Welke lens?

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Welke lens?

Bericht door Daan »

Momenteel heb ik een Canon EOS 450D, met de standaard kitlens (EF-S 18-55mm IS). Binnenkort wil ik graag een nieuwe lens kopen. Ik weet dat er op hier een aantal mensen zijn die ook met een DSLR fotograferen, ik ben benieuwd naar wat voor lens jullie gebruiken en wat jullie tips en ervaringen zijn.

Alvast bedankt :)
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Welke lens?

Bericht door Stefan »

Ik zou eerst gaan denken wát voor lens je zou willen, dat is wel wat makkelijker oriënteren denk ik.

Op het moment heb ik nu:
* Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6
* Canon EF 50mm F/1.8 II
* Canon EF 75-300 III F4-5,6

Die laatste 2 zijn niet echt top lenzen, maar ze doen wat ze moeten doen. Vooral met die 50mm kun je leuke dingen doen omdat je niet kunt zoomen. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Welke lens?

Bericht door BR628 »

Bedenk dat als je "voor het oog" normaal uitziende foto's wilt maken, je op een digitale brandpuntafstand van om en nabij de 35mm zit. Een giga zoomlens is dan weer net iets te veel van het goede. Maar het licht er maar net aan wat jij wilt doen. Met het baggerweer in Nederland, zou ik zelf ook voor een lichtsterke lens gaan, bijvoorbeeld met een vaste diafragma van 2.8 of lager.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Welke lens?

Bericht door Daan »

BR628 schreef:Bedenk dat als je "voor het oog" normaal uitziende foto's wilt maken, je op een digitale brandpuntafstand van om en nabij de 35mm zit. Een giga zoomlens is dan weer net iets te veel van het goede. Maar het licht er maar net aan wat jij
wilt doen.
Kan ik in de EXIF-data zien met welke brandpuntsafstand ik de foto heb gemaakt? Zo ja, dan ga ik eens uitzoeken op welke afstand de meeste treinenfoto's van mij zijn gemaakt.
BR628 schreef:Met het baggerweer in Nederland, zou ik zelf ook voor een lichtsterke lens gaan, bijvoorbeeld met een vaste diafragma van 2.8 of lager.
Daar zat ik zelf ook aan te denken. Met de lens die ik nu heb is het met zonnig weer nog wel te doen, maar bij bewolking kan je het vergeten.

Zomaar van internet geplukt:

Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon EOS
Tamron 28-75mm F 2,8 XR DI Canon 67mm

Heeft iemand ervaring met een van die lenzen? Mijn budget is zo'n €350.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Welke lens?

Bericht door Stefan »

Daan schreef:Kan ik in de EXIF-data zien met welke brandpuntsafstand ik de foto heb gemaakt? Zo ja, dan ga ik eens uitzoeken op welke afstand de meeste treinenfoto's van mij zijn gemaakt.
Ja, dat kan. ;)

Afbeelding
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Welke lens?

Bericht door BR628 »

Die onderste lens heb ik. Ben er aardig tevreden over, je ziet mijn foto's volgens mij regelmatig dus je kan precies zien wat je er uit kan krijgen. De Canon versie van die Tamron lens is uiteraard beter, maar wel (iets) duurder. Vergeet niet dat de fotograaf de foto maakt, niet de lens. Het is dus niet meteen zo dat je na aanschaf het beste resultaat krijgt, het enige wat je kan doen is oefenen oefenen en nogeens oefenen (ook naderhand met de RAW-instellingen).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Welke lens?

Bericht door Daan »

BR628 schreef:Vergeet niet dat de fotograaf de foto maakt, niet de lens. Het is dus niet meteen zo dat je na aanschaf het beste resultaat krijgt, het enige wat je kan doen is oefenen oefenen en nogeens oefenen (ook naderhand met de RAW-instellingen).
Jep, daar ben ik me van bewust. Daarom heb ik vorige week een boek gekocht over de EOS 450D, dus die worstel ik eerst eens goed door. En veel oefenen, inderdaad. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten