend, die zijn stiekem bang voor een fietsenchaos zoals op de Merwede-Lingespoorlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door MR92 »

Ik ben hier eigenlijk geen voorstander van. Het neemt in een bus meer ruimte in dan je denkt. Al gedacht aan een oplossing als er onderweg dan nog ergens een rolstoeler mee wilt? Je zou die fiets dan toch ergens moeten laten.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door The Greyhound »

Op de MLL is het meenemen van de fiets een groot succes, en voldoet het in een behoefte. In de spits is het aantal fietsplekken inderdaad soms te klein. Dat kan je ook een luxe probleem noemen. In de VS is een fietsenrek verplichte kost voorop de bus. In Oostenrijk heb ik Postbussen zien rijden met een rek aan de achterkant.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door marlies »

In andere delen van de wereld, zoals verrassend genoeg de VS, is het heel gebruikelijk om een fietsenrek voorop een bus te hebben waar een fiets of 3 op kan. Kost natuurlijk wat extra tijd bij een haltestop maar dat is vergelijkbaar met de hoeveelheid tijd die een kinderwagen of buggy nu al kost.

Ik heb in ieder geval wel eens met een lekke band ernstig verlegen gezeten om deze mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Hainje »

marlies schreef: Ik heb in ieder geval wel eens met een lekke band ernstig verlegen gezeten om deze mogelijkheid.
Nou als ik iemand zie met een fiets die een lekke band heeft, dan had ie van mij mee gemogen in mijn bus hoor. Als hij/zij dat ding goed vast zet bij de invalidenplek en het verder niet te druk is, dan ga ik daar echt geen probleem van maken.
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Bakpapier »

Had laatst gezien iemand met een lekke band die in de bus wilde, maar nee hoor mocht absoluut niet. En er zat bijna niemand in de bus.
Ten koste van passagiers mag het niet gaan, maar op een rustige zaterdagmiddag in de middle of nowhere moet het toch gewoon kunnen?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door marlies »

Regels zijn regels!

Je laat eens een keer een pechvogel met een fiets in je bus en voor je het weet stort onze hele beschaving als een kaartenhuis in elkaar en is Nederland veranderd in één grote wetteloze puinhoop van orgies, criminaliteit en rapmuziek.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Bakpapier »

marlies schreef:Regels zijn regels!

Je laat eens een keer een pechvogel met een fiets in je bus en voor je het weet stort onze hele beschaving als een kaartenhuis in elkaar en is Nederland veranderd in één grote wetteloze puinhoop van orgies, criminaliteit en rapmuziek.
Dat is al zo...
Nitein-Repart
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Nitein-Repart »

In Duitsland is de fiets in de streekbus meenemen gebruikelijker, ook in een standaard streekbus (Citaro) zonder aanhanger oid.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Suus »

In Dresden mochten ze zelfs in de tram. Ik was niet direct onder de indruk. In de trein vind ik het vaak ook al onhandig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door dylanwild94 »

gewoon een aanhanger achter de bus waar je je fiets in kan zetten. maar dat is alleen leuk in afgelegen gebieden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Jef400 »

Ben ik geen voorstander van. Allereerst waar wil je hem kwijt. Ten tweede, hoe ga je zo'n ding vastzetten?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:Had laatst gezien iemand met een lekke band die in de bus wilde, maar nee hoor mocht absoluut niet. En er zat bijna niemand in de bus.
Ligt maar net aan de chauffeur denk ik, de een is nu eenmaal klantvriendelijker dan de ander. Ik heb een keer in de praktijk kunnen aanschouwen dat 5 fietsen in een Ambassador best paste... Waren die fietsers best blij mee want die vroegen of ze mee mochten i.v.m. een plotselinge wolkbreuk.

Maar is een uitgebreider OV-fiets netwerk geen optie? Dat zou je best, meer dan nu het geval is, ook kunnen gaan aanbieden op grote busknooppunten. De momenten waarop ik de beschikking over een fiets zou willen hebben zijn toch vaak in plaatsen waar ik niet woon, dan reist het toch praktischer om de fiets daar pas te huren dan 'm de hele reis mee te moeten slepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door chemie »

dylanwild94 schreef:gewoon een aanhanger achter de bus waar je je fiets in kan zetten. maar dat is alleen leuk in afgelegen gebieden.
Gebeurt al in duitsland. http://www.ovps.de/Tourismus/Fahrradbus/4176/ om maar een voorbeeld te geven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door regenmaker »

In de Westerschelde Tunnel mag je wel je fiets meenemen in de bus, dacht ik.

EDIT: Ik heb gelijk!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Maar is een uitgebreider OV-fiets netwerk geen optie? Dat zou je best, meer dan nu het geval is, ook kunnen gaan aanbieden op grote busknooppunten. De momenten waarop ik de beschikking over een fiets zou willen hebben zijn toch vaak in plaatsen waar ik niet woon, dan reist het toch praktischer om de fiets daar pas te huren dan 'm de hele reis mee te moeten slepen.
Daar wordt wel aan gewerkt zover ik weet, maar het systeem is nogal rigide met "fiets moet terug naar originele punt, anders boete". Er is in het verleden wel een proef geweest in Ede met vrije inleverpunten die kansloos is geflopt. Ik geloof dat er nu wel in het centrum van Utrecht een proef loopt met een klein geautomatiseerd OV-fietsverhuur systeem zoals de Vélib' uit Parijs, dat is al een vooruitgang, zo'n fietsdoos past toch op veel plekken niet in het straatbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daniel »

Er staat inderdaad zo'n geautomatiseerd systeem bij het Janskerkhof in Utrecht ja. Maar juist met meer verhuurpunten moet het probleem dat je altijd terug naar hetzelfde punt moet toch ondervangen kunnen worden?
Immers, het maakt de kans op een punt in de buurt groter en daarmee de situatie dat je eigenlijk 'm ergens anders in zou willen leveren wat minder vaak voorkomend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Suus »

Ja, maar dat kan pas als je in een stedelijk gebied nooit echt ver hoeft te lopen naar een punt en je niet meer per keer dat je leent betaald maar bijvoorbeeld na het eerste uur per uur. Zolang dat niet het geval is, is het financieel aantrekkelijker om een keer een fiets te huren en die een paar uur in je bezit te hebben terwijl je er misschien maar twee keer een kwartier gebruik van maakt dan om twee keer een fiets te huren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door nvdw »

Thom91 schreef:Iemand tips ter verbetering van het idee?
Uit het oogpunt van de individuele reiziger: topidee. Ik woon zelf aan de MLL en vind het ideaal dat ik een fiets kan meenemen, dat scheelt inderdaad het nodige gezeik met voor- en natransport.

Uit het oogpunt van het algemeen: nee, doe maar niet. Helaas omdat dit soort dingen aan hun eigen succes ten onder gaan. Als je de mogelijkheid aanbiedt om de fiets in de bus mee te nemen, dan moet je dat tot op zekere hoogte kunnen 'garanderen'. Dat lukt niet als je met je fiets aan de halte staat en er in drie achtereenvolgende bussen geen plek is vanwege teveel passagiers, een kinderwagen, of Jut en Jul met de ANWB-truien die drie haltes eerder al met de fietsen waren ingestapt. En de chauffeur mag dan weer scheidsrechter spelen.

Dan liever duidelijk nee. En voor noodgevallen zien we dan wel weer (zie Hainje).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Ardan »

Bij Arriva in de Achterhoek mag je ook gratis je fiets meenemen in de trein, buiten de spits. Niemand die het weet.. tot mijn moeder het eens te horen kreeg van een conducteur die vroeg waarom ze in godsnaam zes euro had uitgegeven voor een fietskaartje voor Aalten-Winterswijk (normaal fietst ze dat, maar bij slecht weer niet).

Ik vind het sowieso erg jammer dat je voor de fiets in de trein alleen een dagkaartje kunt kopen á 6 euro. Zeker omdat ik DalVoordeel heb is mijn fietskaartje vaak duurder dan mijn eigen kaartje! Als ik de fiets nodig heb op de eindbestemming dan fiets ik in die gevallen liever het hele eind.. Toen ik een tijd terug eens een fietskaartje kocht aan de balie zei de medewerkster hierop dat er vroeger wel met een apart station-tot-station-tariefsysteem voor fietsen werd gewerkt, maar dat dat is afgeschaft.
Ik doe ook maar wat
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Bakpapier »

regenmaker schreef:In de Westerschelde Tunnel mag je wel je fiets meenemen in de bus, dacht ik.

EDIT: Ik heb gelijk!
Klopt , en dat is maar goed ook, want er is geen enkele fietsroute tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van het land behalve via de boot breskens-vlissingen (wat vaak om is) en via de bus door deze tunnel. Ja misschien zou je nog naar Antwerpen kunnen fietsen en daar door de voetgangerstunnel maar dat is wel heel exotisch, haha.

Niet dat ik super vaak fietsen in die bus heb gezien overigens. De meeste mensen gebruiken de bus om in Goes op de trein te stappen of om over te stappen op een andere bus, en goes is niet zo groot dat je er per se een fiets nodig hebt. Of om naar het Calvijncollege te gaan (scholieren), maar dat ligt op loopafstand van een bushalte. Het zullen vooral dagjesmensen zijn die van de mogelijkheid gebruik maken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Bakpapier »

Fiets in bus: ik zou gewoon een maximum aantal fietsplaatsen instellen in de bus, bijvoorbeeld max 3 fietsen. En dan gewoon simpelweg vol is vol, pech gehad laat je fiets maar achter of wacht maar op de volgende bus. Een andere mogelijkheid is een 'fietstoeslag' voor de bus invoeren.

Fiets in trein: ik vind het huidige systeem met alleen de dagkaarten van zes euro belachelijk duur. Voor één halte (leiden-voorhout met fiets in trein of zo) betaal je dan ook zes euro, da's toch een achterlijk hoog bedrag? Ik ken veel mensen die zo'n ritje maar zwartrijden, en daar heb ik zeker begrip voor. Is ook niet moeilijk, je glipt de tren binnen, zet je fiets op slot en loopt gewoon weg. Dan weet de conducteur niet van wie die fiets is.
Als je gewoon een kleine toeslag zou moeten betalen bovenop je kaartje, zouden veel minder mensen 'fietszwartrijden' in de trein denk ik. Bijvoorbeeld een toeslag van X procent boven op de ticketprijs, die je op je chipkaart kunt laden.

Wat betreft de OV fiets: ik vind het te duur. 10 euro sowieso, en dan nog meer dan 3 euro per keer dat je de fiets huurt. Dat kan ik bijvoorbeeld ook niet declareren bij mijn werkgever. Als het alleen maar een bedrag is per fietshuur en verder niks, kon ik het tenminste nog declareren en dan zou ik dat weleens doen. Maar dit is niet echt declareerbaar, en dus niet echt een optie behalve als je gewoon zelf bereid bent om dat geld te betalen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door JWM »

Ligt maar net aan de chauffeur denk ik, de een is nu eenmaal klantvriendelijker dan de ander.
\Heeft weinig met klantvriendelijkheid te maken maar meer met het feit dat bussen er niet op ingericht zijn. Maak maar eens een noodstop en bedenk bij wie de verantwoordelijkheid over die fiets in de bus ligt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Ardan »

Bakpapier schreef:Ik ken veel mensen die zo'n ritje maar zwartrijden, en daar heb ik zeker begrip voor. Is ook niet moeilijk, je glipt de tren binnen, zet je fiets op slot en loopt gewoon weg. Dan weet de conducteur niet van wie die fiets is.
Een bekend trucje dat hc's nog wel eens schijnen uit te halen als ze de eigenaar niet kunnen achterhalen of als diegene niet bij kaartcontrole aangeeft 'Die fiets daar is van mij, hier is het kaartje ervoor':
'Goedemiddag dames en heren, zou de eigenaar van de fiets zich alstublieft willen melden op het balkon?'
.......
'De fiets is van niemand? Dan mag de eigenaar de ventieldopjes van de inmiddels leeggelopen banden ophalen bij de conducteur'

Als ik mijn fiets meeneem in de trein blijf ik er trouwens altijd bijzitten. Een flinke reis op het balkon doorbrengen is het nadeel, maar je kunt er dan wel oog op houden. Ik zet mijn fiets altijd op slot tegen het wegrollen (sleutels blijven er wel in, tenzij ik onderweg naar de wc moet, dat ik alleen dan doe als ik weet dat er geen wissels of flinke bochten komen), en als er wel wissels of flinke bochten komen kan ik mijn fiets in de gaten houden in verband met omvallen enzo.

Doet me denken aan iets dat ik ook jammer vind buiten het verdwijnen van het fietstarief: het verdwijnen van de fietsklemmetjes in ICM. Vóór de revisie kon je je wiel vastklemmen op de fietsafdeling, tegenwoordig moet je hem maar tegen de muur zetten.

Ook zijn er maar op een bepaald aantal plekken in de trein ruimtes voor fietsen. Ik zou het prettig vinden als ik op het station al kon zien waar ik moet staan, zodat ik niet tijdens het stationnement nog gauw haast haast een half perron af moet rennen.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten