Een beter Zeeuws totaalproduct

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Kritiekelaar »

In topic OV Zeeland was de algemene mening: de huidige stop-IC is nuttig voor een kleine groep en irritant voor de meeste reizigers. Ik voeg een belangwekkend argument toe: met een herstelde IC kan het hele Zeeuwse OV beter en rendabeler worden. Ik kan dit hier goed laten zien.

Rotterdam – Terneuzen
Rotterdam v .10/a .50 -– herstelde IC -– Middelburg a .33/v .27.
Middelburg v .40/a. 20 –- Tol .00 -– Terneuzen (Rooseveltl.) a .27/v. 33 – Axel – Hulst (halfuur rust, avond a .57/v .05).
Dit zijn 138 reisminuten, net als over Goes. Voor (daltarief) €15,25 i.p.v. €14,25 over Goes.
Met op deze 'lijn 10-next' gelede bussen en een halfuursdienst (zondags tot Terneuzen) is er ook een wervend aanbod voor regionale reizigers. Zoals naar Evenementenpark, ROC & ziekenhuis-bouwlocatie en route.
Goes-snelbus 20 kan dus zowaar opgeheven c.q. vervangen worden door een semi-snelbus (zie verderop). Als alleen haar ‘Calvijn'-ritten blijven bestaan, kunnen slimme Terneuzers toch met de 2e-lesuur-bus de allervroegste daltrein blijven pakken: de blijvende stop-IC van 1 minuut over...9 uur.
Deze avond-tijden van bus 10 zijn krap maar niet tè. Want er hoeft geen uitgebreidere avondroute in Terneuzen gemaakt (de Oostburg-bus springt bij, zie verderop) en de Hulst-halten kunnen in 1 richting bediend. Als je trein s'avonds meer dan 5 min. te laat in Goes doorkomt, kun je besluiten uit te stappen en met een Tol-overstap Terneuzen bereiken:

Rotterdam – Beveland – Sas van Gent
Rotterdam v .10/a .50 -– Goes a .21/v 39.
[Heinkenszand v .07/a .53--] Goes v .27 (& .01)/a .33 (& .59) –-N666-– Tol a .52 (& .26)/v .08 (& .34) -– Sas a .25/v . 35. Op de verkeersrustige zondag is Zelzate-Dh. haalbaar. Avondtijden een half uur later en ook tot Zelzate. Deze trein-bus-reis heeft een overstap minder, duurt even lang, maar s'avonds een halfuur langer.
Voor Terneuzer forensen is fijn dat deze semi-snelbus langs het Goeser bedrijfspark en ziekenhuis komt. Als voorts de Vlissingen-Terneuzen-spitsbus blijft rijden (op haar huidige vertrektijden bij de hogeschool), duikt er resumerend elk spitshalfuur een gelede en een standaardbus de tunnel in (plus de Calvijn-ritten).
Hierbij past mooi een buurtbus-halfuursrondje vanaf een N666-halte door Oudelande en Hoedekenskerke (bus 25 rijdt dan alleen nog in de spits). En avond-actieve dorpelingen hoeven maar kort te fietsen i.p.v. prijzig Flexnet te bellen.
Relevant is ook het buurtbusje Axel-Zuiddorpe-Sas. Zodra de bus uit Goes arriveert, kan zij doorgaan tot Zelzate-Dh. Als de Goesenaar na zessen weer terugreist uit Gent, treft hij de directe bus Zelzate-Goes.

Zeeuws-Vlaanderen intern
Completerend is deze strikvormige buslijn:
Oostburg v .05 & .35 / a .55 & .25 -– Sluiskilbrug (overstap Goes) a .40/v .20 -- Ziekenhuis -- Gezellestr. -- Stad .30 & .00 -- Busstation -- Sluiskil Randweg -- Zelzate Dh. a .57/v .03.
Tussen Busstation en Sas heb je dan een :25/:35-patroon (plus een collegebus dunkt me). Het busstation verliest al haar overige overstapfuncties. Prima, er is hier gezegd dat het zou moeten wijken voor sluis-vergroting.
Overdags behoren doorheen Terneuzen 4 bussen per uur te rijden. Thans zijn dit noodzakelijk bus 10, 20 en (Axelse) 7 en daarom ontbreekt een bus naar België. Deze zit er nu wel in. Ook wordt bij de Sluiskilbrug een stuk bedrijfspark gepasseerd; zodat de Hulst-bussen dat links kunnen laten liggen en vlotter over Magrette gaan.
s'Avonds rijdt de Oostburg-bus het best een kwartier later: beginned op Terneuzen busstation om :45. Een Terneuzenaar kan met een Walcherense kennis meerijdend Nederland in, en s'avonds weer op Tol worden afgezet. Want vanaf daar kun je dan ongeveer halfuurs (in)direct huiswaarts. (Evenzo kan een collega-Sloewerker je daar droppen.)

Rotterdam - Hulst - Kloosterzande
Rotterdam (2015 v .05 / a. 55) -– Breda (2017) -- Antwerpen a .15/v .45 -– tram Linkeroever
Linkeroever v .40 /a .20 –- Hulst zuidpoort -– Hulst noordrandhalte -– Kloosterzande a .27/ v .33.
In dit nieuwe jasje kan lijn 19 ook s'avonds -tweeuurs- gaan rijden. Dit is tevens een realistische manier om Kloosterzande s'avonds überhaupt bebust te houden. Tussen twee haakjes: overdags blijft Kloosterzande wel ook aangedaan door een pendelbus naar Terneuzen-zuid Scholen, i.p.v. lijn 10 thans.
De trein kent billijke en onbillijk geprijsde tickets. Men kan dat wat compenseren door de (avond-) bus gratis te maken met een toonbaar treinticket. Thans gebruiken studentforensen Breda-lijn 19 en die brengen evenmin geld in het laatje.

Dit is even duur als thans
Spitsuren: er rijden overal evenveel bussen heen als thans. Waaronder nu dus ook gelede bussen. Deze meerprijs wordt betaald uit de ingekorting van lijn 19 waarop 1 á 2 bussen minder nodig zijn.
Daluren: 2x/u naar Middeiburg en 1x/u naar Goes, dus net omgekeerd aan thans. Een tweede bus tussen Tol en Goes wordt gereden door de huidige bus 25. Er rijdt voorts de hele dag een bus meer naar Sas, maar naar Axel rijden de hele dag geen 3 maar 2 (gelede) bussen.
Avonduren: 7 bussen zijn nodig (lijn 10, semisnelbus en lijn 19). Thans zijn dit er 4 (lijn 20) + tot acht uur lijn 10 en 19.

De kleine stations
Men beseft in Zeeland onderhand toch wel dat men tevreden mag zijn als dorpen een daglange uursbediening hebben. Als NS en Zeeland samen toestemming vragen om de kleine stations weer uurs te bedienen, zal 'Den Haag' die heus geven. Van precedent-werking is geen sprake: NS is druk bezig elders de resterende uurs-intervallen weg te nemen.

Zo zie ik een gezonde basis voor het OV in de dunstbevolkte provincie. Helaas ben ik laat tot dit inzicht gekomen. Ik hoop nu maar dat de concessie-winnaar het net zo heeft gezien. Wie hoopt dit niet en waarom? Of klopt hier iets niet? Praat mee.

Kaartje (een dag later toegevoegd) Zeeland-zuid http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLBODRYB.jpg
en Terneuzen http://www.mijnalbum.nl/Foto-DXBDF8JL.jpg
Laatst gewijzigd door Kritiekelaar op do 30 okt 2014, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Frans F »

Kritiekelaar schreef: Men beseft in Zeeland onderhand toch wel dat men tevreden mag zijn als dorpen een daglange uursbediening hebben. Als NS en Zeeland samen toestemming vragen om de kleine stations weer uurs te bedienen, zal 'Den Haag' die heus geven. Van precedent-werking is geen sprake: NS is druk bezig elders de resterende uurs-intervallen weg te nemen.
Dat zal dus niet gebeuren. NS staat al langer in de kwalijke reuk van onwillig te zijn om korte afstandsvervoer te doen en alleen maar IC's te willen rijden. Daarnaast is de stelling dat jouw model NS meer reizigers oplevert dan nu onbewezen.
En er is natuurlijk wel degelijk sprake van precedentwerking, zie ook de soortgelijke discussies over Arnhem-Ede en Dordrecht-Breda/Roosendaal.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat Zeeuws-Vlaanderen meer georiënteerd is op plaatsen zoals Gent en Brugge dan op Rotterdam/Den Haag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
verfmeer
Berichten: 780
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door verfmeer »

Vergeet Antwerpen niet, maar 25-35 km vanaf Hulst.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Fles »

Hoeveel mensen wonen er eigenlijk in heel Zeeuws-Vlaanderen?

Wat 106.000 :o Dat is veel.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Ik vind je posting erg onoverzichtelijk dus ik kan er niet in detail op ingaan.

Ik vind het jammer dat de uursbedieningen van de NS eruit gesaneerd worden, want voor Zeeland was het een prima oplossing voor de kleine stations vind ik. Een optie zou zijn om de Zeeuwse lijn aan te besteden, met dan 2x per uur een 'sneltrein' (IC) en 1x per uur een stoptrein. Want de regionalen mogen wel een uursdienst bieden. In het dal dan 1x sneltrein en 1x stoptrein.
Het grote nadeel is dan dat je een overstap hebt op roosendaal. Dat zal wel reizigers kosten vrees ik, sommigen zullen de bus pakken of de auto. Maar als het een vlotte cross-platform overstap kan zijn (of zelfde perron overstap), dan is het denk ik geen onoverkomelijk probleem.

Als bijvoorbeeld arriva deze lijn zou krijgen, zou je ook nog eens comfortabelere treinen hebben. Je levert dus wat in (rechtstreeks naar a'dam centraal), maar je krijgt er ook wat voor terug (efficiëntere/snellere bediening, hogere frequentie in de spits.

Zijn er ook gesprekken geweest over aanbesteding van de Zeeuwse lijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Suus »

Aanbesteding van de Zeeuwse lijn levert niets op. Een opmerkelijk groot deel van de reizigers gaat over Roosendaal heen en met een knip in Roosendaal maak je de relatief geïsoleerde ligging van Zeeland alleen maar erger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Aanbesteding van de Zeeuwse lijn levert niets op. Een opmerkelijk groot deel van de reizigers gaat over Roosendaal heen en met een knip in Roosendaal maak je de relatief geïsoleerde ligging van Zeeland alleen maar erger.
Zei de Amsterdammer... ben je uberhaupt wel eens in Zeeland geweest?

Natuurlijk is het prettig dat er een rechtstreekse verbinding met de randstad is. MAar die is nu wel uitermate langzaam. Als je gewoon een snelle arriva (of andere vervoerder) trein hebt (vlissingen - goes - boz - roosendaal), en dan een cross-platform snelle overstap richting de randstad, dan denk ik dat dat zeer hoogwaardig vervoer oplevert. Vergeet niet dat ook een groot deel op roosendaal overstapt richting Brabant, dus veel overstappers heb je sowieso al.

Misschien dat een regionale vervoerder in de spits zelfs een kwartiersdienst zou kunnen bieden (2x sneltrein, 2x stoptrein), maar 2x snel en 1x stop per uur is ook al een verbetering t.o.v. de huidige situatie. En dan met de sneltrein ook écht snel, kruiningen yerseke mag worden overgeslagen. Die stop zat er alleen in voor de boot richting Zeeuws-Vlaanderen en die vaart al 11 jaar niet meer.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

De vraag is dus of je voor langzaam maar rechtstreeks wil gaan, of voor snel maar (cross platform) overstap. Ik zou zelf voor de laatste optie kiezen, want je kunt makkelijk een kwartier tot 20 minuten reistijd winnen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Geert »

Bakpapier schreef:
Bee schreef:Aanbesteding van de Zeeuwse lijn levert niets op. Een opmerkelijk groot deel van de reizigers gaat over Roosendaal heen en met een knip in Roosendaal maak je de relatief geïsoleerde ligging van Zeeland alleen maar erger.
Zei de Amsterdammer... ben je uberhaupt wel eens in Zeeland geweest?

Natuurlijk is het prettig dat er een rechtstreekse verbinding met de randstad is. MAar die is nu wel uitermate langzaam. Als je gewoon een snelle arriva (of andere vervoerder) trein hebt (vlissingen - goes - boz - roosendaal), en dan een cross-platform snelle overstap richting de randstad, dan denk ik dat dat zeer hoogwaardig vervoer oplevert. Vergeet niet dat ook een groot deel op roosendaal overstapt richting Brabant, dus veel overstappers heb je sowieso al.
Met welk deel van wat Bee zei ben je het niet eens? Overstappen maakt de reis overigens ook niet sneller, zeker niet qua reizigersbeleving. En je introduceert kans op gemiste aansluitingen. Tel uit je winst?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Tuurlijk wordt het wel snneller, mits de overstap cross-platform is en minder dan 5 minuten (dat is toegestaan bij cross-platform overstappen). Als je nog moet traplopen op Roosendaal kan het uiteraard niet uit. Je kunt namelijk later vertrekken vanuit Vlissingen en op de zelfde tijd aankomen in roosendaal, omdat je niet op kleine stations hoeft te stoppen.

Kans op vertraging op een los Zeeuws traject is er vrijwel niet. De infrastructuur is ruim, heel veel treinverkeer rijdt er niet, er is geen psychiatrische inrichting in de buurt. Je ziet sowieso dat de regionale vervoerders erg punctueel zijn op de lokale spoorlijnen. En tsja, als er toch vertraging is heb je inderdaad pech gehad, maar dat heb je nu eenmaal soms in het leven. Maar ik verwacht dus dat de lijn zeer punctueel wordt, en dat dat niet vaak voor gaat komen door de voornoemde redenen.

Voor de drie mensen per dag die van de stoptreinstations gebruik maken wordt het wel langzamer (b.v. 15 minuten wachten op roosendaal), maar die hebben maar pech gehad, ze mogen uberhaupt blij zijn dat er OV rijdt in hun dorp. Een dorpje ter grootte van Rilland Bath heeft normaliter alleen een buurtbus in dunbevolkte gebieden.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Kritiekelaar »

@ Regenmaker en Verfmeer
O ja zeker is de oriëntatie op Belgische steden groot. Ik gebruikte Rotterdam als tijd- en kosten-vergelijkingsvoorbeeld voor elke reis van Zeeuws-Vlaanderen naar een Nederlandse bestemming. Familiebezoek, vakverenigings-vergadering, gezinsuitje met gescoorde Kruidvat-dagkaart, noem maar op.

@ Frans F.
NS haalt met de echt IC natuurlijk iets meer reizigers binnen. Wat ik belangrijker vind, is dat de Zeeuwse busdienst wezenlijk meer reizigers zal trekken in mijn opzet. En zo, bij gelijkblijvend aantal bussen, rendabele
wordt.
Het klopt toch dat in Brabant en op Ede-Arnhem de stoptrein-uursdienst binnenkort overdags verdubbeld wordt. Als NS en Zeeland straks vragen om weer een stop-uursdienst te mogen bieden, schrikt geen enkele andere provincie zich nog rot.

@ Bakpapier
Zeeland vroeg niet om stoptrein-aanbesteding. Limburg deed dat wel en kreeg de politiek mee.
Ik beweer dat als 2 of 3 partijen samen (NS en Zeeland en misschien Connexxion) een contract (Hoofdrailcontract) willen openbreken, dat zal kunnen.
Als dus Zeeland en NS alsnog aanbesteding willen, zal dat ook wel kunnen. Wie weet wint NS/Abellio in Limburg, en wil ze dan best nog een gokje wagen. De Provincie is onwilliger: zij wil beslist geen geld stoppen in sprinter-subsidiëring of stoptrein-aanbesteding. En dat vind ik helemaal terecht; bus en ferry zijn al duur genoeg voor haar. Misschien zou jouw aanbestedingwijze van stop- en sneltrein samen (zonder subsidie dus) wel een mooi idee zijn voor Gedeputeerde Staten. Maar daarover is NS en de zeeuwse bevolking waarschijnlijk niet enthousiast, zegt Bee.

Inderdaad is mijn tekst lastig te lezen. De tijden moeten in 2 richtingen gelezen worden. Op deze manier kunnen de insiders er uit op maken of mijn bewering dat het niet meer kost dan de huidige opzet wel klopt. Probeer het maar eens, ik hoor graag van de zeeuw zelf hoe hij tegen deze trein-bus-combinatie aankijkt.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Ik snap er nog steeds geen ene jota van, van die posting.


Maar ik zie dat je bussen wil laten rijden over de sluiskilbrug. Dat kan natuurlijk niet in verband met de beroerde punctualiteit die dat oplevert; bus moet 20 minuten wachten voor opengaande brug en alles loopt in de soep. Daarom ligt het busstation ook waar het nu ligt, zodat de bussen via de sluizen kunnen. Straks door de in aanbouw zijnde sluiskilTUNNEL kan wel, maar het nadeel is dan dat je nogal moet omrijden met de bus via allerlei lussen om in die tunnel te komen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door regenmaker »

Bakpapier schreef:En dan met de sneltrein ook écht snel, kruiningen yerseke mag worden overgeslagen. Die stop zat er alleen in voor de boot richting Zeeuws-Vlaanderen en die vaart al 11 jaar niet meer.
Vroeger reed er een busverbinding van/naar Yerseke die aansloot op de trein. Sinds die is opgeheven is het station sowieso niet meer IC waardig.

Zou je niet ook gewoon Roosendaal - Lage Zwaluwe erbij kunnen nemen, zodat je in Lage Zwaluwe een goede overstap maakt. Ik heb altijd het idee dat dat station er toch voor niets bij ligt met al die perrons...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Zei de Amsterdammer... ben je uberhaupt wel eens in Zeeland geweest?
Ja. Heb jij wel eens met het OV gereisd?
Natuurlijk is het prettig dat er een rechtstreekse verbinding met de randstad is. MAar die is nu wel uitermate langzaam. Als je gewoon een snelle arriva (of andere vervoerder) trein hebt (vlissingen - goes - boz - roosendaal), en dan een cross-platform snelle overstap richting de randstad, dan denk ik dat dat zeer hoogwaardig vervoer oplevert. Vergeet niet dat ook een groot deel op roosendaal overstapt richting Brabant, dus veel overstappers heb je sowieso al.
Met een overstap jaag je met gemak 40% van je klanten weg. Met het knippen van de Zeeuwse lijn sloop je o.a. nu nog populaire verbindingen als Bergen op Zoom - Rotterdam, want je kan veel van Roosendaal zeggen, het gebrek aan een hogeronderwijsinstelling en de bedrijvigheid die vooral bestaat uit productieindustrie en logistiek maakt het voor veel mensen niet hun bestemming.
Misschien dat een regionale vervoerder in de spits zelfs een kwartiersdienst zou kunnen bieden (2x sneltrein, 2x stoptrein), maar 2x snel en 1x stop per uur is ook al een verbetering t.o.v. de huidige situatie. En dan met de sneltrein ook écht snel, kruiningen yerseke mag worden overgeslagen. Die stop zat er alleen in voor de boot richting Zeeuws-Vlaanderen en die vaart al 11 jaar niet meer.
Dan zal de provincie toch echt in de buidel moeten tasten en dat lijkt ze niet te willen. Het huidige model heeft voor Zeeland het voordeel dat ze een rechtstreekse verbinding naar de drie grootste steden hebben en ze is geen geld kwijt aan de treindienst. Als de spoorlijn wordt aanbesteed is de provincie wel geld kwijt en de rechtstreekse verbinding kwijt. Dan is het interessanter om bijvoorbeeld met NS te onderhandelen over een aangepaste treindienst in de spits, dat kost ook geld maar houd je wel de rechtstreekse verbinding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Zugführer »

Ik snap niet waarom aanbesteden als wondermiddel gezien wordt. De stations liggen dan nog steeds aan het HRN en het lijkt me dat ze dan nog steeds 2 keer per uur bediend moeten worden. Misschien kan een regionale vervoerder 2 keer per uur een intercity en 2 keer per uur een stoptrein laten rijden, maar dan kan de NS dat ook. Dan moeten er gewoon goede afspraken gemaakt worden over het (niet) laten meerijden van een conducteur bijvoorbeeld.
Er zal in ieder geval altijd geld bij moeten, of er nou een Arriva of een NS rijdt.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Een NS spitsdienst lijkt me inderdaad nog te verkiezen boven aanbesteding. Maar zou de NS dat doen voor een lijn in de periferie? Ik vraag me dat ten zeerste af. Het rijk gaat het niet betalen, want periferie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Geert »

Provincie kan toch bijdragen in de kosten? Dat zie je op meer plaatsen gebeuren.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Kritiekelaar »

Ik heb 2 begeleidende kaartjes bij het topic-openingsartikel. Ze zijn wel klein...
Zeeland-zuid http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLBODRYB.jpg
en Terneuzen http://www.mijnalbum.nl/Foto-DXBDF8JL.jpg
Bakpapier schreef:Maar ik zie dat je bussen wil laten rijden over de sluiskilbrug. Dat kan natuurlijk niet in verband met de beroerde punctualiteit die dat oplevert; bus moet 20 minuten wachten voor opengaande brug en alles loopt in de soep. Daarom ligt het busstation ook waar het nu ligt, zodat de bussen via de sluizen kunnen. Straks door de in aanbouw zijnde sluiskilTUNNEL kan wel, maar het nadeel is dan dat je nogal moet omrijden met de bus via allerlei lussen om in die tunnel te komen.
Dit heb je zonder de kaartjes al juist gezien. Maar hoe kom je erbij dat een bus daar 20 minuten zou moeten wachten? Bij zo'n beweegbare brug is het probleem natuurlijk dat het verkeer zich ophoopt. Zodra de brug weer dicht is, kom je bij het eerstvolgende stoplichtkruispunt en hoppa daar staat het weer vol. Maar dat is toch verleden tijd zodra de tunnel klaar is. En bovendien gaat het toch overal zo dat ze een brug doorgaans niet openen, als ze de streekbus nog niet echt of virtueel hebben zien passeren.
Als dit volgens jou een te slap antwoord is, dan kunnen we eens kijken naar alternatieven. Rijden door de tunnel zelf is niet echt een optie, althans niet in mijn betoog. Want ik wil (we willen) voor iedereen de reistijd en het reis(om)gemak naar een IC-station ongeveer gelijk houden aan thans, dus ook voor Biervliet en IJzendijke.

Maar eigenlijk moeten we eerst weten of jij en de anderen hier de hoofdzaken van mijn pleidooi kunnen waarderen.
De hoofdzaak van mijn pleidooi is: de oproep om Terneuzen en Axel 2x per uur met Middelburg te verbinden, mits 1 bus aansluit op een echte intercity. En om Sas van Gent dan tevens direct met Goes (echte IC) te verbinden, en Terneuzen met Zelzate.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Suus »

Ik ben het niet eens met je pleidooi, omdat ik het niet eens ben met je voorstel voor de kleine stations.

Ook de kleine stations in Zeeland verdienen twee keer per uur een trein om de dorpen nog enigszins leefbaar te houden. Elke andere vorm van OV is uit die dorpen verdwenen vanwege de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Bee, je kent de situatie totaal niet in die klene dorpen, je weet er totaal niks vanaf.

Deze dorpen zijn gehuchten. Als ze niet toevallig langs de spoorlijn zouden liggen, zou er hooguit 1x per uur een bus rijden, en misschien zelfs alleen maar een buurtbus. Alleen Krabbendijke is nog van enig belang omdat hier een middelbare school staat, waar overigens ook busvervoer naartoe is. Rilland-Bath (piepklein gehucht), Kapelle (nog redelijk groot maar ligt vlakbij Goes wat een IC station is), kruiningen-yerseke (ligt eigenlijk in de middle of nowhere en niet in een kern) en Arnemuiden (ook een piepklein gehucht) zijn gewoon veel te klein om, normaliter, OV te hebben vaker dan 1x per uur een bus.

Nu liggen deze dorpen toevallig langs de spoorlijn, daar hebben ze geluk mee. Maar dan mogen ze echt heel, heel erg blij zijn als er 1x per uur een trein stopt. Want er is ook sprake van geweest om deze stations gewoon op te heffen. De IC status van Kruiningen-Yerseke mag dan wat mij betreft over naar Krabbendijke, aangezien dit een redelijk belangrijk dorp is voor de regio met ook een middelbare school die leerlingen van ver trekt (het Calvijn college).
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Leefbaarheid is ook niet afhankelijk van hoe vaak er een trein rijdt. Leefbaarheid is afhankelijk van de aanwezigheid van voorzieningen zoals winkels/scholen, en vooral ook de bereikbaarheid per auto. En al deze dorpen liggen langs de snelweg die parallel aan het spoor loopt. Mensen pakken niet de trein om even boodschappen in Goes te gaan doen, maar de auto. De trein is er voor dagjes uit (dan is een lage frequentie prima) en voor scholieren/studenten (dan is 1x per uur ook prima). Nogmaals, de dorpen mogen al héél erg blij zijn dat de stations niet gewoon zijn gesloten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Suus »

Niet iedereen heeft een rijbewijs en de mensen die een rijbewijs hebben, hebben ook niet allemaal een auto. Ook in kleine dorpjes waar meer mensen wonen dan alleen landbouwers.

Ergens iets niet vanaf weten is trouwens voor jou ook geen enkele hindernis geweest om berichten te plaatsen op dit forum dus echt een goed argument kan ik het toch niet noemen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Mr-W »

Kritiekelaar schreef:
Maar eigenlijk moeten we eerst weten of jij en de anderen hier de hoofdzaken van mijn pleidooi kunnen waarderen.
De hoofdzaak van mijn pleidooi is: de oproep om Terneuzen en Axel 2x per uur met Middelburg te verbinden, mits 1 bus aansluit op een echte intercity. En om Sas van Gent dan tevens direct met Goes (echte IC) te verbinden, en Terneuzen met Zelzate.
Waarom 2x per uur naar Middelburg en niet naar Goes,waarmee de reistijd echt verkort wordt.Verder ontbreken verbindingen naar Schouwen-Duiveland en België.
Afbeelding
http://app.transitmix.net/map/46319
Lijn 50 gaat 7 dagen per week in een uursdienst rijden,in de spits 2x per uur,De Lijn gaat ook bussen inzetten op deze lijn.lijn 55s vervalt.
Lijn 19 wordt verlengd naar Middelburg en vervangt tevens lijn 10, frequentie is hetzelfde als lijn 50.Routedeel Antwerpen-Breda komt te vervallen,lijn 19 eindigt op de internationale perrons vlak bij de IC bus,in België wordt op alle haltes gestopt en De Lijn gaat ook hier bussen inzetten. Lijn 20 blijft 2x per uur rijden tussen Hulst en Terneuzen,1x per uur wordt er doorgereden naar Middelburg,het andere halfuur naar Goes.Overstappen tussen 20/50/19 worden op Busstation Westerschelde tunnel gegarandeerd.
Bakpapier schreef:Een NS spitsdienst lijkt me inderdaad nog te verkiezen boven aanbesteding. Maar zou de NS dat doen voor een lijn in de periferie? Ik vraag me dat ten zeerste af. Het rijk gaat het niet betalen, want periferie.
Genoeg klagen over overvolle treinen in de scholierenspits zal al helpen om iets in beweging te krijgen want NS heeft vervoerplicht en moet iedere intercity reiziger die langer dan 15 minuten in de trein zit een zitplaats kunnen garanderen in de nieuwe concessie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Bee, in Zeeland heeft bijna iedereen die er medisch/financiëel toe in staat is een rijbewijs. Zodra je achttien wordt, ga je gewoon rijlessen doen, dat is echt de standaard, veel meer dan in de randstad. Bijna al mijn oude klasgenoten van de middelbare school hadden gewoon hun rijbewijs, terwijl veel studiegenoten hier in de randstad geen rijbewijs hebben. Daarom dat ik zeg dat je er niks vanaf weet, vanuit de grachtengordel kun je je nauwelijks voorstellen hoe het er in Zeeland aan toe gaat ;)

Voor mensen zonder rijbewijs (bijvoorbeeld oudere mensen, of gewoon mensen met een lager inkomen die geen auto hebben) zijn er twee opties. Of genoegen nemen met infrequent OV (en dan mag je echt blij zijn met een trein 1x per uur), of in de grotere plaatsen gaan wonen. En in de praktijk gebeurt dat ook. Ik ken wel enkele mensen zonder rijbewijs die in de middle of nowhere wonen, maar dat zijn er niet veel, en die doen alles op de fiets of met een snorfiets of zo, en reizen sowieso niet vaak naar buiten Zeeland.

2x per uur een trein in de stoptreindorpen is niet omdat dit noodzakelijk was, maar omdat NS geen uursdiensten meer mag bieden op het HRN maar het móeten halfuursdiensten zijn. Als de NS kon kiezen zou ze denk ik terug gaan naar 1x IC en 1x stoptrein per uur. Maar dat kan dus niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten